کد خبر: ۱۸۱۴۷۶
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۲۱ آبان ۱۳۹۲
حجت الاسلام عالی گفت: مسلمان بودن آدم از اینجا معلوم می شود که چقدر اهل رعایت حقوق دیگران هستیم، ما خیلی اوقات کیلویی به مسلمان بودن نمره می دهیم اینکه چندبار مکه، کربلا یا مشهد رفته ایم. چقدر نماز جماعت می خوانیم و روزه مستحبی می گیریم، اینها چیزهایی خوبی است، اما برای مسلمان شش دانگ بودن اینها کافی نیست.
به گزارش 598 به نقل از مهر، حجت الاسلام مسعود عالی در هیئت ریحانة الحسین گفت: یکی از آثاری که اگر انسان رفاقت خودش را هر چه خالص تر با خدا کند و به خصوص در زندگی اجتماعی اش جاری می شود صفا و صمیمیتی بین مومنین است. اگر آدم رابطه اش را با خدا و اولیای خدا محکم کند نمی تواند نسبت به دوستان خدا صفا و صمیمیتی نداشته باشد. نمی تواند حقوق آنها را رعایت نکند نمی تواند به آنها ظلم کند. اگر در خلأ زندگی می کردیم "به من چه" می شد گفت، اما وقتی با اجتماع می خواهی زندگی کنی حقوق این چیزهایی که مرتبط با تو هستند نیز باید رعایت کنی. بعضی از موجودات از دست ما در روز قیامت شکایت می کنند این به خاطر حقی است که بر ما داشته اند و ما آن حق را ضایع کرده ایم. امام سجاد (ع) رساله حقوقی دارد که ریز و درشت حق ها در آنجا است. حق چشم، گوش، زبان، همینجور تا حق خدا و پیغمبر (ص). اصلا مسلمان بودن آدم از اینجا معلوم می شود که چقدر اهل رعایت حقوق دیگران هستیم ما خیلی اوقات کیلویی به مسلمان بودن نمره می دهیم اینکه چندبار مکه، کربلا یا مشهد رفته ایم. چقدر نماز جماعت می خوانیم و روزه مستحبی می گیریم. اینها چیزهایی خوبی است اما برای مسلمان شش دانگ بودن اینها کافی نیست.
 
وی افزود: در روایت است امام صادق(ع) می فرماید ببینید این آدمی که ظواهر دین را رعایت می کند چقدر رعایت حق دیگران را می کند. می گوید به طول رکوع و سجود آدمها نگاه نکنید ببینید چقدر صداقت و انصاف دارد چقدر امانت را بر می گرداند. ببینید وقتی در خانه است اخلاقش خوب است یا نه از دستش عاصی هستند. مسلمانی از این چیزها معلوم می شود. یک چیزهایی در چشم ما بزرگ است اما در چشم خدا بزرگ هستند و یا بالعکس.معلوم نیست انطوری که ما نمره می دهیم خدا و اهل بیت (ع) هم همانطور نمره می دهند.زُنّون مصری که بیشتر به صوفی معروف است دید همسایه یهودی اش روی برفها دانه می پاشد از او سوال کرد این دانه ها را چرا در زمین نمی کاری آن یهودی گفت زمستان سختی است این دانه ها را برای پرندگان می ریزم. زنون گفت برای چه کسی این کار را می کنی گفت برای خدا زنون گفت این چهارتا دانه را که خدا نمی بیند آن هم از یک آدم یهودی یک کنایه ای هم زد. زنون اتفاقاً به خانه خدا مشرف شد در جمعیت آن یهودی را هم دید که مسلمان شده بود از او پرسید تو کجا این جا کجا آن فرد گفت جناب زنون دیدی خدا هم دید. و مرا پسندید نقل می کنند زنون همانجا به خداوند گفت تو چه ارزان می خری. گاهی اوقات یک چیزهایی در چشم ما کوچک هستند اما در چشم خدا بزرگ هستند. 
 
این محقق و پژوهشگر حوزه معارف دینی تصریح کرد: چند روزی وحی بر پیغمبر (ص) قطع شد اصحاب پرسیدند چرا چنین شده پیامبر فرمود وقتی ناخنتان بلند است عطر نمی زنید نظافت نمی کنید چطور می خواهید وحی قطع نشود. این چیزهای به چشم ما کوچک باعث قطع وحی شد. همین توجه نکردن به چیزهای کوچک عاقبت گرانی دارد. در میهمانی ها نظافت می کنیم اما در خانه برای همسر خود عطر نمی زنیم نظافت نمی کنیم و این مسائل باعث اختلاف خانوادگی هم می شود. در ملکوت دنبال مشکلتمان نگردیم مشکلات جلوی پایمان است.همین چیزهای کوچک را که رعایت کنیم خیلی بالا می رویم. راننده ای در مشهد مسافری که غریب بود چند برابر کرایه گرفت و با من درد و دل می کرد می گفت درآمدم برکت ندارد ذکر می فرستم چله می گیرم اما باز فرقی نکرده گفتم همین چند دقیقه قبل به مسافری ظلم کردی چطور می خواهی درآمدت برکت داشته باشد  این ظلم ها را نکن آنوقت ببین چطوری از در و دیوار برایت می بارد. قرار نیست همه چیز با ذکر و چله درست شود حقوق کسی را پایمال کردیم آنوقت لیتر لیتر اشک برای امام حسین(ع) بریزیم هم فایده ای ندارد. مومن بودن آدمها را اگر می خواهید بفهمید از روی انصافشان از راست گویی اشان از رعایت به خصوص مسائل مالی که جای لغزش دارد بفهمید. از برخورد و اخلاقشان در خانه بفهمید. نیم ساعت سجده سخت تر است یا کوتاه آمدن در مشاجره با همسرتان بی تردید دومی سخت تر است. خدا می فرماید بهترین عمل نزد من آن عملی است که سخت تر است. ببینید در چشم خدا چه چیزهایی بزرگ است.مسلمان شش دانگ کسی است که در خانه، در محیط کار، در محیط زیستش همه جا درست باشد. 
 
عالی اظهارداشت:در روایات است هر چقدر مومنین به همدیگر بیشتر احترام بگذارند هر چه بیشتر رعایت حقوق همدیگر را بکنند هر چقدر به هم ظلم نکنند ولایتشان با اهل بیت(ع) محکمتر می شود. خیال نکنیم اشک ریختن و سینه زنی فقط باعث محکم شدن ولایت اهل بیت با ما می شود. مثالی برایتان بزنم شما در حضور پدری به یک بچه ای محبت می کنید آن پدر از شما خوشش می آید حالا که پدر شیعه حضرت امیر المومنین(ع) است احترام به شیعه دیگر باعث خشنودی امیرالمومنین(ع) از ما می شود. امام صادق(ع) می فرماید مومن بر مومن دیگر هفت حق دارد اولین حق این است که اگر چیزی را بر خودش نمی پسندد برای او هم نپسندد و اگر برای خودش می پسندد برای دیگری هم بپسندد. حضرت فرمود وقتی به همدیگر احترام می گذارید حقوق همدیگر را رعایت می کنید ولایتان با ما محکمتر می شود.   
 
وی افزود: یک استادی برایم خاطره ای نقل می کرد می گفت در فامیل از دو نفر خیلی بدم می آمد همینجوری . مترصد فرصتی بودم که آنها را کتکی بزنم در یک مجلس ختم روبروی من نشسته بودند یک مرتبه به خودم گفتم آیا اهل بیت (ع) هم از این دو نفر بدشان می آید بی تردید نه زیرا مجلس گرم کن اهل بیت بودند بعد به خودم گفتم تو هم حب و بغضت باید تابع ولی خودت باشد قسم می خورد که یکدفعه تنفر شدید آن دو به محبت شدید تبدیل شد و بلند شدم طرف آنها رفتم آنها ترسیدند ولی گرفتن بوسیدمشان. آنها هاج و واج مانده بودند. ببینید این مسئله مال کسی است که می داند اگر رابطه اش را با دوستان خدا برقرار کند اهل بیت خوششان می آید.
 
این خطیب مذهبی ادامه داد: بسیاری از چوبهایی که لای چرخ ما می رود به خاطر این است که یک جاهایی حقوق یک کسانی را رعایت نکردیم.  پیغمبر (ص) فرمود می دانید مفلس کیست اصحابش گفتند کسی که جیبش خالی است و کلی هزینه زندگی روی دوشش است پیغمبر فرمود نه مفلس کسی است که با کوله باری از عمل نیکو وارد منزلگاه مرصاد می شود ولی با کوله باری از گناهان با آن مواجه می شود. علتش آن است که در قیامت گذرگاهی بنام مرصاد داریم آن منزلگاهی است که حق الناس را حساب می کنند بگیر بگیر است. این دنیا با یک معذرت خواستن یا حلالیت خواستن از تو می گذرند اما در آخرت  از اعمال خوبت می گیرند یا از گناهانشان به تو می دهند تا رضایت دهند مفلس هم کسی است که کوله بار اعمل صالحش در منزلگاه مرصاد تبدیل به کوله باری از گناهان بشود. امام حسین (ع) در شب عاشورا گفت آنهایی که حق الناس به گردنشان است بروند زیرا آنها گیر دارند.  
 
عالی یادآورشد: آیت الله خوانساری از شاگردان آیت الله بروجردی نقل می کرد آقا یک خصلتی داشت که از آن هم ناراحت بود اینکه گاهی اوقات عصبانی می شد نذرکرد اگر بیخودی عصبانی شد یک سال روزه بگیرد اتفاقاً در کلاس طلبه ای بر او اشکال کرد او جواب داد چندبار تکرار کرد بالاخره آقا عصبانی شد و چیزی به آن طلبه گفت و آن طلبه گرفت نشست آقا متوجه شد که آن اتفاقی که نباید می افتاد افتاد. در خانه آن طلبه رفت و گفت بگذار دست را ببوسم تا مرا حلال کنی طلبه گفت من از صمیم قلب حلالتان کردم. آنوقت رفت ولی یکسال روزه اش را گرفت.ببینید این عمل از آدم بزرگی چون او سر می زند ما ها که نمی توانیم این عمل را انجام دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها