کد خبر: ۲۰۷۱۰۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۶     ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
وال استریت ژورنال افشا کرد:
وال استریت ژورنال در خصوص این موضوع به نقل از سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما می نویسد: ”مسلما چندپاره شدن اوکراین برخلاف منافع این کشور، یا روسیه یا اروپا و یا ایالات متحده خواهد بود“ اما وی در عین حال افزود: ”اگر مسکو نیروهای مسلح خود را به اوکراین بفرستد تا دولت [قانونی اما سرنگون شده ی پیشین] اوکراین را به قدرت برگرداند دچار اشتباه بزرگی شده است.“

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، ایلات متحده امریکا روز یکشنبه تمام تلاش خود را به کار بست تا به همراه اتحادیه اروپا، یک بسته مالی ضروری را برای ارسال به اوکراین هماهنگ کند. اما در عین حال با روی خوش نشان دادن به روسیه از این کشور دعوت نمود تا در تلاش ها برای آرام کردن کشور آشوب زده ی اوکراین کمک نماید.

امریکا تمام سعی خود را به کار بسته بود تا بدون دخالت روسیه در امور کشوری که مدتهاست متحد استراتژیک آنها (روس ها) محسوب می شود، دولتی در اوکراین بر سر کار آید که بیشترین سرسپردگی را به غرب (و نه روسیه) داشته باشد. اما اگرچه موفقیت معترضین اوکراینی در سرنگونی یانکوویچ نشان دهنده ی برتری غرب در این ماجراست اما امریکایی ها با جدیت از اظهار پیروزی خودداری می کنند زیرا می دانند که اقرار به پیروزی، به معنای اعتراف به دست داشتن مستقیم یا غیرمستقیم در ناآرامی ها و براندازی حکومت قانونی یانکوویچ و در نتیجه عصبانی کردن روس هاست. مطمئنا امریکا از عکس العمل ولادیمیر پوتین خرسند نخواهد بود.

وال استریت ژورنال در خصوص این موضوع به نقل از سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما می نویسد: ”مسلما چندپاره شدن اوکراین برخلاف منافع این کشور، یا روسیه یا اروپا و یا ایالات متحده خواهد بود" اما وی در عین حال افزود: ”اگر مسکو نیروهای مسلح خود را به اوکراین بفرستد تا دولت [قانونی اما سرنگون شده ی پیشین] اوکراین را به قدرت برگرداند دچار اشتباه بزرگی شده است."

وی دلیل خود را اینگونه عنوان کرد که بازگشت ناآرامی ها به سود هیچکس نیست!! این شگرد همیشگی ایالات متحده است که ابتدا با دامن زدن به آتش آشوب و اعتراض، نتیجه مورد نظر خود را اخذ کرده و سپس به بهانه لزوم صلح و ثبات، از بازپسگیری حق طبیعی یک ملت ممانعت می کند. نمونه این سیاست یک بام و دو هوای امریکا را پیش تر در انقلاب های رنگی که در نقاط مختلف دنیا اتفاق افتاده اند مشاهده کرده ایم.

در هر حال امریکا از نفوذ روسیه در منطقه و قدرت وی در تغییر نتیجه ماجرا واقف است و به همین دلیل نگران دخالت بیشتر و عمیق تر این کشور در اوکراین است؛ این در حالی است که کرملین تا کنون از دخالت نظامی کلامی بر زبان نیاورده است. در عین حال روسیه پذیرفته است تا به سهم خود، مقدار 15 میلیارد دلار به اوکراین کمک کند. اما با این وجود برخی تحرکات روسیه هنوز هم موجبات نگرانی امریکا را فراهم می آورد: وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه اظهار داشت مسکو سفیر خود در اوکراین را برای پاره ای مشاورات فراخوانده است!

کاترین اشتون نیز روز دوشنبه به اکراین سفر کرده تا گفتگوهایی را با سهامداران کلیدی اوکراین انجام داده تا برای مشکلی که ریشه آن را علی الظاهر مسائل اقتصادی عنوان کرده اند راه حل مناسبی پیدا کند. به نظر می رسد کاخ سفید از هر راهی استفاده می کند تا ابتکار عمل را پیش از کرملین در دست بگیرد.

وال استریت ژورنال در این زمینه می نویسد: ”اتفاقات اوکراین و اقداماتی که ایالات متحده در این خصوص انجام داد، یک پیروزی غیرمنتظره را برای واشنگتن و اروپا در مقابل دولت پوتین در مسائل حیطه جغرافیای سیاسی به ارمغان آورده است اما باید منتظر واکنش های بعدی روسیه نیز بود." این اقدام نوعی انتقام گیری از روسیه درخصوص عدم پیروزی غرب تا کنون- در مسئله روسیه است. پوتین همچنین سال گذشته با پناه دادن به ادوارد اسنودن، زمینه افشای اطلاعات طبقه بندی شده بسیاری را برعلیه کاخ سفید فراهم کرد که خشم امریکا را به شدت برانگیخت. همچنین مسکو با انتشار متن مکالمه سری یک مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه امریکا درباره اوکراین دخالت این کشور در آشوب های این کشور را اثبات کرده بود که این امر نیز عصبانیت کاخ سفید را در پی داشت.

اما نتایجی که امریکا در کی اف، پایتخت اوکراین کسب کرده است، مخالفانی نیز دارد. خانم رایس و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده معتقدند پیروزی جنگ سرد-گونه ای که واشنگتن و غرب در مقابل روسیه به دست آورده اند چندان چشمگیر نیست. رایس معتقد است نباید دشمنی ها با روسیه افزایش پیدا کند: ”ما باید در برخورد با مسکو بسیار پراگماتیک و برنامه محور عمل کنیم. قطعا مسائل مشترک بسیاری وجود دارند که دو کشور می توانند در خصوص آنها همکاری داشته باشند."

اذعان غیرصریح رایس به نیاز امریکا به روسیه در برخی مسائل، صحه گذاشتن بر قدرت کرملین در حل مسائل مختلف منطقه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها