کد خبر: ۲۴۶۳۸۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
روغن پالم درحالی در قیمت شیر کم چرب و حجم تقاضای شیرپرچرب تاثیرگذار بود که افزایش قیمت‌های محصولات لبنی بیش از میزان مقرر رخ داده و سوالاتی را ایجاد کرده که آیا انتشار اخبار پالم بهانه‌ای برای افزایش هفتگی قیمت‌ محصولات لبنی بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، طی چند هفته گذشته انتشار خبر وجود روغن پالم در محصولات لبنی تا حدودی توانست بر قیمت و حجم خرید تاثیر گذار باشد. در بیش‌تر اوقات خانواده‌ها به خاطر طعم و به اصطلاح خاصیت چربی محصولات لبنی برای جوان‌تر‌ها از محصولات پرچرب لبنی استفاده می‌کردند اما در چند هفته گذشته به گفته فروشندگان واحدهای صنفی و سوپرمارکت‌ها حجم تقاضا برای خرید محصولات لبنی پرچرب به شدت کاهش یافته و حجم تقاضا بر حجم عرضه تاثیرگذار بوده است.

برخی اخبار حکایت از کاهش وزن و افزایش قیمت محصولات لبنی دارد که این موضوع در آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی قابل رصد است، افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی ستاد تنظیم بازار در تیرماه یه میزان ۱۵درصد موافقت شده است و این در حالی است که برخی از فروشندگان سطح شهر افزایش دو تا سه‌ باره قیمت محصولات را در طی یک هفته اعلام می‌کنند.

در حال حاضر به طور عمده هر لیتر شیر پاستوریزه کم چرب۲۵۰۰ تومان، پرچرب ۲۳۰۰، پنیر ۴۵۰ گرمی ۴۷۵۰ تومان و ماست پاستوریزه ۲۸۵۰ تومان عرضه می شود و این در حالی است که طبق مصوبه تنطیم بازار شیر کم چرب یک لیتری ۲۰۰۰تومان، شیر پرچرب ۳درصد ۲۳۰۰تومان و نیم چرب با چربی ۲.۵ درصد ۲۲۰۰ تومان اعلام شده است.

در آمار بانک مرکزی قیمت محصولات لبنی در هفته اول تیرماه هر لیتر ماست ۲۴۵۰ تومان و پنیر ۴۵۰ گرمی ۴۲۰۰ تومان اعلام شده است که موضوع همیشگی افزایش قیمت محصولات پرچرب نسبت به کم چرب بوده است اما در حال حاضر قیمت‌ها گواه از تغییر روند قیمتی را دارد، به طور مثال قیمت یک لیتر شیر کم چرب ۲۰۰ تومان بیش تر از قیمت شیر پر چرب است.

این تغییر روند قیمت و تقاضا از سوی مشتریان که در پی انتشار خبر"وجود روغن پالم در محصولات لبنی" ایجاد شده است، کار را به جایی رسانده که شرکت‌ها، محصولات پرچرب را آنچنان عرضه نمی‌کنند، این مسائل مواردی را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا انتشار این اخبار بهانه ای برای افزایش قیمت محصولات لبنی و کاهش واردات روغن پالم از برخی کشورهای مبدا بوده است؟

در حال حاضر تعداد خریدهای خانواده‌ها کاهش یافته و این در حالی است که حجم محصولات مورد تقاضا در هر خرید افزایش یافته است که این موضوع توجه به قیمت‌ها را بسیار کاهش داده و از سوی دیگر پرداخت هزینه خرید از طریق کارت‌های پول دقت بر قیمت کالا را دستخوش تغییر کرده است. اگر مسئولیت خرید را به دو دسته متقاضیان خانم و آقا تقسیم کنیم این موضوع که خانم‌ها در خرید بیش‌تر از آقایان به قیمت، وزن، تاریخ مصرف و کیفیت کالا توجه می‌کنند مشخص خواهد بود و به طور کلی می‌توان گفت آقایان به دلایل مختلف همچون خستگی، اکثر اوقات خرید را از روی رفع وظیفه انجام می‌دهند.

در کنار محصولات لبنی شرکتی، انتشار اخبار "وجود روغن پالم در محصولات لبنی" تاثیری بر قیمت محصولات لبنی سنتی نداشته و در برخی موارد دیده شده اعتماد بر کیفیت محصولات لبنی سنتی بیش‌تر شده و خانواده‌ها خود را موظف به تهیه محصولات لبنی از واحدهای سنتی کرده اند اما نباید فراموش کرد که خانواده‌هایی نیز وجود دارند که محصولات لبنی سنتی را غیر بهداشتی می‌دانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها