کد خبر: ۲۰۷۲۷۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
ابراهیم کارخانه‌ای ۷۰ پیشنهاد راهبردی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از توانمندی‌های بالقوه کشور با تکیه بر دانش و نگاه به داخل را ارائه کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت طی یادداشتی ۷۰ پیشنهاد راهبردی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از توانمندی‌های بالقوه کشور با تکیه بر دانش و نگاه به داخل ارائه کرد.

متن این یادداشت بدین شرح است:

الف) راهبردهای سیاستگذاری و حاکمیتی

۱- تدوین راهبردهای مصرف بهینه حامل‌های انرژی با بهره‌گیری از سیاست جهاد صرفه‌جویی در جهت کاستن از باور تورمی و برنامه‌ریزی لازم در جهت حضور فعال شبکه‌های تعاونی تولید و مصرف در ارائه کالاهای مورد نیاز مردم و نظارت فراگیر و اثربخش در جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از نوسانات خودسرانه قیمت‌ها

۲- تدوین برنامه عملیاتی توسعه و ارتقاء تولید ملی در بخش‌های مختلف اقتصادی به عنوان محور اصلی خودکفایی در توسعه و پیشرفت کشور و افزایش بهره‌وری نهادهای تولید از طریق فعالسازی رقابت‌پذیر شرکت‌های مهندسی بهره‌وری و ارتقاء کیفیت تولید همراه با بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی و تقویت امور حاکمیتی و نظارتی.

۳- تدوین نقشه جامع صنعت و معدن بر پایه نقشه جامع علمی کشور بعنوان محور اصلی کاهش اتکاء اقتصاد کشور بر درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام با توجه به ذخایر عظیم معدنی و مزیت‌ها و توانمندی‌های بالای علمی و صنعتی کشور.

۴- تشکیل کنسرسیوم خدمات بیمه بین‌المللی متشکل از شرکت‌های بیمه داخلی به منظور مقابله با تحریم‌های بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران

۵- برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در جهت بهره‌گیری هرچه بیشتر از توانمندی‌های دستگاه‌های اجرایی بر پایه برنامه نظارتی قوی و کارآمد.

۶- تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت با تکیه بر اسناد بالادستی توسعه با توجه به شرایط فعلی کشور در جهت بهبود زودهنگام مشکلات اقتصادی و نیل به اهداف کلان برنامه.

۷- توجه ویژه به برنامه‌ریزی هدفمند و گسترده در جهت افزایش صادرات غیرنفتی و تمهید زیرساخت‌های لازم برای رشد تولید ملی بر پایه توانمندی‌ها و مزیت‌های استانی و منطقه‌ای

۸- اعمال تغییرات راهبردی در جهت کارآمدی دستگاه‌های اجرایی به منظور افزایش ظرفیت و ارتقاء بهره‌وری در ساختار نظام تشکیلاتی کشور.

۹- ساماندهی، تحول و نوآوری در نظام مالیاتی کشور با اولویت اخذ مالیات از مودیان مالیات گریز.

۱۰- تحول بهره‌ورانه در نظام برنامه و بودجه‌ریزی کشور و کاهش هزینه‌های جاری با راهکار حذف برنامه‌های غیر ضرور، پرهزینه و ارز بر

۱۱- تهیه و تدوین نقشه جامع کشاورزی در راستای توسعه کشاورزی مکانیزه و فرآوری محصولات با ارزش افزوده بالا در قالب صنایع نوین تبدیلی کشاورزی

۱۲- برنامه‌ریزی لازم جهت ساماندهی مدیریت‌های با شرح وظایف موازی در قالب مدیریت واحد از جمله در امور فرهنگی و امور پژوهشی کشور به عنوان زیرساخت اساسی و همه‌جانبه کشور

۱۳- تشکیل شورای هماهنگی پژوهش، فناوری و صنعت مرکب از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت و معدن و تجارت، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور به منظور هدفمندسازی فعالیت‌های پژوهشی کشور در راستای ورود هدفمند حاصل تحقیقات در چرخه توسعه و پیشرفت کشور.

۱۴- برنامه‌ریزی لازم جهت ساماندهی، مدیریت هدفمند نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در جهت کسب مهارت‌های پیشرفته مورد نیاز در رشد تولید ملی کشور.

۱۵- ایجاد جاذبه در سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی از طریق مقررات‌زدایی، ارائه تسهیلات ترجیحی، تضمین سرمایه همراه با ارائه فضای فیزیکی و خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز.

۱۶- برنامه‌ریزی لازم جهت کنترل قیمت مسکن، مدیریت سود، تدوین نظام مالیاتی نوین زمین و مسکن و سیاست‌گذاری منطقه‌ای در امر مسکن و نیز توجه جدی به حفظ هویت اسلامی ایرانی در امر مسکن، افزایش عمر مسکن، اشاعه استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت مسکن و تجدیدنظر در ساخت مسکن مهر از حاشیه به متن در بافت‌های فرسوده

۱۷- هماهنگی و تلاش مشترک قوای مقننه و مجریه در تدوین بودجه و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن در راستای تحول‌آفرینی و تحقق حماسه اقتصادی.

۱۸- الزام دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های توسعه‌ای در تدوین برنامه کاهش هزینه‌های جاری و اجتناب از اجرای فعالیت‌های غیرضرور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

۱۹- تاکید بر توسعه و تقویت فعالیت‌های بخش خصوصی در عرصه تولید ملی و واگذاری هر چه بیشتر تصدی‌گری‌های دولت با الزام استمرار و شکوفایی در تولید از سوی بخش خصوصی

۲۰- تدوین و اجرای برنامه نظارتی قوی و منسجم در ارائه تسهیلات هدفمند بانکی به منظور هدایت درست سرمایه‌های مالی در مسیر تولید، توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور

۲۱- اعطاء امتیازات رقابت‌پذیر غیرنقدی در پرداخت یارانه‌ها با راهبرد ارتقاء تولید، اتخاذ سیاست‌های جبرانی و هدایت برنامه‌محور یارانه‌ها به سمت دهک‌های پایین، برنامه‌ریزی لازم جهت ورود یارانه‌ها به سوی جامعه هدف با راهکار ایفاء نقش در رفاه عمومی.

۲۲- نظر به اینکه معاملات کلان دولتی به ویژه در عرصه زمین به علت بالا بودن قیمت‌ها افراد محدودی را در بر می‌گیرد اقدام لازم درخصوص فروش تفکیکی املاک گذشته از آنکه قدرت خرید را از انحصار عده‌ای محدود خارج می‌نماید، موجبات صرفه و صلاح بیت‌المال را نیز فراهم می‌سازد.

۲۳- رشد بی‌رویه بانک‌های خصوصی از یک سو و مقررات دست و پا گیر بانک‌های دولتی در ارائه تسهیلات به بخش تولید از سوی دیگر از جمله عوامل سرازیر شدن سرمایه‌ها به بانک خصوصی است که نظارت جدی و اصلاح روش‌ها و ایجاد محدودیت سقف سود مشارکتی از سوی آنها می‌تواند موجبات پویایی بیشتر بانک‌های دولتی را در عرصه تولید فراهم نماید.

ب) راهبردهای اجرایی و مدیریتی

۲۴- تبیین شاخص‌های شایستگی مدیران در قالب نظام‌نامه انتصابات و اعمال آن در انتخاب مدیران به منظور ارتقاء کارآمدی در بدنه اجرایی کشور و ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و اجتناب از عزل سلیقه‌ای مدیران

۲۵- برنامه‌ریزی هدفمند به منظور کاهش هزینه‌های غیر ضرور، پرهزینه و ارز بر دستگاه‌های اجرایی در راستای کارآمدی و ارتقاء بهره‌وری در کشور

۲۶- برنامه‌ریزی هدفمند جهت هدایت نقدینگی به سمت تولیدات رقابت‌پذیر صنعتی، جلوگیری از انحصار، گسترش فضای رقابتی و واقعی‌سازی خصوصی‌سازی، اصلاح سیستم‌های بازار پول، سرمایه، کسب و کار و کالا و ارز، تحول در بسته‌بندی نوین و پر جاذبه عرضه کالا و اصلاح سیستم توزیع در راستای کمک به ثبات قیمت‌ها

۲۷- بهره‌گیری از عزم ملی و اراده‌ای راسخ در رفع مشکل بیکاری در کشور با تکیه بر برنامه‌ریزی مدبرانه و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه به جای پرداخت صوری وام و اقدامات کم دوام.

۲۸- اولویت‌بندی در شروع طرح‌های جدید عمرانی بر پایه ضرورت خدمت‌رسانی به مردم

۲۹- طبقه‌بندی کالاهای مورد نیاز مردم در قالب کالاهای داخلی، خارجی و واسطه‌ای و برنامه‌ریزی لازم جهت تهیه و تامین آنها در داخل کشور.

۳۰- برنامه‌ریزی لازم جهت شکوفایی مزیت‌های خاص استانی و منطقه‌ای در فرآوری محصولات کشاورزی، غذایی و صنعتی با راهبرد تحول در ارائه و بسته‌بندی‌های با جاذبه آفرینی بالا.

۳۱- تجمیع مجوزهای لازم در جهت تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی و ارائه مشترک خدمات علمی و فنی مورد نیاز در مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های صنعتی.

۳۲- ایجاد رقابت در استفاده ترجیحی از امتیازات ویژه مالیاتی، سود بانکی و زمان تنفس در بازپرداخت وام‌های دریافتی در راستای رشد تولید ملی.

۳۳- برنامه‌ریزی اصولی به منظور تحول‌آفرینی در شیوه تهیه، تدوین و هدایت پایان‌نامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی در چرخه توسعه، تولید و پیشرفت کشور با ارائه مشوق‌های لازم به پژوهشگران در جهت انتخاب اولویت‌های پژوهشی.

۳۴- شناسایی و استفاده از فرصت‌های اشتغال و تولید در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت ورود هرچه بیشتر ارز به داخل کشور و شکوفایی استعدادهای ملی در عرصه بین‌الملل

۳۵- انعقاد قراردادهای فعالیت مشترک تولیدی و صنعتی با کشورهای دوست به ویژه کشورهای اسلامی در جهت هم‌افزایی دانش فنی و منافع مشترک و توسعه زیرساخت‌های لازم به منظور محوریت ایران در ترانزیت شرق به غرب

۳۶- تهیه، تدوین و اجرای نظام مهندسی ارتقاء بهره‌وری به عنوان مولفه اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و ارتقاء کیفیت تولید و افزایش بهره‌وری به عنوان دو بازوی توانمند تولید ملی

۳۷- برنامه‌ریزی هدفمند در جهت واردات فناوری‌های نوین و دانش فنی مورد نیاز کشور در راستای شتاب در توسعه و رونق در تولید و ساماندهی مدیریت فناوری تولید در راستای به کارگیری توانمندی‌های بالقوه کشور

۳۸- برنامه‌ریزی عملیاتی در راستای کشف راه‌های نوین هماهنگی و ارتباط دانشگاه با صنعت در راستای رشد فناوری‌های نوین در عرصه تولید ملی

۳۹- توسعه زیرساخت‌های لازم به منظور محوریت ایران در ترانزیت شرق به غرب و محور جنوب به شمال کشور

۴۰- به منظور ارتقاء شایسته‌گزینی و پویایی در مدیریت پیشنهاد می‌گردد کلیه سوابق مدیریتی در دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی با ذکر جوانب منجر به انتصاب یا انفصال در قالب تدوین آیین‌نامه جمع‌آوری و در تمام انتصابات سوابق مدیریتی لحاظ گردد. این امر موجب رشد مدیریت صالح و کارآمد و کنار رفتن مدیریت مسئله‌دار و ناکارآمد را فراهم می‌سازد.

۴۱- تشکیل تیم های تخصصی برای شناخت مزیت‌ها و توانمندی‌های استانی با محوریت نخبگان، صاحب‌نظران و دانشگاهیان در راستای توسعه اشتغال استان بر شتاب و پیشرفت استان خواهد افزود.

ج) راهبردهای تولیدی و صنعتی

۴۲- تدوین نظام مهندسی ایده تا تولید با راهبرد تسهیل تاسیس واحدهای صنعتی و تکیه بر فناوری‌های نوین در راستای رشد تولید ملی و ارتقاء بهره‌وری و کیفیت رقابت‌پذیر محصولات ساخت داخل

۴۳- برنامه‌ریزی گسترده در جهت ارتباط هدفمند پژوهش، فناوری و نوآوری با صنعت در راستای کارآمدی و ارتقاء بهره‌وری با راهکار اتخاذ سیاست مشترک در عرصه پژوهش و تولید به منظور ورود حاصل پژوهش و فناوری در چرخه توسعه و پیشرفت علمی و صنعتی کشور.

۴۴- تثبیت قیمت واقعی کالا و ارز با راهکار برنامه‌ریزی مدبرانه به جای اقدامات سطحی و کم‌عمق در جهت ایجاد انضباط اقتصادی در کشور

۴۵- برنامه‌ریزی لازم در جهت رشد تولیدات داخلی بر پایه ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری در راستای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، کاهش هزینه‌های عمومی کشور، کنترل برنامه‌محور نقدینگی و بررسی موانع رشد تولید و تدوین سازوکار لازم.

۴۶- توجه ویژه به توسعه هدفمند شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته (H.tech) با محوریت پژوهش، فناوری و نوآوری

۴۷- تهیه، تدوین و اجرای هر چه سریعتر سازمان نظام مهندسی صنعت به عنوان بازوی اصلی رشد تولید ملی

۴۸- برنامه ریزی هدفمند در راستای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی با ارزش افزوده بالا

۴۹- توسعه و تقویت صنایع پایین‌دستی نفت و گاز به منظور تبدیل به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا

۵۰- توسعه و ساخت نیروگاه‌های جدید در جهت صادرات برق به جای صادرات نفت

۵۱- توسعه بهره‌برداری از میادین گازی در راستای افزایش صادرات گاز به دیگر کشورها به ویژه میادین مشترک گازی.

۵۲- تلاش در دستیابی به فناوری‌های نوین در عرصه صنایع دستی به منظور انبوه‌سازی در تولید و رقابت‌پذیری در عرصه بین‌المللی و تکیه بر صادرات صنایع دستی با راهبرد تحول‌آفرینی در طراحی و بسته‌بندی و نوآوری در تولید براساس موقعیت‌ها و مزیت‌های استانی و منطقه‌ای.

۵۳- تکیه بر احداث زیرساخت‌های لازم جهت ارائه خدمات فنی و مهندسی و پژوهشی استانی و منطقه‌ای در قالب شهرک‌های صنعتی به منظور ارتقاء تولید و نوآوری در محصول در راستای رشد تولید ملی.

۵۴- توجه به شناسایی و درک ذائقه مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی و ایجاد تناسب میان ذائقه مصرف‌کنندگان و کیفیت تولید و بسته‌بندی کالا.

۵۵- توجه به شاخص‌های بین‌المللی بازار کسب و کار و تسهیل شرایط برای کارآفرینان در تاسیس و توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی در راستای رقابت‌پذیری در عرصه بین‌المللی.

۵۶- توسعه، اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن به عنوان راه اصلی برون‌رفت از وابستگی به صادرات نفت خام

۵۷- برنامه‌ریزی اصولی در جهت افزایش زمان تنفس در بازپرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی، اصلاح نظام مالیاتی و سود بانکی در حوزه تولید و ایجاد هماهنگی در ترخیص کالاهای گمرکی با عوامل تولید و توزیع.

۵۸- با توجه به اینکه ایران رتبه اول ذخایر روی و رتبه سوم مس در جهان را دارد و از طرفی استفاده از ظروف این فلزات مانع از ابتلاء انسان به بسیاری امراض می‌گردد. فرهنگ‌سازی در این خصوص نه‌تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان با تعریف برندی خاص منجر به تحولی قابل توجه در عرصه اقتصادی کشور می‌گردد.

۵۹- صدور پروانه و اخذ تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن روستایی به گونه‌ای است که فرهنگ شهرنشینی را تبلیغ می‌کند ضروریست در جهت توجه به کشاورزی و دامداری در این خصوص تجدیدنظر جدی به عمل آید.

۶۰- کشاورزانی که در تهیه کود، سوخت، آب و تراکتور و... با مشکلات جدی مواجه هستند انتظار تولید مطلوب از آنها دور از انتظار است، اگر چه تامین این موارد امری شدنی است ولی متاسفانه ضعف مدیریت و بی‌برنامه‌گی مانع اصلی توسعه و پیشرفت کشاورزی در کشور است که ضروری است به طور قاطعانه در این خصوص اقدام اساسی صورت گیرد.

۶۱- ایجاد کارگروه‌های علمی و تخصصی معین از نخبگان و دانشمندان به منظور تقویت پایه علمی کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه روستاها و استفاده از نخبگان و دانشگاهیان متخصص در امر نظارت بر پروژه‌ها و دیگر برنامه‌ها گامی موثر جهت ورود دانشگاه‌ها به میدان توسعه و پیشرفت استان‌ها و بهره‌گیری موثر از تخصص آن بشمار می‌رود.

۶۲- هدایت طرح‌ها، پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با راهبرد امتیازات ترجیحی به اساتید و دانشجویان گامی موثر در جهت تبدیل علم به ثروت می‌باشد که بر شتاب توسعه صنعتی کشور خواهد افزود.

۶۳- تشویق بخش خصوصی به تاسیس مراکز تخصصی و تحقیقاتی به منظور ارائه خدمات تخصصی در جهت بالا بردن سطح رقابت، نظارت و ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی بر پایه استانداردهای تعریف شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران و تشویق صنعتگران به ارتباط با این مراکز گامی اساسی در جهت رشد تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خواهد بود.

۶۴- تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر (VC) به منظور ترغیب و تسهیل تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان گامی اساسی است که بر شتاب توسعه مبتنی بر فناوری‌های نوین در کشور خواهد افزود.

د)راهبردهای عمومی و مردمی

۶۵- تشویق آحاد ملت ایران به سبک زندگی اسلامی و مصرف کالای ایرانی در مسیر رشد تولید ملی

۶۶- الزام رسانه ملی و مطبوعات به ترویج استفاده از کالاهای تولید داخل و بهره‌وری در مصرف و اجتناب از خرید کالاهای تجملی در جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور و واردات کالاهای غیر ضرور که در بسیاری موارد مشابه داخلی آنها نیز وجود دارد.

۶۷- برنامه‌ریزی لازم به منظور افزایش همبستگی ملی و اقدامات هوشمندانه مردم در مقابله با توطئه‌های محتکران و برهم‌زنندگان نظم اقتصادی، از طریق اطلاع‌رسانی آحاد مردم به یکدیگر و ایفای نقش مهم رسانه در این گونه موارد

۶۸- احساس مسئولیت آحاد ملت در افزایش و ارتقای سهم خود در تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در راستای خلق حماسه اقتصادی.

۶۹- توجه ویژه به نقش محوری تولید در اشاعه فرهنگ و سبک زندگی اسلامی

۷۰- به منظور جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و بر عکس مهاجرت از شهر به روستا، ارائه امتیازات ترجیحی از قبیل خدمات بیمه‌ای و تسهیلات بانکی کم‌بهره و دیگر موارد و نیز هدایت فرهنگ اشتغال در روستاها به سمت کشاورزی می‌تواند گامی مهم در این خصوص تلقی گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها