کد خبر: ۲۶۵۷۸۲
زمان انتشار: ۱۹:۵۰     ۰۷ آبان ۱۳۹۳
آيا مي‌ دانستيد که علي پروين اولين گل بازي پرسپوليس ـ پيکان را وارد دروازه پرسپوليس کرده است؟

به گزارش پایگاه 598، پرسپولیس ـ پیکان، ریشه ای به اندازه 46 سال سابقه در بازی های روبه‌روی هم دارند ... 10 نکته از رقابت های پرسپولیس و پیکان را مرور می‌ کنیم:

1. ایران ناسیونال خیامی
کارخانجات ایران ناسیونال در سال 1341 توسط برادران خیامی، تاسیس شد، ایران ناسیونال در سال 46 خط تولید پیکان را راه انداخت، پیکان اتومبیل انگلیسی هیلمن 1600 بود که کارخانجات تالبوت در انگلستان آن را تولید می‌کرد. اولین پیکان از وسط یک کیک بزرگ خارج شد و پیکان تهران الف وارد بازار شد، پیکانی ها برای تبلیغ اتومبیل خود، یک تیم فوتبال ساخت تیمی که نادر لطیفی مربیش بود و بازیکنانی چون حسین همیشه جوان و علی پروین را جذب کرده بود.

2. پروتکل همکاری پیکان سرخ
در سال 48 براساس یک پروتکل همکاری بین خیامی مدیر پیکان و عبده مدیر پرسپولیس، ستارگان پرسپولیس به جز عزیز اصلی به پیکان رفتند. آلن راجرز سرمربی این تیم شد پیکان قهرمان تهران و جام دوستی شد اما اولین اختلافات در سال 49 بروز کرد و ابتدا همایون بهزادی، شاهرخی، کلانی و کاشانی و سپس سایر ستارگان به پرسپولیس برگشتند به دنبال بازگشت آنها پیکان اعلام انحلال کرد.

3. دادرس و چراغ روشن
در دهه60، تیم های والیبال و بسکتبال پیکان، فعالیت شروع کردند اما همه منتظر تولد دوباره پیکان در فوتبال بودند، بعد از آنکه دادرس تیم های گسترش تهران و سایپا را مدیریت کرد، در سال 79 با خریداری امتیاز تیم بهمن، وارد مسابقات شد. پیکان در مسابقات لیگ دهم آزادگان رسما به فوتبال اضافه شد.

4. پیکان بهترین تیم ایران
آلن راجرز سرمربی پیکان 48، که در سال 50 سرمربی پرسپولیس شد و در 2 بازی تاریخی با پرسپولیس، با نتایج 4 ـ یک و 6 ـ صفر تاج را برد و برابر تیم ناسیونال اروگوئه قهرمان مسابقات باشگاه های جهان پیروز شدند آن پرسپولیس رویایی، بلکه پیکان سال 48 را بهترین تیم باشگاهی ایران می‌ داند در فینال مسابقات جام دوستی در سال 48 پیکان تیم قدرتمند زسکای مسکو را 2 ـ صفر برد، زسکا در مسابقات دوستی سال 47 تیم‌ملی را شکست داده بود.

5. تولد پیکان تازه ـ پروین از اینجا آمد
اگر پیکان سال 49، با طاووسی، برادران وطنخواه، آشتیانی، جعفر کاشانی، حمید جاسمیان، محراب شاهرخی، اصغر ادیبی، فریدون معینی، علی پروین، ناظم گنجاپور، حسین کلانی، همایون بهزادی و ... کارش را تعطیل کرد، پیکان 79 با مردانی چون مهدی واعظی، ناصر شیردل، اصغر مدیرروستا، حسین معمار و ... متولد شد، نکته اینکه علی پروین بزرگترین و پرافتخارترین مرد تمام ادوار پرسپولیس از پیکان آمده است.


6. سرخ های پیکان

به جز ستارگانی که سال 49 از پرسپولیس به پیکان رفته و برگشتند، مردان دیگری چون ذوالفقارنسب، مایلی‌کهن، افشین پیروانی، اسماعیل حلالی، حمید درخشان و ... مربیان و بازیکنان مشترک 2 تیم بودند، از جمع جوان ترها یا معمولی تر، میثم رضاپور و علیرضا محمد و خیلی های دیگر در این 2 تیم بودند.

7. 100هزارنفر برای باخت پرسپولیس
پرسپولیس و پیکان بازی 100هزارنفری هم داشته اند. از آن بازی هایی که طی آن پرسپولیس، آماده صعود پرتاب به سوی قهرمانی بوده است، در هفته چهارم مسابقات فوتبال لیگ سوم حرفه ای و در روز 12مهرماه سال 1382، در حالی که همگان آماده تماشای برد متوالی چهارم سرخ ها بعد از برد 8 ـ 2 برابر پگاه گیلان، یک ـ صفر مقابل ابومسلم و 5 ـ 2 برابر فجرشهیدسپاسی، آماده برد برابر پیکان است اما در حضور 100هزار تماشاگر ذوالفقارنسب با پیکان ـ پرسپولیس وینگو بگویچ را 2 ـ 1 شکست داد ...

8. باخت هولناک
تیم پیکان در اسفند 1385، 4 ـ 3 پرسپولیس را برد. نکته جالب اینکه بعد از این باخت، در 26 بازی متوالی از مسابقات لیگ حرفه ای، سرخپوشان به هیچ تیمی نباخته و در این مدت، صاحب 17 برد و 7 مساوی برابر حریف شدند. این 4 گل بیشترین تعداد گلی بود که پیکان در یک بازی برابر پرسپولیس به ثمر رساند.

9. شیش تایی ها
در یکی از بدترین سالیان تاریخ فوتبال پرسپولیس، در سال 91، در روزهایی که سرخ ها بد نتیجه می‌ گرفتند، به ناگاه در یک بازی تاریخی پرسپولیس بهترین برد خود برابر تیم فوتبال پیکان در تاریخ 2 تیم را رقم زد و 6 ـ صفر پیکان را شکست داد. در این بازی کریم انصاری‌فرد، هتریک کرد، انصاری‌فرد در آن سال تنها 9 گل برای سرخ ها زد که یک سوم آن برابر پیکان بود.

10. آمارهای خط پایان
آخرین بازی پرسپولیس پیکان در بهمن سال 92 برگزار شد. در این بازی پرسپولیس 2 ـ یک پیکان را برد ... بهترین بردهای پرسپولیس برابر پیکان با نتایج 6 ـ صفر و 5 ـ یک بود. بهترین برد پیکان برابر پرسپولیس با نتیجه 3 ـ صفر بوده است. اولین نتیجه پرسپولیس و پیکان در سال 47 صفر ـ صفر شده است. اولین گل بازی های پرسپولیس و پیکان را علی پروین زده، البته با پیراهن پیکان به پرسپولیس.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها