کد خبر: ۲۵۴۰۴
زمان انتشار: ۱۷:۱۶     ۱۴ آبان ۱۳۹۰
اسناد کشف شده جديد در مقر سازمان اطلاعات معمر قذافي ديکتاتور ليبي، پرده ديگري از ارتباط نزديک بين رژيم قذافي و سازمان جاسوسي انگليس MI6 را فاش کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اين اسناد نشان مي دهد مسئولان انگليسي در سال 2003 به قذافي ديکتاتور سابق ليبي درخصوص معامله با "ويکتور بوت" دلال سلاح روس که هم اکنون در زندانهاي امريکا به سر مي برد، هشدار داده بودند. بوت تلاش کرده بود فعاليت هاي خود در ليبي نيز گسترش دهد. اين موضوع موجب بروز سئوالات جديد درباره نقش بوت در تلاشهاي سالهاي اخير قذافي براي تقويت انبارهاي تسليحاتي اين کشور شده است.


"لي اس ولوفسکي" معاون امنيت ملي سابق آمريکا در دولت کلينتون که رييس تحقيقات آمريکا درباره تماسهاي شبکه بوت و رژيم قذافي بوده است مي گويد: طرابلس يک مشتري خوب براي ويکتور بوت بوده است.


اسنادي که فعالان طرفدار حقوق بشر در يکي از دفاتر رژيم سابق قذافي پيدا کرده اند نشان مي دهد اواخر سپتامبر 2003 ميلادي مسئولان سازمان اطلاعاتي انگليس MI6 به "موسي کوسا" رييس سابق اطلاعات اين کشور هشدار داده بودند که بوت حضور تجاري قابل توجهي در ليبي دارد و قصد دارد منافع بيشتري در اين کشور به دست آورد. در اين اسناد پاسخ کوسا وجود ندارد. کوسا بعدا وزير خارجه ليبي شد و در زمان اوج گيري اعتراضات در اين کشور نيز به خارج از اين کشور فرار و متواري شد.


براساس اين اسناد که توسط ديده بان حقوق بشر منتشر شده است "مارک آلن" رييس وقت بخش مبارزه با تروريسم MI6 سازمان جاسوسي انگليس، در تماس تلفني با کوسا به وي درباره بوت هشدار داده بود. سپس يکي از معاونان آلن در پيگيري اين تماس طي دورنگاري به کوسا منافع تجاري بوت در ليبي را کاملا تشريح کرد و به وي هشدار داده بود بوت قصد دارد يک محموله هوايي را به طرابلس منتقل کند.


آلن که هم اکنون از کارشناسان يک موسسه تحقيقات امور بين الملل در لندن است از اظهار نظر درباره اين گزارش خودداري مي کند.مسئولان اطلاعاتي انگليس صحت اين اسناد را تاييد يا رد نکرده اند. اين مسئولان همچنين از تاييد ارتباط آلن با کوسا خودداري کرده اند.

پيش از اين نيز فاش شده بود که چگونه زندانیان و مظنونان ترور لیبیایی در پوشش برنامه ای موسوم به "رندیشن" به دولت قذافی تحویل داده می شدند تا تحت بازجویی های خشن قرار گیرند و اینکه چگونه MI6 سرویس اطلاعاتی انگلیس اطلاعات مربوط به مخالفان تبعیدی لیبی را به دیکتاتور تحویل می داده است.


رژیم طرابلس برای سرویس های جاسوسی غرب شریک مفیدی بوده است؛ زیرا آنها به خصوص سیا و MI6 زندانیان خود را برای بازجویی های بیشتر و بنا به گفته فعالان حقوق بشر برای شکنجه به لیبی می فرستادند.

اسناد منتشر شده در ایندیپندنت نشان دهنده روابط صمیمانه کوسا و همکارانش با سرویس جاسوسی انگلیس است. به طوری که نامه ها و فکس های ارسالی از سوی MI6 به او، حاوی کلمات و عبارات صمیمانه درج شده است ضمن آن که هدایایی بین آنها رد و بدل شده است.

رقابت آمریکا و انگلیس برای نزدیکی به رژیم قذافی تا جایی بود که انگلیس مایل نبود در ارتباط خود با لیبی نزدیکترین هم پیمان خود یعنی آمریکا را شریک کند. یک افسر MI6 در نامه ای به سرویس اطلاعات لیبی تشریح کرده است که او از ارائه هویت یک عامل این سرویس به واشنگتن خودداری کرده است. همچنین این اسناد جزئیاتی را در مورد دیدار تونی بلر با قذافی در طرابلس و اینکه دفتر نخست وزیر انگلیس درخواست کرده این دیدار در یک خیمه انجام شود، فاش کرده است.

گفتني است، ديده بان حقوق بشر همچنين در هفته هاي اخير اسنادي را منتشر کرده است که از همکاري دستگاه هاي اطلاعاتي امريکا و انگليس با سازمان اطلاعات رژيم قذافي حکايت دارد.روزنامه آمريكايي "وال استریت ژورنال" با استناد به مدارک کشف شده از مقر دستگاه امنیت خارجی رژیم قذافی در طرابلس، تاکید کرد:سيا در دوران حکومت جرج بوش افراد تحت تعقیب رژیم قذافی را که آنها را تروریست می خواند، به این رژیم تحویل داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها