کد خبر: ۱۶۹۷۵۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
محمد علی رجائی: ما زندگی را به خاطر نفت و یا پول نمی خواهیم ما زندگی را به خاطر اعتقاداتمان می خواهیم و می خواهیم در دنیا آزاد و مسلمان باشیم و لذا ما برای رسیدن به نفت یا دریا حاضر نیستیم آرمان های انقلابی خود را فدا کنیم.

رخدادهای8  مهر 1359

چکیده

  • در رابطه با تجاوزات اخیر رژیم بعث عراق و حملات هوایی به فرودگاه ها و مناطق مختلف کشور سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف به صورت جداگانه به وزارت امورخارجه فراخوانده شدند .
  • مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه :  چون تجاوزات دولت بعث به این حد رسیده است ما هیچ گاه آمادگی نشستن بر سر یک میز را با رژیم ملحد صدام نداریم و وساطتی را در این زمینه نمی پذیریم .
  • شیخ زائد آل نهیان امیر امارات : ما به هیچ یک از طرفین درگیری کمک نظامی و تدارکاتی نخواهیم کرد و در عوض حاضریم تمامی امکانات اقتصادی خود را در صورت پایان درگیری در اختیار طرفین بگذاریم .
  • وزیر دفاع عراق  : جنگ به ما تحمیل شده است و مدت آن بستگی به پاسخ ایران به خواست های ما دارد !
  • دولت عراق اعلام کرد خالد شاه عربستان در تماسی تلفنی با صدام حمایت خود را از عراق در جنک با ایران اعلام کرده است .
  • شمس اردکانی سفیر ایران در کویت : نیروهای مغرب و اردن برای کمک به رژیم بعث در جنگ با ایران وارد عراق شده اند .
  • پیشروی دشمن تا 15 کیلومتری اهواز و اشغال منطقه غرب کارون، جفیر، کرخه کور، پادگان حمید، جاده خرمشهر ـ اهواز و جاده اهواز ـ حمیدیه از آخرین تحولات میدانی جبهه های جنگ است .
  • محمد مکری سفیر ایران در روسیه امروز شرایط ایران برای پایان جنگ را تبیین کرد . وزارت امورخارجه با انتشار اطلاعیه ای اظهارات مکری را نظر شخصی وی اعلام کرد.
  • محمد علی رجایی : به کشورهای منطقه از جمله اردن و کویت اطلاع داده ایم که ما در جریان کمک های آنها به عراق هستیم اگر این کشورها نظرشان را به طور صریح بیان نکنند طبیعتا ما آنها را در حال جنگ با خود تلقی خواهیم کرد و آنها باید مسئولیت ناشی از عواقب جنگ را بپذیرند .
  • جامعه روحانیت مبارز عراق در نخستین اطلاعیه خود ملت مسلمان و مبارز عراق را دعوت به قیام علیه رژیم بعث صدام کرد .
  • با فرمان امام خمینی سید علی اکبر محتشمی به سمت مدیریت صدای جمهوری اسلامی ایران منصوب شد .
  • کنگره آمریکا اعلام کرد آمریکا در مقابل قطع نفت بر اثر جنگ عراق با ایران آمادگی ندارد .

مواضع خود را روشن بیان کنید

در رابطه با تجاوزات اخیر رژیم بعث عراق و حملات هوایی به فرودگاه ها و مناطق مختلف کشور سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف به صورت جداگانه به وزارت امورخارجه فراخوانده شدند . مدیرکل وزارت خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تجاوزات عراق تشریح و آمار و ارقام خسارات وارده به فرودگاه مهرآباد ، دزفول ، بوشهر ، سنندج ، کرمانشاه و نقاط دیگر کشور را برای آنان بازگو کرد .

به سفیران و کارداران کشورهای مختلف دعوت شده خاطرنشان گردید که : جانبداری از صدام و رژیم بعث عراق به هرگونه ای که باشد جانبداری از کفر و الحاد است و مبارزه علیه حق و حقیقت و جمهوری اسلامی ایران امیدوار است اخباری که در برخی از کشورهای عربی انتشار یافته همانند اعطای تسهیلات بندری و سوخت گیری و سایر کمک ها اعم از کشوری و لشکری به عراق مقرون به حقیقت نباشد .

وزارت خارجه در این دیدار تاکید کرده است : در قرار داد 1975 ایران و عراق که صدام نیز یکی از طرفین عقد آن بوده است تصریح گردیده است که هرگاه اختلافی در مورد اجرای یکی از مواد قرار داد پیش آید باید به دادگاه ها و مراجع بین المللی مراجعه شود و از جمله به اطلاع دولت الجزایر که ناظر امضاء قرار داد بوده است رسانیده شود در حالیکه دولت الجزایر نه تنها از ادعاهای دولت عراق بی اطلاع است آخرین کشوری بوده است که نماینده صدام برای ابلاغ تصمیمات دولت بعث دائر بر لغو یک جانبه قرارداد به آن سفر کرده است .

مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه خاطر نشان ساخت که چون تجاوزات دولت بعث به این حد رسیده است ما هیچ گاه آمادگی نشستن بر سر یک میز را با رژیم ملحد صدام نداریم و وساطتی را در این زمینه نمی پذیریم . وزارت خارجه از کشورها خواست در این ز مینه موضع صریح اتخاذ کنند . (1)

به طرفین درگیر در جنگ کمک نخواهیم کرد

دکتر علی شمس اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت و فرستاده ویژه دولت ایران به کشورها و شیخ نشین های منطقه جهت بازگویی مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون درگیری بین ایران و عراق وارد امارات متحده عربی شد .

محسن رفیق دوست در هشت سال جنگ تحمیلی مدتی مسئولیت تدارکات سپاه پاسداران را بر عهده داشت و سپس بعد از آن به عنوان اولین وزیر سپاه منصوب شد. وی می گوید : ماه اول جنگ ایران و عراق گذشته بود که با وزیر امور خارجه امارات ملاقات کردم.وزیر امور خارجه امارات گفت: ما از شما می‌ترسیم برای اینکه با صدور انقلاب شما به امارات، این دستگاه طاغوتی ما جمع می‌شود ولی این را می‌دانیم که شما اگر اینجا چیزی صادر بکنید آن اسلام است.

شیخ زائد آل نهیان در دیدار با نماینده ویژه ایران گفت : ما به هیچ یک از طرفین درگیری کمک نظامی و تدارکاتی نخواهیم کرد و در عوض حاضریم تمامی امکانات اقتصادی خود را در صورت پایان درگیری در اختیار طرفین بگذاریم.

(2)

جنگ به ما تحمیل شده است !

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی عربستان برای نشان دادن حمایت خود از عراق مصاحبه ای با عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق ترتیب داد . وزیر دفاع عراق در این مصاحبه گفت : جنگ به ما تحمیل شده است و مدت آن بستگی به پاسخ ایران به خواست های ما دارد !

حمایت عربستان از عراق در جنگ با ایران

هفته گذشته نیز دولت عراق اعلام کرد خالد شاه عربستان در تماسی تلفنی با صدام حمایت خود را از عراق در جنک با ایران اعلام کرده است . (3) شمس اردکانی سفیر ایران در کویت نیز که به عنوان نماینده ویژه کشورمان عازم برخی از کشورها شده است در دهلی نو اظهار داشت نیروهای مغرب و اردن برای کمک به رژیم بعث در جنگ با ایران وارد عراق شده اند .(4)

آخرین تحولات جنگ

پیشروی دشمن تا 15 کیلومتری اهواز و اشغال منطقه غرب کارون، جفیر، کرخه کور، پادگان حمید، جاده خرمشهر ـ اهواز و جاده اهواز ـ حمیدیه از آخرین تحولات میدانی جبهه های جنگ است . (5)

نظر آقای سفیر در مورد شرایط آتش بس !

محمد مکری سفیر ایران در روسیه امروز شرایط ایران برای پایان جنگ را تبیین کرد . وی گفت : این شرایط نظر شخصی من نبوده و اکثر ایرانیان با آن موافق هستند . مکری شرایط مد نظر خود را اینگونه برشمرد : استعفای صدام رئیس جمهور عراق ، تحویل بندر نفت خیز بصره به ایران به عنوان غرامت جنگی و پس از آن برگزاری یک همه پرسی که طی آن ساکنین این بندر تصمیم خواهند گرفت کدام کشور بر این بندر حکومت کند و بالاخره انجام یک همه پرسی در میان کردهای عراقی که تصمیم بگیرند آیا می خواهند تحت حکومت بغداد بمانند یا این که یک حکومت خود مختار تشکیل دهند . (6)

مکری نظر شخصی خود را گفته است !

گفتنی است وزارت امورخارجه امروز با انتشار اطلاعیه ای اظهارات مکری را نظر شخصی وی اعلام و تاکید کرد : اظهارات دکتر مکری کاملا شخصی بوده و رسما اعلام می شود اظهارات ایشان نظر دولت نبوده و نمی تواند هیچ گونه تعهدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند . (7)

اصلاعیه جامعه روحانیت: عراق در این مدت شاهد تاریک ترین دوران تاریخ خویشتن بوده است و حکومت بعث با اعمال ظلم و فساد و هتک ناموس و کشتار بهترین فرزندان و علمای بزرگ عراق و در راس آنان آیت الله مجاهد شهید سید محمد باقر صدر جنایت هایی کرده اند که روی تاریخ عراق را سیاه کرده است .

برای رسیدن به نفت و دریا انقلاب را فدا نخواهیم کرد

محمد علی رجایی نخست وزیر در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی اظهار داشت : به کشورهای منطقه از جمله اردن و کویت اطلاع داده ایم که ما در جریان کمک های آنها به عراق هستیم اگر این کشورها نظرشان را به طور صریح بیان نکنند طبیعتا ما آنها را در حال جنگ با خود تلقی خواهیم کرد و آنها باید مسئولیت ناشی از عواقب جنگ را بپذیرند .

رجایی گفت : دشمن اصلی ما عراق نیست آمریکا است ، ما با این تجهیزات محدود به صورت نامحدود نمی توانیم در برابر آمریکا مقاومت نظامی بکنیم آنها می خواهند در این جنگ فرسایشی تجهیزات ما تمام شود و ما را مجبور سازند تا نظراتشان را بپذیریم .

وی ادامه داد : مردم ما در مقابل قدرت دست نشانده آمریکا یعنی شاه تسلیم نشد و  ابرقدرت ها دیدند که ما زندگی را به خاطر نفت و یا پول نمی خواهیم ما زندگی را به خاطر اعتقاداتمان می خواهیم و می خواهیم در دنیا آزاد و مسلمان باشیم و لذا ما برای رسیدن به نفت یا دریا حاضر نیستیم آرمان های انقلابی خود را فدا کنیم.(8)

جامعه روحانیت مبارز عراق مردم را به قیام علیه صدام فراخواند

جامعه روحانیت مبارز عراق در نخستین اطلاعیه خود ملت مسلمان و مبارز عراق را دعوت به قیام علیه رژیم بعث صدام کرد .در بخشی از این اطلاعیه آمده است : عراق در این مدت شاهد تاریک ترین دوران تاریخ خویشتن بوده است و حکومت بعث با اعمال ظلم و فساد و هتک ناموس و کشتار بهترین فرزندان و علمای بزرگ عراق و در راس آنان آیت الله مجاهد شهید سید محمد باقر صدر جنایت هایی کرده اند که روی تاریخ عراق را سیاه کرده است .

در این اطلاعیه آمده است : رژیم بعث امروز به دستور آمریکا به جنگ ظالمانه علیه جمهوری اسلامی نوپای ایران دست زده و با تلاش مذبوحانه می خواهد از گسترش انقلاب اسلامی در جهان و نجات محرومین و مستضعفین از لوث کفر و نفاق جلوگیری نماید امام و رهبر امت آیت الله خمینی دست خود را به سوی شما دراز کرده است تا شما را از دست این گروه نجات بخشد .

در ادامه آمده است : امام از شما می خواهد همه با هم برای سقوط این رژیم کافر و پوسیده چون برادران ایرانی که با قیام خود شاه طغیانگر را سرنکون کردند به پا خیزید ... ای فرزندان اسلام امروز زمان جنگ و پیوستن به کاروان نیکان این سرزمین مطهر فرا رسیده است . (9) خبر دیگر این که حزب دعوت اسلامی عراق خواستار اعتصاب شرکت های نفتی این کشور در اعتراض به رژیم بعث صدام شد . (10)

کنگره آمریکا اعلام کرد آمریکا در مقابل قطع نفت بر اثر جنگ عراق با ایران آمادگی ندارد . بر اساس گزارش کنگره آمریکا این کشور در مقابل قطع چشمگیر مواد نفتی که ممکن است در اثر جنگ بین ایران و عراق پیش بیاید آمادگی ندارد . 

محتشمی پور از جانب امام به مدیریت رادیو انتخاب شد

با فرمان امام خمینی سید علی اکبر محتشمی به سمت مدیریت صدای جمهوری اسلامی ایران منصوب شد . در بخشی از اطلاعیه دفتر امام خمینی که امروز روزنامه ها آن را منتشر ساختند آمده است : به مناسبت وضع فوق العاده کشور و برای هرچه بهتر هماهنگ نمودن رادیو با شرایط موجود به فرمان رهبر انقلاب جنابعالی به مدیریت رادیو منصوب می شوید . حضرت امام به جنابعالی اختیارات کامل دادند تا در حدود مدیریتتان قاطعانه با افرادی که مغرضند و یا از مسائل روز هیچ گونه اطلاعی ندارند رفتار نمائید . (11)

تحمل قطع نفت را نداریم !

کنگره آمریکا اعلام کرد آمریکا در مقابل قطع نفت بر اثر جنگ عراق با ایران آمادگی ندارد . بر اساس گزارش کنگره آمریکا این کشور در مقابل قطع چشمگیر مواد نفتی که ممکن است در اثر جنگ بین ایران و عراق پیش بیاید آمادگی ندارد .

این گزارش 50 صفحه ای اذعان می کند هنوز از پیروزی انقلاب در ایران و صف های طولانی و قیمت های سرسام آور نفت که به خاطر قطع صادرات نفت ایران به آمریکا ایجاد شد مدت زمان اندکی گذشته است و طرح ریزی برای مواقع اضطراری کمبود نفت از اولویت کمی در سطح ملی برخوردار است . (12)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 3

2- اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 11، محسن رفیق دوست در هشت سال جنگ تحمیلی مدتی مسئولیت تدارکات سپاه پاسداران را بر عهده داشت و سپس بعد از آن به عنوان اولین وزیر سپاه منصوب شد. وی می گوید : ماه اول جنگ ایران و عراق گذشته بود که با وزیر امور خارجه امارات ملاقات کردم.

وزیر امور خارجه امارات گفت: ما از شما می‌ترسیم برای اینکه با صدور انقلاب شما (انقلاب اسلامی) به امارات، این دستگاه طاغوتی ما جمع می‌شود ولی این را می‌دانیم که شما اگر اینجا چیزی صادر بکنید آن اسلام است.

و چون ملت ما از نظر درآمد سالانه اولین کشور حتی بالاتر از آمریکا و سوئیس است و همه در رفاه کامل هستند به اینجا تنها چیزی که نمی‌توانید صادر بکنید رفاه است. در کشور ما رفاه تهوع‌آور شده ولی اسلامتان را اگر می‌خواهید صادر بکنید ما حرفی نداریم اما از عراق بیشتر از شما می‌‌ترسیم. چرا که عراق اگر در این جنگ پیروز بشود به تعبیر او عراق می‌شود طاووس خلیج، آن وقت ما برده او می‌شویم، با ما رابطه برقرار بکنید.

اجازه بدهید شیخ زائد بیاید ایران و پای امام را ببوسد. شما ما را آمریکایی می‌دانید. بله ما چون نیروی دفاع از خود را نداریم و از ایران و عراق هم می‌ترسیم آمریکایی هستیم ولی اگر شما از ما حمایت بکنید ما هم به طرف شما می آئیم . رک فاش نیوز ، 3 مهر 1392

3- اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 12

5- رک کتب مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ(مرکز اسناد دفاع مقدس)

6- اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 12

9-  اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 1

10- اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 1

11- اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 1 ، تاریخ مندرج در ذیل اطلاعیه دفتر امام خمینی 7 مهر 1359 می باشد .

12- اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها