کد خبر: ۱۹۰۲۶۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۲۷ آذر ۱۳۹۲
سخنان پیشین دکتر ظریف، بهانه ای برای موج جدید پروژه ایران هراسی
سیاست خارجی غرب و ایالات متحده امریکا در مواجهه با ایران همواره بر این مبنا استوار بوده است که با استفاده از رسانه، نظام اسلامی را تهدیدی برای منطقه و کل دنیا نشان دهند تا از این رهگذر به اجماع جهانی برای فشارهای مختلف به ایران دست یابند. در این راستا، پروژه ایران هراسی –موازی با اسلام هراسی- یکی از برنامه های ثابت تلویزیون ها و خبرگزاری های امریکایی-صهیونیستی بوده است. اما پس از انتشار سخنان دکتر ظریف در رسانه ها مبنی بر ضعف سیستم تدافعی ایران، به نظر می رسد موج جدیدی از این سیاست غربی شکل گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اگرچه ده روز از رونمایی موشک های دوش پرتاب میثاق 1 و 2 می گذرد اما بازتاب این خبر همچنان در رسانه های امریکایی ادامه دارد. درحالیکه در عصر سرعت و شتاب، گذشت ده روز می تواند عالی ترین خبرها را به خبرهای سوخته تبدیل کند و ارزش خبری آنها را به پایین ترین حد ممکن برساند، رسانه های غربی هنوز خبر موشک های جدید ایرانی را به انحاء مختلف بازنشر می دهند. اما علت این امر چیست؟

برای یافتن پاسخ باید دو مقدمه را در نظر گرفت:

مقدمه اول: سیاست خارجی غرب و در رأس آن، ایالات متحده امریکا در مواجهه با ایران همواره بر این مبنا استوار بوده است که با استفاده از ابزار رسانه، نظام اسلامی را تهدیدی برای منطقه و کل دنیا نشان دهند تا از این رهگذر به اجماع جهانی برای فشارهای مختلف به ایران دست یابند. در این راستا، پروژه ایران هراسی موازی با اسلام هراسی- یکی از برنامه های ثابت تلویزیون ها و خبرگزاری های امریکایی-صهیونیستی بوده است.

مقدمه دوم: پروژه ایران هراسی باید در جامعه های هدف یعنی کشورهای حاشیه خلیج فارس، متحدین منطقه ای و فرامنطقه ای ایالات متحده، و اسرائیل دنبال شود. به همین دلیل است که معمولا خبرگزاری ها و سایت های خبری که در مناطق فوق الذکر مخاطبین فراوان دارند چنین اخباری را حتی به صورت سوخته به کرّات بازنشر می دهند.

آنچه در مقدمه اول از نظر گذارندید علت اصلی بازنشر خبرهای اینچنینی را توضیح می دهد. اما مقدمه دوم ناظر به موضوعی است که در ادامه به آن اشاره می شود: سخنان جنجالی دکتر ظریف در رابطه با ضعف سیستم دفاعی ایران که هیاهوی فراوانی را در پی داشت از طریق رسانه های مختلف منتشر گردید. اما دقت در تیترهای اصلی رسانه های پرمخاطب در جوامع فوق الذکر نشان می دهد که آن رسانه ها کمترین حد توجه به سخنان وی را داشته اند. به عنوان نمونه بی بی سی هیچگاه به طور مستقیم از آن سخنان جنجالی نامی نبرد. با این حال خبر مذکور در جوامع مجازی نظیر فیسبوک، توئیتر و ... منتشر گشت. همچنین به خاطر ماهیت رسانه هیچگاه نمی توان ضمانت کرد که خبری فقط در یک منطقه منتشر شود و به نقاط دیگر جهان انتشار نیابد.

بدین ترتیب غرب به هراس افتاد که مبادا این گره ذهنی برای مخاطب پروژه ایران هراسی به وجود بیاید که: ”چرا رسانه ها ما را از کشوری می ترسانند که با یک بمب تمام سیستم دفاعی خویش را از دست می دهد؟"

و این راز موج جدید پروژه ایران هراسی است که رونق تازه ای گرفته است.

حال بهتر می توان درک کرد که چرا پس از گذشت حدود شش سال از ناپدیدشدن یک تبعه امریکایی در کیش ناگهان خبر این ماجرا دوباره صدر اخبار رسانه های امریکایی قرار می گیرد. و همچنین خبر ده روز پیش رونمایی از دو موشک دوش پرتاب هنوز هم نه به صورت خبر حاشیه ای و تحلیلی، که به صورت یک خبر تازه و دست اول با ذکر جزئیات- دوباره انعکاس پیدا می کند.

پرواضح است وقتی وزیر امور خارجه کشورمان سهوا از ضعف توان نظامی ایران خبر می دهد، رسانه های خارجی باید ضد آن خبر را القا کنند تا مخاطب دچار سردرگمی نگردد. به همین دلیل تیتر این روزهای بسیاری از سایت های خبری و جراید امریکایی این است: توان نظامی ایران به شدت افزایش یافته است!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها