کد خبر: ۱۷۳۲۸۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۹     ۲۰ مهر ۱۳۹۲
سرپرست وزارت ورزش و جوانان گفت: جریانی در حال تلاش بود کی‌روش را تحریک کرده تا او کار را زمین بگذارد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، سیدرضا صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان در نخستین نشست خبری خود با تشریح راهکارهای اساسی‌اش در ورزش گفت: اولین نکته مهم  توجه به گسترش فرهنگ و اخلاق در همه حوزه‌های ورزش و جوانان است. وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم از مقوله‌های دوستی، انسان‌دوستی، شخصیت‌آفرینی صحبت به میان می‌آید. فرهنگ انسجام‌بخشی است، فرهنگ همه ذره‌های کوچک را کنار هم قرار و یک جامعه بزرگ را تشکیل می‌دهد. این عنصر فرهنگ است که هویت آفرینی می‌کند و هویت شرط بقای جامعه است. فرهنگ امنیت آفرین است. اساسا نمی‌توان جامعه را بدون فرهنگ اداره کرد. نمی‌توان از یک جامعه قهرمانی صحبت کرد که در آن فضیلت اخلاقی نباشد. اگر اخلاق برای همه مهم است برای ورزشکاران نیز واجب است. گسترش فضای فرهنگی، اخلاقی و معرفتی نقطه دوم ماست.

وی با اشاره به رویکرد دوم خود در وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: استقرار نظام برنامه‌ریزی رویکرد دوم ماست. دوران روزمرگی و تصمیمات سلیقه‌ای و احساسی تمام شده است. امروز دیگر نه جامعه توان آن را دارد و نه دولت این توانایی را دارد که همواره به صورت آزمون و خطا دنبال شود. دستگاه ورزش کشور باید در یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت حرکت کند. ما رسول خادم را به این دلیل به وزارت ورزش آوردیم که برنامه‌ریزی کند. اگر در یک جاده با چراغ رانندگی کنیم احتمال ضریب خطا کاهش می‌یابد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان رویکرد سوم را قانونگرایی دانست و گفت: قانونگرایی رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید است. معیار سخن ما با همگان و همه حوزه ورزش است. قانون پس از اخلاق مهمترین عامل ثبات جامعه است. اگر همگان در آن حرکت کنند و هجمه‌، تخریب و انگ‌زدن کاهش پیدا کند همه چیز بهتر می‌شود. ما در دنیای پرتلاطمی هستیم و تحولات گسترده‌ای روبرویمان قرار دارد. نمی‌توان دستگاهی را در گذشته و در شرایط ایستا نگه داشت. برای تداوم باید پویایی را به کار گرفت.

صالحی امیری رویکرد سوم را توجه به سرمایه‌های انسانی دانست و خاطرنشان کرد: نظام ورزش دارای قوی‌ترین نیروهای انسانی در سطح مالی است. 7 میلیون نفر به صورت ساماندهی شده در 13 هزار هیئت ورزشی فعالیت می‌کنند. در کنار جمعیت 23 میلیونی جوان کشور این ظرفیت، ظرفیت بزرگی است. بزرگترین سرمایه در تداوم حیات ورزش است در وزارت ورزش و جوانان ریزش مدیر و نیرو نداریم بلکه در آن گردش نیرو داریم. اعتقاد دارم ریزش ما را محروم می‌کند اما گردش باعث تحول می‌شود.

وی در مورد رویکرد چهارم خود گفت: استفاده از خرد جمعی چهارمین رویکرد اصلی و مهم ما در وزارت ورزش و جوانان است. دوران تصمیم‌گیری‌های شخصی و لحظه‌ای تمام شده است. قطعا از این به بعد در عرصه ورزش شاهد خرد جمعی خواهیم بود.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان رویکرد پنجم در این وزارتخانه را کاهش تصدی‌گری عنوان کرد و گفت: برای تداوم و پویایی دستگاه باید مشارکت جمعی، حضور مردم، شوراها، قهرمانان، هواداران، تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی را در عرصه ورزش مغتنم بدانیم. این رویکرد، ما را به مدیریت استراتژیک سوق می‌دهد. اصرار ما بر این است که حتما دستگاه‌های ورزش تصدی‌گری خود را به نهادهای ورزشی و خصوصی بدهند. در اولین قدم کارگروهی را در باشگاه استقلال و پرسپولیس راه‌اندازی کردیم که در ماه‌های آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

صالحی امیری رویکرد ششم را سالم‌سازی از ناپاکی‌ها دانست و اظهار داشت: اعتقاد دارم جامعه بزرگ ورزش سالم، پاک، با فضیلت و اخلاق‌مدار است اما شما هیچ مجموعه‌ای را پیدا نمی‌کنید که از برخی آلودگی‌ها رنج نبرد چرا که این طبیعت بشر است. ما باید با مکانیزم‌های سیستمی، قانونی و نظارتی از ورود فساد به دستگاه‌ها جلوگیری کنیم. با تخریب، انگ‌زنی، افشاگری و تهمت‌زدن مخالف هستیم. بنده رفتار برخی از رسانه‌ها را در تخریب شخصیت‌ها نمی‌پسندم. اعتقاد دارم انتخاب انسان‌های سالم و پاکدست محیط را پاک می‌کند. آغاز حرکت بنده در ورزش کشور مبتنی بر پاکدستی، تعهد، تخصص و مقبولیت بود.

وی رویکرد هفتم خود را ثبات و آرامش در جامعه خواند و گفت: این مورد مهمترین نیاز جامعه ورزش است. اگر بنا داریم به قهرمانی‌های جدید دست پیدا کنیم باید فضای ورزش را با ثبات و آرامش اداره کنیم تا ورزش به کار اصلی خود یعنی قهرمانی دست پیدا کند.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان رویکرد هشتم خود را پرهیز از سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی اعلام کرد و گفت: ورزش عرصه سیاست‌بازی نیست. ورزش یک محیط ملیاست  و باید همگان در این محیط احساس مطمئنی داشته باشند. ما به شدت اصرار داریم که محیط ورزش از سیاست‌زدگی و سیاسی بازی باید دور باشد.

صالحی امیری ورزش مردمی را یکی دیگر از رویکردهای خود خواند و تصریح کرد: ورزش علاوه بر قهرمانی به نشاط و غرور نیاز دارد و آن محقق نمی‌شود مگر با همگانی شدن ورزش. در اولین قدم خود برای این کار دفتر ورزش همگانی را به معاونت تغییر دادیم. متاسفانه آمار مشارکت در ورزش همگانی زیر 10 درصد در ایران است. برخی از کشورهای خارجی آماری بالغ بر 80 درصد از فعالیت مردم در ورزش همگانی را می‌دهند. سیاست ما این است که تا پایان چشم‌انداز 1404 بخش بزرگی از جامعه ایران در این مقوله وارد شده باشند.

وی یکی دیگر از رویکردهای خود را عدالت‌نگری در عرصه ورزش و نگاه منزلتی عنوان کرد و گفت: همه رشته‌ها برای وزارت ورزش یکسان هستند و ما نگاهی مساوی به آنها داریم. هیچ‌کدام از فدراسیون‌ها نسبت به دیگری برتری ندارند بلکه نگاه عدالت‌گرانه ما در تمام رشته‌ها یکسان است. این طبیعی است که یک رشته ورزشی که ظرفیت بیشتری نسبت به سایرین دارد باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته و امکانات بهتری به آن تخصیص پیدا کند.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که اعضای تیم ملی کشتی از اینکه شما به استقبال آنها نرفته‌اید اما به استقبال والیبالیست‌ها رفتید ناراحت هستند، گفت: خواهش می‌کنم این را قانون نکنید که برای هر رشته ورزشی وزیر یا سرپرست وزارتخانه به فرودگاه برود یا نرود. تکریم به معنی رفتن به فرودگاه نیست. بنده قبل از اعزام تیم کشتی به مسابقات جهانی از اردوی تیم بازدید کردم. هیچ کدام از این دو حرکت من به دلیل نگاه تبعیض‌آمیز نبود. هدفم از حضور در فرودگاه برای تیم ملی والیبال مشارکت در شادی مردم بود. همه عزیزان و قهرمانان در نگاه ما یکسان هستند. بنا داریم در سطح ملی و در حضور مقامات عالیرتبه نظام از تمام قهرمانان و مدال‌آوران تجلیل کنیم. این تجلیل ما صوری و تبلیغاتی نیست. همه کسانی که در عرصه جهان قهرمان شده‌اند قابل تکریم هستند.

به گزارش تسنیم صالحی امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود فساد در برخی رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال، جودو و هندبال گفت: بنای ما کار ژورنالیستی و جنجالی نیست. همین امروز که با شما در حال صحبت هستم برخوردهایی با برخی از عناصر فساد در بعضی از جاها صورت گرفته است. در هر صورت وقوع چند اتفاق در یک جامعه چند میلیونی امکان‌پذیر است. تجربه 30 ساله و مطالعات چندین‌ساله‌ام این را نشان می‌دهد که راه مقابله با فساد ایجاد سازوکار نظارتی برای دستگاه‌ها است. اگر بستر ناسالم باشد و افراد ناسالم هم به کار بیایند همه چیز خراب می‌شود. خواهشم از شما این است که به ما و جامعه ورزش در عرصه رسانه‌ای آموزش بدهید تا انتخابات بر اساس شایسته‌سالاری و سالم‌سازی صورت بگیرد نه که کارها به صورت پلیسی، جنجالی و ژورنالیستی پیش برود.

وی در خصوص بودجه یک درصدی ورزش خاطرنشان کرد: واقعیت تلخ این است که بودجه ورزش در بدترین شرایط ممکن خودش به سر می‌برد. سطح و سقف آن متناسب با ظرفیت ورزش کشور نیست. کشور با بحران کمبود منابع مالی روبروست. عملکرد و مدیریت ناصحیح در دولت گذشته شرایطی را ایجاد کرده که دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت ورزش با انبوهی از مشکلات بودجه در حال سپری کردن امورات هستند. در حال حاضر کمتر دستگاهی وجود دارد که مشکلات مالی نداشته باشد. وجود 3200 ورزشگاه ناتمام که تعهد آنها به مردم داده شده از دیگر مشکلات پیش روی ما است. عدم پیش‌بینی‌های دقیق و واگذاری آن به دولت بعدی نشان از سوء مدیریت قبلی داشت. تلاش برای ایجاد همکاری با دولت خصوصا از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال انجام است. تحولی را در بودجه سال 92 خواهیم دید و با آن به حداقل اهداف مورد نظر خود دست خواهیم یافت.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با اشاره به حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمدباقر نوبخت معاون راهبری و برنامه‌ریزی رئیس جمهور و جلسه آنها با روسای فدراسیون‌های ورزشی و هیئات استان‌ها تاکید کرد: معاونان رئیس جمهور در جمع روسای فدراسیون‌ها و روسای هیئت‌های استانی حاضر شدند و از نزدیک شاهد مسائل مختلف و گفت‌وگوهای آنها بودند. آقای نوبخت هم در جلسه‌ای که حاضر شد مسائل و مشکلات را شنید و قول‌های مساعدی را برای افزایش بودجه سال آینده به ما داد. بنده ایشان را فردی صادق، سلیم و خوش‌قول می‌شناسم.

صالحی امیری ادامه داد: نمی‌توان با این منابع به اهداف تعیین شده دست یافت. باید در بخش بودجه تغییراتی رخ دهد. در حال حاضر بخشی از چالش‌های مالی را حل کردیم و به نیازهای ضروری همه فدراسیون‌ها پاسخ دادیم اما چیزی که مطمئن هستم فاصله موجود بین منابع مالی و اهداف است.

وی در پاسخ به این پرسش که در نشست خبری امروز تمامی معاونت‌ها به جز امور بانوان حضور دارند و برنامه شما برای این بخش چیست، تاکید کرد: بنده از همان روز اول اعلام کردم تغییراتی را در سطح اول سازمان خواهیم داشت به طور دقیق و با مطالعه بدون شتاب‌زدگی تیم همکارانم را انتخاب خواهم کرد. تعهد، تخصص و محبوبیت از ملاک‌های اصلی انتخابم است. تمام افرادی که ممکن است در کار کمکمان کنند را در لیست جمع آوری کرده و بر اساس معیارهای مشخص به آنها امتیاز می‌دهیم در پایان 3 نفر را نگه داشته و اصلح‌ترین گزینه را از میان آن سه نفر انتخاب می‌کنیم. اصل کار شایسته‌سالاری است نه چیز دیگری در این خصوص با هیچ جریانی مذاکره و تعامل نخواهم کرد و فقط شایسته‌ها در ورزش حضور خواهند داشت.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نخستین انتخاب‌های خود در وزارت ورزش و جوانان گفت: انتخاب سجادی، کیومرث هاشمی و محمود خسروی‌وفا به دلایل آشنایی با ورزش، فدراسیون‌ها، مسائل حوزه بین‌الملل و حضور چندین ساله آنها در ورزش صورت گرفت. در خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین نقویان که در حوزه فرهنگ فعالیت دارند هم همین موارد صدق می‌کند و ما بحث تخصص و آشنایی را مد نظر قرار دادیم. رسول خادم و مازیار ناظمی هم روی همین اصول انتخاب شدند.

صالحی امیری گفت: اعتقادی به تغییرات گسترده ندارم. به مدیرانی که در سطح کشور فعالیت می‌کنند هم گفتم که به کار خود ادامه دهید. ما سیاست‌های جدیدی را به آنها اعلام خواهیم کرد. هر مدیری که بتواند از پس آنها برآید به همکاری با ما ادامه خواهد داد و ما حمایتشان می‌کنیم اما کسانی که نتوانستند از پس کار برآیند وارد بخش گردش مدیریتی خواهند شد. به همه همکارانم گفته‌ام ما بنایی بر تغییرات نداریم مگر بنا به ضرورت.

وی اضافه کرد: 25 برنامه عملیاتی در کنار 5 برنامه استراتژیک تعریف کرده‌ایم؛ گسترش فرهنگ و اخلاق در تمام لایه‌های ورزش، افزایش سرانه ورزش از طریق مشارکت، توجه ویژه به ورزش بانوان، ایجاد یک سازوکار جدید در حوزه جوانان از جمله برنامه‌های استراتژیک ما هستند. یکی از 25 برنامه عملیاتی هم تصویب قانون وزارت ورزش در مجلس است. با یکی از افراد آشنا به ورزش که در مجلس حضور دارد مذاکره کردم که برای تدوین پیش‌نویس اقدامات لازم را انجام بدهد. انجام این کار دقت لازم را می‌خواهد و در حال حاضر نتایج آن قابل توصیف نیست.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که تعریف شما از فرهنگ چیست و آیا این صحبت‌هایی که شما انجام می‌دهید شعار نیست، تصریح کرد: بنده یکی از متولیان این بحث در کشور هستم. 12 جلد کتاب نوشته‌ام و چندین مقاله نیز ارائه داده‌ام. تربیت بیش از هزار دانشجوی مدیریت فرهنگ را هم در کارنامه دارم. کسی که از فرهنگ سخن می‌گوید باید درس آن را خوانده و تدریس هم کرده باشد. اگر بخواهم این بحث را باز کنم تا شب طول خواهد کشید و شما هم خسته می‌شوید. به خوبی‌ می‌دانم چگونه در یک ساختار سازوکار فرهنگ را طراحی کرد.

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای بخش ورزش بانوان چیست گفت: در آینده‌ای نزدیک برنامه‌های خود را در خصوص ورزش بانوان مطرح خواهم کرد و با شما در میان خواهم گذاشت اما بر این باورم در جمعیتی که در حوزه ورزش کشور فعال است نسبت بانوان به آقایان درصد کمتری دارد و واقعا نامناسب است. آمار ثبت شده در ورزش بانوان حدود 651 هزار نفر درج شده اما برای مردان سازمان‌یافته حدود 13 میلیون ورزشکار است. باید اتفاقی در ورزش بانوان رخ دهد. ورزش همگانی و قهرمانی بانوان باید مبتنی بر مبانی فقهی و شرعی پیش رود که من آنها را در نشستی صمیمی با شما در میان خواهم گذاشت.

وی در خصوص تعامل خود با کمیته ملی المپیک تاکید کرد: 29 ماه جاری با اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد نظر ما در خصوص کمیته ملی المپیک روشن است. این کمیته یک نهاد ملی و بین‌المللی است که کاملا مورد حمایت ما قرار دارد. ما یک خانواده بزرگ هستیم. ورزش کشور چند ضلع دارد یک ضلع فدراسیون‌های ورزشی هستند، ضلع دیگر کمیته ملی المپیک است و هیئت‌های استانی هم یکی دیگر از اضلاع آن است و وزارت ورزش و جوانان در راس این هرم قرار دارد که نگاهش حمایتی و حاکمیتی است. کمیته ملی المپیک دارای اساسنامه‌ای است که ما به آن احترام می‌گذاریم و تعارضی بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک وجود نخواهد داشت. انتخابات کمیته ملی المپیک نیز در زمان مقرر خود برگزار خواهد شد. آقای نصرالله سجادی مسئول هماهنگی وزارت با کمیته ملی المپیک است. تعارضی مشاهده نمی‌شود و وجود هم نخواهد داشت.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان دولت تدبیر و امید را دولتی نقدپذیر دانست و گفت: بنای کار ما انصاف است و از پذیرش نقد استقبال می‌کنیم. اعتقاد دارم اگر نقدی در کار نباشد یا فساد شکل می‌گیرد و یا استبداد بوجود می‌آید. فدراسیون‌های ما باید بر اساس یک برنامه بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت اداره شود. استقلال فدراسیون‌ها باید به رسمیت شناخته شود. دخالت‌های کانون‌های خارج از فدراسیون باید به حداقل خود برسد. فدراسیون‌ها از سوی وزارت ورزش مورد حمایت قرار خواهند گرفت و اعتقاد داریم دخالت در امور فدراسیون‌ها درست نیست. باور کنید بنای کار وزارت ورزش و جوانان عدم مداخله و حمایت و بستر‌سازی است. در این مدت کوتاهی که به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان معرفی شدم 3 جلسه با روسای فدراسیون‌ها برگزار کردم ضمن اینکه در تلاش هستم روابط خود را گسترش داده و تعامل خوبی ایجاد کنم تا در جهت تعالی ورزش گام برداشته شود.

صالحی امیری در خصوص تیم ملی فوتبال ایران و کالوس کی‌روش گفت: ملاقاتی با کی‌روش داشتم. جریانی در حال تلاش بود او را تحریک کرده تا کی‌روش کار را زمین بگذارد. به او گفتم کشور از شما حمایت می‌کند به حاشیه نروید و به متن برگردید و به اصل کار توجه کنید. هدف حضور پرقدرت در جام جهانی و راهیابی به مراحل بالاتر است. او پس از یک وقفه پیش‌آمده که به سبب بازی‌های باشگاه استقلال در آسیا بود به ایران برگشت و کارش را ادامه داد. به او گفتم اردوها را به سرعت و با شتاب برگزار کنید در اولین مرحله مسائل مالی وی را حل کردیم تا ایشان با آسودگی خاطر به مسائل دیگر برسد.

وی اظهار داشت: وقتی از سیاست‌زدگی صحبت می‌کنیم یعنی مورد نگاه‌های روزمره و جناح‌ها قرار نگیریم که عده‌ای حذف و عده‌ای اضافه شوند. ما گرایشمان به سمت مدیران ورزشی است اما مبنای کار را بر شایستگی قرار می‌دهیم راه درازی را در پیش داریم و دوری از سیاست و سیاست‌زدگی کار امروز، فردا و یا حتی یکساله نیست.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان گفت: نمی‌خواهم راجع به گذشته بحث کنم اما ایجاد تعهد سنگین برای دولت بعدی که مطمئن هستید شما در راس کار قرار ندارید عمل اخلاقی و درستی نیست. بار مالی و تعهدات وزارت ورزش حدود 6 هزار میلیارد تومان است. تحمیل این بار سنگین به دولت بعدی و ورزش آن کار صحیحی نبود.

صالحی امیری در پاسخ به اینکه آیا بنا دارید فدراسیون زنان مسلمان را مجددا راه‌اندازی‌ کنید گفت: این موضوع در دستور مطالعه و بررسی است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها