کد خبر: ۲۲۲۸۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۴ مهر ۱۳۹۰
حمایت سفير سابق آمريكا در اسرائيل از حقوق هسته ای ایران برای توليد اورانيوم
"توماس پيكرينگ" سفير ارشد سابق آمريكا در اسرائيل با دفاع از برنامه هسته اي ايران گفت: آمريكا بايد حق ايران براي توليد اورانيوم جهت مصارف غيرنظامي را بپذيرد.
به گزارش598 به نقل از بولتن نیوز: روزنامه گاردین نوشت:"توماس پيكرينگ" در يك سخنراني تحت عنوان "برنامه هسته اي ايران: آيا ديپلماسي مي تواند كمكي بكند؟" در آمريكا ، از دولت این کشور خواست حق ايران در توليد اورانيوم را بپذيرد و نسبت به حمله نظامي به ايران نيز هشدار داد.

"پيكرينگ" گفت: يكي از دشوارترين چالش هاي سياست خارجي آمريكا در ارتباط با ايران و به خصوص توسعه برنامه هسته اي اين كشور اسلامي است.

سفير ارشد آمريكا در اسرائيل با اشاره به اين كه زبان، فرهنگ و غرور ملي ايران با آمريكا متفاوت است گفت: اين تفاوت ها و روابط سرد، باعث شده ايرانيان و آمريكائيان نسبت به هم ظنين و بي اعتماد باشند. موضع آمريكا اين بود كه ايران نبايد به هيچ نحوي برنامه هسته اي داشته باشد. به اين استناد است كه ما با ايران روابط سرد و غير دوستانه اي داريم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پيكرينگ افزود: از نظر آمريكا، اگر به ايران اجازه توسعه برنامه هسته اي داده شود، اين كشور سلاح هسته اي توليد خواهد كرد ولی هیچ اثباتی برای این گفته وجود ندارد.

پيكرينگ سپس به روند ساخت نيروگاه هسته اي بوشهر اشاره كرد و گفت: ايران براي ساخت يك نيروگاه هسته اي با روسيه وارد معامله شد و طي سالها به منظور غني سازي اورانيوم سانتريفيوژهايي ساخت، گرچه ايران عضو معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي( ان پي تي) است، اما اقدامات تكنولوژيكي اين كشور به سوي انرژي هسته اي موجب افزايش نگراني آمريكا و اروپا و تلاش آنها براي كاهش روند اين اقدامات و يا ايجاد اختلال دراين برنامه شده است.

اين ديپلمات برجسته آمريكايي تصريح كرد: برنامه هسته اي ايران با وجود تحريم هاي بين المللي و كرم كامپيوتري "استاكس نت" موفق بوده؛ اين درحالي است كه ما فقط در اين برنامه زمان مي خريم. از آنجايي كه آمريكايي ها و اروپايي ها متوجه شده اند سياست منع توسعه هسته اي از سوي ايران پذيرفته نمي شود، آنها مذاكراتي را با ايران آغاز كرده اند. با توجه به اين كه انرژي هسته اي و سانتريفوژ نماد جدايي ناپذير موفقيت ملي ايران شده است؛ كشورهاي غربي به احتمال فراوان بايد تسليم شوند و در ازاي اعمال محدوديت و نظارت بين المللي اندكي با توسعه هسته اي ايران موافقت كنند.

"پيكرينگ" گفت: در راستاي برخورد با توسعه هسته اي ايران سه گزينه مطرح است:

اول آن كه اجازه داده شود ايران بدون هيچ مانعي برنامه توسعه هسته اي خود اجرا كند كه اين امر براي سياست خارجه آمريكا عاقلانه نيست.

گزينه خطرناك دوم اقدام نظامي است يك مشكل دراين خصوص آن است كه در مورد ايران و زيرساخت هاي آن اطلاعات اندكي وجود دارد و حمله زميني به ايران بسيار پرخطر است، ضمن آن كه مردم آمريكا با هرگونه اقدام نظامي مخالف هستند.

نهايتا اين كه ديپلماسي مي تواند راه گشا باشد و اميدهايي رابه وجود آورد. آمريكا بايد همه مسائل حساس از جمله مسئله هسته اي را در مذاكره با ايران، روي ميز مذاكره بگذارد.

پيكرينگ افزود: همچنين آمريكا بايد حق ايران براي توليد اورانيوم به ميزاني كه نيازهاي غيرنظامي اش را مرتفع كند، بپذيرد و ايران در عوض اجازه دهد از تأسيسات هسته اي اش بازرسي هاي بين المللي انجام شود.


 سفير سابق آمريكا در اسرائيل افزود: اعمال محدويت بر غني سازي نظامي براي قدرت هاي هسته اي از جمله آمريكا، مي تواند مذاكره با ايران را تسريع كند. شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي تواند در رويكرد همه كشورها به غني سازي اورانيوم، به عنوان يك جايگاه صاحب صلاحيت، تغييرات قانوني را اعمال كند.

وي گفت: اقدامات كوچك اما اعتماد ساز مي تواند روابط بين المللي را بهبود ببخشد.

سفير سابق آمريكا در اسرائيل ايجاد يك خط ارتباطي دريايي ميان ايران و آمريكا را كه به تازگي از سوي واشنگتن مطرح شده بود، يكي از اقدامات اعتماد ساز دانسته و گفته است ايجاد خط ارتباط تلفني ميان تهران و واشنگتن و نيز چند توافقنامه اساسي در امور دريايي و ناوگاني مي تواند سوء تفاهمات و بحران را به حداقل برساند. اين اقدامات كوچك ممكن است منجر به گرم شدن روابط دو كشور شود؛ اما پيكرينگ معتقد است اين اتفاق خيلي زود به وقوع نمي پيوندد، او معتقد است مسئله مهم گشودن در است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها