کد خبر: ۲۱۹۶۶۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
به گزارش سرویس ورزشی پایگاه 598، بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001، نگراني زيادي در مورد تامين امنيت اين مسابقات در کره جنوبي و ژاپن وجود داشت که به همين دليل سکوهاي پدافند در اطراف محل برگزاري رقابت ها نصب شد تا با حملات هوايي احتمالي مقابله شود.
حذف مدافع عنوان قهرماني در مرحله گروهي بدون زدن حتي يک گل، مهمترين شگفتي اين دوره بود. هرچه اين جام براي فرانسه با ناکامي همراه شد اما، براي سنگال موفقيت آميز بود.
اين تيم پس از صعود به مرحله يک هشتم نهايي سوئد را با گل طلايي شکست داد اما، در يک چهارم نهايي مغلوب ترکيه ديگر تيم شگفتي ساز اين دوره شد.
در گروه چهارم نيز ايالات متحده آمريکا با کسب يک پيروزي در برابر لهستان به بازگشت اميدوار شد اما، اين بار نيز به تيم شگفتي ساز ديگري به نام کره جنوبي برخورد و با قبول شکست خيلي زودتر از انتظار به خانه بازگشت.
اروپا در گروه موسوم به مرگ انتقام خود را گرفت. در اين گروه انگليس و سوئد به دور يک هشتم نهايي راه يافتند و آرژانتين هميشه مدعي و نيجريه سر سخت حذف شدند.
شايد حساس ترين ديدار مرحله گروهي بين آرژانتين و انگليس برگزار شد و انگليس انتقام چهار سال پيش را گرفت و تنها گل اين ديدار از روي نقطه پنالتي توسط "ديويد بکام" به ثمر رسيد.
با وجود اين که مرحله حذفي قابليت پيش بيني بيشتري نسبت به مرحله گروهي را داشت اما، کره جنوبي توانست راه خود را در اين مرحله ادامه دهد. اين تيم در مرحله يک هشتم نهايي به مصاف ايتالياي مدعي رفت و با گل طلايي "آن يونگ هوان" اين تيم را از جام جهاني حذف کرد.
کره در مرحله يک چهارم نهايي به مصاف اسپانياي قدرتمند رفت و حريف را در ضربات پنالتي کنار زد هرچند که اشتباهات داوري نيز بازي را به نفع ميزبان رقم زد. حتي شکست 1 بر 0 يکي از دو ميزبان جام جهاني در برابر آلمان در نيمه نهايي از ارزشهاي کره کم نکرد و فوتبال دوستان در سراسر کشور به جشن و شادي پرداختند.
اما ژاپن ديگر ميزبان اين رقابت ها تنها به دور دوم صعود کرد و در اين مرحله مغلوب ترکيه شد. ترکيه شکست نزديکي در برابر برزيل داشت و در نهايت به عنوان سوم جام جهاني دست يافت. تيم سرسخت و تاکتيک پذير ترکيه نشان داد قدرت هاي تازه اي در قاره سبز به وجود آمده اند.
تيم هميشه مدعي آلمان در واقع پيش از آغاز جام جهاني بخت زيادي براي راهيابي به فينال نداشت اما، با ارائه بازي هاي اصيل به سبک آلماني و کسب سه پيروزي 1 بر 0 در مرحله حذفي راهي فينال رقابت ها شدند.
درخشش "اوليور کان" در اين جام سبب شد براي نخستين بار يک دروازه بان جايزه بهترين بازيکن جام جهاني را به خود اختصاص دهد. گل هاي حساس "ميشاييل بالاک" در اين رقابت ها به ويژه در يک چهارم نهايي و نيمه نهايي راهيابي ژرمن ها به فينال را هموار کرد و نبود او در ديدار فينال به دليل محروميت ضربه بزرگي به پيکر اين تيم وارد آورد.
کسي که بيشترين سهم را در صعود آلمان به فينال داشت، خود عامل شکست آلمان در اين مرحله شد. رونالدو از دو اشتباه کان نهايت استفاده را برد و هر دو گل برزيل را به ثمر رساند.
برزيل با قهرماني جام جهاني در آسيا اين رکورد را نيز به نام خود ثبت کرد که در تمام قاره هاي برگزار کننده جام جهاني قهرمان شده است. اين تيم در ميان 10 بازيکن برتر جام جهاني چهار نماينده داشت: رونالدو (دوم)، ريوالدو (چهارم)، رونالدينيو (پنجم) و روبرتو کارلوس (هشتم).

** اسطوره هاي جام هفدهم
- پائولو مالديني (ايتاليا، تولد 1968)
هنگامي که در اوج بود، بهترين مدافع جهان شناخته مي شد و همراه با ايتاليا در چهار جام جهاني حضور يافت.
مالديني با اينکه ذاتا راست پا بود، در دفاع چپ نيز فوق العاده عمل مي کرد و به خاطر کاپيتاني تيم، مهارت بسيار بالا و مديريت بي نظيرش شهرت داشت.
حرفه اي بودن وي موجب شد سال ها در بالاترين سطح فوتبال حرفه اي براي باشگاه آث ميلان بازي کند.
وي بعد از جام جهاني 2002 از فوتبال ملي خداحافظي کرد و بازي هاي ملي خود را با عدد 126 خاتمه داد. مالديني وداع تلخي داشت چون شاهد حذف زودهنگام تيم ايتاليا با گل طلايي "آن يونگ هوان" بود.
از سوي ديگر او به رغم چهار بار حضور در جام جهاني، بدون قهرماني با فوتبال خداحافظي کرد.
- هونگ ميونگ بو (کره جنوبي، تولد 1969)
اولين بازيکن کره اي که در چهار دوره جام جهاني بازي کرده، به واقع مرد آهني فوتبال کشورش است.
خونسردي او براي راهيابي کره به نيمه نهايي جام هفدهم بسيار اثرگذار و کليدي بود.
نقطه درخشان کارنامه او ضربه پنالتي سرنوشت سازي بود که با خونسردي تمام وارد دروازه اسپانيا کرد تا کره را راهي نيمه نهايي کند.
وي با 135 بازي ملي از تيم کره خداحافظي کرد و در سال 2004 در حاليکه عضو لس آنجلس گالکسي آمريکا بود، فوتبال باشگاهي را نيز کنار گذاشت.
- "خوزه لوييز چيلاورت" (پاراگوئه، تولد 1965)
چيلاورت در دهه 90 يکي از مشهورترين چهره هاي فوتبال جهان بود که قدرت فوق العاده اش در زدن ضربات آزاد و پنالتي از او دروازه باني گلزن ساخته بود.
در مقدماتي جام جهاني 2002 چهار گل براي تيم پاراگوئه به ثمر رساند تا اين آمار را به 62 گل در تمام دوران حرفه اي فوتبالش برساند.
او تنها دروازه بان تاريخ است که سه گل در يک مسابقه زده. چيلاورت بر خلاف محبوبيت بسياري که نزد هواداران داشت، به خاطر زبان تندش اغلب مورد غضب مسوولان، حريفان و حتي هم تيمي هايش قرار مي گرفت.
وي دو ديدار نخست تيم پاراگوئه در جام جهاني 2002 را به دليل سه جلسه محروميت به خاطر انداختن آب دهان به طرف "روبرتو کارلوس" مدافع برزيل، از دست داد.

** گلزنان جام 2002:
رونالدو (برزيل) 8 گل
ريوالدو (برزيل) 5 گل
ميروسلاو کلوزه (آلمان) 5 گل

** بهترين هاي جام جهاني 2002 کره/ژاپن
قهرمان: برزيل
نايب قهرمان: آلمان
سوم: ترکيه
چهارم: کره جنوبي

** آقاي گل: رونالدو (8 گل)
** جايزه بهترين بازيکن: اوليور کان
** جايزه بازي جوانمردانه: بلژيک
** جايزه فيفا براي بهترين تيم: کره جنوبي
** جايزه ياشين براي بهترين دروازه بان: اوليور کان

** آيا مي دانيد که؟
- تيم فوتبال کامرون به دليل استفاده از لباس هاي بدون آستين که بر خلاف قوانين فيفا بود، مجبور شد از لباس هاي آستين کوتاه زير لباس اصلي استفاده کند.
- پيروزي برزيل برابر آلمان در فينال سال 2002، برابر با رکورد هفت پيروزي پياپي تيم ايتاليا در سال هاي 1934 و 38 بود.
- شکست فرانسه مقابل سنگال، ضعيف ترين نتيجه و نمايش تيم مدافع قهرماني در تاريخ 72 ساله جام جهاني بود. فرانسه با يک امتياز از سه مسابقه گروهي خود حذف شد.
- حضور کره جنوبي در نيمه نهايي، بهترين نتيجه آسيايي ها در رقابت هاي جام جهاني بود. پيش از اين کره شمالي در سال 1966 به يک چهارم نهايي راه يافته بود.
- دو کشور ميزبان بر سر نامگذاري اين رقابت ها دچار اختلاف شدند. ژاپني ها مايل بودند نام "ژاپن - کره 2002" روي هفدهمين پيکار جهاني گذاشته شود و کره اي ها روي نام "کره - ژاپن 2002" پافشاري مي کردند.
- سال 2002 آخرين دوره اي بود که تيم قهرمان بدون حضور در مقدماتي ها به مرحله اصلي راه يافت. از دوره هيجدهم به بعد مدافع قهرماني نيز بايد در مسابقات مقدماتي شرکت کند.

** ترکيب تيم قهرمان / برزيل
دروازه بانان: مارکوس، ديدا، رودريگو سني
مدافعان: کافو، لوسيو، روکه جونيور، ادميلسون، روبرتو کارلوس، بلتي، اندرسون پولگا، جونيور.
هافبک ها: وامپتا، جونينو، گيلبرتو سيلوا، کلبرسون، ريکاردينيو، ريوالدو، رونالدينيو.
مهاجمان: رونالدو، دنيلسون، اديلسون، لوييزائو، کاکا.
سرمربي: لوييس فيليپه اسکولاري
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها