کد خبر: ۲۵۶۹۳۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۱۰ مهر ۱۳۹۳
قهرمان کشتی فرنگی سبک وزن جهان گفت: «من یک ترم با سعید معروف در یک دانشگاه بودیم او را دوست دارم چون از ورزشکار باهوش خوشم می آید.»

به گزارش پایگاه 598 به نقل از سرویس ورزشی جام نیوز، از همان زمانی که وارد تیم ملی شد طلا می گرفت آن قدر که دیگر می گویند زرگری به راه انداخته است زرگری سوریان! بدون شک فوق ستاره كشتي فرنگي ايران و جهان كسي نيست جز حميد سوريان، جوان دوست داشتني، فني و تكنيكي شهرري كه پشت بسياري از بزرگان كشتي فرنگي دنيا را با هوش و ذكاوت بالاي خود به خاك رسانده است تا كشتي فرنگي ايران از داشتن چنين جوان رعنايي به خود ببالد. كسب 6 طلاي جهان، كار بزرگ و ارزشمندي است كه حالاحالاها بعيد به نظر مي رسد كسي در كشتي ايران و حتي جهان قادر به تكرار آن باشد.

 

گفتگو با حمید سوریان را در زیر می خوانید:

 

* آقای سوریان قرار بود به بازی های آسیایی نیائید؟

- بله اما آمدم با این تفاوت که من اولین دوره ای است به عنوان ورزشکار در بازی های آسیایی حضور ندارم و به عنوان تماشاچی آمده ام تا در کنار دیگر ورزشکاران کشورمان باشم و شاهد افتخارآفرینی های آنها.

 

* شما کجا و سالن بسکتبال کجا؟

- دوست داشتم رقابت بسکتبالی ها را از نزدیک ببینم به خصوص که بازی با فیلیپین هم حساس بود و خوشحالم که توانستند پیروز شوند البته این را هم بگویم که پا قدم من خوب بود و آمدم مساوی بودند و پس از آن توانستند پیروز شوند.

 

* حالا این تجربه چطور بود؟

- خیلی خوب بود خوشحالم از اینکه یکی از بچه های شهر ری به داد بسکتبال رسید و در دقابق آخر شاید اگر مهدی کامرانی نبود به فیلیپین می باختیم اما وقتی مهدی خوب کار کرد و موتور صمد هم راه افتاد توانستیم برنده شویم که جای خوشحالی دارد و امیدوارم بتوانند قهرمان شوند.

 

* تا حالا برای دیدن رشته های دیگر به سالن رفته بودی؟

- شاید باورتان نشود اما این اولین بار بود که رشته ای به غیر از کشتی را از نزدیک دیدم.

 

* سالن والیبال هم رفتی آنجا چطور بود؟

- بله والیبال را هم دوست دارم و خوشحالم از اینکه تیم ملی کشورمان جهانی موفق شده است امیدوارم مدال طلای اینجا را هم بگیرند. من یک ترم با سعید معروف در یک دانشگاه بودیم او را دوست دارم بازیکن باهوشی است و من از ورزشکار باهوش خوشم می آید.

 

* و اما طلای بهداد چطور بود؟

- بهداد از دوستان صمیمی من است و برایش بسیار خوشحال شدم. می دانستم که موفق خواهد بود ولی با همه اینها مدالش بسیار شیرین بود و به من که خیلی چسبید به خصوص که همیشه خودم مدال می گرفتم و تا کنون در جایگاه تماشاچی نبودم اما امروز با مدال بهداد این حس را تجربه کردم و حالا خیلی بهتر حس و حال مردم را وقتی ما رقابت داریم می فهمم

 

* رقابت عبدولی را چطور دیدی؟

- بیست سال است در کشتی هستم و چنین صحنه ای ندیده بودم. عبدولی در کشتی مقابل کره یک کشتی گیر تمام عیار بود. متاسفانه همه دیدند که چگونه حق این کشتی گیر خوب کشورمان را به ناحق پایمال کردند. سعید در این دیدار پهلوانی تمام عیار بود و همه فاکتورها از جمله پهلوانی، جسارت فن و تکنیک را رو کرد و 14 امتیاز ارزشمند را همراه با ضربه کردن حریف گرفت اما متاسفانه داوران حقش را خوردند. فقط می توانم بگویم متاسفم. شک ندارم که برنز سعید طلایی تر از طلاست و مردم ورزش دوست ایران از او همانند یک ورزشکار طلایی و قهرمان استقبال خواهند کرد.

 

* ناراحت نیستی از اینکه در این دوره مبارزه نمی کنی؟

- راستش را بگویم نه ناراحت نیستم.

 

* چرا؟

- بخاطر اینکه در رقابت های جهانی مبارزات سخت و سنگینی داشتم و بعد از آن تنها 10 روز برای رقابت های آسیایی زمان داشتیم و حضور در دو رقابت سطح بالا واقعا کار سختی است.

 

* مگر بقیه چنین شرایطی ندارند؟

- چرا اما به خاطر زمان نزدیک رقابت‌های جهانی تا این مسابقات بدنم آماده نبود و مربیان ترجیح دادند تا برای بازی‌های آسیایی دوباره وزن کم نکنم. از طرفی هفت وزن هم بیشتر نمی توانست شرکت کند.

 

* رقابت های جهانی چطور بود؟

- رقابت‌های جهانی همیشه سخت است، چرا که هر کشتی گیری که در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کند سعی می‌کند بهترین نماینده برای کشورش باشد و بهترین نتایج را کسب کند، اما خدا را شکر ما هم خوب عمل کردیم و توانستیم با شایستگی روسها را پشت سر گذاشته و عنوان قهرمانی را برای اولین بار به دست بیاوریم.

 

* با هفتمین طلا رکوردشکنی هم کردی؟

- بله اما شخصا به دنبال رکوردشکنی نبودم، بلکه همیشه سعی کرده‌ام به عنوان سرباز برای کشورم به روی تشک بروم و ضمن افتخارآفرینی، مردم را شاد کنم. خدا را شکر خوشحالی مردم بابت رسیدن من به هفتمین مدال طلای جهان و المپیک با قهرمانی ایران دو چندان شد و باعث شد مردم از تیم ملی کشتی فرنگی رضایت داشته باشند.

 

* الان مدالی هست که دوست داشته باشی بگیری؟

- بله مدال طلای المپیک برزیل را می خواهم. مدال المپیک سیری ناپذیر است. کسب مدال طلای المپیک از هر مدال دیگری شیرین تر است. تجربه ای در زندگی ام است که غیرقابل توصیف است. تنها کسانی حرف من را می فهمند که آن را گرفته باشند.

 

* پس برای همین است که همه مدال المپیک هستند؟

- وقتی مدال المپیک را گرفتم گفتم خب دیگر مدال المپیک را هم گرفتم و باید خداحافظی کنم همان موقع هادی ساعی به من گفت عمرا  بتوانی تازه مزه اش رفته زیر زبانت اگر دوره بعد نیامدی هر چه دلت خواست به من بگو.

 

* این همه افتخار و مدال داری چرا پس در تو چیزی به معنی غرور دیده نمی شود؟

- به خاطر اینکه اعتقاد دارم روزی که مغرور شوم تمام شدم برای همین هم هیچ گاه اجازه نمی دهم این اتفاق رخ دهد. من هر چه دارم از مردم دارم و جلوی آنها همیشه سرم پایین است.

 

* يكي از نكاتي كه با شنيدن نام حميد سوريان در ذهن تداعي مي شود اين است كه قهرماني هاي كم نظيرش علاوه بر ارزش ذاتي كه دارند از يك جهت ديگر قابل تامل اند و آن اين كه كسب 6 مدال طلاي جهان توسط يك ورزشكار در ورزش ما به نوعي سنت شكني بوده است چراكه در سال هاي اخير ديديم كه قهرمانان ما پس از كسب يكي، دو مدال طلاخيلي زود و به دلايل مختلف از دنياي قهرماني كنار رفته اند، فكر مي كني چه علل و عواملي باعث اين مهم شده است كه بتواني به حضورت در دنياي قهرماني آن هم با حفظ قله رفيع قهرماني جهان، ادامه دهي؟

- اول این را باید بگویم از اين كه در سال هاي اخير توانسته ام از عهده وظيفه خود يعني كسب افتخار براي كشورم و خوشحال نمودن مردم عزيز اين آب و خاك بر بيايم بسيار خوشحالم و از اين بابت شكرگزار بارگاه حق تعالي هستم. فكر مي كنم وجود هدف مشخص و حركت به سمت و سوي آن هدف بزرگ، اصلي ترين عامل ماندگاري من در اوج دنياي قهرماني است؛ ز طرف ديگر از لطف خداوند و محبت و بزرگي افرادي كه افتخارات شاگردي آنها را در اين سال ها داشته ام، غافل نيستم.

 

* يعني فكر مي كني نداشتن هدف مشخص، اصلي ترين عامل تداوم نيافتن قهرماني برخي كشتي گيران ما بوده است يا اين كه عوامل ديگري در اين رابطه تاثيرگذار بوده اند؟

- معتقدم اين كه برخي از قهرمانان ما بعد از كسب يكي، دو مدال از دنياي قهرماني خداحافظي كرده اند اين مساله نشات گرفته از نبود نگاه حرفه اي در ورزش كشورمان است. وقتي به ورزشكار كم توجهي مي شود، چنين مسائلي تعجب برانگيز نيست. اگر خواستار تداوم افتخارآفريني قهرمانانمان هستيم بايد مسوولان به مسائل مختلف ورزشكاران توجه داشته باشند تا آنها نيز تمام هدف، فكر و ذكر خود را ورزش كردن و كسب افتخار براي كشور و تداوم آن بدانند. بنابراين احساسم اين است كه براي همه قهرمانان ما تداوم حضور در دنياي قهرماني و در اوج ماندن امكان پذير است، اما به دليل مشكلاتي كه در زندگي ورزشكاران وجود دارد اين مسير قطع مي شود. كسي كه تلاش مي كند براي كشورش در ميادن مختلف بين المللي افتخارآفرين باشد چند صباحي بيشتر نمي تواند همه نگاه و توجهش به ورزش باشد، چراكه بعد از مدتي مشغله فكري معيشتي بر او غالب مي شود و با چنين مشغله بزرگي كه در واقع يك معضل بزرگ محسوب مي شود نبايد انتظار تداوم قهرماني داشت. بديهي است قهرماني و تداوم آن مستلزم اين است كه ورزشكار شبانه روز و در طول ساليان متمادي براي رسيدن به هدفش تلاش كند. با بروز يك مشغله فكري، آرامش ذهني و فكري ورزشكار به هم مي ريزد و در چنين شرايطي خود به خود مجاب مي شود كه از دنياي قهرماني فاصله بگيرد تا بيش از اين از زندگي شخصي خود عقب نماند.

 

* اهل کتاب خواندن هستی؟

- اهل کتاب هستم و بیشتر به کتاب های عرفانی علاقه دار

 

* حمید سوریان انسان موفقی است؟

- این موضوعی است که دیگران باید در موردش اظهارنظر کنند، اما در زمینه ورزشی از خودم احساس رضایت می کنم. هرچند در این مسیر اشتباهاتی هم داشته ام، اما فکر می کنم در مجموع خوب عمل کرده ام. انشاءالله از اینجا به بعد هم توانایی حرکت در ادامه مسیر را داشته باشم. من حتی از شکست هایی که در دوران ورزشی متحمل شده ام هم احساس رضایت می کنم و از هرکدام درس های زیادی نصیبم شده است..

 

* رمز موفقیت تو چه بود؟

- از زمانی که به تشک کشتی پا گذاشتم تا امروز خیلی از مشکلات خواسته و ناخواسته سد ‌راه پیشرفت من بوده‌اند، اما انگیزه و علاقه به من نیرویی داد که این مشکلات را از سر راه بردارم. بدون زحمت کشیدن هیچ کس نتیجه نمی‌گیرد. به نظر خودم یکی از نقاط قوتم این بود که در این چند سال هر روز تمرین کرده‌ام. حتی وقتی ناامید بوده‌ام تمرین را رها نکرده‌ام یکی از رموز موفقیت یک ورزشکار همین پیوستگی در تلاش و تمرین است.

 

* طرفدار قرمزی یا آبی؟

- من طرفدار سرخابی هستم.

 

* از کدام مربی فوتبال بیشتر خوشت می آید؟

- از بین مربیان فوتبال امیر قلعه نویی را دوست دارم و علی دایی را اسطوره پرسپولیسی ها می دانم و از کریم باقری هم خیلی خوشم می آید.

 

* برای کسی هم کری می خوانی؟

- من برای هیچ کس تا الان کری نخوانده ام

 

* تا حالا به بازیگری فکر کردی؟

- هیچ وقت به پیشنهاد بازی در فیلم و حضور در سینما پاسخ مثبت نمی دهم چون مرد این عرصه نیستم.

 

* کدام خواننده ها را دوست داری؟

- صدای رضا صادقی و محمد علیزاده را دوست دارم و با سعید عرب و محمد علیزاده رفیق هستم.

 

* اهل مد هستی؟

- نه اهل مد نیستم و از آن آدم هایی نیستم که در پوشش خود پیرو مد باشم.

 

* و بزرگترین رقیبت در زندگی؟

- خودم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها