کد خبر: ۲۰۴۵۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
‌این یک دیکتاتوری است که انسان بخواهد آن چیزی را که خودش فکر کرده است دیگران از او بی‌جهت قبول بکنند. یک وقت یک آدم مُنْصِفی است که می‌گوید بیایید بنشینیم با هم صحبت کنیم، بدانیم حرف شما درست است، یا حرف من درست است.

رخدادهای 24 بهمن 1359

چکیده

 

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی سخنانی در جمع فارغ التحصیلان دانشکده افسری و پرسنل اداره دوم ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولان کشور را از دیکتاتوری در رای برحذر داشتند.
  • این یک دیکتاتوری است که انسان بخواهد آن چیزی را که خودش فکر کرده است دیگران از او بی‌جهت قبول بکنند.
  • آیت الله موسوی اردبیلی: مردم در روز 22 بهمن به خیابان ریخته بودند و فریاد می زدند یا جنگ یا پیروزی ما مذاکره را با تمام قدرت و وجودمان نفی می کنیم.
  • هاشمی رفسنجانی : اگر ما فکر کنیم جامعه ای بدون انقلاب فرهنگی و بدون عوض شدن زمینه های فرهنگی می تواند در سایر رشته ها سازندگی و انقلاب کند اشتباه کرده ایم .
  • آن هایی که می گویند مردم دیگر روحیه انقلابی ندارند و دلسرد شده اند به جای این که از حاشیه های روزنامه های ضد انقلاب نامه های ضد انقلابیون را بخوانند بین توده مردم بروند و ببینند مردم چه می گویند .
این دیکتاتوری است که مسئولی بگوید فقط حرف من ...

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی سخنانی در جمع فارغ التحصیلان دانشکده افسری و پرسنل اداره دوم ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولان کشور را از دیکتاتوری در رای برحذر داشتند. رهبر انقلاب تاکید کردند :‌این یک دیکتاتوری است که انسان بخواهد آن چیزی را که خودش فکر کرده است دیگران از او بی‌جهت قبول بکنند. یک وقت یک آدم مُنْصِفی است که می‌گوید بیایید بنشینیم با هم صحبت کنیم، بدانیم حرف شما درست است، یا حرف من درست است.

امام خمینی افزودند : یک وقت این‌طور است که در روحش چون یک دیکتاتوری هست و خودش آگاه نیست، می‌خواهد که آن مطلبی را که می‌فهمد به همه تحمیل کند و دیگران را وادار کند به اینکه قبول بکنند. از اینجا شروع می‌شود. بعد کم کم یک قدرت وقتی برایش پیدا شد، از اینجا یک قدمی بالاتر می‌گذارد و نسبت به مثلاً آن محیطی که دارد، نسبت به آن مقداری از قدرتی که دارد، کم کم شروع می‌کند دیکتاتوری کردن. کم کم وقتی که انسان وارد جامعه شد، کم کم وقتی وارد جامعه شد، وارد نظام شد، یک نظامی شد، یک سر کرده نظامی شد، یک فرمانده نظامی شد، کم کم آن خویی که در باطنش بوده است رو به رشد می‌رود. اول هم خودش ناآگاه است از مطلب، نمی‌داند که این رویّه رویّه دیکتاتوری است؛ خیال می‌کند که رویّه رویّه انسانی و اسلامی است. لکن هِی جلو می‌رود. هرچه جلو می‌رود، این خو در او زیاد می‌شود.

دو روز پیش از سخنان امام خمینی بنی صدر رئیس جمهور در اظهاراتی تفرقه افکنانه همه مقامات کشور به غیر از خود را به دیکتاتوری متهم کرده و گفته بود تا پای جان مقاومت خواهد کرد ! زمینه های دیکتاتوری در روح بنی صدر از ابتدا وجود داشت و او به شدت دچار کیش شخصیت بود بلایی که بنی صدر حتی درباره آن کتابی نیز نگاشته بود ولی خود به آن مبتلا بود.
رهبر انقلاب به مفاسد دیکتاتوری اشاره و تاکید کردند : از مفاسدی که دیکتاتوری دارد و دیکتاتور مبتلا به آن هست این است که یک مطلبی را که القا می‌کند، بعدش نمی‌تواند، قدرت ندارد بر خودش که این مطلبی که القاکرده است اگر خلاف مصلحت است، اگر خلاف مصالح، فرض کنید، کشور خودش هم هست، خلاف مصلحت ارتش هم هست، نمی‌تواند که از قولش برگردد؛ می‌گوید: گفتم، و باید بشود! این بزرگترین دیکتاتوری هاست که انسان به آن مبتلا هست که «چیزی که گفتم باید بشود» ولو اینکه یک کشور به تباهی کشیده بشود.(1)

آیت الله موسوی اردبیلی : مذاکره را با تمام قدرت نفی می کنیم

آیت الله موسوی اردبیلی در خطبه های نمازجمعه امروز تهران اظهار داشت : مردم در روز 22 بهمن به خیابان ریخته بودند و فریاد می زدند یا جنگ یا پیروزی ما مذاکره را با تمام قدرت و وجودمان نفی می کنیم. وی در ادامه با اشاره غیرمستقیم به سخنان رئیس جمهور در روز 22 بهمن گفت : اما برادر من خدا را گواه می گیرم بدون این که احدی را متهم کنم یا به کسی جسارت کنم به عنوان یک برادر پیشنهاد می کنم چرا وقتی ما مطرح می کنیم این همه دستاورد انقلاب را می گذاریم نقاط ضعف ها را می بینیم اولا ضعف ها را آن قدر ببینیم که هست نه این که یک ضعف را زیر ذره بین بگذاریم تا می توانیم ده برابر یا صد برابر بزرگ کنیم .(2)

هاشمی : کشور نیاز به انقلاب فرهنگی دارد

پیش از خطبه های نماز جمعه آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی خدمات انقلاب را برشمرد . وی گفت : یکی از ابعاد سازندگی بعد فرهنگی انقلاب است اگر ما فکر کنیم جامعه ای بدون انقلاب فرهنگی و بدون عوض شدن زمینه های فرهنگی می تواند در سایر رشته ها سازندگی و انقلاب کند اشتباه کرده ایم با افراد و روحیه هایی و مواد خامی که متناسب با رژیم گذشته شکل گرفته بود نمی شد و نمی شود جامعه عدل اسلامی برقرار شود باید از ریشه فرهنگ و دل مردم اصلاح شود.

هاشمی اظهار داشت : بخش عظیمی از مردم ما نیاز به انقلاب فرهنگی ندارند اما عده زیادی که متاسفانه در ارگان های سازندگی کشور هم مشغول و حضور دارند این ها نیاز به انقلاب فرهنگی داشتند این انقلاب فرهنگی با تبلیغات و آگاهی دادن به مردم قابل سازندگی است .

به جای روزنامه های ضد انقلاب توده های مردم را ببینید

وی با اشاره به اظهارات ضد انقلاب که می گویند مردم دلسرد شده اند گفت : آن هایی که می گویند مردم دیگر روحیه انقلابی ندارند و دلسرد شده اند به جای این که از حاشیه های روزنامه های ضد انقلاب نامه های ضد انقلابیون را بخوانند بین توده مردم بروند و ببینند مردم چه می گویند .

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اظهارات ضد انقلاب که می گویند مردم دلسرد شده اند گفت : آن هایی که می گویند مردم دیگر روحیه انقلابی ندارند و دلسرد شده اند به جای این که از حاشیه های روزنامه های ضد انقلاب نامه های ضد انقلابیون را بخوانند بین توده مردم بروند و ببینند مردم چه می گویند .
توطئه جدید آمریکا برای ضربه به انقلاب

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به توطئه آمریکا اشاره کرده و اظهار داشت : آمریکا هر وقت خواسته انقلابی را در کشوری سرکوب کند اسم آن را انقلاب کمونیستی گذاشته و آن روزهایی که ما انقلاب می کردیم به ما می گفتند مارکسیست ، آمریکا خیال می کند که امروز هم که این مجلس اسلامی و این شورای نگهبان و این همه روحانی و این امام عظیم الشان و این رهبر بزرگ روحانی خالص در این کشور نظرشان نفوذ دارد می شود این حرف ها را زد؟

رئیس مجلس ادامه داد : آمریکا می گوید در ایران توده ای ها دارند می آیند بر سر کار و خطر کمونیسم وجود دارد توده ای در این کشور در مملکت مرتضی علی در حوزه علمیه امام صادق آیا مسمی دارد؟ این نغمه ها ساز می شود برای این خط امام و انقلاب را بکوبد و برای این که به آمریکا بهانه بدهند و بلند گوی آمریکا بشوند صحبت مارکسیستی می زنند و چیزی را که خط امام انجام می دهد توده ای می گویند. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت : مارکسیست در این مملکت برای ابد تا اسلام باشد محکوم است و راه ندارد.(3)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 86 تا 94 ، دو روز پیش از سخنان امام خمینی بنی صدر رئیس جمهور در اظهاراتی تفرقه افکنانه همه مقامات کشور به غیر از خود را به دیکتاتوری متهم کرده و گفته بود تا پای جان مقاومت خواهد کرد ! زمینه های دیکتاتوری در روح بنی صدر از ابتدا وجود داشت و او به شدت دچار کیش شخصیت بود بلایی که بنی صدر حتی درباره آن کتابی نیز نگاشته بود ولی خود به آن مبتلا بود. امام خمینی با ظرافت خاصی در سخنان خود به این بیماری بنی صدر اشاره می کنند و او را از دیکتاتوری در رای باز می دارند . ای کاش بنی صدر سخنان پیر و مرشد انقلاب را می شنید و در دام غرور نمی افتاد ...او که حاضر نشده بود با دستان پر مهر و محبت امام امت بیعت کند چند ماه بعد مجبور شد دست ارادت به دشمنان اسلام و ملت داده و خیانت خود را به ملک و ملت تکمیل کند.

2- جمهوری اسلامی ، 25 بهمن 1359 ، صفحه 13

3- جمهوری اسلامی ، 25 بهمن 1359 ، صفحه 13

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها