کد خبر: ۲۲۹۵۶۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۲۲ خرداد ۱۳۹۳
عبدالصالح شمس الهی:اقتصاد مقاومتی به عنوان نظام اقتصادی اسلام اقتصادیست احتیاج محور یعنی تمام سعی و تلاش آن بر آورده کردن احتیاجات جامعه به صورت پایدار و به دور از تنگ نظری و نیز اسراف و تبذیر است. جامعه ای که قرار است وابسته نباشد نباید پا را در مصرف از حد اعتدال […]

به گزارش پایگاه 598 به نقل از قدس آنلاین-عبدالصالح شمس الهی: اقتصاد مقاومتی به عنوان نظام اقتصادی اسلام اقتصادیست احتیاج محور یعنی تمام سعی و تلاش آن بر آورده کردن احتیاجات جامعه به صورت پایدار و به دور از تنگ نظری و نیز اسراف و تبذیر است.

جامعه ای که قرار است وابسته نباشد نباید پا را در مصرف از حد اعتدال فراتر گذارد . تجمل و اشرافی  گری سم مهلکیست که انسان‌ها را از حقیقت غافل نموده و زمانی که مسابقه اشرافی گری شروع  شود تمام آرمان‌ها از جمله اقتصاد مقاوتی در چرخ دنده‌های توسعه غربی خرد خواهد شد، اما جامعه  ای که در امور اقتصادی احتیاج محور و یا به تعبیر روایی زاهد است هرگز الهی بودن و شرافت خود را به  رفاه مادی نخواهد سپرد و راحتی عیش را در مصرف صحیح پیدا خواهد نمود در چنین جامعه استفاده از  تولید داخلی یک افتخار است .
در سیره بزرگان دینی که نگاهی بیندازیم خواهیم دید آن بزرگان هیچ گاه رفاه و تجمل خواهی را فدای  ارزش‌ها ننموده اند و به کمِ با عزت قانع بودند و زیر بار زیاد با ذلت نمی‌رفتند . مرحوم آیت الله مدرس  هیچ‌گاه پارچه خارجی مصرف ننمود و در احوالات مرحوم آیت الله مرعشی آمده هیچ وقت لباس خارجی  به تن نمی‌کرد. از خیاطش می‌خواست با پارچه‌های تولید داخل برایش لباس بدوزد و این روش را مبارزه با استکبار می‌دانست. آن روزها دکمه در ایران تولید نمی‌شد. خیاط آقا هم از دکمه استفاده کرده بود. بعد اینکه لباس را نزد آقا برد، آقا از دکمه‌های خارجی خوشش نیامد. به همین دلیل به خیاط یاد داد که با قیطان دکمه درست کندو به لباس بدوزد. نمونه این لباس الآن در کتابخانه ایشان موجود است.
قبول این مسئله عمیقا با باور به معاد گره خورده است انسان موحدی که دنیا را محل گذر می‌داند و نگاه ابزاری به اقتصاد دارد هر گز سعی در بهره بری بیش از احتیاج، از مواهب دنیایی نمی‌نماید و چون دغدغه هایی مهمتر از خوراک و پوشاک و مسکن دارد در این موارد به حد نیاز اکتفا می‌نماید چنین شخصی به جای تلاش برای رفاه شخصی سعی در آماده سازی زمینه برای تعالی خود و سپس سایر انسان‌ها دارد و این تلاش را نوعی عبادت می‌داند .
امروزه در جوامعی که مسابقه تجمل شکل گرفته است خانواده‌های با اقتصاد قوی نیز توان اداره خود را ندارند؛ چرا که شخص دنیا پرست سیرائی ندارد و امور دنیایی نیز پایان پذیر نیستند. چنین جوامعی به خاطر شدت تعلق به رفاه مادی و بهشت شدّادی که برای خود درست کرده اند به هر ذلتی حاضرند گرفتار شوند اما سر سوزنی از رفاه مادی خود را از دست ندهند؛ با این روحیه مقاومت همچون سیمرغ فقط یک افسانه است و هیچ‌گاه تحقق عینی پیدا نخواهد نمود.
رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند :
"مسئله‌ مدیریت مصرف، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌های دولتی، هم دستگاه‌های غیر دولتی، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعا جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه‌ تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادی است؛ انسان می‌تواند ادعا کند که این اجر جهاد فی‌سبیل‌الله‌ را دارد.”

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها