امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۱۹۴۹۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پای دیپلماسی آژانس بین الملی انرژی اتمی می‌لنگد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی قوی خود می تواند مواضع 1+5 را اصلاح کند.

به گزارش 598 حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص پاسخ مبهم اتحادیه اروپا به پیشنهاد ریاست سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر نظارت کامل 5 ساله آژانس بر تاسیسات هسته ای ایران در ازای رفع تحریم ها اظهار داشت: عزم 5+1 و مشخصا خانم اشتون، عزم تحمیل قعطنامه های شورای امنیت به جمهوری اسلامی است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تاریخ مذاکرات سیاسی ایران و اتحادیه اروپا هر گاه ایران از در حسن نیت برآمده و پیشنهادی داده است غرب بلا فاصله یک گام به جلو برداشته و خواسته های زیاده طلبانه خود را مطرح کرده است.

نوسانات شدید در روابط ایران و آژانس نتیجه ورود1+5  به فضای دیپلماسی هسته ای است

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد رئیس سازمان انرژی اتمی پیشنهاد انفعالی نیست و برنامه های اتمی ایران تحت نظارت آژانس در حال پیشرفت است، عنوان کرد:  نوسانات شدید در روابط پادمانی ایران و آژانس نتیجه رفتار غیر منطقی آژانس و  ورود 5+1 به فضای دیپلماسی هسته ای ایران و ایجاد فضای سیاسی منفی است.

اعتماد سازی ایران فقط از کانال آژانس صورت می پذیرد

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه روند تحولات در نهایت 1+5 را مجبور می کند وارد فاز دیپلماسی با ایران شود گفت: جمهوری اسلامی ایران در قالب کنوانسیون های بین المللی مواضع هسته ای خود را اعمال می کند اگر قراراست اعتماد سازی وجود داشته باشد این اعتماد سازی فقط از کانال آژانس صورت می گیرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی قوی خود می تواند مواضع 1+5 را اصلاح کند.

وجه اشتراک طرح گام به گام و طرح ایران، نیاز طرفین به احیای مذاکرات است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی از تحلیل ها که پیشنهاد رئیس سازمان انرژی اتمی را در راستای طرح گام به گام روسیه دانسته و پاسخ منفی 1+5 به این پیشنهاد را پاسخ منفی به طرح روسیه دانستند گفت: وجه اشتراک این دو پیشنهاد نیاز طرفین به احیای مذاکرات است پاسخ مبهم اشتون به این پیشنهاد پاسخ رد به پیشنهاد روسیه نیز بود که شاید قصد دارند فضای سیاسی را به سمت پیشنهاد دیگری هدایت کنند.

وی افزود: در طول چند سال اخیر روسیه و1+5 یک نقش مشترک را بازی کرده اند، روسیه به دنبال مذاکره بوده و 1+5 به دنبال تحمیل قعطنامه بوده است.

مشغله اصلی آمانو اجرای قعطنامه های شورای امنیت است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی  با دو پهلو خواندن گزارش آژانس انرژی اتمی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تصریح کرد: رابطه ایران و آژانس نیز در حال حاضر در شرایط خوبی به سر نمی برد، آژانس انرژی اتمی  تا امروز بیشتر از اینکه بر مبنا شاخص های فنی و حقوقی عمل کرده و گزارشات خود را تنظیم کند سیاسی عمل کرده است.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه در گزارش اخیر آژانس از فعالیت های هسته ای ایران جنبه های منفی بر جنبه های مثبت غلبه داشت بیان کرد: گزارشات آژانس بر خلاف دوران آقای البرادعی که  بیشتر در چاچوب وظایف و اختیارات این نهاد بین المللی تنظیم می شد، رنگ و بوی سیاسی یافته و گزارشات آقای آمانو مبتنی بر یک سری تکالیفی است که از ناحیه شورای امنیت بر آژانس دیکته می شود.

وی تاکید کرد: امروز آقای آمانو بیشتر مشغله اجرای قطعنامه های شورای امنیت را دارد تااجرای پادمان مورد توافق میان ایران را آژانس را، به همین دلیل است که پای دیپلماسی در آژانس هم می لنگد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر پس از دو سال سکوت ایران در مورد ارائه پیشنهادی به منظور برون رفت از بن بست هسته‌ای با غرب ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشنهاد داد تا در مقابل لغو تحریم‌ها، بازرسان بین‌المللی به مدت 5 سال به طور کامل بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نظارت داشته باشند.

اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان مدعی شد که ایران باید پیش از هرگونه لغو تحریم به تعهدات بین‌المللی خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور عمل کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها