کد خبر: ۲۵۱۵۶۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
نباید با چند بار آزمون درباره وجود ریزگردهای آغشته به اورانیوم در شهرهای جنوبی کشور، صورت مساله را پاک کنیم. در صورت اثبات وجود اورانیوم در ریزگردها نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، اصغر محمدی‌فاضل، رئیس دانشگاه محیط‌زیست درباره احتمال ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم به کشور، اظهار داشت: موضوع احتمال آغشته‌بودن گرد و غباری که سوغات کشورهای همسایه برای ایران است به اورانیوم، موضوع تازه‌ای نیست و در صورت اثبات به‌سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. رئیس دانشگاه محیط‌زیست ادامه داد: با توجه به اینکه گرد و غباری که وارد شهرهای مرزی کشور می‌شود با منشأ یا با عبور از عراق وارد کشور می‌شود، بنابراین طبیعی است که جامعه نگرانی دارد چون شواهد متعددی وجود دارد که اورانیوم ضعیف شده توسط کشورهای غربی در خاک عراق استفاده شده است.

نگرانی جدی از وجود رادیواکتیو در عراق

وی افزود: در این باره مطالعات متعددی صورت گرفته است و در یکی از این مطالعات که اوایل سپتامبر 2011 توسط موسسه بهداشت ملی آمریکا منتشر شده درباره باقیمانده مواد رادیواکتیو در موی سر افراد در منطقه فلوجه عراق و اثرات سوء‌آن بر سلامت مردم اظهار نگرانی جدی شده بود. فاضل خاطرنشان کرد:‌ در کنار این امر، مطالعات دیگری هم وجود دارد که از جمله می‌توان به مطالعات صورت گرفته در دانشگاه شهید چمران اهواز و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و نمونه‌برداری‌هایی که توسط سازمان انرژی اتمی صورت گرفته اشاره کرد که البته در این باره اعلام شده هیچگونه آلودگی مشاهده نشده است.

فاضل به فارس اعلام کرد: وظیفه ما به عنوان کارشناسان محیط‌زیست، ایمنی و بهداشت این است که نسبت به این موضوعات حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم و نه گرفتار قضاوت‌های عجولانه شویم یا استفاده ابزاری سیاسی کنیم و نه اینکه بی‌تفاوت باشیم.

لزوم بررسی جدی موضوع ریزگردها

فاضل در ادامه بیان داشت: اقتضای اینگونه موضوعات این است که حساسیت لازم حفظ شود و نباید با چندبار آزمون صورت مساله را پاک کنیم، به‌ طوری‌که مطالعات در ایستگاه‌ها و زمان‌های متعدد و به طور مستمر مورد پایش قرار گیرد. به گفته رئیس دانشگاه محیط‌زیست، حتی اگر احتمال وقوع این موضوع یک در هزار هم باشد باید با آن به طور جدی برخورد شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این گرد و غبار فقط شهروندان شهرهای مرزی را درگیر می‌کند، اظهار داشت: حتی با این فرض هم موضوع اهمیت دارد. ما درباره سلامت مردم عراق هم ابراز نگرانی می‌کنیم. زمانی که ریزگرد می‌تواند چندصد کیلومتر را طی کند تا به شهرهای مرزی ایران برسد بدیهی است در مرکز کشور نیز قابل مشاهده است.

ریزگردهای داخلی، مزید بر علت

فاضل در ادامه بیان داشت:‌ البته باید توجه داشت ما گرفتار ریزگردهای دارای منشأ داخلی هم هستیم که از اثرات توسعه غیر‌اصولی شهرها، جاده‌ها، صنایع و معادن نشأت گرفته‌ است. وی اضافه کرد: متاسفانه گاهی مواد سمی حاصل از فعالیت‌‌های صنعتی و معدنی در جایی رها می‌شود و به واسطه وزش باد به صورت غبار یا در خاک با محصولات کشاورزی یا در مواقع بارندگی در قالب آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی به مکان‌های دیگر سرایت می‌کند. رئیس دانشگاه محیط‌زیست خاطرنشان کرد: آلودگی‌های محیط زیست در خاک، هوا و آب یا مستقیم سلامت جامعه را تهدید می‌کند یا با عوامل واسط منتقل می‌شود و بر همین اساس باید حساسیت‌های لازم در این باره وجود داشته باشد.

ریزگردهای سمی گاوخونی به پایتخت می‌رسد

این در حالی است که عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز درباره آلودگی ریزگردهای داخلی گفته است: گاوخونی، کانون جدید ریزگردهای سمی است. سید‌احمد خاتون‌آبادی عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با هشدار درباره وضعیت اسفبار تالاب گاوخونی بیان داشت: براساس تحقیقات صورت گرفته به وجود عناصر فلزی سنگین همچون سرب، کادمیم و جیوه که از پساب صنایع به تالاب وارد شده است پی برده‌ایم و این در حالی است که علف‌ها و نیزار خشک شده تالاب نیز در حال نابودی کامل است. این استاد رشته کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: بزودی و در صورت بی‌توجهی به احیای زنده‌رود و اعطا نشدن حقابه تالاب گاوخونی، کانون جدید بحران ریزگرد سمی در کشور در تالاب گاوخونی شکل می‌گیرد و غبار و ذرات سمی یاد شده با ورود جریان‌های باد شرق به غرب در فصل تابستان تا پایتخت کشور نیز انتشار خواهد یافت.

خطر فولاد برای محیط‌زیست

خاتون‌آبادی بیان کرد: توسعه صنایع در استان غیراصولی صورت گرفته چراکه تولید 70 درصد فولاد کشور در استان اصفهان با استفاده آب زاینده‌رود کار بی‌معنا و نادرستی بوده است. وی به ایسنا اعلام کرد: مشیت الهی بر این قرار گرفته است که میلیون‌ها سال قبل کویر مرکزی ایران توسط رودخانه زاینده‌رود که از زاگرس سرچشمه گرفته شکافته شود تا سکونتگاهی مناسب برای ایجاد تمدن شکوهمند در منطقه مرکزی ایران فراهم شود.

ایجاد سد زاینده‌رود و توهم وجود آب بی‌حد

به گفته وی، ایجاد سد زاینده‌رود، توهم وجود بی‌حد آب را در دهه‌های قبل ایجاد کرد و باعث شکل‌گیری صنایع بزرگی همچون ذوب‌آهن شد که مهاجرت‌هایی را به همراه خود رقم زد. این عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان افزود: بر اساس قانون، تحت هیچ شرایطی حقابه‌ها را نمی‌توان به جایی دیگر انتقال داد.

سوءمدیریت عامل اصلی خشکی‌ها

این عضو هیات‌مدیره جمعیت پیام سبز تصریح کرد: سالانه 170 میلیون مترمکعب حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی است که براساس برخی مطالعات این رقم می‌تواند تا 250 میلیون مترمکعب هم برسد که معادل آب تونل سوم کوهرنگ است که هنوز هفت کیلومتر آن به دلیل تأمین نشدن بودجه از سوی دولت احداث نشده است. خاتون‌آبادی با بیان اینکه سهم کاهش بارندگی‌ در خشکی زنده‌رود فقط 20 درصد است، تاکید کرد: 80 درصد نابودی رودخانه به دلیل سوء‌مدیریت است و بحث‌های حاشیه‌ای، توپ را به میدان دیگری انداختن و رفع مسؤولیت است. وی یادآور شد: در سال 1373 ذخیره سد زاینده‌رود به یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب رسید که در دهه 80 به یک میلیارد و در دهه 90 به حدود 900 میلیارد مترمکعب رسید و در حال حاضر زیر 600 میلیون مترمکعب تنزل یافته و به بیان بهتر در میزان ذخایر یادشده مدیریت نشده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها