کد خبر: ۲۰۹۹۹۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۶     ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز که سابقه قابل تاملی در حوادث و آشوب های پس از انتخابات 88 در کارنامه خود دارد با روی کار آمدن رئیس جدید و به تبع آن انتصاب معاون فرهنگی جدید دانشگاه شیراز دامنه فعالیت های خود را چه در حوزه انتشار نشریات و چه در حوزه اجرای برنامه های تالاری گسترش داده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این تشکل با توجه به 8 مارس روز جهانی زن همایش دو روزه جایگاه نقش و حقوق زنان با حضور فعالین این حوزه ها را در تاریخ 17 و 18 اسفند ماه برگزار می کند که گفته شده بهانه مجوز برنامه به بهانه ولادت حضرت زینب(س) اخذ شده است.
 
دکتر زهرا شجاعی، مشاور امور بانوان و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات، دکتر حلیمه عنایت رئیس مرکز مطالعات زنان دانشگاه شیراز، جمیله کریمی مشاور استاندار در امور زنان در دولت اصلاحات و پوران درخشنده کارگردان سینما و تلویزیون در این همایش حضور می یابند.
 
لازم به ذکر است که جمیله کریمی عضو شورای منطقه جبهه منحله مشارکت ایران و ائتلاف اصلاح طلبان فارس نیز بوده که در فروردین ماه توسط اداره اطلاعات استان فارس بازداشت و پس از ۸۳ روز آزاد می شود.پس از بازداشت وی موج گسترده ای از سوی رسانه های ضد انقلاب به حمایت از وی و اتهام زنی به نظام پرداختند. 
 
گفتنی است که در مدت بازداشت وی، علاوه بر جو سازی های رسانه های ضد انقلاب، جمعی از فعالین اصلاح طلب در بیانیه ای که در این سایت ها منتشر کردند خواستار آزادی وی شدند که در بین امضا کنندگان این بیانیه  نام " ا ع" دبیر اسیق انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز نیز که در سال 88  در مصاحبه زنده تلفنی با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا اتهاماتی را علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح کرد به چشم می خورد.
 
دعوت شدگان به این برنامه، همانند شیرین عبادی یکی از پرو پا قرص ترین مدافعین کنوانسیون جعلی رفع تبعیض هستند. 
 
لایحه الحاق به کنوانسیون به مجلس ششم ارائه شده بود و مخالفت های مردمی و هم چنین نظر قاطع علما در رد این لایحه، نهایتا این لایحه به چالش کشیده شده و رد شد.
 
در گزارش تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي آمده است‏: ‏به رغم مخالفت صريح برخي مراجع ، ائمه جمعه و جماعات و اعضاي محترم شوراي نگهبان ، اصرار رييس مرکز جهت پيوست به کنوانسيون محو کليه اشکال تبعيض عليه زنان که با ارسال نامه هايي به علما از طرف ايشان مشخص است مايه تعجب است‏!
 
زهرا شجاعی معتقد است باید به کنوانسیون ملحق شد وآن را دستاورد بزرگی برای کشور می داند اگر چه مغایر موازین شرع مقدس اسلام باشد دلیل شجاعی این است که این کنوانسیون یک میثاق جهانی است و باید آن را اجرا کرد!
 
شجاعی در دوران ریاست خود بر مرکز امور مشارکت زنان علی رغم آگاهی از موارد خلاف شرع موجود در کنوانسیون از جمله: حمایت از روابط آزاد جنسی و هم چنین زنا در صورت تمایل طرفین، جواز روسپیگری غیر اجباری تحت عنوان حق تن، تشویق روابط دختران و پسران به ازدواج غیر رسمی، کم ارزش جلوه دادن جایگاه مادری و ازدواج شرعی، عدم تمکین خاص زنان از مردان و تعبیر تجاوز جنسی مرد به همسرش و موارد متعدد دیگر برنامه های وسیعی را تدارک دید تا بتواند به صورت سلیقه ای و بدون اطلاع رسانی و تبلیغ، برنامه های مربوط به کنوانسیون را در کشور اجرا کند.
 
محمود حسيني دولت آبادي ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس وقت در اردبیهشت 85 در گفتگو با سایت خبری آفتاب می گوید: قبل از این گزارشی از مشکلات مرکز امور مشارکت زنان تهیه شده و به این مرکز ارسال شده بود .اما جواب های ارسال شده توسط آنان ،ما را قانع نکرد .به همین دلیل مشکلات در صحن علنی مجلس مطرح شد و طرح تحقیق از این مرکزرای آورد و کمیته مذکور کار خود را آغاز کرد.انجام این طرح باید 6ماه طول می کشید اما با گزارشات جدید مردمی و اطلاعات کسب شده ،طرح به مدت 3ماه تمدید شد تا گزارش تحقیق و تفحص تکمیل شود. 
 
دولت آبادی می گوید:برخی موارد تخلف ذکر شده در این گزارش ،مواردی است که جنبه حقوقی دارد و برخی دیگر جنبه کیفری دارند . نکته قابل توجه این است که خانم شجاعی با تسلط و آگاهی کافی از کلیه موارد قانونی و حقوقی،این تخلفات را انجام داده اند. 
 
در این گزارش که در صحن علنی مجلس قرائت شده ،آمده است : درطول برگزاري كارگاهها ، همايش‌ها و دوره‌هاي آموزشي كه مركز متولي آنان بوده است ، تنها يك دوره درخصوص نهاد خانواده بوده است . در كلاسها وكارگاهها نيز از اساتيد و سخنرانان استفاده شده است كه از دانش كافي در زمينه حقوق زنان ، از ديدگاه اسلام ، برخوردار نبوده اندو به طور كلي روند برگزاري اين دوره‌ها به‌گونه‌اي بوده كه به جاي استحكام خانواده‌ها ، جهت به سوي تزلزل بنيان خانواده بوده است .
 
 برگزاري كارگاه آموزشي " اقدام محلي ، تغيير جهاني يا آموزش حقوق انساني زنان و دختران " و اقدام به نشر افكار و انديشه‌هايي كه درمخالفت جدي با احكام اسلام و قوانين داخلي جمهوري اسلامي ايران از جمله قانون اساسي است؛ ايجاد مراكز آموزشي - مطالعاتي زنان دركشور، درسطح دانشگاهها و ساماندهی فعاليتهاي سياسي دانشجويي به منظور تقويت جريانهاي زنانه ،تبدیل شدن رشته مطالعات زنان به مركز تلاق انديشه‌هاي فمينيستي ، از دیگر موارد مطرح شده در گزارش نمایندگان طرح تحقیق و تفحص است.
 
چندی پیش روزنامه کیهان در صفحه اول و با تیتر "گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره عملکردمرکز امور مشارکت زنان" نوشت: هیئت تحقیق و تفحص مجلس اعلام کرد عدم مصرف بودجه این مرکز در محل خود در حکم تصرف غیرقانونی محسوب می شود.
 
براساس این گزارش عدم رعایت مصرف اعتبارات در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی از دیگر مواردی است که اعضای هیئت تحقیق و تفحص در گزارش خود به آن اشاره و عنوان کردند: عدم مصرف بودجه در محل خود که در گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات هم آمده بود، از جمله تخلفات این مرکز است که طبق ماده 93 قانون محاسبات عمومی محاسبات در حکم تصرف غیرقانونی محسوب می شود و از مصادیق ایجاد تعهدات، خلاف قانون برنامه دولت است.
 
اعضای تحقیق و تفحص، سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری و اعتبارات دولتی، دریافت وجوهی از نهادهای بین المللی به صورت ارز که هیچ کدام در صورت های مالی ثبت نشده است را از دیگر موارد تخلف این مرکز عنوان کرده اند. شرکت دادن همسر، فرزندان، خواهران و فامیل در معاملات مرکز و عدم رعایت آیین نامه مسافرت های خارجی و سفرهای بی مورد در بردن افراد غیرمتخصص و بدون نیاز به آنها نیز از دیگر تخلفات این مرکز گزارش شده است.
 
وی همچنین طی انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم مسئول تعیین محتوای شعارهای انتخاباتی میرحسین موسوی در حوزه زنان بود و رجوع به شعارهای انتخاباتی موسوی در حوزه زنان جای پای فکری زهرا شجاعی را به خوبی نشان می دهد و تایید موراد مطرح شده قبل است.
 
گفتنی است که در روز دوم همایش جایگاه نقش و حقوق زنان فیلم "هیس دخترها فریاد نمی زنند" با حضور کارگردان آن یعنی خانم پوران درخشنده به نمایش گذاشته می شود و به نوعی به نظر می رسد با توجه به طراحی پوستر این برنامه محوریت این همایش را همین فیلم تشکیل می دهد .این فیلم که اوایل سال جاری روی پرده سینما ها رفت با انتقادات زیادی چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ محتوای بسیار فمینیسی مواجه شد.
 
موضوع اصلي فیلم همانطور كه از خود فيلم و تمام مصاحبه‌هاي سازندگان آن برمي‌آيد «تجاوز به كودكان» است و بي‌توجهي والدين و همچنين عرف‌هاي غلط جامعه در اين مورد، اما چيزي كه در فيلم مي‌بينيم و از عنوان اثر نيز پيداست يكسري خطابه‌ي «فمنيستي»‌ست در مورد مظلوميت دختران در جامعه و عرف‌هاي غلط خانواده‌ها در مورد «دختران».
 
 مسئله‌ي اصلي این است اينكه سازندگان این فیلم - باتمام ضعف‌هاي فني و محتوايي ديگر فيلم‌شان- با آنكه دست روي نقطه‌ي حساسي گذاشته‌اند متاسفانه دست به تحريف واقعيت به نفع پرداختن به بيانيه‌هاي فمنيستي‌شان زده‌اند.
  
با نگاهی به حوزه فعالیت چهره های مدعو در این همایش، در واقع می توان این همایش را در واقع می توان مهمانی فمینست ها در دانشگاه شیراز دانست البته همچنین مسائل امنیتی برخی مدعوین که در بالا به آن اشاره شد قابل توجه است و جای تعجب است که با سابقه امنیتی برخی مدعوین این همایش چگونه مجوز برگزاری آن از سوی مسئولین امر صادر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها