کد خبر: ۲۰۹۲۹۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۳     ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
زمانى كه سعيد حجاريان در اوايل دوران اصلاحات شعار «فتح سنگر به سنگر» را مطرح كرد، كمتر كسى باور مى‌كرد اصلاح‌طلبان كه با اين شعار در حركت هستند تا رسيدن به هدف نهايى، به يكباره متوقف شوند و به زودى به ايستگاه آخر برسند.
به گزارش پایگاه 598، کیهان افزود: براندازان و تجديدنظرطلبان در قالب اصلاح‌طلب آمده بودند تا با اجراى پروژه‌هاى مختلف، ساختار نظام اسلامى را دچار تغيير و دگرگونى كنند، امّا در اين راه آن چنان غرق در پروژه‌هاى ساختارشكنانه و درگيريهاى سياسى و عمدتآ درون‌گروهى شدند كه ترجيح منافع سياسى و باندى‌شان به مصالح عمومى، بر همگان نمايان شد؛ تا جايى كه فاصله ميان مردم و آنان روز به روز عميق‌تر گشت. بدين ترتيب بود كه «فتح سنگر به سنگر» كم‌كم جاى خود را به «خالى كردن سنگر به سنگر» داد. اوّلين ظهور فاصله بين مردم و اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم شوراى شهر رقم خورد و با انتخابات مجلس هفتم تكميل گرديد.

اصلاح‌طلبان يكى پس از ديگرى سنگرهاى فتح شده را از دست مى‌دادند و اين مسأله بغرنجى براى آنان بود. لذا با نزديكى انتخابات نهمين دوره رياست‌جمهورى، اصلاح‌طلبان كه از پيش قافيه را باخته بودند در صدد جلوگيرى از شكست بعدى برآمدند. براى اين منظور مجددآ به سراغ ميرحسين موسوى رفتند تا او را مجاب به رقابت با جناح رقيب كنند.

اواخر بهار ۱۳۸۳ بود كه خبر دعوت مجمع روحانيون مبارز از ميرحسين موسوى منتشر شد. در اين خبر آمده بود: «مجمع روحانيون مبارز ضمن تأكيد بر ضرورت برگزارى انتخابات حماسى و پرشور و حضور گسترده مردم در اين عرصه مهم سياسى كشور و نقش تعيين‌كننده آن در حفظ اقتدار ملى، تصويب نمود كه از جناب آقاى مهندس ميرحسين موسوى، نخست‌وزير محبوب دوران پرافتخار امام خمينى(ره) جهت كانديداتورى رياست‌جمهورى دعوت به عمل آورد».۵۳۶

بعد از انتشار اين خبر بود كه قدرت‌الله عليخانى (عضو مجمع روحانيون مبارز) گفت : «ميرحسين موسوى شخصيت مورد احترامى است و كانديداتورى او در انتخابات رياست‌جمهورى خوب است؛ امّا بعيد مى‌دانم كه ايشان به آن معنا دوباره وارد عرصه سياسى شود».۵۳۷ پس از صدور بيانيه مجمع روحانيون مبارز به عنوان يكى از محورى‌ترين احزاب جريان دوم خرداد در دعوت از ميرحسين موسوى، ديگر احزاب اين جريان نيز به حمايت از موسوى برخاستند.

حزب مشاركت، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى، حزب همبستگى، مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم، مجمع نيروهاى خط امام(ره)، حزب مردم‌سالارى، جمعيت زنان جمهورى اسلامى، برخى دفاتر تحكيم وحدت و . . . از اين جمله بودند. امّا على‌رغم حجم بالاى تبليغات براى ورود ميرحسين موسوى به عرصه انتخابات، وى شرايط را براى حضور خود مهيا ندانست و همانند انتخابات هفتم رياست‌جمهورى دست رد به سينه اصلاح‌طلبان، بخصوص مجمع روحانيون مبارز به عنوان دعوت‌كننده وى زد.

مهدى كروبى (دبيركل وقت مجمع روحانيون مبارز) در اين باره گفت :
«متأسفانه مهندس ميرحسين موسوى نخست‌وزير دوران پرافتخار حضرت امام خمينى در جلسه امروز با تشكر از همه گروهها و شخصيتهايى كه از وى حمايت كرده‌اند، اعلام كرد كانديداتورى انتخابات رياست‌جمهورى را نمى‌پذيرد».۵۳۸

اگرچه ميرحسين موسوى هيچ‌گاه دلايل انصرافش از كانديداتورى انتخابات نهم رياست‌جمهورى را بيان نكرد ولى اظهارنظرهاى بسيارى از اصلاح‌طلبان و وابستگان به تشكلهاى جريان دوم خرداد، از تبليغاتى بودن اعلام حضور موسوى در رقابتهاى انتخاباتى خبر مى‌داد.

در حالى كه مجمع روحانيون مبارز از پيشگامان دعوت موسوى براى كانديداتورى بود، محمدرضا دولت‌آبادى (عضو مجمع روحانيون مبارز) از پشت پرده به صحنه آوردن موسوى توسط اصلاح‌طلبان سخن گفت :
«مسايلى كه امروز در مورد حمايت تمام گروههاى جبهه دوم خرداد از ميرحسين موسوى عنوان مى‌شود، بسيار تاكتيكى و فريبكارانه است».۵۳۹

او به اين واقعيت تأكيد كرد كه : «ديدگاههاى سياسى و اقتصادى بسيارى از گروههاى دوم خرداد با نوع تفكر اجرايى ميرحسين موسوى ناسازگار است».

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۵۳۶- رمز عبور، جلد اوّل، ص ۱۷۸.
۵۳۷- همان.
۵۳۸- خبرگزارى ايسنا، به تاريخ ۲۱/۷/۱۳۸۳.
۵۳۹- رمز عبور، جلد اوّل، ص ۱۷۹.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها