کد خبر: ۲۶۸۰۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۶ آبان ۱۳۹۰
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مذاکرات واشنگتن با همپیمانان غربی خود از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین دیگر اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور افزایش فشار بر ایران در نشست دو روزه این آژانس در وین خبر داد.
به گزارش افکار، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد: واشنگتن امیدوار است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیامی قاطع برای ایران در نشست دو روزه خود داشته باشد.
 
وی افزود: دولت آمریکا شدیدا انتظار دارد تا ۳۵ عضو شورای حکام آژانس در نشست روز‌های پنج‌شنبه و جمعه خود در وین گزارش اخیر مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهند.
 
تونر در ادامه با اشاره به تلاش واشنگتن برای تحت فشار گذاشتن کشورهای عضو شورای حکام آژانس بمنظور تصمیم‌گیری علیه ایران تأکید کرد: دولت آمریکا در روزهای اخیر مذاکراتی را با شرکای خود فرانسه، انگلیس و آلمان در کنار چین و روسیه که نمایندگان گروه ۵+۱ هستند برگزار کرده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما به طور موثر و بسیار نزدیک با این کشورها همکاری می‌کنیم و همچنین با دیگر اعضای شورای حکام نیز گفت‌وگوهایی داشته‌ایم.
 
وی تصریح کرد: به اعتقاد من نتیجه ای که ما به دنبال آن هستیم این است که ه ایران کاملا واضح و بدون ابهام نگرانی‌های بسیار جدی درباره برنامه هسته‌ای ایران را به این کشور نشان دهیم.
 
تونر بدون اشاره به اقدامات خاصی که واشنگتن به دنبال آن است، گفت: ما به نشست شورای حکام آژانس به عنوان فرصتی برای ابلاغ پیامی قاطع به ایران می‌نگریم.
 
بنا بر این گزارش، واشنگتن و شرکای غربی این کشور از شورای حکام آژانس می‌خواهند تا آنچه را که دیپلمات‌های اروپایی "قطعنامه‌ای واضح" در محکومیت ایران نامیده‌اند، به تصویب برساند که این می‌تواند تا آنجا پیش رود که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود.
 
این گزارش افزود: چنانچه واشنگتن موفق نشود محکومیت قاطع ایران در وین را بدست آورد، کسب تأییدیه شورای امنیت برای تصویب دور پنجم تحریم‌ها علیه ایران دشوار خواهد بود.
 
این در حالی است که دیپلمات‌های غربی از ادامه مخالفت پکن و مسکو با قدرت‌های غربی بر سر تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در نشست دو روزه وین مورد بررسی قرار می گیرد، خبر دادند. 
 
دیپلمات‌های غربی اعلام کردند: قدرت‌های جهان اواخر روز گذشته به پایان دادن بر اختلافاتشان در خصوص پیامی که آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران در نشست روز پنج‌شنبه شورای حکام منتشر خواهد کرد، نزدیک شدند اما این اختلافات همچنان برقرار است.
 
 یکی از نمایندگان غرب در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: دیپلمات‌های کشورهای غربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به توافق در خصوص قطعنامه‌ای در رابطه با ایران که مورد قول تمام قدرت‌های مهم از جمله روسیه و چین باشد بسیار نزدیک شده‌اند اما این توافق هنوز حاصل نشده است.
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که سه شنبه هفته گذشته منتشر کرد، درباره برخی احتمالات در خصوص نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران در آینده ابراز نگرانی کرده بود، اما هیچ مدرک موثقی که این نگرانی‌ها را تأیید کند، ارائه نکرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بار نیز همچون دفعات پیش بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.
  
غرب و در رأس آن آمریکا مدعی آن است که جمهوری اسلامی ایران مخفیانه در تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی است و این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا غیرنظامی بوده و قصد تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود صرفا استفاده‌های غیرنظامی و صلح آمیز است. این در حالی است که آمریکا به تنهایی بیش از 9 هزار سلاح‌ اتمی در اختیار دارد و تنها کشوری است که از این سلاح علیه بشریت استفاده کرده است.

بنا بر این گزارش، ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی قرار است امروز پنج‌شنبه در مقر آژانس در وین گرد هم آیند و نشست دو روزه‌ای را آغاز کنند. این گفت‌وگوها علاوه بر موضوع هسته‌ای ایران، به برنامه هسته‌ای سوریه نیز خواهد پرداخت. نشست امروز شورای حکام ساعت ۰۹:۳۰ به وقت گرینویچ آغاز به کار خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها