کد خبر: ۱۷۷۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
بخش فارسی بی بی سی، که در جریان آشوب های اخیر جوانان معترض انگلیس، روزهای سختی را برای پوشش رسانه ای این اعتراضات می گذراند، با خلط کلام میان دو مفهوم "اعتراض" و "آشوب" قصد گمراه کردن مخاطب فارسی زبان را داشته و اینگونه القای ادعا می کند که فتنه 88 یک اعتراض مدنی بود که سرکوب شد، اما ناآرامی های انگلیس تنها یک آشوب بود که باید توسط پلیس به هر نحو کنترل شود.
به گزارش 598 به نقل از مشرق- شبکه خبری بی بی سی فارسی که در جریان آشوب های اخیر جوانان معترض انگلیس، روزهای سختی را برای عرصه سازی و پوشش رسانه ای این اعتراضات می گذراند، به منظور اثبات اینکه انگلیس سرزمین ثبات است و کسی نسبت به حکومت اعتراضی ندارد و این اتفاقات، تنها آشوب و غارت نوجوانان ولگرد است، عملیات روانی پیچیده ای را در اخبار خود دنبال می کند.

این شبکه در اجرای اخیر برنامه نوبت شما، پرسشی را با ظرافت مطرح نمود که خلط مبحث آشکاری در آن نهفته است.
و اما پرسش: سلام. سیاوش اردلان هستم. سوال اصلی برنامه امروز نوبت شما: فرق بین یک معترض و یک آشوبگر چیست؟ آنچه اخیرا در لندن شاهدش بودیم، اعتراض بود یا آشوب؟ از کجا میتوان فرق این دو را تشخیص داد؟
پاسخ مورد انتظار بی بی سی این بود که مخاطبان تحت تاثیر این نحوه از ارایه پرسش، بگویند: حوادث پس از انتخابات ایران یک اعتراض بود که توسط حکومت سرکوب شد؛ اما حوادث انگلیس آشوبی بود که توسط یک مشت غارتگر و اوباش صورت گرفت و پلیس باید برخورد جدی با آنها صورت داده و آنها را به سزای عملشان برساند.
نکته اینجاست که اعتراض قابل افتراق از آشوب نیست، چرا که اعتراض یک مفهوم عام است که در سطوح مختلفی صورت می پذیرد و آشوب یک سطح از سایر سطوح اعتراض است. یا می توان گفت آشوب ادامه اعتراض است، اما به نوعی دیگر! (جنگ ادامه سیاست است، اما به نوعی دیگر)
بجز اعتراض های مسالمت آمیز که گاها حالت تظاهرات نمایشی داشته و با هماهنگی دولت ها صورت می پذیرد؛ اعتراض می تواند در سه سطح بروز کند:
1. آشوب:
آشوب، بلوای سازمان نیافته است که صورت عمومی آن، هرج و مرج است. مانند وقایعی که پس از یک مسابقه‌ی فوتبال، میان تماشاچیان و هواداران تیم‌های بازی کننده در قالب نزاع‌های خیابانی رخ می‌دهد.
2. اغتشاش:
اغتشاش، بلوای سازمان یافته‌ی غیر مسلحانه است و چون از سوی رهبران مسئول و توانمند در صحنه هدایت می‌شود، روند آن منطقی، و اهداف آن مشخص و اعلام شده است و موجب مغشوش گردیدن روند فعالیت‌های نظام حکومتی موجود می‌شود. انقلاب مخملی عموما یک نوع اغتشاش است.
3. شورش:
شورش، بلوای سازمان یافته‌ی مسلحانه است، که در قالب اقدامات سخت و عملیات گرم اعمال می‌شود و مجریان آن، سازمان‌های چریکی هستند. مانند آنچه فیدل کاسترو در کوبا از طریق جنگ چریکی علیه دولت باتیستا اعمال کرد.
با در نظر گرفتن شرایط نا آرامی های اجتماعی لندن می توان گفت که این اعتراضات از آنجا که سازمان نیافته بود و صرفا به هرج و مرج و نافرمانی مدنی منتهی شد؛ در سطح یک آشوب باقی ماند.
شبکه خبری بی بی سی، با ترسیم خط عملیات روانی و بازی با این لغات به دنبال این است که آبروی رفته انگلیس در این اعتراضات را جمع آوری کرده و نگذارد که مخاطبان فارسی اش، لحظه ای احساس کنند که "حوادث پس از انتخابات ایران نظیر خارجی دارد و در تمدن غرب نیز اتفاق می افتد و جوانان معترض در کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی حقوق بشر، از شدت اعتراض به تبعیض و ظلم، حتی شهرهایشان را به آتش می کشند!"
برچسب ها: بی بی سی ، انگلیس ، آشوب ، اعتراض ، معترضان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها