کد خبر: ۱۷۴۹۰۶
زمان انتشار: ۱۹:۰۸     ۲۸ مهر ۱۳۹۲
تفریحات وارداتی که ایرانی می شوند:
بسیاری از تفریحات امروزین جوانان "وارداتی" هستند. مدت زیادی از بوجود آمدن آن در جهان خارج نمی‌گذرد که این تفریح به همراه وسائل مورد نیاز که البته چندان هم ارزان نیست به سرعت وارد ایران می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد. ورزش های که بعضا هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارند و سوال اصلی این جاست که چگونه چنین ورزشهای در مدتی بسیار کوتاه وارد تفریحات جوانان کشورمان شده است؟
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، بسیاری از تفریحات امروزین جوانان "وارداتی" هستند. مدت زیادی از بوجود آمدن آن در جهان خارج نمی‌گذرد که این تفریح به همراه وسائل مورد نیاز که البته چندان هم ارزان نیست به سرعت وارد ایران می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای مردم در این گزارش آورد: جالب اینکه حتی اسامی آن نیز "بومی" نمی‌شوند. حالا دیگر تریال، پینت‌پال، پاور باکینگ یا اسکای رانر و اسلک لاین بخشی از فرهنگ تفریحی − ورزشی شده‌اند.

ورزش های که بعضا هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارند و سوال اصلی این جاست که چگونه چنین ورزشهای در مدتی بسیار کوتاه وارد تفریحات جوانان کشورمان شده است؟
 
"پاور باکینگ" یا اسکای رانر

با این وسیله که از قدرت و نیروی فنر استفاده می‌کند، می‌توان با استفاده از وزن بدن خود تا ۷ /۲ متر از سطح زمين پرش کرد و با سرعت ۳۲ کيلومتر در ساعت دوید.

 
پینت بال در ایران

پینت بال حدود ۱۰ سال است که در ایران شروع به کار کرده. بسیاری از تفریحات به رشته ورزشی تبدیل می‌شوند. با تشکیل تیم‌ها حتی رقابت‌های بین‌المللی نیز برگزار می‌شوند. پینت بال ایران نیز در این مدت با جهشی بزرگ توانسته در مسابقات بین‌المللی و آسیایی مقام‌های درخشانی کسب کند.

 
اسلک‌لاین

اسلک‌لاين هنر حفظ تعادل و راه رفتن، بر روی تسمه يا طناب که بين دو نقطه محکم می‌باشد. جوانان ایرانی چهار سال پیش از طریق اینترنت با این سرگرمی ورزشی آشنا شدند. تا پیش از آن نه امکاناتی وجود داشت و نه کسی به آن می‌پرداخت.

 
اسکیت بورد

در سال‌های اخیر بسیاری از این سرگرمی‌ها به هنگام ورود به ایران، نخست "مردانه" هستند. اسکیت بورد در سال‌های اخیر در میان جوانان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار شده است.

 
اسکیت

اسکیت شاید یکی از "قدیمی‌ترین" سرگرمی‌های وارداتی است. بسیاری از سرگرمی‌های وارداتی مورد توجه بانوان نیز قرار می‌گیرد. این توجه در وهله نخست مخالفت اقشار سنتی و حتی برخی محدودیت‌های انتظامی را نیز برمی‌انگیزاند. به مرور زمان بسیاری از آنها "جا می‌افتند" و حتی تیم ملی بانوان نیز برایشان تشکیل می‌شود.

 
تریال

تریال بایک یا حرکات آکروباتیک با دوچرخه در اوائل دهه ۷۰ میلادی رواج یافت. اکنون فدارسیون جهانی تریال بایک (BUI) در کنار فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری نیز بوجود آمده است.

 
تریال بایک

حالا در بسیاری از شهرستان‌های ایران نیز تیم‌های تریال بایک بوجود آمده و فعال هستند. اخیرا هم نخستین رقابت بین‌المللی تریال بایک در قزوین برگزار شد.

 
اسنوبورد

اگر استفاده از اسکی چند دهه در ایران قدمت دارد، اما اسنوبورد چند سالی بیش نیست که همزمان با سایر کشورها، پایش به پیست‌های اسکی ایران نیز باز شده است.

 
اسکی تابستانی

حالا اسکی روی چمن هم به تفریح اسکی‌بازان ایران افزوده شده است.

 
 
پارکور

مدت زیادی طول نکشید تا پارکور از پاریس پایش به شهرهای ایران باز شد. حالا دختران و پسران زیادی سرگرم پارکور هستند.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۱
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۲
۴۸
۳۰
خدایی دست کمی از طالبان ندارید
پاسخ
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۲
حاضری توی یکی از پارکها جلو چشم دهها جوان همسرت با لباس اسکست بیاد و یک ساعت چرخ بزنه؟
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲
آقای طلبه جو نده. به نظر بنده اسکیت خانمها هیچ ایرادی نداره. ضمنا خانمها شنا هم میکنند. حالا 598 گیر نداده. اما اینکه یکی بگه شنا ایراد نداره برای خانمها شما میاید میگید دوست داری همسرت بیاد تو استخر پارک شنا کنه؟
هرچیزی دستورالعمل داره برادرم. بعدم مگه اینجا گفته شده برای خانمها بده. کلا داره میگه این ورزشها بده. چه برای مردها چه زنها. به اعتقاد منم این تفکر طالبانیه. شما چرا همه چیز رو جنسی نگاه میکنید؟ از شما که طلبه اید بعیده اینقدر درگیر جنس مؤنث باشی. فکرت رو از این افکار آزاد کن. ورزش ورزشه دیگه. زن و مرد نداره. خیلی معتقدید جدا ورزش کنید.
پس فردا من میام میگم نرمش برای مردم خوبه. بعد شما میای میگی دوست داری خانمت با لباس نرمش توی پارک نرمش کنه؟ اینم شد حرف؟؟
خب عزیز من فعالیت بدنی و تفریح لازمه. چه واسه مسلمون چه کافر چه همسر بقیه که شما زیادی بهش فکر میکنی!! خجالت و غیرت هم خوب چیزیه برادر مؤمن!! خجالت و غیرت!! با لباس پیامبر و زدن این حرفها ....
سینا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲
راست میگی اگه لال بشیم شیعه واقعی هستیم!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۲
۲۹
۴
سلام .
اگه یارانه اینها را قطع کنند مثل من سر جاشون میشینند و حرکت اضافی نمیکنند تا گشنه نشوند !
پاسخ
ادریس
United Kingdom
۱۹:۵۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۲
فک میکنی ملت از شکم سیری میرن اینکارارو میکنن ؟ میرن یکم فکرشونو ازین مملکت داغون ازاد کنن و بلکه بتونن یکم وقتشونو به خوشی بگذرونن ... شمام یه زحمتی بکش برو یه حرکتی انجام بده .. اینطوری افسرده میشی داداشه من !!!
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲
داش ادریس! از بس لندن موندی،تفکراتت هم داره انگلیسی میشه!!
منتخب
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۲
۲۱
۳
بنظرم نفس ورزش و حركاتهاي اكروباتيك نه تنها بد نيست بلكه تخليه مناسب انرژي جوانان است ، آنچه كه با فرهنگي ايراني و اسلامي تضاد دارد اختلاط دختر و پسر و پوششهاي نامناسب بعضي از اين ورزشكاران است .
پاسخ
صالح
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۲
۳۳
۱۰
ای کاش بیاییم برای ورزش اسلامی نیز تفکری کنیم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۲
ورزش اسلامی دیگه چیه
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۲
۱۵
۱۵
ای کاش منم بارکور بازی میکردم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۲
۸
۲
انشالله خدا همه را به راه راست هدایت کند.
پاسخ
علی
-
۱۶:۳۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۲
۵
۰
خدایا دین ودنیای مارا از شر شیاطین جن وانس حفظ کن
پاسخ
حامد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۲
۵
۲
ای کاش؛ای کاش؛مردانگی و غیرت در پیچ و خم های زندگی حل نمیشد.از بین نمیرفت.
وگرنه مثل خیلی از این ورزشکاران و طرفدارانشون میشویم....
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۲
۸
۱
این حرفا یعنی چی؟
ورزش که دیگه فرهنگ نداره
حدود اسلامی رعایت بشه هیچ ایرادی نداره
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۲
۹
۰
خدا وکیلی پینت بال چشه؟!!!!
الان بیشترین استقبال از این ورزش داخل خود مجموعه سپاه و بسیج انجام میشه نمونش دهکده مقاومت که بزرگترین زمین پینت بال رو داره،حالا کاربرد های دیگش بماند....
حالا 4 جا مختلط بازی میکنن باید اصل قضیه رو زیر سوال برد؟!
واقعا یه سری حرکتاتون اسم بچه حزب اللهی ها رو بد میکنه
این مطلبتون واقعا موجب وهن مذهبه!
مگر اینکه دلیل قانع کننده ای برای حرفتون داشته باشید که امیدوارم ارائه بدید
پاسخ
سید جعفر صابری
-
۱۸:۴۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۲
۳
۰
فکر کنم . تیترتو اشتباه زدی ؟ یعنی چی سنخیت نداره . ورزش های ماجراجویانه یا ادونچر باعث شجاعت و سلحشوری جوانان می شود . از شما درخواست می کنم در خصوص ورزشهای فوق تحقیق کنید . و میزان مقبولیت و نشاط اوری ان نیز مورد توجه قرار گیرد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲
۶
۳
فوتبال و شنا و والیبال و تکواندو و شطرنج و کشتی و وزنهبرداری رو یادتون رفت
پاسخ
نیما
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲
۱۱
۳
ما الان 2 سال هست که جمعه ها از ساعت 7تا 10 میریم توی باشگاه زینبیه پینت بال بازی میکنیم...خیلی هم حال میده و خوش میگذره توی سرخه حصار من مختلط هم بازی کردم
پاسخ
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲
اختلاط زن و مرد،بی حیایی می آورد و حتما اشکال شرعی دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲
۱۰
۰
هرتحركي ورزش محسوب مي شود.در كجاي اسلام گفته پرش با دوچرخه يا امثال ان اشكال دارد؟
پاسخ
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲
فرهنگ ما فقط اسلام نیست
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲
مسئله این است که بعضی از ورزش های وارداتی ،حاصل زندگی در فرهنگ لیبرالی تمدن غرب است و مثلا همان ورزش در فضای تفکر اسلامی،بعید است جایگاهی داشته باشد..
اسما
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲
۱
۰
اي حالم از اين بينشتون بهم ميخوره 598
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
سنخیت نداره یعنی چه ! یک زمانی پارتها تیر اندازی میکردن و اسب سوار بودن . این فرهنگ ما است . الان انتظار داری با اسب بیاییم تو خیابون و کمان دستمون باشه . خوب نمیشه که . این با وسایل امروزیش که دوچرخه و پینت بال است جا به جا شده . بعدشم گفتی اینا با فرهنگ ما جور نیست . یه دو تاش که با فرهنگ تو هم جور است رو می گفتی .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
پینت بال نوعی از تیراندازی هست که در اسلام سفارش شده آقایون نسبتاً محترم، و اینکه ما در این رشته مقام جهانی هم داریم باید به خودمون ببالیم نه اینکه لهش کنیم بخدا بدجور خجالت داره دوستان.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
۱
۰
ورزش خودش از عوامل بسط و گسترش فرهنگ تو دنیاست و ابزار بسیار جذاب و مناسبی هم برای این کاره. وقتی ورزشی وارد کشوری میشه لازم نیست سنخیتی با فرهنگ اون جامعه داشته باشه، فقط کافیه پذیرفته بشه تا آروم آروم خودش جزیی از فرهنگ اون کشور بشه. البته این زرنگی و توان بالای کشورهای ابداع کننده این ورزشهاست که میتونن تو کشورهای دیگه راحت جا باز کنن و بی عرضگی ما که هنوز به زنگ ورزش زورخانه ای می زنیمو هیچ اتفاقی نمیفته
پاسخ
صابرخان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
من در مورد اینکه خانمها در ملاء عام بعضی کارها یا ورزشها رو انجام بدن موافق نیستم اما شما رو چه حسابی می گید این ورزشها با فرهنگ ما سنخیتی ندارند؟ مثلا ورزش ناجوانمردانه فوتبال سنخیتی با فرهنگ ما داره؟
ورزشی مثل اسکی و اینکه شما در زمینی لیز طوری حرکت کنید که زمین نخورید بلکه از زمین ها و مشکلات حتی استفاده کنید تا با سرعت بیشتری حرکت کنید آیت لغزش است و از این جهت حتی یک ورزش قرآنی هم به حساب می آید.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
مشکل ما گرانی هس که دولت روز بروز بیشترش میکنه ورزش رو نیاز نیس یاد بدن هر کس خودش میدونه چطوری ورزش کنه
پاسخ
اباذر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲
۱
۰
بجز پینت بال که بازی است و اصلا چیز مثبتی ندارد بقیه خیلی هم ورزش است به شرطی که حدود اسلامی رعایت شود مسئله مهم فرق ورزش و بازی است که باید دقت کرد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲
۱
۰
اگر جوانان، نوجوانان،کودکان و حتی بزرگسالان جویای هیجان و ماجراجویی، با حفظ حدود شرعی و عرفی جامعه، با این جور ورزش های نوپدید سرگرم شوند و نیروهای اضافی شان به شیوه ای شایسته و بدون آسیب برای خود و دیگران، تخلیه و تعدیل گردد که بهتر از هزار جور تفریح ناسالم و ناثواب است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها