کد خبر: ۲۱۹۶۵۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
به گزارش سرویس ورزشی پایگاه 598، ميزباني سيزدهمين دوره رقابت هاي جام جهاني سال 1986 به مکزيک اعطا شد تا اولين کشوري باشد که دو بار مهمترين فستيوال فوتبال جهان را برگزار کرده باشد.

بعد از انصراف کلمبيا در سال 1983 که اعلام کرد نمي تواند از پس برگزاري اين رقابت ها بر بيايد، مکزيک شانس ميزباني مجدد جام جهاني را به دست آورد.
کشور مکزيک با وقوع سه زمين لرزه وحشتناک به استقبال جام جهاني رفت، اما خوشبختانه ورزشگاه هاي اين کشور آسيبي نديد و تصميم گرفته شد مسابقات طبق برنامه انجام شود.
حادثه اي بسيار تلخ در هيبت زلزه اي مهيب و وحشتناک که جان 20 هزار نفر از مردم مکزيک را گرفت و آنها را از جشن و شادماني که مدت ها انتظارش را کشيده بودند، محروم کرد، اگر چه مصمم بودند با تمام اين اوضاع و احوال، ميزباني شايسته باشند.
** صحنه نمايش "مارادونا"
سيزدهمين جام روي دستان بازيکنان تيم فوتبال آرژانتين قرار گرفت و با بلند آوازگي ستاره درخشان و بي نظير اين تيم يعني "ديه گو آرماندو مارادونا" خاتمه يافت.
تيم فرانسه نيز بازي فوق العاده اي مقابل ايتاليا انجام داد و سپس چرخ برزيل را از کار انداخت، اما در ديدار نيمه نهايي مقابل آلمان تن به شکست داد.
همانند دوره گذشته (در اسپانيا)، 24 تيم در پيکارهاي سال 1986 شرکت کردند. رقابت هاي جام جهاني بار ديگر چهره تازه اي را تجربه کرد و ديدارهاي مرحله دوم به صورت تک حذفي انجام شد.
در مرحله نخست اين مسابقات ديدار فوق العاده و خاصي برگزار نشد، اما مراکش اولين تيم آفريقايي بود که توانست به مرحله دوم جام جهاني قدم بگذارد.
تيم فرانسه همانند دوره قبل با ارايه بازي هاي ديدني و جذاب، قلب تماشاگران زيادي را تسخير کرد و اسطوره هاي جهاني و تحسين برانگيزي مثل پلاتيني، ژيرس، تيگانا و فرناندز حتي بهترين خطوط دفاعي را به لرزه درآوردند.
"آبي ها" يک بار ديگر کلاس فوتبال خود را با غلبه بر ايتاليا و برزيل به رخ جهان کشيدند. "تله سانتانا" بازيکن تيم برزيل دو بار تيرک دروازه را لرزاند، اما فرانسه به لطف درخشش "ژول باتز" دروازه بان خود که پنالتي زيکو را 12 دقيقه مانده به پايان بازي مهار کرد، با پيروزي از ميدان خارج شد.
فرانسه بعد از تساوي 1 بر 1 در وقت قانوني و سپس غلبه بر برزيل با نتيجه 4 بر 3 در ضربات پنالتي به مرحله نيمه نهايي راه يافت، اما يک بار ديگر روياي قهرماني در جام جهاني در مواجهه با 11 سرباز آماده و تازه نفس آلماني، نقش بر آب شد.
تيم آلمان که پاي ثابت ديدارهاي فينال جام جهاني بود، در سيزدهمين دوره مقابل آرژانتين و فرمانده بزرگ آن مارادونا تاب مقاومت نياورد و با قبول باخت 3 بر 2 از دور مسابقات خداحافظي کرد.
تيم آرژانتين در نيمه نهايي بلژيک را به راحتي با دو گل مغلوب کرده بود.
قهرماني آرژانتين به همان اندازه که شايسته و سزاوار آنها بود، غير منتظره هم بود. تيم آرژانتين منسجم، اما بدون انگيزه بود و حقيقتا مي توان گفت که مارادونا جام را به تنهايي و يک تنه براي کشورش به دست آورد.
عملکرد درخشان و بي نقص او که پنج گل نيز در برداشت، عنوان بهترين بازيکن جام را برايش به ارمغان آورد و اگر چه ابهاماتي در مورد گل مارادونا به انگليس در مرحله يک چهارم نهايي وجود داشت، اما جشن و شادماني در آرژانتين بر پا شد و بيش از 30 ميليون نفر در خيابان ها به شادي پرداختند.
گل مارادونا به "دست خدا" مشهور شد. وي در سال هاي اخير رسما اعتراف کرد که آن گل را با دست زده، اما معتقد است اين کار تقلب نيست، بلکه هنر است.
به اعتقاد مارادونا در فوتبال آمريکاي جنوبي بيشتر از اروپا اين قبيل صحنه ها وجود دارد، اما نبايد نام آن را تقلب گذاشت.
** برترين هاي جام سيزدهم:
قهرمان: آرژانتين
دوم: آلمان
سوم: فرانسه
چهارم: بلژيک
- برنده کفش طلايي: گري لينکه از انگليس با 6 گل
- برنده توپ طلايي: مارادونا از آرژانتين
- بازي جوانمردانه: برزيل
** اسطوره هاي جام جهاني 1986:
- "ديه گو مارادنا" (آرژانتين، تولد 1960)
بهترين بازيکن فوتبال بعد از "په له" که در جريان مسابقات جام جهاني 1982 به دليل خطا روي يکي از بازيکنان برزيل از زمين اخراج شد و آرژانتين نيز پيش از رسيدن به نيمه نهايي حذف گرديد.
اما در جام جهاني 1986 عملکرد فوق العاده اي از خود به نمايش گذاشت تا آرژانتين با پيروزي برابر آلمان غربي به قهرماني برسد.
چهار سال بعد تيم ملي کشورش را باز هم به فينال رساند، اما اين بار در ضربات پنالتي مغلوب آلمان غربي شد.
مارادونا با وجود مشکلات مربوط به استفاده از مواد مخدر، در جام جهاني 94 آمريکا نيز حضور يافت، اما پس از اعلام استفاده وي از ماده آمفتامين از دور مسابقات خارج شد.
- "گري لينکر" (انگليس، تولد 1960)
وي بعد از "بابي چارلتون" بهترين گلزن تاريخ فوتبال انگليس است که 48 گل در 80 مسابقه ملي خود در کارنامه دارد.
لينکر بعد از آن که يک پنالتي را در مسابقه دوستانه انگليس برابر برزيل از دست داد، شانس خود را نيز در رسيدن به رکورد چارلتون از دست داد.
اين بازيکن، انگليس را در جام جهاني 1986 با به ثمر رساندن سه گل برابر لهستان نجات داد. وي گلهاي بعدي خود را در مقابل پاراگوئه و آرژانتين به ثمر رساند تا با شش گل در صدر گلزنان قرار گيرد.
در جام جهاني 1990 ايتاليا نيز دو پنالتي وارد دروازه کامرون کرد و سپس گل تساوي ديدار با آلمان غربي در نيمه نهايي را به نام خود ثبت کرد.
لينکر هرگز موفق به قهرماني در سطح باشگاهي نشد و پس از تعويض به جاي "گراهان تيلر" در يکي از مسابقات 1992 قهرماني اروپا در سوييس از فوتبال ملي خداحافظي کرد.
اين بازيکن هرگز در دوران فوتبال حرفه اي خود جريمه نشد و به همين دليل به "مستر کلين" معروف است.
- "رودي فولر" (آلمان، تولد 1960)
يک شکارچي واقعي گل که نقش به سزايي در نمايش قدرتمند آلمان غربي در جام جهاني 1986 مکزيک داشت.
مهارت بالاي وي در استفاده از فرصت ها در به ثمر رساندن گل دقايق پاياني آلمان غربي در ديدار با آرژانتين و کسب تساوي 2 بر 1 نشان داده شد.
وي 43 گل در 84 بازي ملي براي تيم آلمان غربي به ثمر رساند و اين تيم را در قهرماني جام جهاني 1990 ايتاليا با به ثمر رساندن سه گل در مسابقات ابتدايي ياري رساند.
وي سپس در ديدار با هلند به دليل درگيري با "فرانک ريکارد" اخراج شد.
ريکارد هنگام خروج از زمين روي صورت فولر آب دهان پرتاب کرد.
فولر به مسابقه فينال آلمان غربي برابر آرژانتين بازگشت و با زدن يک پنالتي قهرماني را به تيمش هديه داد.
پس از خداحافظي از فوتبال هدايت تيم ملي فوتبال آلمان را به موفقيت انجام داد و اين تيم را به فينال جام جهاني 2002 رساند، اما در آن مرحله مغلوب برزيل شد.
** برترين گلزنان جام جهاني 1986
- گري لينکر (انگليس)
- ديه گو مارادونا (آرژانتين)
- اميليو بوتراگوئنو (اسپانيا)
- کارکا (برزيل)
** آيا مي دانيد؟
- مکزيک اولين کشوري است که پس از انصراف کلمبيا به دلايل اقتصادي، براي دومين بار ميزبان جام جهاني شد.
- دانمارک، عراق و کانادا اولين تجربه حضور در جام جهاني را در مسابقات 1986 کسب کردند.
- هشت ورزشگاه شامل گوآدالايارا، پوئبلا، لئون، کوئرتارو، ايراپوآتو، تولوکا، مونتري و مکزيکو سيتي ميزبان 52 مسابقه اين جام بودند.
- نخستين مسابقه بين ايتاليا و بلغارستان مدعيان قهرماني با تساوي 1 بر 1 خاتمه يافت. "الساندرو آلتوبلي" زننده آخرين گل ايتاليا در فينال جام جهاني 1982، اولين بازيکني بود که در جام 1986 گلزني کرد.
- گل عراق در ديدار با پاراگوئه به دليل سوت داور يک ثانيه پيش از اين که وارد دروازه شود، مردود اعلام شد و اين تيم 1 بر 0 شکست خورد.
- "ري ويلکينز" اولين بازيکن انگليسي بود که در اين جام پس از دريافت کارت زرد دوم در جريان تساوي بدون گل برابر مراکش به دليل پرتاب توپ به سوي داور اخراج شد.
- در جريان تساوي 1 بر 1 مکزيک با پاراگوئه در مرحله گروهي 55 خطا از سوي "جرج کورتني" داور انگليسي اعلام شد.
- "خوزه باتيستا" اروگوئه اي پس از گذشت فقط 55 ثانيه از آغاز مسابقه با اسکاتلند به دليل خطا روي "گوردون استراچان" اخراج شد.
- "پت جنينگز" دروازه بان ايرلند شمالي در چهل و يکمين سالگرد تولدش، 119 مسابقه ملي خود را برابر برزيل انجام داد و يک رکورد جهاني ثبت کرد. وي پس از اين مسابقه که 3 بر 0 به سود برزيل خاتمه يافت، با فوتبال خداحافظي کرد.
- "مارچلو تروبياني" از آرژانتين پس از ورود به زمين در دقيقه 88 مسابقه با آلمان غربي در فينال، اولين و تنها حضور در جام جهاني را تجربه کرد.
پيش از اين رکورد کوتاه ترين حضور در جام جهاني توسط "خميس لابيدي" از تونس در جام جهاني 1978 ثبت شده بود.
** ترکيب بازيکنان آرژانتين قهرمان جام جهاني 1986
دروازه بانان: لوييس ايسلاس، نري پومپيدو، هکتور ميگوئل زلادا
مدافعان: خوزه لوييس براون، نستور کلاسن، خوزه لوييس کوکيوفو، اوسکار گاره، ريکاردو گيوستي، خوليو يورگ اولارتيکوئچا، دانيل پاسارلا، اوسکار روگيه ري
هافبک ها: سرجيو آلميرون، سرجيو دانيل باتيستا، ريکاردو بوچيني، يورگ بوروچاگا، هکتور آدولف هنريک، ديه گو مارادونا
مهاجمان: کلاديو بروگي، پدرو پابلو پاسکولي، کارلوس تاپيا، مارچلو تروبياني، يورگ والدانو
سرمربي کارلوس بيلاردو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها