کد خبر: ۱۸۱۰۰۹
زمان انتشار: ۱۹:۳۸     ۱۹ آبان ۱۳۹۲
سنگ اندازی های کاسب کارانه فرانسه در روند مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5، واکنش منتقدانه بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای غرب را در پی داشت.
رسانه های فارسی زبان بیگانه ضمن بازتاب گسترده از سنگ اندازی های کاسب کارانه فرانسه در روند مذاکرات اتمی ایران و کشورهای 1+5، تمایل فزاینده سایر کشورهای غربی و آمریکا برای حل دیپلماتیک مساله فوق را برجسته کرده و در نهایت چشم انداز روشنی از پایان این دوره از مذاکرات را تصویر کردند.

به گزارش ایرنا، دومین دور مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ که پنجشنبه آغاز شده بود، روز شنبه (۱۸ آبان) در سومین روز خود پایان یافت.

رسانه های فارسی زبان خارجی با پوشش خبری لحظه به لحظه این مذاکرات در قالب خبر، گزارش و تحلیل و تفسیر به ارزیابی و پوشش گسترده از روند مذاکرات و حاشیه های آن پرداختند و خبرهای مربوط به این مذاکرات را در صدر اخبار خود جای دادند.

برجسته کردن سخنان وزیر امور خارجه فرانسه در حاشیه این مذاکرات که به تعبیر برخی از رسانه ها موجب ناکام ماندن و به تاخیر افتادن گفت وگوهای 1+5 شد، از سوی شمار زیادی از رسانه ها به مانند مواضع تند ˈنتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورتی هدفمند دنبال شد.

ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه فرانسه، متن اولیه یک توافق احتمالی را ناکافی و غیرقابل قبول دانسته و خواستار تعهدات محکم تر ایران در خصوص برخی جنبه های فعالیت های اتمی این کشور شده که همین مخالفت در مذاکرات جاری ژنو، انتقادهایی را در خود کشورهای اروپایی برانگیخت.

منابع خارجی، واکنش دولت های غربی به موضع کاسب کارانه فرانسه در این مذاکرات را از زوایای گوناگون مورد ارزیابی قرار دادند.

سایت اینترنتی ˈآر اف آیˈ یا همان رادیو بین المللی فرانسه تحت عناوینی چون ˈ مذاکرات ژنو سرآغاز روندی طولانی برای حل بحران اتمی ایرانˈ، ˈباله دیپلماتیک و مواضع جدی فرانسه در مذاکرات ژنوˈ، ˈاحتمال توافق اتمی میان ایران و جامعه جهانی قوت گرفتˈ، ˈناراحتی کشورهای غربی از مواضع فرانسه در مذاکرات ژنوˈ و ˈاختلاف نظر میان قدرت های جهانی در مذاکرات اتمی با ایرانˈ به موضوع پرداخته است.

این منبع خبری به نقل از منابع دیپلماتیک غربی می نویسد: مذاکرات اتمی ژنو میان ایران و قدرت های جهانی بدون رسیدن به یک توافق خاتمه یافت و دور جدید مذاکرات چند هفته دیگر از سر گرفته خواهد شد.

همین تارنما گفت وگوی تلفنی ˈحسن روحانیˈ با رهبران قدرت های غربی را یادآوری می کند که خواهان استفاده از فرصت استثنایی به دست آمده در مذاکرات ژنو برای رسیدن به یک توافق از سوی دول غربی شده است.

منابع خبری خارجی، سرنوشت رآکتور تولید آب سنگین تأسیسات اتمی اراک، ذخیره اورانیوم غنی شده ایران با غلظت بالا و همچنین تعیین زمان بندی و تعدیل تحریم های اقتصادی علیه ایران را از مهمترین موارد اختلاف ها عنوان می کنند.

تارنمای رادیو فرانسه در گزارشی دیگر می نویسد: در حالی که فابیوس، حصول به توافقی اصولی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور را بعید دانست، همتای انگلیسی وی ˈویلیام هیگˈ در اظهاراتی جداگانه اظهار داشت که قدرت های جهانی باید از فرصت به دست آمده در مذاکرات ژنو بر سر برنامه اتمی ایران بهره برداری کنند.

این منبع خبری ضمن اشاره به نشست پنج ساعته وزرای امور خارجه ایران، آمریکا و نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گروه پنج به علاوه یک در ژنو، با شرحی از سخنان هیگ، به عدم اطمینان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص حصول توافق در گفت وگوهای جاری اتمی با ایران می پردازد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از پافشاری فرانسه برای درخواست تعهدات جدی تر از ایران در پاره ای از موارد و انتقاد کشورهای غربی در این باره به نقل از یک دیپلمات نوشت: آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران طی چندین ماه روی پیشنهادات ایران کار کرده اند اما، وزیر خارجه فرانسه تلاش دارد در آخرین لحظه پا در میان گذاشته و نقشی در این مذاکرات بازی کند.

اشاره های این سایت اینترنتی به مواردی از جمله نقل قولی از ˈکارل بیلدˈ وزیر خارجه سوئد، در واکنش به مسایل مطرح شده از جانب فرانسه مبنی بر این که گفت وگوها در ژنو، نه با ایران بلکه در میان کشورهای غربی در جریان است و یا اظهار نظر یک نماینده هیأت فرانسوی در ژنو، در واکنش به همین موضوع که گفته است فرانسه نمی خواهد با حصول یک توافق نیم بند، ناکامی مذاکرات ٢٠٠٣ با ایران تکرار شود از یک سو و از سوی دیگر تاکید بر ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم رعایت هر گونه توافق میان کشورهای غربی و ایران چشم اندازی از سیاست های نیمه پنهان این کشورها را آشکار می سازد.

به نظر می رسد، توضیح و تاکید در مواردی این چنینی از محورهای مهم و البته دو پهلوی سیاست هدفمند کشورهای غربی در مواجه با برنامه هسته ای ایران حکایت دارد.

یکی دیگر از رسانه های فارسی زبان خارجی وابسته به آمریکا پس از پایان مذاکرات اتمی ایران و کشورهای ۵+۱از صدور بیانیه ای مشترک با لحنی مثبت از سوی ، ˈمحمدجواد ظریفˈ و ˈکاترین اشتونˈ نمایندگان دو طرف، از ادامه مذاکرات در ۲۰ نوامبر خبر داد.

در گزارشی دیگر همین منبع خبری نوشته است: در پایان مذاکرات ژنو، توافق اصلی حاصل نشد اما، طرفین ساعت ها برای پیشبرد دیپلماسی تلاش کردند؛ برخی این را تحولی مثبت می دانند.

این رسانه بیگانه در نقل قولی از جان کری مبنی بر کاهش اختلافات با ایران، ضمن اشاره به ادامه دور جدید مذاکرات، به کاهش تحریم ها از سوی جامعه بین المللی در صورت حصول توافق، همچنین رویکرد دیپلماتیک دولت حسن روحانی در قبال پرونده هسته ای برای حل این مشکل تاکید دارد.

بی بی سی دیگر منبع خبری وابسته به دولت انگلیس هم زیر عنوان ˈمذاکرات هسته‎ای ژنو بدون توافق پایان یافتˈ به موضوع می پردازد.

گزارش این رسانه خارجی با شرحی از خوش بینی نمایندگان طرفین مذاکره به ادامه مذاکرات آغاز و نوید برگزاری دور بعدی این گفت وگو ها در کمتر از دو هفته دیگر ادامه می یابد.

این شبکه خبری غربی نیز چون سایر منابع خبری با توضیحی از روند مذاکرات به سخنان وزیر امور خارجه فرانسه به عنوان مخالف اصلی توافق در اردوی کشورهای غربی یاد می کند.

در بخشی از گزارش بی بی سی آمده است: با وجود عدم توافق طرفین در این مذاکرات، گفت وگوهای دو جانبه و سه جانبه بی سابقه ای میان نمایندگان عالیرتبه ایران و آمریکا در جریان این گفت وگو ها روی داد که در نوع خود و پس از قطع روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن، بی سابقه بود.

دیگر منبع خبری آمریکایی زیر عناوینی چون ˈمذاکرات ژنو با آشکار شدن دشواری ها به پایان رسیدˈ، ˈپاریس از موضع ایران در مذاکرات ژنو ابراز نارضایتی کردˈ، ˈسومین روز مذاکرات ژنو، روزی پرکار و کم بارˈ و ˈحمایت اوباما از کاهش تحریم های ایرانˈ به این مساله پرداخته است.

این شبکه خبری به همزمانی مخالفت دولت فرانسه از موضع ایران در مذاکرات مربوط به برنامه اتمی با دیدار روحانی با ˈفومیو کیشیداˈ وزیر خارجه ژاپن، هم اشاره دارد.

گفتنی است که این رسانه وابسته به آمریکا گزارش مستقل هدفمندی را به حمایت اوباما از کاهش تحریم ها علیه ایران اختصاص داده است.

به نوشته این شبکه خبری، همزمان با تشدید مذاکرات ژنو میان قدرت های ششگانه غربی با ایران، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت به منظور حل مشکل برنامه اتمی ایران که یک دهه به درازا کشیده است، از کاهش تحریم های اقتصادی علیه ایران حمایت می کند.

در ادامه مطلب شرح کاملی از اظهارات اوباما، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید و ˈهری ریدˈ رهبر سناتورهای دموکرات هم در این زمینه اشاره دارد.

در تمامی گزارش های منتشره از سوی منابع خارجی ابراز امیداوری برخی از چهره های برجسته سیاسی کشورهای غربی مانند ˈگیدو وسترولهˈ وزیر امور خارجه آلمان، ˈسرگئی ریابکوفˈ معاون وزیر امور خارجه روسیه، ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلستان در خصوص چشم انداز مذاکرات اتمی اشاره شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها