کد خبر: ۲۴۸۰۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۱۴ شهريور ۱۳۹۳
راه‌اندازی نیروگاه CHP قم/
برای جلوگیری از اتلاف انرژی، نیروگاهی دو منظوره در استان قم با همکاری شرکت مخابرات و بخش خصوصی راه اندازی شده است که همزمان با تولید انرژی برق آب مقطر نیز تولید می‌کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از قم، سال 1310 هجری شمسی بود که با استفاده از تجهیزات کارخانه قدیمی دوشان تپه تهران برای روشنایی آستان مقدس حضرت معصومه (س) نخستین کارخانه برق با سوخت زغال‌سنگ و چوب در شهر قم احداث شد.

چندی بعد با بهره‌برداری از مولد برق کارخانه ریسباف شماری از اهالی شهر از نعمت روشنایی بهره‌مند شدند تا اینکه سال 1326 کارخانه برقی با سهام مردم قم احداث شد که در همان سال به مرحله بهره‌برداری رسید و پس از تأسیس شرکت برق منطقه‌ای تهران به آن شرکت منتقل شد. پس از گذشت سال‌ها در حال حاضر دو شبکه 230 کیلو واتی یکی از راه نیروگاه گازی ری و دیگری از راه نیروگاه سیکل ترکیبی قم شبکه توزیع برق استان قم را تغذیه می‌کنند.

سید مرتضی نبوی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم می‌گوید: بیش از 360 هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، عمومی، صنعتی و کشاورزی از شرکت برق در استان قم خدمات دریافت می‌کنند.

استان قم به سبب جذب گردشگران و وجود مراکز زیارتی پرشمار به‌ عنوان یکی از استان‌های استراتژیک کشور محسوب شده و ارائه خدمات برق‌رسانی در این استان با بالاترین کیفیت و قابلیت اطمینان در تداوم برق‌رسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه انرژی برق به‌ عنوان یکی از انواع انرژی‌های تبدیلی، نقشی حیاتی در سبد انرژی هر کشور بر عهده دارد و حجم عظیمی از آن در سراسر جهان، از راه تبدیل سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

محدودیت منابع سوخت فسیلی، موضوع قیمت تمام شده انرژی، کاهش اثرات تولید انرژی بر محیط‌ زیست، کاهش تلفات و افزایش راندمان در تولید برق، ضرورت و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در این راستا در دنیا دو راهکار صنعتی؛ انتقال مراکز تولید به نزدیکی محل مصرف یا تولید پراکنده ( DG) و استفاده از بازیافت حرارت اتلافی با تولید همزمان برق و حرارت (CHP) به کار گرفته می‌شود.

نبوی اضافه می‌کند: به ‌تازگی با همکاری شرکت مخابرات و بخش خصوصی، در استان قم نیروگاه CHP ایجاد شده که دارای مزایای فراوانی است. افزایش بازدهی تولید در صنعت برق، تأمین انرژی با ضرایب حفاظتی بالا (پدافند غیر عامل)، کاهش هزینه انتقال و توزیع، کاهش حجم سرمایه‌گذاری، تولید هم‌زمان برق، حرارت و سرما  CHPP)، (CHP) و افزایش امنیت پایداری و کیفیت تأمین انرژی از جمله مزایای این نیروگاه است.

در این پروژه که برای نخستین بار در قم به همت شرکت مخابرات و شرکت مهندسی ری نیرو اجرایی شده به ‌صورت کلی 200 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که در این راستا چهار دستگاه مولد SFGM گاسکور(1/025MW) و یک دستگاه مولد HGM گاسکور (1/200MW) به همراه پنج دستگاه بویلر بازیافت حرارتی ساخت ترکیه تهیه شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح پروژه نیروگاه CHP  معصومیه گفت: این پروژه از نخستین پروژه‌هایی است که در زمینه فرآوری نیروگاهی مشغول به کار می‌شود زیرا می‌توانیم از حرارت نیروگاه‌ها برای تولید آب که از مشکلات فراگیر کشور است بهره برد و با گسترش این رویکرد در نیروگاه اتمی نیز می‌توانیم برای تولید آب از این سیستم استفاده کنیم.

نیروگاه CHP در جاده قدیم قم – تهران احداث شده و به تازگی مردم قم شاهد بهره‌برداری از آن بودند که بنا بر گفته سید اسدالله دهناد مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم، این نیروگاه علاوه بر تولید برق، همزمان روزانه 100 هزار لیتر آب مقطر تولید خواهد کرد که با توجه به خشکسالی‌های اخیر در قم، امکان خوبی برای استان ایجاد می‌شود.

راه‌اندازی چنین نیروگاه‌هایی در نقاط کم آب و کویری کشور می‌تواند تولید انرژی را افزایش و به صورت همزمان به تولید آب نیز بپردازد و در عبور از بحران کم آبی راهگشا باشد.

=====================

گزارش: سمانه سادات فقیه سبزواری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها