کد خبر: ۲۱۹۱۷۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
درگیری‌های شدیدی جمعه شب برای پنجمین روز پی‌در‌پی در شهر معان اردن (250 کیلومتری جنوب امان) رخ داد و پس از برپایی راهپیمایی، صدای شلیک گلوله در مرکز این شهر شنیده شد.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، شاهدان عینی اظهار کردند که پس از اقامه نماز مغرب مجددا درگیری‌هایی میان مردم با نیروهای امنیتی در شهر معان رخ داد و صدای شلیک گلوله در مرکز این شهر شنیده شد و معترضان لاستیک‌ها و کانتینرها را آتش زده و راه‌ها را در مقابل ماشین‌ها و خودروهای زرهی نیروهای امنیتی بستند.

شاهدان عینی اظهار کردند که اعتراض‌ها در این شهر در پی آن صورت گرفته است که "حسین‌ المجالی"، وزیر کشور اردن با دیدار با نمایندگان شهر معان مخالفت کرد، اما با تعدادی از سرشناسان این شهر دیدار کرده است.

فعالان سیاسی در معان می‌گویند که وزیر کشور با دیدار نمایندگان شهر معان مخالفت می‌کند، حال آنکه ملک‌حسین، پادشاه فقید اردن با نماینده استان معان در زمان آغاز درگیری‌ها در این کشور در سال 1989 دیدار کرده بود.

صدها تن از مردم شهر معان که در امان ساکن هستند راهپیمایی را از منطقه هاشمی به سمت دفتر پادشاهی برای دومین شب پی‌در‌پی برگزار کرده و با سر دادن شعارهایی خواهان عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از این شهر شدند.

پیشتر صدها تن از مردم معان راهپیمایی گسترده‌ای را ظهر روز جمعه در مرکز این شهر برپا کرده و شعارهایی علیه عبدالله دوم، پادشاه اردن، دولت و دستگاه‌های امنیتی اردن سر دادند.

برخی از تظاهرکنندگان نیز وزیر کشور اردن را به عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع سابق مصر و نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر تشبیه کردند.

تظاهرکنندگان پرچم‌های سیاهی را در دست گرفتند که شبیه به پرچم القاعده بود. در این تظاهرات تعدادی از عشایر معان و همچنین فعالان اعتراضات مردمی و تعدادی از اعضای جریان سلفی در اردن مشارکت کردند.

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی معان به سمت خانه "قصی الامامی"، جوان اردنی حرکت کردند که پیشتر در جریان درگیری‌ها میان معترضان با نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شده بود.

پدر قصی الامامی، در سخنانی در مقابل تظاهر کنندگان اعلام کرد که وزیر کشور، رئیس دستگاه اطلاعات و مسئولان دستگاه‌های امنیتی مسئول کشته شدن پسر وی هستند.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1989 معان در آماج توطئه قرار دارد، هیچ یک از شرایط زندگی در معان وجود ندارد و تعداد بسیاری از جوانان بیکار هستند.

در همین راستا نماینده شهر معان اظهار کرد که دستگاه‌ اجرایی اردن تاکنون با این مسئله مخالفت کرده است که به سخنان نمایندگان شهر معان یا سرشناسان عشایر گوش دهد.

وی با بیان اینکه ادامه بحران به همین منوال به پیامدهای وخیمی خواهد انجامید از مسئولان خواست بحران کنونی را از طریق راهکارهای سیاسی و اجتماعی و نه امنیتی حل و فصل کنند.

دولت اردن در خصوص ادامه بحران در معان اظهار نظری نکرده است، اما خبرگزاری رسمی بترا گزارش داد که وزیر کشور اردن تاکید کرده است که حملات امنیتی در این شهر ادامه خواهد داشت.

وزیر کشور اردن خاطرنشان کرد که عملیات امنیتی در معان ادامه دارد و در این عملیات افرادی هدف قرار می‌گیرند که از قانون پا فراتر گذاشته و یا از سوی دستگاه‌های قضایی و امنیتی تحت تعقیب هستند.

این مقام اردنی در ادامه افزود: دولت و دستگاه امنیتی اردن قادر هستند تا اوضاع را تحت کنترل خود درآورند و با کسانی مقابله کنند که امنیت و آرامش شهروندان را به بازی گرفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها