کد خبر: ۱۸۰۲۷۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۱۷ آبان ۱۳۹۲
جدیدترین تحولات در مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ در ژنو:
ژنو امروز میزبان مذاکرات ایران و 1+5 است که خبرهای حکایت از توافق طرفین و صدور بیانیه مشترک در پایان مذاکرات را دارد. همچنین با توجه به سفر از قبل تعیین نشده جان کری به ژنو انتظار می‌رود تا چند ساعت آینده دور جدید مذاکرات از سر گرفته شود. در خصوص مفاد توافق نامه طرفین روزنامه «دیلی‌تلگراف» نوشت: یک مشاور مطلع از روند مذاکرات هسته‌ای می‌گوید آمریکا در دیدار اخیر ایران و گروه 1+5 طرحی را برای توافق کوتاه‌مدت به ایران ارائه کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ژنو امروز میزبان روز دوم از مذاکرات ایران و 1+5 درباره حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است که خبرهای حکایت از توافق طرفین و صدور بیانیه مشترک در پایان مذاکرات را دارد و همچنین با توجه به سفر از قبل تعیین نشده جان کری به ژنو انتظار می‌رود تا چند ساعت آینده دور جدیدی از این مذاکرات از سر گرفته شود.

در خصوص مفاد توافق نامه طرفین روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» نوشت: یک مشاور مطلع از روند مذاکرات هسته‌ای می‌گوید آمریکا در دیدار اخیر ایران و گروه 1+5 طرحی را برای توافق کوتاه‌مدت با ایران ارائه کرده که اجازه غنی‌سازی محدود را به این کشور می‌دهد.


بر این اساس، برنامه هسته‌ای ایران به مدت 6 ماه «فریز» می‌شود (روند توسعه آن متوقف می‌شود) تا فضای تنفس کافی جهت دستیابی به توافقی جامع ایجاد شود. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز در سفری از پیش اعلام نشده، برای پیگیری روند مذاکرات هسته‌ای، به ژنو سوئیس برود. همین موضوع امیدواری زیادی در مورد توافق احتمالی با ایران ایجاد کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید کری با هدف کاهش اختلافات و به دعوت «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی و مذاکره‌کننده ارشد 1+5 به ژنو می‌رود.

هرچند که دیپلمات‌های غربی از بیان جزئیات طرح مذاکره‌شده با ایران خودداری می‌کنند، اما یک مشاور سنای آمریکا که می‌گوید اطلاعات خود را از کاخ سفید، وزارت خارجه و منابعی در ژنو دریافت کرده و می‌گوید چهار نکته کلیدی این طرح را می‌داند.

* ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را متوقف خواهد کرد که نزدیک به سطح تسلیحاتی است – و ذخایر این ماده را به اکسید بدون ضرر تبدیل کنند.

* ایران غنی‌سازی اورانیوم 3/5 درصد را که برای نیروگاه‌های هسته‌ای مورد نیاز است را ادامه می‌دهد – اما توافق می کند که تعداد سانتریفیوژهای لازم برای این کار را محدود سازد. اما هیچ الزامی برای برداشتن سایر سانتریفیوژها وجود نخواهد داشت.

* ایران توافق خواهد کرد که رآکتور پلوتونیومی خود را در اراک که می‌تواند مسیر دیگری برای دستیابی به توانمندی تسلیحات هسته‌ای ارائه کند، را طی دوره شش ماهه متوقف کند اما در عین حال می‌تواند به فعالیت در این تأسیسات ادامه دهد.

* ایران توافق خواهد کرد که از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر IR-2 که می‌توانند اورانیوم را سه تا پنج برابر سریع‌تر ازمدل‌های قبلی غنی‌سازی کنند،‌ استفاده نکند.

در مقابل، آمریکا تحریم‌های اقتصادی را احتملا از طریق آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک های خارجی، تسهیل خواهد کرد. علاوه بر این، برخی محدودیت‌ها در حوزه صنایع پتروشیمی، فلزات باارزش و موتوری می‌تواند برداشته شود.

با این حال، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرده که تنها تحریم‌های "برگشت‌پذیر" می‌توانند تسهیل شوند و در صورتی که ایران هر کدام از مفاد توافق را زیر پا گذارد می‌توان این تحریم‌ها را بار دیگر اعمال کرد.

همچنین «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی امروز پیش از دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، از توافق احتمالی 1+5 با ایران ابراز نارضایتی کرد و گفت اسرائیل به هیچ‌وجه چنین توافقی را نمی‌پذیرد.

وی که بدون کری به تنهایی در برابر دوربین‌ه حاضر شده بود، در این مورد گفت: من درک می‌کنم که ایرانی‌ها راضی در ژنو قدم می‌زنند. خب آن‌ها باید هم راضی باشند، چراکه آن‌ها همه‌چیز گرفتند و هیچ‌چیز ندادند. هرآنچه که می‌خواستند.

نتانیاهو افزود: آن‌ها کاهش تحریم‌ها را می‌خواستند، آن‌ هم بعد از آنکه سال‌هاست رژیم تحریم‌ها علیه‌شان اعمال می‌شود، آن‌ها به این خواسته دست یافتند. آن‌ها هیچ‌چیز ندادند، چراکه به هیچ وجه توان غنی‌سازی خود را کاهش نمی‌دهند. بنابراین، ایران معامله قرن را انجام داده و جامعه بین‌الملل معامله‌ای بد کرده است، این معامله‌ای بسیار بد است.

مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی از دیروز در ژنو سوئیس آغاز شده است. طرفین مذاکرات بسیار فشرده‌ای داشته‌اند و برخی دیپلمات‌های غربی و همچنین وزیر خارجه ایران از احتمال دستیابی به توافق حتی در روز جمعه خبر داده‌اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۲
۳
۰
6ماه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باج دادن تنها باج گیرنده رو پر رو تر میکنه اگه سر خم کنیم توقعشان بالا میره چیزای دیگه ای طلب میکنن تدبیر و امید همین بود؟!! خدا این رهبر فرزانه رو از ما نگیره وگرنه مملکت رو نابود میکنن برای یه لقمه بیشتر
پاسخ
صبار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۲
۳
۰
تجربه جدیدیه امیدواریم به آرمانهامون لطمه نزنه و مستضعفین جهان از ما گله مند نشند
پاسخ
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۲
۴
۰
اگر امریکا به این نتیجه برسد تحریم ایران باعث کاهش وابستگی دولت به نفت و تقویت کشاورزی و توسعه و رشد صنایع داخلی هرچند کوچک شده آیا باز هم بر تحریم ها پافشاری خواهد کرد ؟ اگر به این نتیجه برسد ناخواسته ایران را به سمت خودکفایی سوق می دهد باز هم بر اعمال تحریم ها پافشاری خواهد کرد؟ اگر مسولان بر جنبه های خودکفایی پافشاری کنند حتی به ظاهر این موضع می تواند تشویشی در برنامه های راهبردی اتخاذ شده حاکمان آمریکا بوجود آورد. آیا شما حاضرید کاری انجام دهید که دشمن تان تقویت شود؟
پاسخ
علی اصغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۲
۳
۰
مقام معظم رهبری مذاکره در مورد مسئله هسته ای را اجازه فرمودند اما آقایان راجع تحریمها هم مذاکرات داشته و این اولین گام تخلف از حدودی است که رهبری تعیین فرمودند!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها