ایرنا، معمولا در نیمه دوم هر سال انگشت اتهام بیشتر کارشناسان و حتی مردم
در زمینه آلودگی هوا به سمت بنزین های تولید داخل نشانه می رود. اگر سری به
جایگاه های عرضه سوخت بزنید، به طور قطع با شهروندانی مواجه می شوید که از
کیفیت بنزین یورو ۴ تولید داخل گلایه داشته و آن را مناسب نمی دانند.
در
این رابطه رییس اتحادیه جایگاه داران عرضه سوخت کشور درباره بنزین یورو۴
به اقتصادپرس می گوید: بنزین های یورو ۲ در اصل مخصوص موتورهای دهه ۸۰ و ۹۰
اروپاست که هنوز هم در ایران توزیع می شود؛ در حالی که در کشورهای اتحادیه
اروپا در چند سال گذشته بنزین های یورو ۵، یورو ۶ را عرضه و استفاده کرده
اند و از ابتدای سال ۲۰۱۴ نیز مقرر شده تا در برخی کشورهای این اتحادیه
بنزین یورو ۷ توزیع شود.
بیژن حاج محمدرضا می افزاید: متاسفانه در
کشور ما هنوز خودروهایی مربوط به دهه ۴۰ در شهرستان ها و دهه ۶۰ میلادی در
شهرهای بزرگ در حال تردد هستند و این مساله سبب شده تا بر میزان آلودگی هوا
نیز بیافزایند.
وی تصریح می کند: بنزین های یورو ۵، ۶ و ۷ در
اروپا، آمریکا و حتی ژاپن با تحول وسایط نقلیه به وجود آمده و توزیع شده
اند. رییس اتحادیه جایگاه داران عرضه سوخت کشور در مورد زمان توزیع این نوع
بنزین ها در اروپا توضیح می دهد: مراحل عبارتند از استانداردهای سوخت یورو
۱، یورو ۲، یورو ۳، یورو ۴ و یورو ۵ برای خودروهای سبک و برای خودروهای
سنگین به جای عدد از شماره های رومی استفاده می شود (یورو I،یورو II
وغیره.)
این استانداردها دراتحادیه اروپا به شرح زیراستفاده شده اند؛
یورو ۱ (۱۹۹۳) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک
یورو ۲ (۱۹۹۶) برای موتورسیکلت
یورو ۳ (۲۰۰۰) برای موتورسیکلت
یورو ۴ (۲۰۰۵) برای همهوسایل نقلیه
یورو ۵ (۲۰۰۸/۹) و یورو ۶ و ۷(۲۰۱۴) برای سواری های سبک و وسایل تجاری.
حاج
محمدرضا در ادامه گفتگوی خود درمورد عرضه بنزین یورو۴ به خودروهایی منطبق
بر استاندارد یورو ۲ می گوید: مقرر شد که در برخی جایگاه های تهران بنزین
یورو ۴ عرضه شود که برای اطلاع شهروندان پلاکاردهایی در این مورد بر فراز
جایگاه ها نصب شد، اما باید گفت اکنون بسیاری از خودروها فاقد این
استاندارد بوده و در صورت استفاده از این نوع سوخت به حتم تنظیمات موتور
خودرو بر هم می خورد.
وی ادامه می دهد: گفته می شود در تولید بنزین
یورو ۴ از بنزن برای روان سوزی استفاده شده که در واقع این ماده موجب تولید
رشته های وسیع دود به صورت نوارهای حلقوی است که موجب از بین رفتن گیاهان
شده و در انسان باعث سرطان ریه می شود. وی تاکید می کند: در فرمول بنزین
یورو ۴ اروپا،بنزن وجود ندارد اما متاسفانه در بنزین ایران این ماده وجود
دارد هر چند ممکن است استفاده از روان کننده ها سبب بهتر کار کردن موتور
شود اما به حتم خروجی وحشتناکی دارد و عامل مشکلات فراوانی بوده که در
تهران قابل مشاهده است.
حاج محمدرضا بیان می کند: تاکنون چندین بار
از وزارت نفت خواسته ایم فرمول بنزین یورو ۴ را اعلام کند زیرا در اروپا
این بنزین دارای استاندارهایی است و اگر فرمول وزارت نفت اعلام شود می
توانیم این دو را با هم مقایسه کنیم تا مردم بدانند بنزین یورو ۴ تولید
داخل از چه اجزایی تشکیل شده است.
رییس اتحادیه جایگاه داران عرضه
سوخت کشور در مورد تعداد جایگاه هایی که که بنزین یورو ۴ را عرضه می کنند،
می گوید: در تهران بین ۲۲ تا ۲۴ جایگاه این نوع بنزین را عرضه می کنند و
همچنین قرار بود پس از تهران در استان های مرکزی و البرز نیز بنزین یورو ۴
عرضه شود که تاکنون اتفاق نیافتاده است. وی تصریح می کند: اکنون بنزین های
سوپر اکتان ۸۶درصد دارند و بنزین یورو ۲ معمولی نیز بین ۸۲ تا ۸۴درصد اکتان
دارد و درجه اکتان بنزین یورو ۴ بین ۹۴ تا ۹۶درصد است.
حاج محمدرضا
عنوان می کند: روزانه شهروندان تماس های فراوانی با اتحادیه می گیرند و
اعلام می کنند که پمپ ها و نازل برخی جایگاه ها خراب است زیرا پس از زدن
بنزین و طی مسافتی متوجه شده اند که سوخت در باک خودرو کاهش چشمگیری یافته
است که خطاب به این عزیزان باید گفت در این مساله تقصیری متوجه جایگاه
داران نیست. زیرا تمام سیستم هوشمند بوده و تمام نازل ها و پمپ ها، پلمپ
است.
وی اضافه می کند:بنزین یورو ۴ فرار است و ماندگاری ندارد برای
نمونه در نظر بگیرید بنزین یورو ۴ از انباری واقع در ری بارگیری می شود و
برای عرضه در جایگاه های شمال شهر بین ۲.۵ تا ۳ ساعت درراه است که در تانکر
هنگام حمل از نظر فوران گازها در حال غلیان بوده و با تخلیه در جایگاه ها
شاهد کسری آن هستیم و حتی برخی جایگاه ها در این زمینه مشمول جریمه می
شوند. رییس اتحادیه جایگاه داران عرضه سوخت کشور برای جلوگیری از این مشکل
می گوید: بنزین های تولیدی در کشور بعد از پالایش حمل باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت
در مخازن مخصوص بمانند تا افت کنند.