کد خبر: ۲۶۵۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۲۳ آبان ۱۳۹۰
ویلیام یاردلی در روزنامه ی نیویورک تایمز فاش نمود:
چندی است انتشار خبر محاکمه ی گروهبان امریکایی که متهم به قتل غیرنظامیان افغان برای تفریح و خوشگذرانی، و همچنین مثله کردن اجساد آنان بود تیتر روزنامه ها و سایت های گوناگون شده است. در مسلک امریکایی، خون حداقل سه غیرنظامی بیگناه که حتی به جنازه های آنها نیز رحم نشده در همین حد محترم است که قصابانشان را با مجازاتی غیر منصفانه و خفیف به حدی جرمی سازند که نه تنها آن کشتارهای بی رحمانه را “نبرد در شرایط جنگی” توصیف کرده بلکه با گستاخی از همین مجازات اندک هم ادعای ناخرسندی نمایند.
سرویس بین الملل پایگاه 598، چندی است انتشار خبر محاکمه ی گروهبان امریکایی که متهم به قتل غیرنظامیان افغان برای تفریح و خوشگذرانی، و همچنین مثله کردن اجساد آنان بود تیتر روزنامه ها و سایت های گوناگون شده است.

در این میان، نکته ی قابل توجه نهایت مجازاتی است که برای این سرباز حیوان صفت امریکایی در نظر گرفته شده است. روزنامه ی نیویورک تایمز  در مقاله ای به قلم ویلیام یاردلی با ذکر جزئیاتی از وحشی گری های سربازان امریکایی در افغانستان به انعکاس این خبر پرداخته و نوشته است: "او به حبس ابد محکوم شده اما می تواند در کمتر از ده سال واجد شرایط آزادی مشروط شود.”

در مرام و مسلک امریکایی، خون حداقل سه غیرنظامی بیگناه که حتی به جنازه های آنها نیز رحم نشده در همین حد محترم است که قصابانشان را با مجازاتی غیر منصفانه و خفیف به حدی جرمی سازند که نه تنها آن کشتارهای بی رحمانه را "نبرد در شرایط جنگی” توصیف کرده بلکه با گستاخی از همین مجازات اندک هم ادعای ناخرسندی نمایند؛ چنانکه نیویورک تایمز می نویسد: "هنگامی که حکم خوانده می شد گروهبان گیبس حیرت زده بود و دهانش از تعجب باز مانده بود.”

اما یکی از سایت هایی که احتمالا تحت نظر طالبان است با انتشار تصاویری بی نهایت دلخراش از قصابی افغان ها-اعم از طالبان و غیرنظامی- به دست سربازان سخیف امریکایی می نویسد: (نقل به مضمون) ممکن است تمام این تصاویر به پرونده کشتارهای سه گانه مرتبط نباشند اما بی شک نشان دهنده ی اعمال خلاف قانون و خلاف انسانیت سربازان امریکایی هستند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: " پایگاه مشترک لویس مک کورد، واشنگتن- سرباز متهم به سردستگی یک واحد ارتشی شرور که سال گذشته سه غیر نظامی افغان را برای تفریح کشته بودند –جرائمی که منجر به عصبانیت رهبران و روستائیان افغان شد و رده های بالای ارتش امریکا را به لرزه درآورد- روز پنجشنبه برای تمام اتهاماتش مجرم شناخته شد.

کالوین گیبس، افسر 26 ساله ی امریکایی، برای سه فقره قتل، مشارکت در ارتکاب جنایت و چندین اتهام دیگر ازجمله هتک حرمت یکی از همکارانش و بریدن انگشتان و کندن دندان اجساد مجرم شناخته شد. او به حبس ابد محکوم شد اما می تواند در کمتر از ده سال واجد شرایط آزادی مشروط شود.

این حکم که در کمتر از یک روز پس از مشورت های هیئت منصفه پنج نفره طی نه روز دادگاه نظامی در این پایگاه در 45 مایلی جنوب سیاتل ارائه گردید، یک پیروزی قاطع برای وکلای ارتش قلمداد می شود که پرونده ی آنها علیه گروهبان گیبس، بر شهادت سربازانی استوار است که به جرم خود در این جنایات اعتراف کرده اند. از پنج سرباز متهم به قتل در این پرونده، سه نفر به جرم خود اعتراف کرده و یک نفر متهم به قتل غیر عمد است.

فیلیپ استاک هاوس، وکیل گروهبان گیبس، سعی کرد هیئت منصفه را متقاعد کند بیشتر سربازانی که موکل او را متهم کرده اند، این کار را برای تخفیف مجازات خود انجام داده اند، و اینکه توضیحات آنها متناقض بوده اند. وکلای ارتش اظهار داشتند از آنجاییکه بسیار از سربازها به جرم خود در قتل و دیگر جرائم جدی اعتراف کرده اند، پس دلیلی برای دروغ گفتن ندارند. روز چهارشنبه سرگرد رابرت استیل در اظهارات پایانی خود از هیئت منصفه پرسید:" آیا همه دنبال پاپوش دوختن برای گروهبان گیبس هستند؟ مسخره است!”

روی هم رفته، پنج سرباز متهم بودند در اوایل سال گذشته در سه مرحله غیرنظامیان را به قتل رسانده اند. این سربازان بارها و بارها گروهبان گیبس را به عنوان مبدع "سناریوهایی” معرفی کردند که گروه در آنها با منفجر کردن نارنجک یا قرار دادن سلاح کنار اجساد قربانیان، شرایط جنگی را جعل می کرد. آنها گفتند او حتی از "Drop Weapon” نارنجک استفاده می کرد تا قربانیان مسلح به نظر برسند. بعضی از سربازان، کنار اجساد ژست گرفته و عکس انداخته بودند و اجزای بدن آنها را به عنوان یادگاری برداشته بودند. گروهبان گیبس متهم است که انگشتان اجساد را بریده و بعدا ا آنها برای ارعاب سربازان دیگر استفاده کرده است.

او همچنین دندان یکی از قربانیانش را کنده بود. گیبس در  دادگاه گفت با جدا کردن اعضای بدن [و مثله کردن] اجساد، آنها را از هیئت انسانی خارج می کرده است. او ادامه داد بریدن انگشتان آنها برای او براحتی جدا کردن شاخ های یک گوزن بوده است.

گروهبان گیبس با بیان اینکه از مثله کردن اجساد شرمسار است گفت: "من سعی داشتم قوی باشم؛ یک انسان قوی!.” اما او با اصرار افزود افرادی را که به قتل رسانده برای خود و گروهش تهدید جدی داشته اند.

این سربازان اعضای سابق تیپ زرهی پنجم، لشگر پیاده نظام دوم بودند که در سال 2009 از این پایگاه به افغانستان فرستاده و در آنجا مستقر شدند. آنها بیشتر زمان خود را به گشت زنی در جاده ها و روستاهای کوچک نزدیک قندهار می گذراندند؛ بعضی از سربازان گفته اند که قتل های تفریحی زمانی واقع می شدند که واحد، از اینکه شاهد درگیری و نبرد چندانی نبود خسته می شد. در پاییز سال 2009 گروهبان گیبس که قبلا در عراق خدمت کرده بود به عنوان رهبر جوخه به واحد ملحق گشت. این واحد در آن زمان چند ماه از استقرار را پشت سر می گذاشت. او تنومند بود 193 سانت قد داشت. همکارانش او را دارای شخصیتی کاریزماتیک توصیف می کنند که از لحاظ تاکتیکی بسیار هوشمند است. اگرچه بسیاری از اعضای گروه به مصرف حشیش در حال گشت زنی اعتراف کرده اند اما او به مصرف مواد مخدر متهم نشده است.

در ژانویه ی 2010 اولین قتل رخ داد. دومین قتل در ماه فوریه و سومین آنها در ماه می واقع شدند. و هربار وانمود می شد که قتل ها در شرایط جنگی اتفاق افتاده اند.

درحالیکه برخی از متهمین درگیری در کشتارها را پذیرفته اند و پای گروهبان گیبس را هم از لحظه ی شروع تحقیقات در ماه می 2010 به میان کشیده اند اما او اصرار دارد که مقصر نیست و اینکه تمام آن کشتارها در شرایطی رخ داده که او آنها را شرایط جنگی می داند. آقای استاک هاوس به هیئت منصفه گفت: "این واژه را به ذهن بسپارید: خیانت! زیرا تمام چیزی که در این پرونده می بینید اوج خیانت یک سرباز پیاده است.”

هنگامی که حکم خوانده می شد گروهبان گیبس حیرت زده بود و دهانش از تعجب باز مانده بود.

جرمی مورلاک، یکی از شاهدین اصلی علیه گیبس در ماه مارس به هر سه قتل اعتراف کرده و به 24 سال زندان محکوم شد. آدام سی. وینفیلد در ماه آگوست به قتل غیرعمد در یکی از کشتارهای مذکور اعتراف کرده و به سه سال زندان محکوم گشت. و در ماه سپتامبر اندرو هلمز به یکی از آن سه قتل اعتراف کرد.

بسیاری از متهمین، مانند شش نفر دیگری که در واحد خود متهم شده بودند، برای اتهاماتی از قبیل مصرف حشیش و هتک حرمت یکی از همکارانشان –که در نهایت منجر به راهنمایی بازرسین ارتش به کشف آن قتل ها شد- اعتراف کردند.

گروهبان گیبس در میان سربازانی که در این پرونده متهم بودند دارای درجه ی بالاتری بود. پس از شروع تحقیقات در تابستان سال 2010، سرهنگ هری دی. تونل، رهبر تیپ از مقام خود کنار گذاشته شد."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
متین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۱
۰
آمریکا مهدتمدن بشریت=نمونه بارزآن اعمال گروهبان....

نقص قانون جزایی این کشورمشهوداست....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها