کد خبر: ۲۳۴۱۴۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۱۴ تير ۱۳۹۳
اصلاح طلبانی که به موضوع حضور زنان در ورزشگاه دامن می‌زنند، در صدد بهره‌برداری سیاسی و جناحی از یک موضوع غیرسیاسی هستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بصیرت، پس از جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی برای تماشای بازی های تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی، موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها بار دیگر در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور مطرح شده است. در این میان، مخالفین این موضوع، جو و شرایط نامناسب حاکم بر ورزشگاه ها را دلیلی بر ضرورت جلوگیری از حضور زنان می‌دانند و در مقابل موافقین معتقدند که به همان میزان که مردان حق حضور در مکان‌های عمومی را دارند، زنان نیز از این حق برخوردارند.

پرداختن به استدلال‌های موافقان و مخالفان موضوع دیگری است و خارج از حوصله نوشتار حاضر است اما آنچه جالب توجه است و نوشتار حاضر می‌کوشد تا بدان بپردازد، موضعگیری و واکنش های برخی فعالان اصلاح طلب و برخی چهره‌های دولتی است.

این موضوع با اعتراض«شهیندخت مولاوردی»، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده رو به رو شد. وی در این خصوص گفت:

«بعد از حضور دختران ایرانی با لباس تیم و پرچم برزیل در ورزشگاه بر آن شدم تا این موضوع را تذکر دهم؛ چرا که این محدودیت‌ها زیبنده دولت و نظام ما نیست و پس از آن نیز موضوع دستگیری برخی از این دختران که با ضرب و شتم و توهین شدید توام بود مطرح شد که از همان ساعت بازداشت این افراد که 16 نفر بودند این موضوع را از طریق دفتر رییس جمهور پیگیری کردم تا اینکه همه آن‌ها ساعت 10 شب آزاد شدند و نظرم این است که وقت آن است برای این موضوع تدبیر و راهکاری اندیشیده شود و شرایط و زیرساخت‌های لازم برای حضور دختران با رعایت تمامی جوانب و ملاحظات فراهم گردد .»

پس از این ماجرا بود که  رییس جمهور دستور پیگیری و بررسی این موضوع را صادر کرد.

در همین راستا، "فخرالسادات محتشمی پور" فعال سیاسی اصلاح طلب و از فعالان حقوق زنان در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا در این ارتباط گفت: "نه تنها با ورود خانم ها به ورزشگاه ها و هر مکان عمومی دیگری مخالف نیستم، بلکه آن را حق طبیعی خانم ها می‌دانم".

وی با اشاره به اینکه تا امروز هیچ یک از استدلال‌های مخالفانِ این ماجرا را منطقی و مطابق با عقل و شرع و عرف جامعه ندیده است، تصریح کرد: «متاسفم که چنین روندهای معیوبی همچنان ادامه دارد و مساله‌ای سهل و ساده را تا این حد پیچیده و دشوار جلوه می‌دهند و کشورِ ما را مضحکه‌ی جهانیان می‌کنند.». "فاطمه راکعی" نیز در همین ارتباط گفته بود: "نباید زنان را از حق طبیعی خود محروم کرد".  اما در این ارتباط توجه به چند نکته ضروری است:

1- موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها، یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر هر از گاهی مطرح شده و در حال حاضر نیز به موضوعی مناقشه‌انگیز تبدیل گردیده است. بنابراین، شایسته است مسئولین امر در این خصوص به طور دقیق و با در نظرگرفتن همه جوانب کار در این خصوص تصمیم لازم را اتخاذ کنند تا موضوعاتی از این دست که به نظر می‌رسد چندان هم اهمیت ندارند و تنها عده‌ای معدود اینگونه خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند، بار دیگر در فضای جامعه مطرح نشود و حاشیه سازی صورت نگیرد.

2- به نظر می‌رسد اصلاح طلبانی که به این موضوع دامن می‌زنند در صدد بهره‌برداری سیاسی و جناحی از یک موضوع غیرسیاسی هستند. این آفتی است که متاسفانه در فضای اجتماعی - سیاسی کشور وجود داشته که باید برای درمان آن چاره‌ای اندیشید.

3- برای اصلاح‌طلبانی مانند فاطمه راکعی، این اولین بار نیست که به اینگونه موضوعات دامن می‌زنند به گونه‌ای که وی پیش از این خود را یک "فمینیسم مسلمان" معرفی کرده بود. اما نکته اینجاست که در شرایط کنونی بهتر آن است که این دست افراد که داعیه دفاع از حقوق زنان را دارند به موضوعات اساسی موردنظر جامعه زنان و همچنین موضوعاتی که خواسته اکثریت جامعه زنان می‌باشد توجه کنند و بهتر است نگران افزایش آمار طلاق در جامعه، تهدیدات متوجه سبک زندگی اسلامی ایرانی و ... باشند.

4- در مورد اظهارات محتشمی‌پور که مدعی شده است این دست موضوعات موجب می‌شود که کشور ما مضحکه جهانیان شود، باید گفت که این مساله ریشه‌ی تر از آن است که با چنین اظهارات احساسی و غیرکارشناسانه حل گردد. به واقع باید در فضایی عاقلانه و مصالحت آمیز، اشکالات جدی مخالفین و منتقدین را شنید و برای حل و رفع آن تدبیری اندیشید. و برای مناسب سازی شرایط حاکم بر ورزشگاه‌ها چاره‌ای اندیشید.

در پایان باید گفت که حفظ شأن و کرامت زنان از جمله اصول اولیه مورد توجه مسئولین نظام است و چنانچه هر مسأله‌ای باعث خدشه‌دار شدن کرامت و جایگاه رفیع زن در جامعه شود بایستی با رویکردی منطقی و مستدل با آن برخورد کرد که این به منزله فراهم کردن شرایط لازم برای کمال و رشد معنوی زن و در نتیجه آن خانواده و جامعه است و با این دست موضوعات به این مهمی نمی‌توان با ساده انگاری، یکجانبه نگری و رویکردی لیبرالی برخورد کرد.

سیدمحمد رضوی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها