کد خبر: ۲۰۲۸۵۹
زمان انتشار: ۱۸:۳۱     ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم جشن بزرگ دهه انقلاب:
باید در میان جوانان نهضت مبارزه با فساد شکل بگیرد نه اینکه با سرشاخه های فساد درگیر شوند بلکه باید ریشه های فساد شناسایی و خشکانده شود. جوان اول انقلاب نگفت مرگ بر بی حجاب بلکه گفت مرگ بر شاه، چرا که شاه را ام الفساد می دانست. می دانست که باید ریشه هایی که مقدمه دیگر فسادهاست را شناسایی و منهدم کند.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در مراسم جشن بزرگ دهه انقلاب در مسجد اهل بیت(ع)، در سخنانی با موضوع نقش جوانان در حفظ و پیشبرد انقلاب اسلامی فرصت‌ها و تهدید‌ها به تبیین این موضوع پرداخت که مشروح این سخنرانی در ادامه می آید:

جوانان سریع تر از هر کسی به سوی خدا شتابانند، آن را بهتر درک می کنند و عمل درست را انجام می دهند. در دفاع مقدس و جهاد  و شهادت که باب همه خیرات است نیز آن را بهتر از همه می پذیرند. در زمان انقلاب نیز پیام حضرت امام را نیز بهتر از هر کسی دریافت می کردند و تا وقتی جوانان پیام انقلاب و دفاع مقدس را دریافت نکردندانقلاب و دفاع مقدس رونق نگرفت.



این رونق نگرفتن از نه از آن جهت که جوانان بنیه جنگیدن دارند بلکه چون روحیه نبرد دارند. برخی افراد صفاتی مثل خامی را به جوانان نسبت می دهند اما نکته اینجاست که یکی از اهداف دشمنان انقلاب این ست که سرچشمه جوشان خیرات را تحت کنترل خود در آورند و برای این کار از هر ترفندی استفاده  می کنند البته قدر مسلم آنچه اصالت دارد اقدامات ما است و خداوند اثری برای اعمال دشمنان اسلام قرار نمی دهد و هر اثری می بینیم انعکاس های ضعف های ماست که در فعالیت های آن ها دیده می شود.

کاهش زاد و ولد در جامعه به فرهنگ تبدیل شده است

امام این سرچشمه جوشان خیرات را کشف و استفاده کرد تا انقلاب راه افتاد، دشمن هم با پاک کردن صورت مسئله توسط عناصر خودی و غیرخودی فرقی ندارد اما آنچه روشن است تاثیر هجمه های دشمنان است که در قالب کاهش نرخ رشد و زاد و ولد بروز پیدا کرده استو وضعیت به اینجایی رسیده که رهبر معظم انقلاب در این باره به کرات تذکر دادند.

بی تردید مسئولیت حوزه های علمیه خیلی چشمگیر است. مراجع و علما برخی دلسوزی ها و توصیه هایی در این راستا داشته اند اما این مشکل به این سادگی ها رفع نمی شود. کاهش نرخ رشد و زاد و ولد نیازمند نهضت فکری و تبلیغی است که مسئله توسط مردم درک، موانع روحی و روانی از سر راه برداشته شود که در این صورت حوزه ها با وظایف خاصی روبرو خواهند بود.

رسانه های تبلیغی در راستای افزایش رشد جمعیت نقش کلیدی دارند

بعد از حوزه های علمیه، مسئولان و دولتمردان، متولیان امر فرهنگ و رسانه های تبلیغی در راستای افزایش رشد جمعیت نقش کلیدی دارند.

شیوه دوم مبارزه دشمن با این سرچشمه جوشان راهبردهای فرهنگی است این اقدامات از قبل از پیروزی انقذلاب شروع شده و تاکنون ادامه دارد. دشمنان نظام از همان زمان در این تدبیر بودند که مردم ما در فقر علمی قرار دهند، تا دانشمندان کمتری در کشور وجود داشته باشد و این کار را با تاثیرگذاری بر نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی انجا دادند.

نظام آموزش و پرورش ما در بسیاری از زمینه ها عملکرد خوبی داشته است و از این بابت سپاسگذار آن ها هستیم اما چه مقدار تغییر و تحولات در سیستم آموزشی الان نسبت به گذشته به وجوود آورده است؟ اینکه تصاویر شهدا وارد کتب درسی شود کافی است؟

در این عرصه دردمندانه باید گفت و گو کرد. اگر دین ما همین دین فطری است که با ساختار روحی و روانی ما سازگار است و تناسب دارد اما نتایج حاکمیت و حضور دین در جامعه باید بهتر از ان باشد. برخی تغییرات ساده و کلیدی در آموزش و پرورش می تواند نتایج تعلیم و تربیت را در کشور صدها برابر افزایش دهد.

دولت های ما رویکرد فرهنگی قوی ندارند

در دولت های مختلف به دولتمردان درد دل هایی داشتم و از باب دوستی پیشنهاداتی دادم اما مشکل اینجاست که دولت های ما رویکرد فرهنگی قوی ندارند. دولت هایی که رویکرد فرهنگی قوی را پیشه خود کند به ظرایف توجه می کند که در اینده اثرات آن را ببیند و موجب تحولات عمیق در سطح جامعه شود.



متاسفانه دولتمردان ما نه تنها در این زمینه رویکرد فرهنگی نداشتند بلکه خلاف آنچه نباید بشود را شاهدیم و همین عذاب آور است.

سیاسیون نباید از مسئولین آموزش و پرورش بگویند دانش آموزان را با حقوق خودشان آشنا کنند این توطئه غرب است. کاش سیاسیونی داشتیم که درد دین داشتند و بگویند دانش آموزان را با تکالیف خود آشنا کنید، آشنایی با حقوق روشی است برای اداره دنیا توسط صهیونیست ها پایه گذاری شده است.

سوال اینجاست که دانش آموزان باید با آداب و تکالیف خود آشنا شوند یا حقوقدان باشند؟

حوزه های علمیه اگر خود را مسئول دین مردم بداند باید برای آموزش و پرورش حرف روشن داشته باشد یعنی مهندسی براساس مبانی و اصول دینی. رهبر معظم انقلاب فرمودند باید به سمت نظام سازی برویم اما این نظام سازی فقط با شعار انجام نمی شود. وقتی از نظر علمی توانمند نشویم و نتوانیم نظام طراحی کنیم در همه عرصه ها مشکلات باقی می ماند.

قدر مسلم حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای تحول در نظام اموزش و پرورش مسئولند. گاهی فضای تبلیغات دینی فضای مهندسی شده و حساب شده ای نیست. باید برگردیم به آیات و روایات  و از آن ها بهره برداری کینم. تهاجم فرهنگی در بخش آموزش که به نظام آموزش عالی و تبلیغات دینی بر می گردد موثر واقع می شود چون اقدامات تدافعی و مقابله ای در برابر آن صورت نمی گیرد.

افراد روحیات مختلفی دارند برخی اخلاق گرا ستند، بعضی دیگر عمل گرا، آن یکی عقل گرا ست و دیگری عدالت گرا ما باید برای همه روحیات برنامه داشته باشیم وقتی آموزه های خود را بر یک سیستم اموزشی پیاده کنیم نتیجه این می شود که با بی توجهی به روحیات افراد هر کسی از راه برسد از انرژی جوان به نفع خود و در راستای اهداف خود نفع می برد، و این هم از ضعف در نظام تبلیغ دینی است.

 دشمن در عرصه های عمومی برای اینکه جوانان را دچار سستی و ضعف کنند و این هم از طریق رادیو، تلویزیون و موبایل و ماهواره و از این قبیل امکانات صورت می گیرد.

ضعف و کم کاری ها دستگاه ها و نهادها و افراد در فرهنگ دینی و فرهنگسازی درست سبب شده تا رهبری به تنهایی وارد عرصه شوند و کار چند نهاد را یک تنه انجام دهند. و ما تاثیرات این اقدامات را الان نمیفهمیم که باید بعدا در تاریخ بخوانیم.

باید نهضت مبارزه با فساد شکل بگیرد

باید در میان جوانان نهضت مبارزه با فساد شکل بگیرد نه اینکه با سرشاخه های فساد درگیر شوند بلکه باید ریشه های فساد شناسایی و خشکانده شود. جوان اول انقلاب نگفت مرگ بر بی حجاب بلکه گفت مرگ بر شاه، چرا که شاه را ام الفساد می دانست. می دانست که باید ریشه هایی که مقدمه دیگر فسادهاست را شناسایی و منهدم کند.

جوانان انقلاب امروز باید به ریشه ها بپردازند در جامعه ای که ریشه های اصلی درست است، دین، ولایت و امنیتی که برای معنویت وجد دارد درست است.

گروه چهارم تهاجمات دشمن این است که جوانان را از سیاست خسته می کنند. در عرصه تعلیم و تربیت، فرهنگ و سبک زندگی، تکثیر نسل و بسیاری عرصه ها تهاجم صورت گرفته است. اما نکته مهم این است که باید از فرهنگ تعلیم و تربیت صهیونیست زدایی صورت بگیرد این انقلاب ماست و باید راه انقلاب را ادامه دهیم. جوانان باید در این باره احساس مسئولیت کنند، نهادهای مدنی راه بیندازند.

بعد از سیاست، دیانت جوان را مورد هجمه قرار می دهند. اگر جوان روشن بینی سیاسی داشته باشد جوان در سیاست فعال باشد، تعیین کننده عرصه سیاست باشند راه سیاست بازی بسته می شود چرا که نمی شود جوانان را فریب داد حضور جوان در عرصه سیاست موجب جلوگیری از فریب هاست برای همین طرح هاییمی چینند که جوان را از سیاست خسته کنند.

جنجال های سیاسی یکی از راه های خسته کردن جوانان از عرصه سیاست است و این ترفندی است که در دوره اصلاحات مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه ان را هم دیدند که منجر شد به کاهش مشارکت مردم در انتخابات.

وقتی در عرصه سیاسی، جنگ روانی، بی بندوباری، تهمت و دروغ حرف اول را بزند آرام آرام جوان را خسته می کند و از میدان به در می رود. و این گونه بازی به نفع ان ها تمام می شود.

این طرح را سال ها قبل اجرا کردند و نتیجه آن را دیدند جوانان خیلی مقاومت کردند اما فضا دوباره به سمت کرختی می رود و دیگر شادابی سیاسی در فضا وجود ندارد. باید برای جوانان نحوه برخورد در عرصه سیاست را توضیح و آموزش دهیم. اینکه سیاست چه عرصه ای است.

موقعیت های سیاسی محل امتحانات مردان عرصه سیاست است

موقعیت های سیاسی محل امتحات مردان عرصه سیاست است، هر دوره گروه و تفکری باید خود را عرضه کند این سنت الهی است در این عرصه آمدن و رفتن هیچ کسی فاجعه نیست. هر سیاستمدار و جریان سیاسی دنیا نباید خود را تفکر برتر بداند این پیروزی برتری نیست بلکه فرصت هایی است که خدا در اختیار بنده خود قرار می دهد. نکته مهم این است که جوان را نباید از فضای سیاسی خسته کرد. جوان باید نشاط حضور در صحنه های سیاسی را حفظ کنند.

افراد صفات بد و خوبی دارند که خدا با آزمایش انسان این صفات خوب و بد یکی یکی بروز می کند و انسان یاد می گیرد که رذایل را از خود دور کند و صفات حسنه را تقویت کند. سیاسیون به مثابه صفات تجلی یافته جامعه هستند در واقع عرصه سیاست عرصه بیرون ریختن مافی الضمیر جامعه است.

جامعه ای که ولی خدا در آن حضور دارد از این امتحانات نگران نیست. اما یک جا باید احساس نگرانی کرد اینکه اگر بدی ها همین بدی های رایج باشد جای نگرانی نیست اما اگر بد رفتاری به جایی برسیم که در مقابل کفار سر خم کنیم آن هم به خاطر برخی از منافع اینجا احتمال دارد خدا ما را به حال خودمان واگذار کند.

نمی خواهم هر مذاکره، توافق، گفتگو یا مانور تاکتیکی را تخطئه کنم اما اگر تواضعی مقابل دشمن صورت بگیرد که مورد پسند خدا نیست باید منتظر بلاهایی باشیم که کلا بلا است.

حضرت امام دفاع مقدس را الطاف خفیه نامیدند، خیلی از مشکلات برای ما خیر و برکت دارد مثل تحریم ها. اما برخی مشکلات موجب نابودی جامعه می شود یکی از آن مشکلات و بدرفتاری هایی که نباید مرتکب شویم ذلت در برابر استکبار و دنیای کفر است.خدا همواره در تمام ایام همراه ملت ما بوده اما اینکه در برابر دشمن ذلیل شویم خدا این را نمی بخشد. برخی خطاها در مسیر رشد نیست بلکه در مسیر نابودی است.

باید دامنه حساسیت به خطاهای کلیدی بالا رود

باید دامنه حساسیت به خطاهای کلیدی بالا رود مراقبت هم افزایش پیدا کند بنا نیست حتما خطایی صورت بگیرد. پیشگیری هم باید صورت گیرد. عرصه سیاست به جوانان نیاز دارد و کسی حق ندارد جوانان را خسته کند.

نشاط سیاسی وقتی پیش می آید که امکان گفتگوی سیاسی فراهم شود برای همین دشمن تلاش می کند تا جوانان را از سیاست خسته کنند.

مورد آخر تهاجمات دشمن نیز به دیانت است. دشمن وقتی می بیند جوان ایرانی دردفاع مقدس با امام حسین(ع) پیروز می شود، تهاجمات فکری فرهنگی را با اتکا به امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا حل می کنند، وقتی می بیند در هر عرصه ای که مشکلات و مسائل بروز می کند این ها همه با فرهنگ عاشورا و اما حسین(ع) حل می شود پس راهی از این طریق برای خود باز می کند.

امام حسین (ع) را به گونه ای معرفی می کنند که جوانان در این حوزه دچار تشکیک و شبهه شود. راهکاری که به کار می برند دیگر از راهکارهای مستقیم و ابتذال استفاده نمی کنند برای همین سرمایه گذاری کردند و الان محصول ان را بهره برداری می کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها