کد خبر: ۱۶۷۱۰۹
زمان انتشار: ۱۵:۳۱     ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
چهل و چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان به میزبانی شهر بوداپست برگزار و با قهرمانی نمایندگان شایسته کشورمان به پایان رسید .
کشتی آزاد ایران با این قهرمانی برای پنجمین بار بر سکوی نخست دنیا ایستاده و یک بار دیگر سرود ایران را در حضور تمام مدعیان جهان به ترنم درآوردند . پیش از این کشتی آزاد ایران در سالهای 1961 - ژاپن ، 1965 - انگلیس ، 1998 - ایران و 2002 - ایران بر سکوی قهرمانی دنیا ایستاده بود . دو قهرمانی خارج از خانه در قبل از انقلاب نیز همانند همین مسابقات جهانی مجارستان ( که بعد ازالمپیک 2012 - لندن برگزار شد ) ، بعد از بازیهای المپیک 1960 - رم و 1964 - توکیو به دست آمد . در دو قهرمانی قبلی خارج از خانه در پیکارهای جهانی یوکوهاما و منچستر ، ملی پوشان ایرانی از نظر مرغوبیت مدالی آمار بسیار بهتری نسبت به دیدارهای بوداپست ازخود برجای گذاشتند ولی باتوجه به شرایطی که ملی پوشان کشتی کشورمان به واسطه مدیریت بسیار ضعیف و عجیب حجت اله خطیب سرپرست فدراسیون کشتی طی دوران آماده سازی در اردوهای تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی  تحمل کردند ، کسب قهرمانی توسط آزادکاران در مخیله هیچ کس نگنجیده و بیشتر به یک معجزه شباهت داشت تا یک رویداد صرفا ورزشی و کسب پیروزی در مصاف با حریفان و مدعیان جهانی حاضر در مجارستان !

دو قهرمانی قبلی خارج از خانه در 1961 - یوکوهاما با 5 مدال طلا ( محمد ابراهیم سیف پور ، محمد علی صنعتکاران ، امامعلی حبیبی ، منصور مهدیزاده و غلامرضا تختی ) یک مدال نقره ( نصراله سلطانی نژاد ) و یک مدال برنز ( حمید توکل ) و 1965 - منچستر نیز با 3 مدال طلا ( محمد ابراهیم سیف پور ، عبداله موحد و منصور مهدیزاده ) و 2 مدال نقره ( محمد علی فرخیان و محمد علی صنعتکاران ) به دست آمده بود و مجددا بعد از 48 سال چنین افتخاری در خارج از خانه نصیب ورزش و کشتی ایران شد.

سومین قهرمانی خارج از خانه و پنجمین صعود کشتی آزاد ایران برسکوی نخست مسابقات قهرمانی جهان در شرایطی به دست آمد که اردونشینان کشتی برای حضور در مسابقات جهانی 2013 - بوداپست به هیچ تورنمنت تدارکاتی اعزام نشده و در بدترین شرایط ممکن اردویی تمرینات خود را پشت سر گذاشتند . در حالیکه حریفان حضور در هیچ یک ازتورنمنتها را از دست نداده و هیچ کاری را باری به هر جهت انجام نمی دادند ، ولی ملی پوشان ما مجبور بودند در تمرینات 4000 کیلو کالری و انرژی از دست داده و به واسطه مدیریت سوال برانگیز خطیب ، با عدس پلو و کتلت سیب زمینی بدون گوشت انرژی های از دست رفته را جایگزین نمایند ! همین وضعیت اسفبار آماده سازی باعث شده بود که حتی به رغم استفاده ازهمه نفرات اصلی تیم ملی ( به غیر از صادق گودرزی ) هیچ کس انتظار خلق شگفتی از تیم ایران نداشته و در خوش بینانه ترین حالتها نیز کسی تصور صعود برسکوی قهرمانی جهان توسط دلاوران کشتی آزاد کشورمان را نداشت ! عملکرد بسیار بد و ضعیف فدراسیون کشتی باعث شد تا دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری نیز در پیام ارسالی خود به مناسبت قهرمانی آزادکاران در دنیا این افتخار را فقط به مربیان و ملی پوشان تبریک گفته ، به صورت دیپلماتیک و غیر مستقیم نارضایتی خود را از مدیریت فدراسیون کشتی اعلام نماید .

اما جوانان ایرانی در مقاطع مختلف ثابت کرده اند که مرد روزهای سخت و حساس هستند و تاریخ خاطرات به یادماندنی بسیاری از شایستگی جوانان کشورمان در عرصه های مختلف اعم از دفاع مقدس ، علوم مختلف ، ورزش و .... ثبت و ضبط کرده است . باتوجه به همان شرایط قبل از اعزام به بوداپست است که ناچاریم پنجمین قهرمانی جهان و سومین قهرمانی خارج از خانه کشتی آزاد را بسیار ارزشمندتر از سایر افتخارات کشتی ایران بدانیم و مدالهای کسب شده در مجارستان را ارزشمندتر از مدالهای کشتی آزاد ازمسابقات جهانی ژاپن وانگلیس دانست !

از نظر نتیجه گیری انفرادی به رغم مشکلات عدیده ای که ملی پوشان با آن دست به گریبان بودند ، پیشرفت چشمگیری از خود به نمایش گذاشتند . مهدی تقوی که هنوز نتوانسته از ضربه روحی ، عاطفی و احساسی ناشی از درگذشت مادر گرامیش رها شود ، با همین مشکل به مصاف حریفان رفته و در 66 کیلو که دو مدال طلای این وزن جهان را برسینه آویخته ، بیست و یکم شد . کمیل قاسمی هم بعد از کسب مدال برنز سنگین وزن المپیک این توقع را ایجاد کرد که روند روبه رشد خود را ادامه خواهد داد ولی قبول شکست مقابل حریفی که در لندن او را مغلوب کرده بود ( تراول دلاگنف آمریکایی ) نشان داد که کمیل برای یک مدعی ششدانگ وزن آخر شدن باید خیلی بیشتر زحمت کشیده و تمرین کند تا به مقامی بهتر از دهمی جهان در بوداپست نائل شود . اما حسن رحیمی که پنجمین سال حضورش در تیم ملی را با کسب مدال طلا جشن گرفت روندی رو به رشد و امیدوار کننده داشت . او با کسب 34امتیاز بیشترین امتیاز مثبت انفرادی را در جمع ملی پوشان ایرانی کسب کرد و فقط 3 امتیاز از دست داد تا نشان دهد هم از نظر اجرای کشتی های هجومی و هم از نظر ارائه کشتی های دفاعی و ندادن امتیاز به حریفان پیشرفت چشمگیری داشته است . رضایزدانی با زانوی جراحی شده ناشی از مصدومیت در المپیک لندن که در عین ناباوری مدال این بازیها را نیز از دست داده و یک سال دور از میدان بود ، با پای فیکس شده توسط بانداژ به مصاف حریفان رفت تا با کسب دومین مدال طلای جهانی بعد از استانبول ، در صدر بزرگان و مدعیان صاحب سبک و کلاس 96 کیلو قرار بگیرد .

صادق گودرزی دارنده دو مدال نقره جهان و المپیک و دو مدال برنز جهان به دلیل غیبت در مسابقات انتخابی تیم ملی از چرخه برنامه های فنی رسول خادم برای مسابقات جهانی مجارستان خارج و عزت اله اکبری نفر اول انتخابی تیم ملی جانشین او شد . جوان شایسته ای که اولین حضورش در تیم ملی را با صعود به فینال و کسب نقره 74 کیلو تجربه می کرد ، نه تنها پنجمین قهرمانی را برای کشتی آزاد ایران ترسیم کرد ، بلکه روزهای بهتری را برای این وزن تیم ملی به واسطه رقابت با گودرزی را نوید داد . مسعود اسماعیل پور که در المپیک لندن هم می توانست یکی از مدال آوران تیم ایران باشد ، با کسب مدال برنز 60 کیلو در بوداپست خیال کادر فنی را از یافتن جانشین واقعی سید مراد محمدی در این وزن را راحت کرد . بعد از کناره گیری محمدی مربیان تیم ملی به عباس دباغی ، مصطفی آقاجانی و ..... میدان دادند ولی به نتیجه دلخواه نرسیدند تا کشتی های خوب مسعود اسماعیل پور در المپیک و ثبات او در ادامه روند رو به جلو ، مربیان را از یافتن مرد اول این وزن مسرور کرد . احسان لشگری هم دیگر به یک مدعی درجه اول در 84 کیلو مبدل شده و هیچ کس انتظار ندارد او بدون مدال از هیچ مسابقه ای به میهن بازگردد ! به رغم کشتی های هجومی و بسیار مقتدرانه ای که به نمایش گذاشته و با کسب 44 امتیاز بیشترین امتیازفنی را در جمع ملی پوشان اعزامی کشورمان به مجارستان کسب کرد ولی با واگذاری 18 امتیاز به حریفان نشان داد که هنوز از نظر دفاعی مشکل داشته و بر روی این موضوع که کمتر به حریفان امتیاز بدهد باید خیلی بیشتر کار کرده و تمرین کند .

در خاتمه چهل و چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد 2013 -  بوداپست ، تیمهای ایران ، روسیه ، گرجستان ، اوکراین ، آمریکا ، هندوستان ، کوبا ، مغولستان ، ارمنستان و ترکیه به ترتیب با 46 ، 44 ، 29 ، 27 ، 25 ، 23 ، 19 ، 19 ، 18 و 18 امتیاز عناوین اول تا دهم تیمی و مجوز شرکت در مسابقات جام جهانی 2014 را به دست آوردند . 

 نتایج انفرادی ملی پوشان اعزامی کشورمان و رده بندی نهایی اوزان مختلف به این شرح است : # 55کیلو : شرکت کننده 34 نفر ، حسن رحیمی دور اول استراحت کرد . سپس مقابل رسول کالی اف ( قزاقستان ) کیم    ( کره جنوبی ) ، علیم بایف (قرقیزستان ) و نریمان اسرافیلوف ( روسیه ) به ترتیب با نتایج ضربه فنی ( 7 - صفر جلو بود ) 9 - 2 ، 7 - صفر و 9 - صفر به پیروزی رسیده و راهی فینال شد . در دیدار پایانی هم مقابل آمیت کومار ( هندوستان ) 2 - یک برنده شد و اولین مدال طلای کاروان ایران را به دست آورد .

# 60 کیلو : شرکت کننده 39 نفر ، مسعود اسماعیل پور هم دور اول استراحت داشت . حاجی علی اف ( آذربایجان ) بینکوفسکی (لهستان ) و ریس هامفری ( آمریکا ) را به ترتیب با ضربه فنی ( 9 - 7 جلو بود ) 8 - صفر و 9 - 8 شکست داد برای صعود به فینال 8 - صفر مغلوب بخان گوی گری اف ( روسیه ) شده و با پیروزی 7 - صفر مقابل آرتور آراکلیان ( ارمنستان ) در گروه بازنده ها با کسب مدال برنز ، اولین مدال جهانی خود در رده سنی بزرگسالان را بر سینه آویخت .

# 66 کیلو : شرکت کننده 30 نفر ، مهدی تقوی دور اول استراحت کرد . برنت مت کالف ( آمریکا ) را 5 - 2 شکست داد . مقابل الکساندر کونتایف ( بلاروس ) 3 - 2 مغلوب شد و با شکست این حریف تقوی حذف و در این وزن بیست و یکم شد .

# 74 کیلو : شرکت کننده 39 نفر ، عزت اله اکبری الکساندر بورکا ( مولداوی ) ماکاراشویلی ( گرجستان ) مورا بلانکو ( کوبا ) تاناکامی ( ژاپن ) و رشید قربان اف ( ازبکستان ) را به ترتیب با نتایج 10 - 2 ، 7 - صفر ، 5 - 2 ، 6 - 4 و 4 - 3 شکست داده و راهی فینال شد . اکبری جوان که یک بار هم در جام جهانی تهران مغلوب قهرمان جهان و المپیک شده بود این بار هم به رغم کشتی خوب و جانانه ای که گرفت 4 - صفر از جردن باروفس ( آمریکا ) شکست خورد و نقره گرفت .

# 84 کیلو : شرکت کننده 37 نفر ، احسان لشگری در مصاف با مارتینز (کلمبیا ) شامیل کودیا ماگمدوف ( روسیه ) داتو مارسا گوشویلی ( گرجستان ) به ترتیب 9 - صفر ، 7 - صفر و ضربه فنی ( 7 - 3 جلو بود ) برنده شد ولی برای حضور در نیمه نهایی 9 - 6 مغلوب رانیرز سالاس پرز ( کوبا ) شده و در گروه بازنده ها ابتدا 9 - 2 زائور بک سوخیف ( ازبکستان ) و 6 - 4 تیموراز فری اف ( روسی الاصل اسپانیا ) را شکست داده و دومین برنز خود وتیم ایران را به دست آورد .

# 96 کیلو : شرکت کننده 33 نفر ، رضایزدانی دور اول استراحت کرد . سپس مقابل ایوان یانکوفسکی ( بلاروس ) ساندو ( کانادا ) کراشویلی ( گرجستان ) پائولو اولینیک ( اوکراین ) را به ترتیب با نتایج 7 - 3 ، 7 - صفر ، 8 - 2 و 8 - یک برنده شد وراهی فینال شد . در فینال هم 4 - 2 بر ختاگ گازیموف ( آذربایجان ) غلبه کرده و برای دومین بار بر سکوی نخست جهان در 96 کیلو ایستاد . # 120 کیلو : شرکت کننده 29 نفر ، کمیل قاسمی در مصاف با دولت شعبان بای ( قزاقستان ) و آیال لازاریف ( قرقیزستان ) به ترتیب 6 - 2 و 5 - 3 برنده شد ولی مقابل تراول دلاگنف ( آمریکا ) 7 - صفر مغلوب شد و با شکست این آمریکایی که در المپیک لندن مغلوب قاسمی شده بود ، ملی پوش سنگین وزن ما دهم شد !

# 55 کیلو : 1- حسن رحیمی (ایران) 2- آمیت کومار(هند) 3-  نریمان اسرافیلوف (روسیه) سزار آکگول (ترکیه)

# 60 کیلو : 1- بخان گوی گریف (روسیه) 2- ولادمیر دوبوی (بلغارستان) 3- مسعود اسماعیل پور(ایران)  بارجانگ بارجانگ (هند)

 # 66 کیلو : 1- دیوید صفریان (ارمنستان) 2- لیوان لوپز (کوبا) 3- ماگمود قربان علی یف (روسیه) ماندراخان گانزوریک (مغولستان) و ... 21- مهدی تقوی (ایران)

# 74 کیلو : 1- جردن باروفس (آمریکا) 2- عزت اله اکبری (ایران) 3- قربان قربان اف (ازبکستان) علی شعبان اف (بلاروس)

# 84 کیلو : 1- ابراگیم آلداتوف (اوکراین) 2- رنیرس سالاس(کوبا) 3- استفان ورب (مجارستان) احسان لشگری (ایران)

# 96کیلو : 1- رضا یزدانی (ایران) 2- ختاگ گازیموف (آذربایجان) 3- پاولو اولینیک (اوکراین) آنزور بولتوکایف (روسیه)

 # 120 کیلو :1-حاجی مراد گاتسالوف (روسیه) 2- آلن زاسایف (اوکراین) 3- طاها آکگول (ترکیه) گنو پتریاشویلی (گرجستان) و...10- کمیل قاسمی (ایران)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها