کد خبر: ۲۴۶۱۶۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
آیت الله قائم مقامی در گفتگو با پایگاه ۵۹۸؛
می‌گویند داشتن پوشش حجاب یک امر شرعی است، مثل نماز. بعضی‌ها نمی‌خوانند و هر کی اعتقاد دارد می‌خواند و هرکسی اعتقاد ندارد، نمـی‌خواند / در مسکو و در کل روسیه برای ورود به کلیساها این قانون وجود دارد که زن باید روسری بپوشد، حکومتی نیز که در کلیّت آن دین حاکم است حق دارد حجاب را به عنوان یک قانون بگذارد / جمع پیامبران از اول تا پیامبر اکرم(ص) در مورد زنان معتقد به حجاب بودند
آیت الله قائم مقامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه 598 در رابطه با اجباری بودن حجاب در جامعه اظهار داشت : در رابطه با مسأله حجاب ممکن است برخی از افراد استدلال کنند که این یک امر شرعی است و نباید قانونی باشد، می‌گویند داشتن پوشش حجاب یک امر شرعی است، مثل نماز. بعضی‌ها نمی‌خوانند و هر کی اعتقاد دارد می‌خواند و هرکسی اعتقاد ندارد، نمـی‌خواند. این‌گونه افـراد می­گویند من اعتقاد ندارم و می‌توانم بی­حجاب باشم این استدلال غلط است و باطل.

این کارشناس دینی در ادامه می افزاید: این که الآن در نظام ما حجاب قانون است، یک امر بسیار جالب است. دقیق و عالمانه و منطقی است. اگر در یک نظامی دین حاکم است، در ملأ عام و در منظر عمومی مردم باید حرمت‌های دینی را رعایت کنند. چه معتقد باشد چه نباشد و این­جا دیگر ربطی به اعتقاد ندارد کسی که اعتقاد ندارد جلوی نامحرم در خانه خود بی ­حجاب باشد ولی چرا به خود اجازه می‌دهد که این بی­اعتقادی را اظهار بکند، تبلیغ بکند و به نمایش بگذارد؟ این تجاوز به حق عمومی است و در نتیجه نظام دینی و حکومت دینی از نظر عقلی و حقوقی و قانونی حق دارد که این را به عنوان یک قانون بگذارد؛ کما این که می­دانیم در کشورهای دیگر هم می‌بینیم که برای ورود به برخی از مکان‌ها قانون حجاب را می‌گذارند.



آیت الله قائم مقامی تصریح کرد: مثلاً در مسکو و در کل روسیه برای ورود به کلیساها این قانون وجود دارد که زن باید روسری بپوشد. حالا سخن بر سر این است که شخصی در یک نظام دینی قرار دارد و در یک حکومت دینی زندگی می‌کند، حکومتی که در کلیّت آن دین حاکم است، این نظام حق دارد این را به عنوان یک قانون بگذارد و آن شخص قانون آن کشور را رعایت کند. کاری هم به اعتقادات نداشته باشد ولی مثل هر قانون دیگر باید رعایت شود. حریم اجتماع باید حفظ شود و این‌گونه استدلال‌ها در کل باطل و شیطانی است و با عرف‌های جهانی هم سازگاری ندارد.

وی در پایان گفت: قانون حجاب منطقی است؛ زیرا ما قانونی داریم در کمیسیون سازمان ملل، نه در رابطه با حجاب بلکه در رابطه با چیز دیگر است که در آن قانون می‌گوید که افراد جامعه در آن چیزی که مربوط به عموم می‌شود صاحب حق شخصی نیستند؛ مثلاً درباره نمای ساختمان، مربوط به شخص نیست مربوط به جامعه است. شما در درون ساختمان خود می‌توانید هر طرح و رنگی داشته باشید ولی در بیرون شما نمی‌توانید در حق عموم بگویید من هر کاری بخواهم انجام می‌دهم، مسأله پوشش نیز به این گونه است. این مصادیق است که شخص در خانه خود هر جوری می‌تواند باشد ولی در بیرون حق دیگری است. حـق انسان است که افراد را عریان یا نیمه عـریان نبیند؛ مثلاً می­گویند که حق مـن است که بی­حجاب بیرون بیایم ولی ببینیم که دین و انبیاء چه می­گویند. ما معتقدیم به این که موضوع حجاب تنها مخصوص اسلام نیست. جمع پیامبران از اول تا پیامبر اکرم(ص) در مورد زنان معتقد به حجاب بودند و بی­حجابی را پدیده­ای جاهلانه و ضد ارزشی می‌دانستند؛ در نتیجه باید به آن‌ها جواب بدهیم و با آن‌ها مقابله کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
سلطانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
۰
۰
برخی نماز نمی خوانند یااز تنبلی است یا از نادانی حجاب تنها انگونه نیست بلکه برخی برای ایجاد فساد است باتذکر خودرا جمع نمی کنند باید برخود قاطع بابرخی از اینها بشود
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
۰
۰
تا زمانی که توضیح قابل قبولی به اجباری نبودن حجاب برای عموم بانوان در سده اول اسلام ارائه نشده است قبول این مسئله واین برداشت که حجاب حق عمومی است بسیار مشکل خواهد بود .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها