کد خبر: ۲۶۸۶۶
زمان انتشار: ۲۰:۵۷     ۲۶ آبان ۱۳۹۰
دیپلمات‌های غربی:
دیپلمات‌های غربی از ادامه مخالفت پکن و مسکو با قدرت‌های غربی بر سر تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در نشست دو روزه وین مورد بررسی قرار می گیرد، خبر دادند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های غربی اعلام کردند: قدرت‌های جهان اواخر روز گذشته به پایان دادن بر اختلافاتشان در خصوص پیامی که آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران در نشست روز پنج‌شنبه شورای حکام منتشر خواهد کرد، نزدیک شدند اما این اختلافات همچنان برقرار است.
 
یکی از نمایندگان غرب در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: دیپلمات‌های کشورهای غربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به توافق در خصوص قطعنامه‌ای در رابطه با ایران که مورد قول تمام قدرت‌های مهم از جمله روسیه و چین باشد بسیار نزدیک شده‌اند اما این توافق هنوز حاصل نشده است.
 
وی افزود: این قطعنامه از ایران خواهد خواست تا گفت‌وگوها با آژانس را بیشتر کرده و به تعهدات خود کاملا پایبند باشد. این قطعنامه همچنین از مدیر کل آژانس می‌خواهد تا گزارشی را در ماه مارس در خصوص وضعیت این قطعنامه ارائه دهد.
 
یکی دیگر از مقامات غربی که نامش فاش نشد، اعلام کرد: کشورهای غربی به طور محتاطانه‌ای خوشبین هستند، اگرچه اختلافات زمانی به این معنی است که این توافق تا صبح روز پنج‌شنبه درست پیش از آغاز نشست شورای حکام حاصل نمی شود.
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که سه شنبه هفته گذشته منتشر کرد، درباره برخی احتمالات در خصوص نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران در آینده ابراز نگرانی کرده بود، اما هیچ مدرک موثقی که این نگرانی‌ها را تأیید کند، ارائه نکرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بار نیز همچون دفعات پیش بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.
 
غرب و در رأس آن آمریکا مدعی آن است که جمهوری اسلامی ایران مخفیانه در تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی است و این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا غیرنظامی بوده و قصد تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود صرفا استفاده‌های غیرنظامی و صلح آمیز است. این در حالی است که آمریکا به تنهایی بیش از 9 هزار سلاح‌ اتمی در اختیار دارد و تنها کشوری است که از این سلاح علیه بشریت استفاده کرده است.
 
بنا بر این گزارش، بلافاصله پس از منتشر شدن گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، واشنگتن، پاریس و لندن از فرصت استفاده کردند تا از این گزارش به عنوان توجیهی برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند، اما پکن و مسکو که روابط درازمدتی با ایران دارند، تا کنون کاملا محتاطانه برخورد کرده‌اند.
 
دیپلمات‌های غربی همچنین اعلام کردند: چنانچه چین و روسیه نیز با قطعنامه شورای حکام علیه ایران موافقت نکنند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این قطعنامه بدون موافقت این دو کشور به تصویب برسد، اما کشورهای غربی تمایل بسیار زیادی دارند تا از وقوع چنین اختلافی که عواقب ناخوشایندی به همراه دارد، خودداری کنند.
 
بنا بر این گزارش، ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی قرار است امروز پنج‌شنبه در مقر آژانس در وین گرد هم آیند و نشست دو روزه‌ای را آغاز کنند. این گفت‌وگوها علاوه بر موضوع هسته‌ای ایران، به برنامه هسته‌ای سوریه نیز خواهد پرداخت. نشست امروز شورای حکام ساعت ۰۹:۳۰ به وقت گرینویچ آغاز به کار خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها