کد خبر: ۲۲۵۹۰۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۷     ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
انتخابات ریاست جمهوری مصر لحظاتی پیش در سراسر این کشور آغاز شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار تسنیم از قاهره، بیش از 53،9 میلیون رای دهنده مصری به مدت دو روز یعنی امروز و فردا به پای صندوق های رای می روند تا رئیس جمهور جدید خود را از بین حمدین صباحی نامزد ملی گرا و ناصری و عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و چهره شناخته شده مصر که محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد، یکی را به کاخ ریاست جمهوری بفرستند.

مراکز اخذ رای ساعت 9 به وقت محلی (10:30 ) به وقت تهران به روی رای دهندگان بازگشایی شد و تا ساعت 21 شب نیز روند رای گیری ادامه خواهد داشت. این در حالی است که منابع خبری از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در اطراف میدان التحریر و میدان النهضه و دیگر مناطق این کشور پیش از برگزاری انتخابات خبر می دهند.

قضات مصر اولین گروهی هستند که به پای صندوق‌های رای آمدند و رای خود را به صندوق‌های اخذ رای انداختند. گفتنی است قضات مصری جرو ناظران حاضر در حوزه‌‌های رای گیری انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند.

مردم سرزمین فراعنه در حالی به پای صندوق‌های رای می‌روند که نبود امنیت و ثبات در کنار مشکلات اقتصادی و اجتماعی، فشارهای سنگینی را بر آنها وارد کرده است.

تدابیر امنیتی پیش از برگزاری انتخابات در تمام مناطق مصر تشدید شده است، مقامات مصری هدف از این اقدامات را حمایت از مراکز و حوزه های اخذ رای اعلام کرده اند.

کمیساریای عالی انتخابات مصر اعلام کرد که در مدت سکوت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هیچ مورد نقض قانونی دیده نشده است.


13 هزار قاضی بر انتخابا مصر نظارت دارند

بیش از 13 هزار قاضی بر مراکز و حوزه های اخذ رای در سرتاسر مصر نظارت می کنند. ناظرانی هم از خارج مصر  برای نظارت بر این رویداد وارد شده اند.

البته انتخابات ریاست جمهوری برای مصریهای مقیم خارج چند روز زودتر ا زموعد رسمی آن برگزار شد و نتایج آن هم با پیشتازی السیسی بر رقیب ناصری خود همراه بود، هر چند طرفداران صباحی امیدوار هستند که وضعیت انتخابات در داخل کاملا متفاوت باشد و نامزد محبوب آنها بتواند بر افسر عالی رتبه سابق ارتش غلبه کند.


500 هزار نیرو تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند

به نوشته روزنامه الاهرام مصر،  بالغ بر 181 هزار و 912 افسر و نیروی امنیتی برای تامین امنیت 25هزار و 343 مرکز حوزه رای در سطح این کشور مستقر خواهند شد.

مصری الیوم نوشت که 500هزار افسر و سرباز وزارت کشور و نیز 182 هزار افسر و سرباز نیروهای مسلح(ارتش) وظیفه تامین  13 هزار و 899 کمیته فرعی و مراکز حوزه های رای را بر عهده دارند. بر اساس این گزارش،  ٥٣ میلیون و٦٣٩ هزار و٣٠٦ مصری واجد شرایط رای دادن هستند. در حالی که قانون اساسی مصر تاکید دارد که انتخابات امروز و فردا در این کشور برگزار می شود یک منبع در کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری به روزنامه مصری الیوم گفته که در صورت استقبال گسترده رای دهندگان ممکن است مدت رای گیری به روز سوم نیز کشیده شود. کسانی که 18 سال بالا دارند می توانند در انتخابات امروز شرکت کنند.

برگزاری امن و بدون مشکل انتخابات ریاست جمهوری در کشوری که همچنان با وضع بی ثباتی همراه است و امنیت به چالش مهمی برای دولت موقت و ارتش تبدیل شده است، مهمترین دغدغه حاکمان مصر است.

سرلشکر "عبدالفتاح عثمان" معاون وزیر کشور مصر درخصوص تدابیر امنیتی در جریان برگزاری انتخابات، تصریح کرد همه کارکنان نیروهای انتظامی و عناصر پلیس که شامل بیش از 500 هزار افسر، سرباز و پلیس هستند، در تمام مناطق کشور مستقر خواهند.

طرح وزارت کشور برای تامین انتخابات 

سرلشکر عثمان خاطرنشان کرد طرح تامین انتخابات مصر شامل 4 محور اصلی است؛ تامین امنیت مراکز و حوزه های رای گیری و قضات ناظر بر انتخابات، تامین امنیت محدوده های حوزه های رای گیری، تامین امنیت جاده ها و خیابان ها و همچنین تامین امنیت تاسیسات مهم و واکنش ها بعد از اعلام نتایج.

منابع مسئول در فرودگاه بین المللی قاهره در این باره به خبرگزاری آلمان اعلام کردند امارات 15 دستگاه خودروی زرهی را به منظور تامین امنیت انتخابات مصر، وارد قاهره کرده است.

ارتش مصر هم از آمادگی خود برای حفظ امنیت انتخابات و مراکز انتخاباتی خبر داده است.
نیروهای منطقه مرکزی نظامی با پشتیبانی نیروهای ویژه و پلیس نظامی در سطح شهر قاهره مستقر شده اند که بزرگترین حوزه انتخابیه با جمعیت بیش از 23 میلیون نفر است.
همچنین یگانهایی از نیروی دریایی و نیروهای منطقه شمالی نظامی برای حفظ امنیت انتخابات در استان اسکندریه، البحیره، کفرالشیخ و الغربیه مستقر شده اند که تعداد کل واجدان شرایط رای در این استانها به 11 میلیون و 983 هزار و 733 نفر می رسد.
سرلشگر صدقی صبحی فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر تاکید کرده است نیروهای مسلح هرگز در حمایت از میهن و حفظ امنیت کوتاهی و تعلل نخواهند کرد.
اداره راهنمایی و رانندگی مصر هم از هماهنگی با وزارت کشور و تمام دستگاههای امنیتی برای تامین امنیت راهها و محورهای اصلی در اجرای طرح فراگیر در حفظ امنیت انتخابات در راهها و محورهای اصلی خبر داده است.
به کارگیری گروههای رزمی آموزش دیده با خودروهای مجهز به بی سیم برای تامین امنیت راهها در روز انتخابات و طرح امنیتی فراگیر برای جلوگیری از ترافیک در مناطق منتهی به مراکز انتخاباتی از جمله تدابیر این اداره اعلام شده است.

اعلام نتایج انتخابات حداکثر تا 15 خرداد
نامزدی که اکثریت مطلق آراء صحیح را به دست آورد، رئیس جمهور خواهد شد و درصورتی که هیچ یک از نامزدها اکثریت مطلق را بدست نیاورد، دست کم هفت روز پس از انتخابات، دور دوم بین دو نامزدی که بیشترین آراء را به دست آورده‌اند، برگزار خواهد شد و چنانچه دو نامزد  تعداد آراء یکسانی را کسب کنند، نامزدی که تعداد بیشتری از آراء صحیح را به دست آورده،  پیروزی را از  آن خود خواهد کرد.
بر اساس قانون انتخابات مصر، اعلام نتایج دور نخست انتخابات باید حداکثر تا پنجم ژوئن(15 خرداد) اعلام شود و در صورت نیاز به برگزاری دور دوم، نتیجه نهایی انتخابات باید حداکثر تا 26 ژوئن اعلام شود.
پوشش انتخابات مصر با حضور 177 رسانه خارجی
پوشش خبری دومین انتخابات ریاست جمهوری پس از مبارک علاوه بر حضور خبرنگاران مصری با مشارکت 177 نفر از نمایندگان رسانه های جهانی انجام می شود .
منابع مسئول در مرکز رسانه ای فرودگاه قاهره از ورود 177 نفر از نمایندگان رسانه های جهان اعم از مطبوعات یا شبکه های ماهواره و خبرگزاری ها برای پوشش خبری انتخابات خبر داده اند که به گفته این منابع، از رژیم صهیونیستی هیچ خبرنگاری برای پوشش این رویداد وارد مصر نمی شود.
دولت موقت مصر هم اعلام کرده است تمام دستگاههای دولتی برای موفق برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری آماده اند.
حسام القاویش سخنگوی دولت مصر از بررسی آمادگی های مخصوص انتخابات و چگونگی پیگیری آن با استانداران و وزارتخانه های مختلف از طریق مرکز اطلاعات و حمایت از تصمیم گیری خبر داده است.
به گفته وی، به تمام نهادهای دولتی و خصوصی دستور داده شده است تسهیلاتی را برای رفتن کارکنان و کارگران به پای صندوقهای رای در نظر بگیرند.
رقابت نابرابر میان دو نامزد دشمن اخوان المسلمین
انتخابات مصر با حضور تنها دو نامزد یعنی ارتشبد عبدالفتاح السیسی عامل برکناری محمد مرسی اولین رئیس جمهوری منتخب پس از مبارک و حمدین صباحی نامزدی که بر پایبندی به اندیشه های جمال عبدالناصر تاکید می کند، برگزار می شود که اغلب تحلیلگران و ناظران سیاسی معتقدند نتایج این انتخابات از قبل مشخص شده و پیروزی عبدالفتاح السیسی قطعی است.
با تایید صلاحیت حمدین صباحی و عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع دوران ریاست جمهوری محمد مرسی که در نهایت وی را از مقام خود عزل کرد، اقدامی که هواداران اخوان از آن به کودتا و حامیان مرسی به عنوان انقلاب یاد می کنند، تبلیغات انتخاباتی از سوم می آغاز شد که تخلفاتی به ستادهای انتخاباتی نامزدها مبنی بر نقض قانون انتخابات نسبت داده شده است.
دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مدت مجاز برای تبلیغات به تبلیغ برنامه ها و دیدگاههای خود درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی و تلاش برای جلب آرای مردم مصر پرداختند که البته السیسی از حمایت گسترده رسانه های دولتی و رسانه های عربستان، امارات و کویت برخوردار بود.
وعده کمیته عالی انتخابات مصر برای جلوگیری از تقلب
عبدالعزیز سلمان سخنگوی کمیته عالی انتخابات مصر گفته است این کمیته چاپخانه های پلیس را برای چاپ تعرفه های رای در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کرده است تا عدم تقلب در انتخابات تضمین شود.
واکنشها به تدابیر کمیته عالی انتخابات : ستاد  انتخاباتی حمدین صباحی تنها رقیب السیسی در انتقاد از تصمیم این کمیته برای چاپ تعرفه های رای اعلام کرد این کمیته باید دلایل چاپ تعرفه ها در چاپخانه های پلیس اعلام کند.
تحریم کنندگان انتخابات مصر
شیخ یوسف القرضاوی رئیس گروه موسوم به اتحادیه جهانی علمای اسلام که تابعیت قطری دارد، خواستار تحریم انتخابات از سوی مصریها شده است.
جنبش اخوان المسلمین هم که از زمان برکناری محمد مرسی اولین رئیس جمهور منتخب مصر پس از مبارک همچنان به اعتراضات خود با وجود تشدید سرکوب طرفدارانش و صدور احکام زندان و اعدام علیه برخی از آنها ادامه می دهد.
جنبش شش آوریل و حزب مصر قدرتمند از دیگر تحریم کنندگان انتخابات ریاست جمهوری هستند.
اخوان المسلمین بر ضرورت بازگشت ارتش به پادگانها تاکید می کند در حالی که احزاب مخالف دیگر حاکمان نظامی مصر معتقدند انتخابات امروز فاقد پایه ها و قواعد دموکراتیک است
خالد سعید سخنگوی جبهه سلفی و عضو ائتلاف حمایت از مشروعیت اعلام کرده است این ائتلاف و احزاب حامی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد.
البته حزب سوسیالیست مصر هم اعلام کرده است اعضایش برای شرکت در انتخابات آتی آزاد هستند.
این حزب اعلام کرده است نامزدهای فعلی مورد اعتماد کامل نیروهای انقلابی نیستند.
رئیس این حزب گفته است موضع حزب مبنی بر عدم حمایت از هیچ یک از نامزدها به معنای تحریم انتخابات نیست.
نگاهی به زندگی این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری
عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با برکناری مرسی نامی به هم زد
حمدین صباحی؛ از مناظره مشهور با سادات تا وعده "جنگ مقدس

نگاه اخوانی‌ها به السیسی و صباحی ؛ سرنوشت آرای طرفداران مرسی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها