کد خبر: ۱۸۷۰۴۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۳     ۱۶ آذر ۱۳۹۲
اوباما تأکید کرد
رئیس جمهور آمریکا با تأکید بر تعهد کشورش به رژیم اسرائیل، اظهار داشت: سخت‌ترین تحریم‌های ایران پابرجا خواهد بود.
به گزارش 598 به نقل از کیهان؛ باراک اوباما در سخنانی در کاخ‌سفید گفت: «ما همراه با دوستان اسرائیلی خود مصمم هستیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. ما در حال امتحان کردن این مسأله هستیم که آیا دستیابی به این هدف از طریق دیپلماسی امکان‌پذیر است.»

براساس این گزارش اوباما یادآور شد، برای نخستین بار در یک دهه اخیر ما توانسته‌ایم تا پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم. بخش‌های مهم و کلیدی برنامه هسته‌ای ایران نیز به عقب باز خواهد گشت و سخت‌ترین تحریم‌های ما علیه ایران همچنان پابرجا خواهد بود.

اوباما گفت، این مسأله برای جهان و برای اسرائیل خوب است. طی ماه‌های آینده ما به دیپلماسی خود برای دستیابی به راهکاری جامع که بتواند تهدید سلاح هسته‌ای ایران را برای همیشه حل و فصل کند، ادامه خواهیم داد. رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد، مانند همیشه تعهد ما نسبت به اسرائیل و امنیت آن مستحکم و راسخ خواهد بود.

جان کری: امنیت اسرائیل اولویت ماست

همچنین وزیر امور خارجه آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است 3 ساعت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص ایران گفت‌وگو کرد.

جان‌کری در یک کنفرانس خبری مشترک در بیت‌المقدس گفت: من تأکید می‌کنم که امنیت اسرائیل در این مذاکرات (با ایران) در رأس دستور کار ما قرار دارد.

کری بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران افزود: آمریکا هر چه در توان دارد انجام می‌دهد تا مطمئن شود که توانایی تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای ایران از بین می‌رود.

وی در این کنفرانس خبری تصریح کرد: نظام تحریم‌های اساسی نفت و بانکداری به طور قطع برجای خود باقی می‌ماند. تغییری در آن ایجاد نمی‌شود و ما از طریق وزارت خزانه‌داری و سازمانهای مناسب آمریکا، تلاش خود برای اجرای این تحریم‌ها را افزایش می‌دهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن در توافق نهایی با ایران، با اسرائیل مشورت می‌کند.

شرمن: بخش‌های زیادی از تأسیسات هسته‌ای ایران برچیده شود

در همین حال وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در گروه 5+1 در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا گفت که برچیدن بخش‌های زیادی از تأسیسات هسته‌ای ایران از شرایط رسیدن به یک توافق نهایی خواهد بود. او در این زمینه به راکتور آب سنگین اراک اشاره کرده است.

شرمن همچنین با تأکید بر این که ایران براساس قرارداد موقت در حد پنج درصد می‌تواند غنی‌سازی کند گفته: «در توافق نهایی ما یک برنامه غنی‌سازی محدود و معقول را متناسب با نیازهای عملی و واقعی در نظر خواهیم گرفت.»

او شرط موافقت با این سطح از غنی‌سازی را موافقت ایران با تمام نظارت‌های لازم و بازدیدهای سرزده عنوان کرده است.

همچنین شرمن در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد تا پشت درهای بسته، درباره توافق اخیر با ایران در ژنو برای نمایندگان توضیح دهد.

گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند ممکن است قانونی را به تصویب برسانند که اختیارات دولت در توافق هسته‌ای نهایی با ایران را محدود می‌کند.

خبرگزاری رویترز نوشته است این نمایندگان با بیان اینکه صدور مجوز برای ادامه غنی‌سازی در توافق هسته‌ای با ایران مایه نگرانی آن‌هاست، می‌گویند کنگره ممکن است بعد از تعطیلات سال نو، بسته جدیدی را به تصویب برساند که مفاد مورد نظر کنگره برای توافق نهایی با ایران را تعیین کند.

«الیوت انگل» نماینده دموکرات و عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: بهتر بود ایران در طول مذاکرات غنی‌سازی را متوقف می‌کرد. فکر نمی‌کنم چیز زیادی بود اگر این خواسته را مطرح می‌کردیم!

انگل که بعد از جلسه خصوصی اعضای کمیته با «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: این موضوع مرا نسبت به صداقت ایرانی‌ها به شک انداخته است.

«میچل بچمن» نماینده جمهوری‌خواه هم بعد از این نشست گفت احتمال می‌دهد که دولت بخواهد به ایران اجازه دهد حتی بعد از توافق نهایی هم به غنی‌سازی ادامه دهد.

وی می‌گوید: متأسفانه، از آنچه که امروز شنیدیم، این طور برمی‌آید که دولت اوباما می‌خواهد برای ایران حق غنی‌سازی قائل شود. تنها راه برای کسب اطمینان از اینکه ایران نهایتاً به بمب دست پیدا نمی‌کند، این است که آن‌ها سانتریفیوژهای خود را اسقاط کرده و از اورانیوم غنی‌شده‌ای که اکنون در اختیار دارند چشم‌پوشی کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها