کد خبر: ۲۲۵۹۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
تاملی پیرامون تلاش جریان متدین برای حفظ ارزش دینی به نام حجاب:
تبدیل شدن حجاب کامل به معروف و بدحجابی به منکری که مورد پذیرش اکثریت جامعه باشد، به عوامل مختلفی ربط دارد. اولین عامل آن به ایمان مردم مرتبط است و امروز ایمان مردم با کارآمدی و ناکارآمدی کشور گره خورده است. قطعا گسترش فساد و تبعیض به ویژه در حوزه فرهنگ و اقتصاد، اصلی ترین عامل در کاهش باور عمومی مردم است. پس اگر می خواهیم وضع حجاب بهتر شود، مطالبه گری نسبت به حاکمیت را باید افزایش داد.

سرویس فرهنگی پایگاه 598 - محسن سعیدی / در یادداشت قبل که با عنوان "فاصله نگاه حزب الله با رهبر انقلاب در مقوله حجاب" در پایگاه 598 و در تاریخ 24 اردیبهشت ماه منتشر شد، مسائلی بیان شده بود که به نظر می رسید نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد و هدف از نگارش این یادداشت، ارائه توضیحات تکمیلی است و لذا اگر خواننده محترمی یادداشت اول را ندیده باشد، ممکن است دچار ابهام شود.

موراد تکمیلی به شرح زیر است:

1. منظور از یادداشت، تردید در اصل حجاب نبوده و نیست. حتی در اینکه چادر حجاب برتر است نیز تردید وجود ندارد. در اینکه باید با هنجارشکنی سازماندهی شده نیز برخورد کرد شکی نیست. حتی در اینکه اگر کسی خطوط قرمز پذیرفته شده جامعه را بکشند باید مجازات شود نیز بحثی نیست و حتی می توان مطمئن بود که خود مردم با چنین افرادی برخورد خواهند کرد. نکته در این است که با کسانی که حجاب کامل ندارند و اصرار بر شکستن خطوط قرمز هم ندارند چگونه باید برخورد کرد؟ و شاید بهتر است بپرسیم چگونه باید به آنها نگاه کرد؟ آیا آنها بی دین هستند؟ آیا تنها مقصر در بدحجابی آنها خودشان هستند؟

2. آیا حجاب تنها موضوع مهم در جامعه ماست که لازم است برای آن حزب اللهی ها تجع راه بیندازند؟ از کجا به این اهمیت پی برده ایم؟ اگر رهبری شاخص هستند، پس چرا برخورد با بدحجابی و راه اندازی اینگونه تجمع ها هیچگاه در بیانات ایشان مورد توجه جدی و اینگونه که برای ما حزب اللهی ها مهم است، حیاتی و مهم نبوده است؟

3. آیا اساسا بدحجابی مقوله بدی است؟ لطفا عجله نکرده و زود قضاوت نکنید. حتما توجه داشته اید که تنها کشوری که چیزی به نام بدحجابی در آن وجود دارد ایران است. در دیگر کشورها شما یا با حجاب هستید و یا بی حجاب. اما بدحجابی چیزی میان این دو است. تمام کسانی که بدحجاب هستند، حاضر نیستند بی حجاب بشوند و اینگونه نیست که فقط به خاطر قوانین جمهوری اسلامی است که آن میزان از حجاب را حفظ کرده اند، پس ماجرا چیست؟ با این نگاه، بدحجابی فرصتی است برای کسانی که نمی خواهند بی حجاب باشند و از طرفی به دلایل متعدد و عموما دلایل فکری و فرهنگی، قادر نیستند عزم خود را جزم نموده و حجاب کامل خود را حفظ کنند.

4. آیا حجاب فقط همین ظاهری است که ما می بینیم؟ آیا حیا مهمتر از حجاب نیست. حتما خانمها با چادر و یا آقایان با محاسن را دیده اید که فاقد حیا هستند و در نحوه حرف زدن و دیدن و راه رفتن خود، بی عفتی می کنند، پس اصل حیاست و حجاب ظاهری بدون حیا، بدتر از بدحجابی با حیاست. البته روشن است که حجاب به همراه حیا، بهترین گزنیه است و بسیارند مردان و زنانی که در این کشور با حیا و حجاب کامل زندگی می کنند و اینها مومنان حقیقی هستند.

5. آیا ما نسبت به دیگر ناهنجاری های اجتماعی هم به همین اندزاه حساس هستیم. اجازه دهید مثالی عرض کنم. ما عموما از فردی که دهانش به خاطر سیگار کشیدن بو می دهد دوری کرده و منزجر می شویم. اما کمتر از کسی که به راحتی غیبت می کند دور می شویم. این مشکل از دستگاه هشدار دهنده ماست که بوی بد سیگار او را به شدت اذیت می کند اما بوی تعفن غیبت اینگونه آزارمان نمی دهند. آیا ما آنقدر که از بدحجابها احساس دوری می کنیم، از رباخورارن هم دوری می کنیم. از کسانی که حرص دنیا را می خورند نیز متنفر هستیم؟ اگر به فرموده معصوم، حب دنیا راس همه بدی هاست، آیا از کسانی که حب دنیا در وجودشان موج می زند و برخی از آنها ظاهری دینی نیز دارند منزجر می شویم. شاید ایراد از دیده ظاهربین ما باشد. البته باز هم تاکید می کنم که هیچکدام از این حرفها به معنای مهر تاییدی بر بدحجابی و بی حجابی نیست. قطعا هیچ مرد و زن بدحجابی نمی تواند گناه اجتماعی خود را با این بهانه که دیگرانی که ظاهرالصلاح هم هستند و گناهان بزرگتر از من دارند، بشوید.

6. آیا حجاب فقط مخصوص خانم هاست؟ آیا ما این همه که نسبت به زنان حساس هستیم، از چشم چرانی که بلیه فراگیری در جامعه امان شده است احساس تنفر داریم؟

7. آیا حجاب امری فردی است؟ یعنی هر فرد به تنهایی و بدون تاثیرپذیری از محیط خانوادگی و اجتماعی خود تصمیم می گیرد که با حجاب، بدحجاب یا بی حجاب باشد؟ برای اینکه بهتر این بند را درک کنیم، به این مثال ساده توجه کنید. دو دهه قبل، اصلا پذیرفته نبود که مردی که خود را حزب اللهی ها می داند، پیراهن آستین کوتاه بپوشد، اما امروز در مراسمات سیاسی و مذهبی شاهد جوانان حزب اللهی هستید که پیراهن آستین کوتاه می پوشند و دیگر آن احساسی که دو دهه قبل، پدران آنها داشتند، اینان ندارند. در مورد خانم های حزب اللهی هم این تغییرات قابل مشاهده است.

دو دهه قبل، تصور از یک خانم حزب اللهی، خانمی با چادر مشکی و مقنعه و یا روسری مشکی، سرمه ای و یا قهوه ای بود، اما امروز دختران و زنان انقلابی، فعال و متدین ایرانی، از شالهای رنگی به همراه چادرهای عربی و ملی استفاده می کنند که به مراتب امکان فعالیت اجتماعی آنان را در عین حفظ حجاب کامل بیشتر از قبل می کند. مادران ما همیشه با این چادرهای قدیمی درگیر بودند و همیشه مشکل حفظ حجاب در عین انجام کارها را داشتند. اینها مثالهای ساده ای است اما منظور پیچیده ای دارد. امیدوارم سادگی مثال، ما را از عمق تغییرات دور نکند. این دو مثال نشان می داد که تصور مردان و زنان حزب اللهی در طول دو دهه گذشته، از حجاب و پوشش تغییراتی داشته است که فعلا قضاوتی در مورد مثبت و منفی بودن آن نمی کنیم(البته در مورد پوشش خانمها کمی قضاوت کردیم!). پس حجاب و پوشش یک اصول ثابتی دارد، اما شکل و نوع و صورتش می تواند تغییر کند.

8. آیا حجاب و هر مقوله فرهنگی دیگر را می توان با زور و بخشنامه درست کرد یا اینکه باید خود جامعه و مردم هم تمایلی به این تغییر داشته باشند تا سیاستگذاری ها و تبلیغات رسانه موثر واقع شود.

9. مطلب بعدی در مورد امر به معروف و نهی از منکر است. آیت الله حائری شیرازی در این زمینه نکته بسیار مهمی را مورد دقت قرار داده اند. نکته اینجاست که معروف هر خوبی ای نیست و منکر هم هر بدی ای نیست. معروف خوبی مشهور است که همه خوب بودن آن را قبول داشته باشند و فردی که مورد امر و نهی قرار می گیرد، در موقعیت انفعال باشد. مثل همین ماجرای ممنوعیت سیگار در اماکن عمومی که الان چنان تبدیل به منکر پپذیرفته شده است که فرد خطاکار در موقعیت ضعف است و مدام نگران است که کسی او را نبیند. اما حدی از بدحجابی در جامعه ما و به خصوص کلان شهرها از منکر بودن خارج شده است و قبل از اقدام برای امر و نهی، ابتدا باید برای تبدیل شدن حجاب کامل به معروف و بدحجابی به منکر تلاش کرد، تا پس از آن امر و نهی معنا داشته باشد. وگرنه امر و نهی که مطمئن به عدم تاثیرگذاری آن باشیم بنابر فلسفه این فریضه الهی، مورد تاکید نیست.

10. تبدیل شدن حجاب کامل به معروف و بدحجابی به منکری که مورد پذیرش اکثریت جامعه باشد، به عوامل مختلفی ربط دارد. اولین عامل آن به ایمان مردم مرتبط است و امروز ایمان مردم با کارآمدی و ناکارآمدی جمهوری اسلامی گره خورده است. قطعا گسترش فساد و تبعیض به ویژه در حوزه فرهنگ و اقتصاد و به ویژه در لایه دولتی و در میان مسئولین، اصلی ترین عامل در کاهش باور عمومی و ایمان مردم است. پس اگر می خواهیم وضع حجاب بهتر شود، مطالبه گری نسبت به حاکمیت را باید افزایش داد تا مردم بهتر شدن زندگی خود را حس کنند. بهتر شدن هم به معنای رفاه بیشتر و مصرف بیشتر نیست و ملت ایران هم نشان داده اند که عزت نفس، عقلانیت، معنویت، عدالت، مبارزه با فساد برایشان مهمتر از هر چیزی است و رفاه را به همراه پبشرفت و عدالت و زندگی عزتمندانه می خواهند و نه بدون آن.

پس اگر نگران حجاب هستیم، باید عمیق تر و پیچیده تر به این مقوله نگاه کنیم و با تقلیل و تنزل آن به اینکه یک آقا و یا خانم هم دین و هم وطن با عناد و لجاجت و به قصد تحقیر ارزشهای الهی، بدحجاب در جامعه رفت و آمد می کند، چیزی حل نمی شود. حجاب امری اجتماعی است و افراد در جامعه زندگی می کنند و این جامعه است که آنها را تشویق می کند که با حجاب تر و یا بی حجاب تر بشوند. پس اگر نگران حجاب هستیم، به فکر بهبود و تعالی جامعه اسلامی ایرانی خود باشیم و حکومت از موثرترین عوامل است و باید نسبت به آن حساس باشیم.

اگر برای رسیدن به جامعه ای با شاخصه های اسلامی تلاش کنیم، مسئله حجاب با سرعت و زودتر از آنچه فکر میکنیم حل خواهد شد. همانگونه که در سالهای ابتدایی انقلاب، فارغ از برخی که قصد داشتند با زور حجاب را در جامعه تثبیت کنند، عده ای زیادی از دختران و پسران مسلمان ایرانی، با میل و اراده خود و با تحولی که به واسطه انقلاب در قلب آنها ایجاد شده بود، حجاب را انتخاب کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۷
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
ارسال نظرات
هادي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
۱۶
۱۲
تا ريشه كني بي حجابي و بدحجابي نه تنها تجمه بلكه تظاهرات عمومي لازم است .
پاسخ
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۷ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام
می فرمایید تظاهرات عمومی، یعنی باید این مسئله برای جمع کثیری از مردم تبدیل به بحران شده باشد تا چنین اتفاقی بیفتد. به نظر شما اکثریت جامعه مانند شما به این مسئله نگاه می کنند؟
ناشناس
ROMANIA
۱۳:۳۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
۴
۱۵
واقعا!!؟؟ یکی پیدا شد تو 598 حرف حسابی و عقلانی بزنه؟ یعنی ممکنه؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
کدوم عقلانی؟ یارو نمیفهمه حتی که موضوع حجاب به خاطر علنی بودنشه که مهمه وگرنه ربای بانکی از هم هبدتره
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام
به نظر شما علنی بودن دلیل می شود که ما حساسیت بیشتری داشته باشیم؟ آیا این سطحی نگری نیست؟ بیماریهای مهمتر و اصلی را نبینیم و مدام به موارد جلوی چشممان توجه کنیم
خیرخواهتون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
۳
۵
باز هم شما آقای محسن سعیدی
احتمالا موج انتقادات منطقی از نوشته قبلیتان باعث شد تا در قالب نوشته تکمیلی، اون رو تعدیل کنید؛ که فی نفسه خوبه.
* اما یه مشکل جدی باز هم در نوشته فعلی شما وجود داره و اون اینه که:
«برداشت شما از حقیقت برخی مفاهیم دینی که گستره تاثیرگذاری اجتماعی اونها بسیار مهمه، دچار ایراد جدیست(امیدوارم نارحت نشده باشید)»
شما تحلیل و برداشت خودتون رو از یک تجمع، به اسلام نسبت دادید اون تجمع چند هزار نفری، نماینده عده کثیری از متدینی بود که بدون اهانت به شخصی خاص و صرفا جهت هشدار به همان مردمی که برخیشان ، نه بخاطر عناد بلکه بدلیل سستی و بیخیالی، در این موج منکر به هر سو می روند؛ فریاد بیدارباش سر میدادند.
نکته دیگه استناد شما به اینه که در صحبتهای مقام معظم رهبری اشاره صریحی به این انجام اینجور اقدامات نشده.
آخه واقعا این چه جور استنادیست که دارید. خوب بسیاری از مسایل مهم دینی که در قرآن کریم و سنت مولا رسول الله و اهل بیت عصمت و طهارت(سلام الله علیهم اجمعین) بر اونها تاکید شده، توسط مقام معظم رهبری بیان نشده؛ آیا واقعا ایشون باید دوباره اونها رو بیان کنن تا شما متوجه موضوعی مهم از حدود الله بشید. آیا شما واضحات و مبرهنات دینتون رو که طی صدها سال و به سختی و توسط علمای بزرگ بدستون رسیده، حتما باید دوباره از زبان مقام معظم رهبری بشنوید ... بگذریم.
پرداختن به مشکلات مختلف جامعه و تلاش جهت برطرف کردن اونها، جای خودش. اما نباید با خلط مبحث کردن و پوشوندن حق با کادویی از ... ذهن و بلکه اعتقاد مخاطبین رو دچار شبه و بعضا انحراف کرد.
از تحمل شما متشکرم.
موفق باشید.
پاسخ
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام
ممنون از اینکه نظرتون رو نوشتید
1. علت اصلی نوشتن یادداشت دوم فقط انتقادات که عموما با بی ادبی و توهین همراه بود نبود، بلکه معدود انتقادات منطقی و همچنین واکنش مثبت به یادداشت قبلی بود.
2. بنده مشکلی با حجاب و دغدغه متدیین نداشته و ندارم. بلکه ایراد به راهکار آنهاست که آیا راه بهبود وضعیت حجاب به عنوان مسئله ای مهم و حیاتی این است؟ یا این ساده ترین راهی است که به ذهنمان رسیده و در طول این سالها انجامش داده ایم؟
3. در مورد استناد به رهبری هم به نظرم سوء تفاهم پیش آمده است. بنده منظورم این نیست که رهبری تاکید نکرده اند و یا باید برای هر چیز منتظر تاکید رهبری بود، بلکه قصدم این بود که بیان کنم رهبری تلویحا بیان کرده اند که این کار را نکنید و در همین فایل صوتی که دوستان 598 گذاشته اند این نکته هست. و اینکه رهبری واکنش تاییدی نسبت به اینگونه تجمع ها نداشته اند.
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۸:۳۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
۲
۴
من با تعبیر آیت الله حائری که در بند 9 اشاره به آن کردید بسیار مشکل دارم و اصلا اگر امر به معروف و نهی از منکر قرار بود صرفا درباره مسائلی باشد که جو عمومی جامعه نسبت به آن امور فضایش مثبت باشد(معروف) و یا جو منفی داشته باشد (منکر)، در واقع مصادره به مطلوب خواهد بود. ثانیا این تعابیر را آخرین حلقه زنجیره ی ترفندها (دانسته یا جاهلانه) برای عادی سازیِ یک منکرِ و حساسیت زدایی در مورد آن می دانم. متاسفانه این گونه تحلیلها به "بهانه" همیشگی "کار فرهنگی باید کرد" بیشتر در جهت برداشتن آخرین موانع برای عادی سازی تمام عیار یک منکر است. ضمن این که هیچ کاری فرهنگی را هم به ارمغان نخواهند آورد.

ضمنا نوع برخورد با یک گناه نشانگر شدت کراهت نسبی آن گناه با گناهان دیگر نیست. این نکته ایست که امام در بحث امام جعفر صادق (ع) با ابو حنیفه راجع به باطل بودن نوعی قیاس در اجتهاد فقهی به آن اشاره کرده اند.
پاسخ
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۳ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام
1. اینکه شما با نکته آقای حائری مشکل دارید باید مبتنی بر دلیل باشد. ایشان به عنوان عالم دین تعریفی متفاوت ارائه کرده اند و باید تعریفشان مورد نقد قرار گیرد و اینکه تعریف ایشان با آنچه ما فکر می کرده این فرق دارد دلیل نمی شود.
2. کدام عادی سازی؟ کدام حساسیت زدایی؟ مگر اقداماتی که تا به حال داشته ایم اوضاع را بهتر کرده است؟ ارجاع می دهم شما را به بیانی که رهبری راجع به اینکه انجام تکلیف باید به هدف هم برسد، داشتند.
اینکه ما تکلیفامان را انجام میدهیم و اصلا به نتیجه کار نداریم محل تردید است. ما تجمع می کنیم که حجاب بهتر شود. اگر نشده است باید دوباره فکر کنیم تا تاثیرگذار باشیم.
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۲
۶
سلام
مطلب خیلی خوبی بود. ممنون از آقای سعیدی. ندیده بودم کسی اینطوری به موضوع حجاب نگاه کنه.
پاسخ
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۴
۴
باتشکر. در مورد بند اول فرمایشاتتان سوالاتی داشتم :خطوط قرمزنظام چیست؟ مگرهمان خطوط قرمز شرع نیست؟مگرالان خطوط قرمز نظام با بدحجابی شکسته نشده است ؟ازکجا به این اطمینان رسیدید که مردم خودشان برخورد خواهند کرد؟ اصلا مردم کجا با شکستن خطوط قرمز نظام در مورد بدحجابی برخورد کردند؟ اگر مردم برخورد میکردند الان بدحجابی به این شکل فزاینده داشتیم؟ مردم از کجا بفهمند که این بدحجاب اصرار بر شکستن خطوط قرمز نظام دارد یانه؟کجای شرایط نهی ازمنکر آمده که تنها دنبال مقصر وعلت بروید ؟ مگرنباید هم علت را وهم معلول را باهم در نظر گرفت؟چه کسی منکر عدم توجه به علل منکر شده است ؟ چه کسی گفته معنی نهی از منکر , بی دین بودن مرتکب منکر است ؟
پاسخ
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام
ممنون از اینکه نظر گذاشتید
1. بنده نگفتم خطوط قرمز نظام بلکه منظور خطوط قرمز خود جامعه است.
2. خطوط قرمز جامعه دقیقا مطابق خطوط قرمز شرع نیست و با تحولات جامعه جابه جا می شود.
3. برخورد مردم مربوط به امروز نیست و حدود هقتاد سال پیش جلوی قانون کشف حجاب ایستادند و شهید دادند.
کسی گفت فقط دنبال علت باشیم، بلکه نکته این بود که فقط به معلول نگاه نکنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
سپاس
سوالي داشتم:
خطوط قرمز نظام براي چيست؟ جز آرامش و سعادت انسان است؟
چرا سعادت و آرامش مردم را به زور تعيين مي كنيم؟ اگه فرد بود، بله به زور مي توانيم كاري كنيم.
اما داريم در خصوص مردم صحبت مي كنيم؟
لطفا يكبار تعريف مردم رو بازآموزي كنيد!
میرزا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۳
۵
598روشنفکر می شود!!!
پاسخ
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
اگر این روشنفکری است، اولا خوب است و ثانیا رهبر معظم انقلاب جزء بزرگرتین روشنفکران تاریخ معاصر ایران اسلامی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۸
۷
حجاب امری دل بخواهی است نه اجباری
کی می خوایم بفهمین
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
پذیرش دینه که دلبخواهی نه شعائرش. 14 ایه صریح درباره حجاب اینو اثبات میکنه
آگاه شو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
پروفسور ناشناس
شما احتمالا بی دینی و اعتقاد به هیچیک از ادیان الهی از جمله اسلام، مسحیت، یهودیت نداری؛
چون در تمام این ادیان بر حجاب تاکید شده؛
درخواست میشه آگاهی تون رو در این زمینه مهم واقعا افزایش بدید تا اینقدر سلیقه ای و از روی هوا و هوس اظهار نظر نکنید.
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام دوست عزیز
پذیرش دین امری اختیاری است اما حجاب در ادیان الهی و به ویژه اسلام، جزء ضروریات است.
صالح
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۳
۳
1-دلیلی ندارد یک امر لازمی را به پای امر لازم دیگری فدا کنیم. و یکی را بر سر دیگری بزنیم و تحقیر بکنیم .(چنین استدلالی در بند دوم و پنجم دیده می شود) این مثل این است که بگوییم با این همه مشکلات اقتصادی چرا پول را صرف دانشگاه و دانشجویاان که تنها مصرف کننده هستند بکنیم.
۲- ملاک ما شرع است و اهمیت هر چیز همان اهمیتی است که در شرع دارد و قرار نیست رهبری یک نظام اهم و مهم جدیدی را بر طبق نظر خودش بنا کند. بلکه صرفا ما را به اهمیت یک مسئله در شرع متذکر می شود و در مقام نفی ماعدا نیست.ضمنا همه می دانند شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی مهمترین مصداقش همین بحث پوشش است.
۳_ خوبی و بدی درر تفکر اسلامی نسبی نیست بلکه ثابت است .هیچ کس نمی گوید سیگار چیز بدی نیست چون بسیاری از افراد که نمی خواهند معتاد به موادمخدر بشوند ،آن را مصرف می کنند.بلی بی حجابی بدتر از بدحجابی است لیکن با قدرت باید با هردو مبارزه کرد.
۴-برخی از مطالب هیچ ارتباطی با نفی یا اثبات تجمع علیه بی حجابی ندارد و چیزهایی است که آن تجمع کنندگان هم آن را قبول دارند گویی نویسنده افکار احمقانه ای را به تجمع کنندگان نسبت می دهد و خود در صدد پاسخ دادن به آن ها برآمده است!
۵_نکته بسیار بسیار مهمی که خیلی ها از آن غافلند این است که : وقتی از حجاب به عنوان یک ضرورت اجتماعی صحبت می کنیم به هیچ وجه منظورمان بعد فرهنگی و اخلاقی آن نیست بلکه منظور حجاب به عنوان یک ضرورت امنیتی و انتظامی است. و اساسا عبارت حجاب اجباری ناظر به همین مسئله است.اگر می گوییم حجاب اجباری را همه زنان باید رعایت کنند نه برای قرب الی الله است و نه برای تعالی اخلاقی و رشد تقوا زنان است بلکه به جهت حفظ امنیت جامعه است.فلذا زنانی که فقط به جهت رعایت قانون و نه برای خدا حجابشان را نگه می دارند هیچ ثوابی هم نخواهند برد مثل پوشدن کمربند ایمنی، کلاه ایمنی، جلیقه نجات در سواحل دریا،لباس تمیز مخصوص رستوران، پوشیدن دستکتش در آشپزخانه های مراکز تهیه غذا،پوشیدن لباس مخصوص برای برخی صنوف خاص و...
.اگر به قرآن رجوع کنیم می بینیم همین جنبه امنیتی-انتظامی حجاب را برای اجباری کردن آن مدنظر داشته آنجا که می فرماید:"فلایؤیذین" چرا که حجاب به عنوان امر فرهنگی نیاز به اجبار ندارد.
۵-با توجه به نکته بالا باید گفت حیا بیشتر بعد فرهنگی-اخلاقی دارد تا امنیتی.و بعلاوه خیلی اجبار بردار نیست.مثلا اخلاص امر مثلا حیا در گفتار به اندازه حجاب ضرورت امنیتی ندارد فلذا تنها باید به کار فرهنگی و اعتقادی در این زمینه ها اکتفا کرد.
۶-چشم چرانی هم اولا معلول بی حجابی است و اهمیت آن کمتر از بی حجابی است و ثانیا جز در موارد خیلی واضح و آشکار آن ،بیشتر اخلاقی و فرهنگی است و نمی توان آن را به عنوان یک مطالبه امنیتی-انتظامی از حکومت مطالبه کرد چون نمی توان برای آن ضمانت اجرای پلیسی در نظر گرفت.
۷-نویسنده از لحاظ مبانی انسان شناسی مشکل دارد.انسان موجودی صاحب عقل و اراده هست و محیط ،دوستان،خانواده،رسانه ها،شرایط اقتصادی،غرایز نفسانی،شیطان و ...با وجود تأثیر گذاری بر انسان ، این خودفرد است که تصمیم نهایی را می گیرد و به خاطر همین صاحب عقل و اراده بودن نسبت به کلیه اعمال خود مسئول است.مثلا توهین جرم است و لذا کسی نمی تواند به بهانه مشکلات اقتصادی و خانوادگی در برخورد با مردم عصبانی شده و توهین کند.ما باید به جای تضعیف پلیس بر مسئولیت افراد در قبال اعمالشان تاکید کنیم.
۸_نظر آقای شیرازی ضمن اینکه اساسا با فلسفه امر به معروف مباینت دارد با متون دینی به هیچ وجه همخوانی ندارد و هیچ یک از فقها هم دیدگاه ایشان را قبول ندارند
۹-در پایان اینکه این تجمع کنندگان دیده اند اقتصاد و بنزین و یارانه و اینها غمخوار دارد ،فوتبال و تیم ملی و اینچیزها ده ها روزنامه دارد، شبکه های اجتماعی و رفع فیلتر و این چیزها مورد عنایات خاص برخی مسئولین است و این میان آنچه کسی غم آن را نمی خورد و بی صاحب مانده حجاب است لذا احساس،تکللیف شرعی و قانونی (اصل هشتم قانون اساسی) کرده اند و تجمع کردند و این حرکت را با شدت تمام در زمینه حجاب و زمینه های دیگر پی می گیریم و به هیچ لومة لائمي توجه نمي كنيم.
از ۵۹۸ می خواهم به هرکسی تریبون ندهد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
موافقم روباید بگم متاسفانه تا الن به همه اخبارش اعتماد داشتم ولی ازین به بعد نه. گل به خودی بود این متن و ازمدیرت سایت میخوام تجدید نظر کنه
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۷ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام
نکات دیگر یک یادداشت دیگر می طلبد.
اما نکته دوم در مورد ولی فقیه به نظرم نشان از این دارد که تصور شما از ولایت فقیه مخدوش است و به نظرم نامه معروف امام خمینی به آیت الله خامنه ای در زمان ریاست جموهری ایشان را که حدود و ثغور ولی فقیه را روشن می کند بخوانید.
در موراد یگر هم اعم از ثبات تفکر، اسنان شناسی و ...بحث است که اگر فرصتی شد درباره اش خواهم نوشت.
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۱
۲
در مورد بند دوم فرمایشاتتان: اگر چندین مورد مهم داشته باشیم ودر یک مورداز آنها تجمعی صورت بگیردبایدبه این تجمع اشکال وخرده گرفت واز برپایی آن ناراحت شویم چون در موارد دیگر تجمع انجام نشده است یا باید این تجمع را به فال نیک گرفت واز برپایی آن تشکر کرد و برای تجمع در موارد دیگر هم اقدام کرد؟ما ازعقل وشرع وتجربه و تاریخ وتاکید دشمن بربی حجابی وبدحجابی , به اهمیت آن پی بردیم شما از کجا به بی اهمیتی آن پی برده اید؟رهبری شاخص هستند ولی اگر در بیانات لفظی ایشان به اهمیت این مطلب اشاره نشده باشدپس مهم نبوده در نزد فکر وعقل وقلب ایشان ؟آیا این احتمال وجود ندارد که در فکر وقلب ایشان این مطلب مهم بوده باشد ولی بنابرمصالحی در بیانات لفظی بعینه وبشخصه ومصداقا به آن اشاره نکرده باشند وهمان اشاره کلی به "تهاجم فرهنگی "را برای کسانی که شعارشان "از تو به یک اشاره واز ما به سر دویدن "است کافی و وافی به مقصود بدانند؟(اگر درخانه کس است همان یک حرف بس است ؛ العاقل تکفیه الاشارة).شما از کجا به این مطلب پی بردید که عدم تصریح لفظی رهبری یعنی نادرستی یک تجمع وبی اهمیتی بدحجابی؟مگر عدم تصریح اعم از درستی ونادرستی یک اقدام نیست ؟ مگر بنا بردلالت تقریرسکوت رهبری علامت رضا نیست ؟مگر شاخص بودن رهبری معنیش این است که همیشه پشت سر او حرکت کنیم ومنتظر اوامر لفظی ایشان باشیم؟ شاید در جاهایی لازم باشد جلوتر از او حرکت کنیم , او فدایی ماست یا ما فدایی او؟ او محافظ ماست یا ما محافظ او؟ما پیشمرگ او هستیم یا او پیشمرگ ما؟در برابر حمله های فرهنگی دشمنان بایستی رهبری را سپر خود قرار دهیم یا باید خودمان سپر رهبری باشیم و تیرهای زهر آلود دشمن را به جان بخریم تا او آسیب نبیند , کدامیک؟بله اگر رهبری از این تجمع نهی میکردند یا آن را وبدحجابی وبی حجابی را بی اهمیت قلمداد میکردند , حرف شما صحیح میبود ولی رهبری کجا چنین حرفی زده اند؟آیا چون حرفی نز ده اند ما باید هیچگونه اقدامی نکنیم ؟معنای اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه چیست؟
پاسخ
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
سلام
وقتی نظرات را می خواندم به این فکر افتادم که دوستانی که نطر داده اند همین متن را خوانده اند یا متن دیگری را!
چه کسی گفته است حجاب و مسئله بدحجابی بی اهمیت است؟
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۰
۲
در مورد بند سوم فرمایشاتتان : بد حجابی شاید نسبت به بی حجابی بد نباشد ولی نسبت به حجاب کامل چطور؟ معیار وملاک ما در مقام ارزشیابی خوبی یک رفتار , نزدیکی و قرب آن به اسلام و فرامین آن است یا دوری و بعد آن از غرب و شیطان؟ چرا همیشه خود را در برابر دو گزینه بد وبدتر قرار میدهیم تا آنگاه بد را انتخاب کنیم ؟ چرا گزینه خیلی خوب و عالی را نبینیم تا آن را انتخاب کنیم ؟ از کجا بدین نتیجه رسیدید که تمام بدحجابها نمیخواهند بی حجاب شوند ؟ آیا اگر همین فردا اعلام شود که بی حجابی ممنوع نیست واقعا هیچ کس بی حجاب نمیشود؟ همین حالا مگر میتوان در بعضی موارد بین بی حجاب وبد حجاب تفاوتی دید بجز یک تکه پارچه؟ اصلا تجمع سعی دارد بد حجاب را به تفکر و باز بینی در نوع حجاب خود دعوت کند تا عزم او را بر انتخاب حجاب کامل جزم کند . مگر مخاطب تجمع فقط بد حجاب است ؟ مخاطب تجمع فقط بد حجاب نیست بلکه سعی دارد این پیام را به خانمهای باحجاب کامل هم برساند که تحت تاثیر جو بدحجابی قرار نگیرند و بر حجاب خود استقامت و پایداری بورزند و از حجاب کاملشان اعلام حمایت وپشتیبانی میکند.
پاسخ
مجید سهیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۱
۲
سایت پارسینه در خصوص یادداشت آقای سعیدی نوشته : یک سایت حزب اللهی:
"به جای تجمع برای حجاب، مطالبه گری از حاکمیت را باید افزایش دهیم"

http://www.parsine.com/fa/news/190091
پاسخ
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۷ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
سلام
نیت و قصد پارسینه تحت کنترل ما نیست، اما نکته مهم در نحوه و موضوعات مورد مطالبه است. حزب اللهی ها از حکومت مطالبه می کنند اما هیچگاه به اپوزیسیون تبدیل نخواهند شد.
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
۰
۲
1.بله حیا اصل است ولی آیا حجاب نشاندهنده حیا نیست ؟ آیا بی حجابی نشاندهنده بی حیایی نیست؟ چرا بین حیا وحجاب تفکیک قایل شدید؟ حجاب ظاهری بهتر است یا بی حجابی و بدحجابی , چرا؟ اصلا چرا باگزینه بدتر مقایسه میکنید بلکه باهمان گزینه مومنان حقیقی مقایسه بفرمایید که در اینصورت همین حجاب ظاهری لازم خواهدبود وخوب . گرچه کافی نیست. 2.در مورد بندپنجم هم , بنده هم موافقم هرکدام در جای خود لازم است.تجمع برای اعتراض به بدحجابی , در مواردی هم لازم است. 3. بله درست است مردان هم وظایفی دارند ولی یک علت چشم چرانی همین بدحجابی است. 4 . درمورد نوع پوشش همان پوشش قدیمی خیلی سنگین تر و باوقارتر بود و با حیا همخوانی بیشتری دارد تا چادر ملی وشالهای رنگی. البته میتوان از چادر جلابیب یا چادر حسنا بهره برد. اصلا چه لزومی دارد آن شالهای رنگی وساقهای دست رنگی را از زیر چادر عیان کرد و به تماشا گذاشت؟ 5. در مورد حجاب کارقانونی انتظامی قضایی هم لازم است اضافه بر کارفرهنگی ورسانه ای . وهمه هم باید به قانون احترام بگذاریم چه موافق میلمان باشدوچه نباشد.ویکی از رسالتهای کارفرهنگی نهادینه کردن احترام به قانون است حتی اگر موافق میلمان نباشد. 6. ایا تفکیک فرد از اجتماع ممکن است ؟ انسان هم بعد فردی دارد و هم بعد اجتماعی ؛ واین دو بعد ملازم همدیگر هستند. حجاب هم فردی است و هم اجتماعی , بعد فردی باطنی است و بعد اجتماعی ظاهری است . وبایستی فرد از حقایق و واقعیتها در درون تاثیر پذیرد و این تاثیرپذیری درونی فکری وقلبی را در اجتماع به گونه حجاب کامل ظاهر بسازد و سعی کند اجتماع را متاثر از این بینش درونی ومنش ظاهری بنماید نه اینکه متاثر از اجتماع و جامعه گردد . اصلا مشکل این است که بعضی خانمها به همدیگر وجامعه نگاه میکنند ومسابقه مدگرایی دارند حتی اگر این مدگرایی منجر به شکستن خطوط قرمز شرع گردد.
پاسخ
سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۷ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
سلام جناب موسوی
از اینکه با دقت مطالعه کرده و نظراتتان را نوشتید بسیار ممنونم.
در موارد با شما همراه هستم و در مواردی هم اختلاف نظر داریم.
1. حجاب نشاندهنده حیا نیست و اگر بود شما شاهد زنان با حجاب ظاهری بی حیا نبودید. هر چند با حجاب با حیا بهترین انتخاب زن مسلمان ایرانی است.
2. تجمع برای حجاب هم لازم است اما اگر شد فقط تجمع برای حجاب، آنوقت چه می گوییم؟ ما کمتر تجمعی در موضوعات غیرسیاسی می بینیم که راجع به حجاب نباشد؟تازه آن هم در اویل تابستان عود می کند.
3. ربط چشم چرانی به حجاب که واضح است، حرفم این بود که چرا یکی مورد توجه و دیگری کم تر مورد توجه است. چرا فکر میکنیم همیشه بدحجابی علت است، اگر چشمانی نبود که می چرید، جلوه گری کمتر نمی شد؟
4. در مورد پوشش قدیمی که این ما نیستیم که بخواهیم بماند یا برود. امروز آن پوشش رفته است و دختران حزب اللهی هم پوشش خود را تغییر داده اند. حالا می گویید با اینها هم برخورد کنیم؟
5. مورد 5 که واضح است و از آن حرفهای رسانه ای!
6. در مورد فرد و جامعه قصدم تفکیک نبود، بلکه توجه دادن به این مطلب بود که در بی حجابی یک خانم، فقط خودش مقصر نیست، بلکه خانواده و محله و شهر و جامعه او هم در آن تاثیر دارد. چرا در کاشان زنانی با ساپورت کمتر از کرج است؟ فقط خود خانمهای کاشانی یا کرجی تصمیم گرفتند که بپوشند یا نپوشند؟ یا اینکه محیط برای آن نوع از لابس در کرج بیشتر از کاشان است و در کاشان محیط برای پوشیدن چادر بهتر است؟
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
۱
۳
سلام
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه گفته بود: 4/3/1393
(راهکار مبارزه با فساد اخلاقی ترویج ازدواج موقت است.)
ازدواج موقت که نباشه فساداخلاقی زیاده میشه،چرا کسی برای رضای خدااین سنت اسلامی را در جامعه رواج نمیده تا فساد کم بشه، متاسفانه نهاد های دینی و انقلابی می ترسند در رابطه این سنت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) سخنی بگویند یا راهکاری بدهند که نکند خشکه مقدسها وجاهلین به آنها حمله کنند هرچه از زمینه سازی برای اجرای ازدواج موقت دوری کنیم فساد وفحشاء بعضی از خانواده ها وافراد پاکدامن را آلوده می کند.
شما چرا مطلبی در این رابطه چاپ نمکنیدشما هم می ترسید؟!
آیا اهمیت ازدواج موقت از انرژی هسته ای کمتره؟!
پاسخ
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
۰
۱
نقد مبنای منسوب به آیت الله حایری شیرازی در تعریف خوبی و بدی :
بنظرمیرسد که مبنای فوق نشات گرفته از یک بحث کلامی ـ منطقی است که, معیار درتعریف و شناخت حسن (خوبی ) و قبح (بدی) افعال (رفتارومنش) چیست؟ در علم کلام دو مبنا ذکر میشود ؛ مبنای اول : حسن وقبح , عقلایی است و صرف قرار داد اجتماعی و محض اتفاق و توافق عقلا است و ورای این اتفاق عقلا واقعیتی نفس الامری ـ که این اتفاق از آن حکایت کند ـ وجود ندارد و واقعیتش همان اتفاق عقلاست لاغیر؛ یعنی خوب آن است که همه یا اکثریت عقلا و مردم آن را خوب بدانند و در بین آنها به خوبی مشهور باشد ؛ و بد آن است که اکثریت یا همه عقلا به بدی آن معترف باشند و در بین آنها به بدی مشهور باشد؛ که به آن در علم منطق "مشهورات صرفه یا محضه " و "مشهورات بالمعنی الاخص" گویند
مبنای دوم : حسن وقبح عقلی است و صرف توافق عقلا نیست بلکه ورای این توافق و شهرت بین عقلا , واقعیتی وجود دارد که این توافق و شهرت عقلایی , حاکی و خبر دهنده از آن است ؛ پس حکم و داوری به خوبی یک فعل ناشی از "خوبی آن در واقع " است و بخاطر همین "خوبی واقعی" , مشهور شده است [ نه اینکه چون مشهور است پس خوب است چنانکه مبنای اول میگفت ]
که به آن " مشهورات بالمعنی الاعم " گویند.
لوازم وپیامدهای بسیار نادرست مبنای اول ؛ براساس مبنای اول : حکم "وجوب حجاب " , خوبی "ظنی" است نه یقینی , و ممکن است درست نباشد , و نمیتوان بردرستی آن برهان محکم و قاطع اقامه کرد , و ممکن است این حکم "مضر" باشد نه مفید , وممکن است بی حجابی مفید باشد ولی خداوند نعوذ بالله به ما "دروغ " گفته است , بر "صدق" این حکم نمیتوان استدلال آورد و نمیتوان صدق آن را اثبات کرد, عقل ما نمیتواند فواید حجاب یا مضرات بدحجابی و بی حجابی را بفهمد و باید منتظر رای اکثریت مردم وعقلا باشیم , این حکم ـ برخلاف مبانی شیعه در علم اصول ـ حکایت کننده از مصالح واقعی نیست , واین حکم "متغیر" خواهد بود نه ثابت و هر وقت اکثریت مردم و عقلا اراده بکنند وبخواهند میتوانند حکم به "حرمت " وبدی "حجاب" بدهند و حکم بدهند به "خوبی " و استحباب " بد حجابی وبی حجابی " !!!!!!!

لوازم وپیامدهای درست مبنای دوم ؛ براساس مبنای دوم : حکم "وجوب حجاب " ,ـ, کاملا برعکس مبنای اول ,ـ, خوبی آن یقینی است و درست و صادق و مستدل و مبرهن و مفید و حکایت کننده از مصالح واقعی و ثابت است.
منبع : الالهیات , تالیف آیت الله سبحانی , جلد اول , ص 233ـ 244.
پاسخ
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
۱
۱
آیا مطالبه گری ازحکومت با تجمع وراهپیمایی منافاتی دارد؟ راههای مطالبه گری از حکومت چیست؟ یکی از راههای مطالبه گری از حکومت مگر تجمع نیست؟در سالهای ابتدایی انقلاب چه عاملی سبب تمایل به حجاب شد؟ مگر با تجمع وراهپیمایی
حکومت را تغییر ندادندوانقلاب نکردندوسبب تمایل به حجاب نشدند؟ در حال حاضرهم با همان شیوه تجمع وراهپیمایی از دولت مطالبه ی تغییر در رفتار میشود تا زمینه تمایل به حجاب فراهم گردد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
۲
۱
توروخدا تاييد كنيد:

يك سوال خيلي ساده: اي كساني كه داريد از خانم چرخنده بابت تبريك به رهبري حمايت مي كنيد؟

آيا براستي از حجاب خانم چرخنده هم حمايت مي كنيد؟

عليه حجاب ايشون تظاهرات نمي كنيد؟

يه نفر پاسخ بده لطفاااااااااا توروخداااااااا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
۱
۲
دین زوری به چه درد میخوره
پاسخ
محمد مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۸ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
دین در جمهوری اسلامی زوری نیست. چه کسی گفته دین زوری؟ این چیزی که به ظاهر زوری است، واقعا زوری نیست. خود مردم با رای به جمهوری اسلامی خواستار اجراء قوانین اسلامی در جامعه شان هستند که از جمله آنها حجاب است. نه این که بخواهند با حکومت اسلامی همه به زور مسلمان شوند. بلکه باید همه ظاهر را رعایت کنند که از جمله آنها حجاب است.
و نکته بعد آنکه مردم ایران هیچگاه به خاطر گوشت و مرغ و وضعیت اقتصادی، انقلاب نکرده اند. بلکه به خاطر برپایی حکومت اسلامی برای اجراء قوانین اسلام انقلاب کرده اند.
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
۱
۰
برادرعزیز کسی دین را زوری نکرده است بلکه این بی دینی است که بدون هیچ دلیل ومنطقی و با اجبار و زور میخواهد خودش را به ما تحمیل میکند وبه هویت وناموس و دینمان دارد حمله میکند . من از شما میپرسم بی دینی و بی بندوباری زوری به چه دردی میخورد؟
پاسخ
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
۰
۰
سلام
با اغلب سخنان شما موافقم علی الخصوص اینکه حجاب امری رو بنایی ست و در اولویت اول قرار ندارد.
لکن آن نکته ای که شما به اشاره از کنار آن عبور کردید اینست که برخی مسائل دو فوریتی هستند و نمیشود با این توجیه که ( نیاز به کار زیر بنایی دارد ) مدتی حتی از آن اغماض شود.
خود حضرت آقا هم در کنار سخنانی که شما نقل کردید بارها و بارها به مسئله نهی از منکر گذری( بگویید و در روید!) نیز تأکید کردند. لذا لازم است که فشار از پایین ( فرهنگ سازی) بهمراه چانه زنی از بالا ( مطالبات جدی ) باشد.
این نکته هم قابل توجه است که مطالبه در قالب تجمع شاید به گونه ای قرار دادن حزب اللهی ها در مقابل عده ی کثیر بد حجاب تلقی شود و شاید چندان راهکار مناسبی نباشد. باید راه های بهتری برای فشار به مسئولین فرهنگی تدبیر کرد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها