کد خبر: ۱۷۵۸۴۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۰۱ آبان ۱۳۹۲
«در مورد دیگر، هجده کارگر پاکستانی هنگام صرف غذا در محلی در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان هدف حمله پهبادهای آمریکایی قرارگرفتند و جان خود را از دست دادند.»

به گزارش 598 به نقل از جام، سازمان‌های مدافع حقوق بشر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در خارج از مرزهای آن کشور را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

 
 

بی بی سی انگلیس در این باره نوشت: روز سه شنبه، ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر)، گزارش‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مظنونین اقدامات تروریستی و مراکز تجمع آنان در پاکستان و یمن منتشر شد که در آن، این عملیات از نظر موازین حقوق بشر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

 

در گزارش عفو بین‌الملل که با عنوان "آیا من نفر بعدی خواهم بود؟ حملات پهبادهای آمریکایی در پاکستان" منتشر شده، نه مورد از چهل و پنج مورد حمله پهبادهای آمریکایی در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان بین ژانویه سال ۲۰۱۲ و ژوئیه سال ۲۰۱۳ بررسی شده و این سازمان به خصوص نتایج این حملات را در دو مورد نگران‌کننده دانسته است.

 

 

مورد اول به حادثه‌ای در اکتبر سال ۲۰۱۲ ارتباط دارد که در جریان آن، یک زن ۶۸ ساله پاکستانی هنگام کار در مزرعه خانوادگی، در اثر اصابت موشک پرتاب شده توسط یک پهباد آمریکایی جان خود را از دست داد. مورد دوم در اواخر همان روز به وقوع پیوست و هجده کارگر پاکستانی هنگام صرف غذا در محلی در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان هدف حمله پهبادهای آمریکایی قرارگرفتند و جان خود را از دست دادند.

 

 

عفو بین‌الملل در تهیه این گزارش به مصاحبه با شاهدان عینی در محل حمله پرداخته و نوشته است که اگرچه در مواردی، این محل‌ها از مراکز تجمع شبه نظامیان طالبان بود، اما مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که قربانیان این حملات از اعضای طالبان نبوده‌اند و یک سخنگوی عفو بین المللی گفته که "هیچ دلیلی برای توجیه این قتل‌ها یافت نشده است."

 

 

سخنگوی عفو بین‌الملل افزوده است: "اگرچه قابل قبول است که عواملی در این منطقه تهدیدهای جدی را متوجه ایالات متحده و هم‌پیمانان آن کشور می‌کنند، اما دشوار بتوان پذیرفت که گروهی کارگر ساده یا یک زن سالمند خطری را متوجه کسی کرده باشند، و قطعا نمی‌توان آنان را تهدیدی قریب الوقوع علیه ایالات متحده آمریکا تلقی کرد."

 

 

عفو بین‌الملل یادآور شده است که نتیجه عملیات پهبادهای آمریکایی با وعده های باراک اوباما، رئیس جمهوری آن کشور، در مورد جلوگیری از تلفات غیرنظامی در جریان این حملات انطباق نداشته است.

 

 

اگرچه دولت کنونی پاکستان، به ریاست نواز شریف، نخست وزیر، آمریکا را به خاطر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آن کشور مورد انتقاد شدید قرار داده، اما دست کم در مورد دولت قبلی پاکستان، گفته می‌شود که این حملات با تایید ضمنی برخی نهادهای دولتی پاکستان صورت گرفته است. عفو بین‌الملل از دولت پاکستان هم خواسته است تا در مورد ارتباط احتمالی مقامات پاکستانی با حملات پهبادهای آمریکایی به داخل آن کشور تحقیقاتی را انجام دهد.

 

 

عفو بین‌الملل گفته است که حملات پهبادهای آمریکایی به داخل پاکستان "نگرانی‌هایی را در این مورد در پی داشته که ممکن است این عملیات به منزله محرومیت خودسرانه افراد از حق حیات بوده و در نتیجه، از مصادیق جرایم جنگی و قتل خودسرانه محسوب شود."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها