کد خبر: ۱۷۹۴۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۱۴ آبان ۱۳۹۲
کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع‌عمومی سازمان‌ملل پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی جنبش عدم تعهد‌حاوی ۳ پیشنهاد حسن روحانی درباره خلع سلاح هسته‌‌ای را با ۱۲۹ رأی مثبت، ۲۸ رأی منفی‌کشورهای غربی و ۱۹ رأی ممتنع به تصویب رساند.

به گزارش 598 به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی جنبش عدم تعهد حاوی پیشنهادات سه‌گانه حسن روحانی در زمینه خلع سلاح هسته‌یی را با 129 رأی مثبت، 28 رأی منفی کشورهای غربی و 19 رأی ممتنع به تصویب رساند.

سه پیشنهاد مندرج در پیش‌نویس این قطعنامه عبارتند از:
1 - آغاز فوری مذاکرات جهت انعقاد یک کنوانسیون بین‌المللی جامع به منظور منع کسب، تولید، توسعه، انباشت و استفاده از سلاح‌های هسته‌یی و فراهم آوردن زمینه نابودی کامل آنها
2 - برگزاری یک کنفرانس عالی‌رتبه بین‌المللی در سال 2018 میلادی در زمینه خلع سلاح هسته‌یی
3 - نامگذاری روز 26 سپتامبر(4مهر) هر سال به عنوان روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌یی

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران این پیشنهادات را به نمایندگی از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد در اولین نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی در زمینه خلع سلاح هسته‌یی که در 4 مهر امسال در نیویورک برگزار شد، ارائه کرده بود.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت : سه پیشنهاد دکتر روحانی در نشست عالی رتبه مجمع عمومی پایه های محکم قطعنامه امروز سازمان ملل در خصوص امحا سلاح های کشتار جمعی است.

محمد خزاعی در جمع نمایندگان رسانه‌ای ایران در سازمان ملل گفت: خوشبختانه پیشنهاد غیر متعهدها درکمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید که پایه اصلی آن پیشنهادات سه گانه رییس جمهوری اسلامی ایران بود که در نشست عالی رتبه مجمع عمومی در خصوص امحا سلاح های کشتار جمعی مطرح شد.

وی افزود: بعد از ارایه پیشنهادات توسط جمهوری اسلامی ایران مذاکرات با گروه غیر متعهد ها به منظور گنجاندن این سه پیشنهاد را آغاز کردیم و بعد از تصویب در نشست غیر متعهدها امروز هم با رای قاطع نمایندگان 129 کشور تصویب شد.

خزاعی افزود در آن نشست ریاست جمهوری پیشنهاد کردند که هر سال روز بیست وششم سپتامبر روز جهانی نابودی سلاح های کشتار جمعی نامیده شود، تدوین یک کنواسیون بین المللی برای نابودی سلاح های هسته ای برای نخستین بار در این سطح انجام می شود و همچنین قرار است در سال 2018 یک کنفرانس عالی رتبه درباره نابودی سلاح های کشتار جمعی و هسته ای برگزار گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها