کد خبر: ۱۸۹۳۴۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۲     ۲۴ آذر ۱۳۹۲
کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم که اکنون عضو جبهه پایداری است، رویکرد دولت تدبیر و امید را در عرصه سیاست خارجی مطابق با مصالح ملی و منافع مردم و نظام دانست و گفت: این رویکرد قابل تقدیر است.
به گزارش 598، کامران باقری لنکرانی درگفت وگو با ایرنا درباره رویکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی، تاکید کرد: آنچه که در این رویکرد برجسته و قابل تقدیر است، هماهنگی رییس جمهوری با میثاق مردم، امامت و جامعه اسلامی و حرکت در جهت حفظ منافع کشور است و از این جهت رویکرد دولت یازدهم را رویکرد مطابق با مصالح نظام می بینیم.

وی ادامه داد: نقطه برجسته این رویکرد نطق حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهارات اخیر وی به ویژه با مقامات خارجی، تاکید بر حقوق ملت ایران، استغنای ایران در برابر زیاده طلبی دیگران و در عین حال داشتن نگاه تعاملی است.



** با وجود اختلاف نظرها در حفظ مصالح ملی اشتراک کامل وجود دارد

وزیر دولت نهم در ادامه یکی از ویژگی های منحصر به فرد نظام جمهوری اسلامی ایران را مردم سالاری دینی و پیوند بین مردم و امامت دانست و گفت: در عرصه های مختلف آنجایی که با سرنوشت انقلاب و مصالح کلی نظام تلاقی پیدا می کند، پیوند موجود بین مسوولان وگروه های مختلف همواره راهگشا است و می تواند در برابر اختلاف نظرها و سلایق یک حفاظ مستحکم برای انقلاب اسلامی ایجاد کند.

باقری لنکرانی خاطرنشان کرد: در 35 سال پس از پیروزی انقلاب به رغم حضور سلایق مختلف سیاسی در اداره کشور، این نظام توانسته مسیر بالنده و رو به جلو را طی کند.

وی ادامه داد: با وجود تهدیدهای بزرگ خارجی که همواره این نظام را تهدید کرده است، نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته به راه خود در این مسیر پرتلاطم ادامه دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عرصه سیاست خارجی را یکی از عرصه هایی دانست که این راهگشایی بیش از هر جای دیگر درآن دیده می شود.

باقری لنکرانی اظهارداشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده اند و مردم متعهد و مومن کشور نیز با حضور خود در صحنه های مختلف ازجمله صحنه انتخابات خرداد 92 نشان دادند، عرصه سیاست خارجی، عرصه ای است که حرف واحد در نظام جمهوری اسلامی ایران در آن شنیده می شود.

وی تاکید کرد: حرف واحد این است که تاکید ما همواره بر صلح و ارتباط با کشورها از جمله کشورهای منطقه بوده است. ما هیچگاه از حقوق خود کوتاه نیامده ایم و کوتاه هم نخواهیم آمد.

وی یادآور شد: فضای اعتمادسازی را به صورت یک فرآیند دوسویه می دانیم و آن را دنبال می کنیم.



** دولت یازدهم در مسیر اعتمادسازی حرکت کرده است

عضو جبهه پایداری همچنین گفت: محوریت آنچه در مذاکرات به ویژه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم اتفاق افتاد، در این مسیر است. البته متاسفانه همانند کارهای خوب دیگر، حاشیه هایی را هم داشته است.

باقری لنکرانی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند، نتیجه این مذاکرات هر چه باشد به نفع انقلاب اسلامی خواهد بود. ما با نشان دادن حسن نیت خودمان گام هایی را برای حل بحران هایی که توسط صهیونیست ها ایجاد شده، برداشتیم اما رفتارهایی که از طرف مقابل دیده شد، مناسب و منطقی نبود.

وی، نظام اسلامی را به هر طریق پیروز این عرصه دانست و اظهار داشت: چه این مذاکرات به نتیجه برسد و چه به دلیل عهدشکنی طرف مقابل به نتیجه نرسد برای نظام اسلامی سرافرازی را به دنبال خواهد داشت.

وزیر بهداشت دولت نهم تصریح کرد: در ایران اسلامی با وجود همه فشارها یک وفاق عمومی وجود دارد، ما همواره در 35سال گذشته روی استقلال و تمامیت ارضی خود تاکید کرده ایم و هزینه آن را نیز پرداخته ایم، گر چه باب تعامل، بر اساس عزت، حکمت و مصلحت را باز می دانیم.



**آمریکایی ها دچار اشتباهات راهبردی درباره ایران هستند

باقری لنکرانی با تاکید بر این که در کنار این نقاط ارزشمند و عملکرد خوب دولت، نقاطی نیز وجود داشت که باید به نحو بهتری اداره می شد، گفت: ما این روزها از سوی مقامات اقتصادی آمریکا این سخن را می شنویم که اقتصاد ایران، اقتصاد نابود شده ای است.

وی یادآور شد: این تلقی بسیار اشتباه است که برخی آدرس های غلط ممکن است این ذهنیت را برای آنان ایجاد کرده باشد.

وی، گردش مالی اقتصاد ایران را بیش از 500 میلیارد دلار عنوان کرد و اظهارداشت: با وجود تحریم ها و فشارهای موجود که البته پنهان هم نیست، کشور توانسته روی پای خود بایستد. گر چه ما هنوز از توانایی های درون زای خود استفاده نکرده ایم.

عضو جبهه پایداری، تلقی غربی ها مبنی بر این که ایران در سراشیبی سقوط اقتصادی قرار گرفته را تحلیل نادرست و نابخردانه دانست و گفت: ما از ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی استفاده نکرده ایم. تجربه این سال ها نشان داده که روابط منحصر به آمریکا نیست بلکه ما با تعامل دنیا نیز می توانیم از ظرفیت های کشورها، قدرت های نوظهور و قدرت هایی که بنا دارند به منافع خود بیش از منافع آمریکا توجه کنند، استفاده کنیم.

باقری لنکرانی خاطرنشان کرد: اینکه ما همه چیز را به مذاکره با آمریکا گره بزنیم، دشمن را دچار خوش خیالی می کند.

وی با بیان این که ظرفیت های ما در عرصه دفاع بازدارنده بالا است،یادآور شد: ایران اسلامی بر مبنای آموزه های قرآنی و تاکیدات امام راحل که باید قدرت بازدارنده داشته باشد در سال های مختلف به توانمندی هایی رسیده است که به خوبی قابلیت دفاع از خود را دارا است و این موضوع هم نباید مورد خدشه قرار گیرد.

وی در ادامه ایران را بزرگترین قدرت منطقه ای در جنوب غربی آسیا با توان بازدارندگی بالا ذکرکرد و گفت: ایران سکان امنیت و محور آرامش در منطقه محسوب می شود. آرامش خلیج فارس در گرو حضور مقتدرانه ایران است. بر این اساس باید در اظهار نظرهایی که به نوعی این قدرت بادارنده را خدشه دار می کند، تجدید نظرکرد.



** ارزیابی دولت با صداقت و انتقاد با توجه به محدودیت های کار اجرا

باقری لنکرانی همچنین به منتقدان دولت یازدهم توصیه کرد که در انتقادها انصاف را رعایت کنند و بدانند که دولت در محدودیت های سختی قرار دارد و بار سنگین اجرا روی دوش دولت است.

وی تاکید کرد: همه نیروهای داخلی باید در ارزیابی تلاش های دولت به محدودیت ها و کاستی های موجود توجه کنند.

وی ادامه داد: اگر ارزیابی از عملکرد دولت صورت می گیرد باید ارزیابی بدون گرایش های سیاسی و صادقانه باشد. حوزه اجرا بر خلاف تصور برخی افرادی که نگاه آنها تنها از منظر قدرت است، مجرای خدمتگزاری است،اگر غیر از این رویه در پیش گرفته شود، فرصت ها از دست می رود.

وزیر بهداشت دولت نهم افزود: باید قوه اجرایی کشور نقش پدرانه و خدمتگزاری خود را حفظ کند و سلیقه های سیاسی مانع کار نشود، همان چیزی که متاسفانه در دو سال آخر دولت قبل با آن مواجه بودیم که نباید تکرار شود.

باقری لنکرانی تصریح کرد: همانطور که آقای روحانی نیز اشاره درست به این موضوع داشت، فارغ از گرایش های سیاسی، رییس جمهوری متعلق به همه مردم و کشور است و تلاش می کند، مشکل همه بخش ها را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: ما درک می کنیم که در انتخابات 24 خرداد یک سلیقه سیاسی مورد اقبال مردمی قرار گرفته و توانست رای بیشتری کسب کند. اما دولت نیز باید نگرانی ها ودغدغه ها را درک و تصمیماتی که اتخاذ می شود با محورهای اعلامی از سوی دولت انطباق داشته باشد.

عضو جبهه پایداری همچنین گفت: مثلا نگرانی هایی که در بحث آموزش عالی دیده می شود و برخی تصمیمات با رویکردهای اعلامی دولت منطبق نیست. رشد علمی باید محور باشد و دغدغه های سیاسی و حزبی نداشته باشیم.



** قانون هدفمندی یارانه ها نیاز به اصلاح مبتنی بر توجه به متن جامعه دارد

باقری لنکرانی درباره تصمیم دولت برای اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها نیز اظهارداشت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به عنوان یک ضرورت تاریخی و فوری در اقتصاد کشور تا سال ها وجود نداشت، با وجود این که مشکلات یارانه های غیرهدفمند بر اقتصاد کشور معلوم بود.

وی ادامه داد: دولت گذشته در این مسیر گام نهاد، اما مانند هر کار جدیدی این اقدام هم نقاط ضعف و قوتی دارد. بعد از مدتی باید سیاستگذاران و برنامه ریزان درس هایی که از نحوه اجرای آن گرفتند را مرور و برای اصلاح آن اقدام کنند اما در این اصلاح نباید از متن جامعه فاصله بگیریم.

وی افزود: دهک های پایین جامعه به یارانه مستقیم و پرداخت نقدی احتیاج دارند و این مساله به کلی حذف نمی شود، اما صرف پرداخت یارانه نیز نشان داد که پاسخگوی آثار تورمی اجرای هدفمندی یارانه ها نیست، ضمن این که شرایطی که کشور در آن قرار دارد، ما را دچار اختلال کرده است.

عضو جبهه پایداری یادآور شد: حرکت در اجرای هدفمندی یارانه ها در جهت واقعی سازی قیمت های حامل های انرژی بود، اما به دنبال تحریم هایی که پیش آمد و مشکلات پولی که به دلیل کاهش ارزش پول ملی به وجود آمد، ما اکنون در قیمت برخی حامل های انرژی حتی از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها عقب تر رفتیم. اگر با قیمت دلار بخواهیم مقایسه کنیم قیمت های حامل های انرژی حتی پس رفت هم داشته است.

باقری لنکرانی، نگاه به اقتصاد مقاومتی، رونق اقتصادی، پرهیز از رکود و کارآفرینی را محورهایی دانست که دولت باید در اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها به آن توجه کند.

وی با تاکید بر این که برای کارآفرینی به رونق احتیاج داریم، گفت: اگر بانک ها سه قفله شوند و در بحث نقدینگی به نحو مناسبی مدیریت نداشته باشیم به رکود دامن می زنیم و عملا موفق به کنترل بیکاری و رشد اقتصادی در کشور نخواهیم بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به تجربه ای که در سه سال گذشته کسب کرده ایم و این که در دو سال گذشته با کاهش ارزش پول ملی شرایط خاص ایجاد شده است، ما باید واقع بینانه به مسایل نگاه کنیم و به نوعی اقدام کنیم که هم اقشار ضعیف دچار مشکلات مضاعف نشوند و هم رونق اقتصادی داشته باشیم و از ظرفیت های درونی خود استفاده کنیم.

باقری لنکرانی، گسترش پوشش تامین اجتماعی برای همه ایرانیان را یکی از اصول مهم ذکر و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بخشی از درآمدهای دولت در هدفمندی یارانه ها را به سمت تحکیم پوشش تامین اجتماعی ببریم، می توان آرامشی در کشور ایجاد کرد.



** کمک به دولت برای پیشبرد امور و استفاده از همه سلایق

وی در ادامه یکی از نشانه های قانون محوری در کشور را وجود سند چشم انداز 20 ساله دانست و این سند را میثاق همه قوا ذکر کرد.

وزیر دولت نهم همچنین گفت: این سند کمک می کند که آمد و شد افراد چه در قوه مجریه و چه در قوه مقننه ما را از یک مسیر ثابت دور نکند. ما اکنون تلاش می کنیم برای دست یافتن به یک درک مشترک از این سند دست یابیم.

باقری لنکرانی بر لزوم کمک به دولت برای پیشبرد اهداف خود تاکید کرد و اظهارداشت: باید بتوانیم از سلایق مختلف سیاسی دعوت کنیم و در موضوعات مختلف به یک درک مشترک دست یابیم و در همه زمینه ها با ادراک مشترک کارها پیش برویم.

وی افزود: این موضوع باعث هم افزایی بیشتر در اجرای برنامه ها خواهد شد و در این مسیر باید از انتقادها نیز به نحو مطلوب استفاده کنیم، نباید وقت را صرف خرده گیری کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز به رشدی از ظرفیت های نیروی انسانی رسیده است که باید در چارچوب های سیاسی از همه آنها استفاده کرد و در این راه حتی باید از انتقادهای مغرضانه نیز استقبال کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها