کد خبر: ۲۳۶۲۳
زمان انتشار: ۱۹:۵۳     ۲۶ مهر ۱۳۹۰
به گزارش598 به نقل از خبر آنلاین، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی نسبت به اظهارات اخیر در مورد سینما و سینماگران واکنش نشان داد.

او در این متن بدون اشاره به نام فردی به صورت کلی به وضعیت سینما در شرایط فعلی و اظهار نظر‌هایی که به این هنر لطمه می‌زند پرداخته است. این متن از سوی روابط عمومی معاونت سینمایی و با عنوان «دیدگاه معاون امور سینمایی در مورد برخی اظهارات اخیر» در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

متن کامل نوشته شمقدری بدین شرح است:

سینمای ایران پس از انقلاب مولودی است برخاسته از ققنوس خون و قیام ملت بزرگ و مسلمان ایران، ملتی که بر هر آنچه رنگ فساد و تزویر و وابستگی داشت دست رد بر سینه زد به گونه‌ای که سینمای قبل از انقلاب را یکسره طرد نمود و این گمان در ذهن‌ها جا گرفت که شاید در پرتو انقلاب بزرگ ملت ایران پدیده‌ای به اسم سینما دیگر جایگاهی نداشته باشد، اما امام (ره) عزیز و هوشیار در اولین سخنرانی خود بر این حدس و گمان‌ها پایان دادند و با کلام شیوا و رسا و موجز خود فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» و سینمای پس از انقلاب در پرتو این کلام حکیمانه و در دامان فرهنگ انقلاب اسلامی و بعدها دفاع مقدس جان گرفت و راه خود را پیدا کرد.

و چنین شد که سینمای پس از انقلاب در پرتو فرهنگ اسلامی ایرانی و در پناه معنویت و اخلاق جایگاه ویژه‌ای در عرصه داخلی و خارجی یافت و نسل جدیدی از فیلمسازان ظهور کردند که دغدغه دین و انقلاب و اسلام داشتند.

این حرکت نوپا تاکنون همواره از دو سو مورد هجوم و فتنه‌انگیزی بوده است، کسانی که خارج از حوزه سینما هستند و هنوز نگاه شکاکانه به سینما دارند و واژه سینما را همچنان مترادف فساد و فحشا تلقی می‌کنند و با هر حرکتی در جهت پروراندن و توجه به سینما، مخالف بوده و هستند و گروه دیگری که درون خانواده بزرگ سینما جا خوش کرده‌اند تصور کردند نظام آن قدر به سینما و سینماگران وابسته شده که حاشیه امن پیدا می‌کنند و می‌توانند در حریم امن سینما به خواسته‌های نامشروع و بعضا فتنه‌انگیز و گاه مفسدجویانه خویش دست یابند.

واقعیت این است چه گروه اول که خارج از سینما هستند و چه گروه دوم که در درون خانواده سینما نفوذ کرده‌اند در یک اقلیت محض به سر می‌برند و اگر چه گاه‌به‌گاه مزاحمت​هایی برای جریان زلال و ارزشمند سینمای کشور ایجاد می‌کنند، اما قادر نیستند سینمای ایران را که اکنون در تلاش است نقش مهم و استراتژیک و ارزشمندی را در راستای اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب بر عهده بگیرد دچار تزلزل و ضعف سازند. مقصد ما رسیدن به سینمای ارزشی و متعهدانه است و اگر سخن از سینمای ایران به زبان می‌آوریم ناظر به همه سینماگران و هنرمندان شریف سینمای ایران اعم از کارگردانان، بازیگران، عوامل صحنه، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس و دیگر صنوف آن است.

آنچه این روزها مهم است پرهیز از اظهار نظرها و واکنش​هایی است که هر کدام می​تواند چهره سینمای ایران را در اذهان عمومی و در طیف​های مختلف اجتماعی ناخوشایند سازد.
سینمای ایران در آستانه یک جهش بزرگ فرهنگی و ساختاری و اعتباری است، جهشی که سال​ها قبل باید رخ می​داد. به نظر می​رسد نباید نظراتی مطرح شود که مردم و مسئولین را نسبت به سینمای ایران و وجوه مختلف آن بی دلیل بدگمان سازد.

البته هر دغدغه اصلاح‌گرایانه و هر انگیزه ارتقاء سینمای ایران قابل تقدیر است، اما نباید از دایره انصاف و اعتدال در هیچ موردی خارج شد. امروز همه ظرفیت​های سینمای ایران و همه هنرمندان و سینماگران ایرانی که به یمن نظام جمهوری اسلامی فرصت بروز و ظهور یافته‌اند را باید پاس بداریم . البته انگشت‌شمار افرادی که به سینمای ایران در هر وجه آن ضربه می​زنند قطعاً باید کنار گذاشته شوند که اصلاح امور از وظائف حاکمان و مردم است.

در خصوص حضور سینمای ایران در عرصه بین‌المللی و ابعاد مشارکت و همکاری آن آیین‌نامه ای تنظیم و تدوین شده که وجوه مختلف این همکاری را روشن ساخته است. به هر حال نمی‌توان داعیه حضور در عرصه بین‌المللی را داشت و نسبت به مشارکت و همکاری‌های سینمایی راه‌ها را بست . آنچه مهم است حفظ استقلال و هویت اسلامی ایرانی ماست که انشاءا... با رعایت قانون و پایبندی به آیین‌نامه‌ها ضمن گشودن راه همکاری، مانع لغزش و آسیب‌های احتمالی خواهد شد.

معاونت سینمایی بر خود فرض می‌داند پشتیبان و یار و مدافع همه هنرمندان و سینماگران خوب کشورمان باشد و نسبت به هر اظهار نظر و رفتار که از دایره حق و راستی خارج شود واکنش منطقی در چارچوب قوانین و ماموریت‌های خود خواهد داشت.

در پایان از همه سینماگران و هنرمندان عزیز مجدانه می‌خواهم متانت و اعتدال و انصاف را مبنای گفتار و رفتار خود قرار دهند و نسبت به آراء و اظهارات منطقی و اصلاح‌جویانه یکدیگر با نیت خیرخواهانه برخورد کنند و بیش از این فضای رسانه‌ای را ملتهب نسازند که به نفع سینمای ایران نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها