کد خبر: ۲۶۹۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۲۸ آبان ۱۳۹۰
درد نامه گروه جهادی طلاب فدائیان عدالت از یک منطقه محروم:
چقدر سوختم وقتي از زبان فرماندار عنبر آباد شنيدم كه يك بچه به خاطر اينكه مادرش به او 5000 تومان نداده بود ،مي رود پشت كپر و خودش را مي سوزاند.چقدر آتش گرفتم وقتي شنيدم دست و پا و صورت خيلي از بچه ها و دخترها به خاطر آتش گرفتن كپر سوخته است. چقدر سوختم وقتی شنیدم چند نفر از بچه های آن جا به علت وجود خانه های کپری و منفذهای کپر دچار عقرب زدگی شده بودند !!!
به گزارش پایگاه 598، چندی است که گروه جهادی فدائیان عدالت که به همت جمعی از طلاب جوان حوزه های علمیه قم راه اندازی گردیده است به خدمت رسانی در مناطق محروم کشور مشغول می باشند.

در سال های گذشته گروه جهادی فدائیان عدالت  حضور پر رنگی را در بخش عنبر آباد از توابع جیرفت کرمان داشته است که به علت فقر و محرومیت بسیار بالای مردم مظلوم این منطقه هنوز کاستی های فراوانی در امکانات و شرایط اولیه زندگی در این منطقه کپر نشین وجود دارد.

متن ذیل دردنامه این طلاب جوان خطاب به مسئولان نظام می باشد که حکایتی مختصر از فقر و محرومیت بیش از حد مردم آن منطقه می باشد:

هر چند دولت نهم و دهم خدمات عظیمی در اقتصاد و مسکن سازی و اشتغال آفرینی و... ایجاد نموده است اما از باب آنکه توجیه ، حماقت ؛ تضعیف ، خیانت ؛ و تکمیل ، رسالت است باید برحسب رسالت حوزوی خودم عرض نماییم که علی رغم 2500 مسکنی که در طی این چند سال به همت مضاعف دولت محترم در منطقه جبل بارز جنوبی شهرستان عنبرآباد ساخته شده است و خدمات فراوان دیگری همچون ساخت دبیرستان شبانه روزی ریحانه النبی مردهک با هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد تومان ، تجمیع 15 شهرک ، ساخت 15 خانه بهداشتی و 14 مسجد در جبل بارز جنوبی و ... که انجام داده است هنوز متاسفانه شاهد کپر نشینان زیادی در این منطقه و سایر مناطق می باشیم که اینها دیده نشده اند و مغضوب و مطرود صاحبان زر و زور و تزویر واقع گشته اند گوئی اینها سهمی از خاک ایران را نداشته و جزئی از مردم ایران نمی باشند چرا که وقتی در فروردین 90 گروه جهادی فدائیان عدالت قم را راهی عنبر آباد نمودیم به عینه دیدیم که هنوز که هنوز است مردم برای تأمین ابتدائیات خود ( همچون حمام ، دستشویی ، آب سالم آشامیدنی ، نان ،گازوئیل، نفت ، بهداشت ، جاده ، مدرسه ،تلفن ، آنتن دهی موبایل و تلویزیون و... ) با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

وقتی به روستاهای دهستان نرگسان و مردهک در منطقه عنبر آباد می روی گویا عالم بر سرت خروار می شود مظلومیت 1400 سالۀ اهل بیت (ع) و تشیع در جلوی چشمانت مجسّم می شود آنجا نیازی به روضه خوان و مداح و ذکر مصیبت نداری وقتی ناله های بی فریادرس مردم را ( که گویا بعد از چند سال گوشی برای شنیدن پیدا کرده اند ) می شنوی دوست داری که زمین دهان باز کند و تو رادر درون خود فرو ببرد تا مجبور نباشی در کسوت روحانیت عرق شرم بر زمین بریزی و سنگینی نگاه ملتمسانه یتیمان علی (ع) را تحمل کنی ؛ بغض گلویت را می گیرد و بجای اشک خون گریه می کنی که چرا ...؟

روستای بُندرریز عجیب ترین جایی بود که دیدییم. الفبای اولیه بهداشت هم برای این مردم نامانوس بود، در رساندن عمق فاجعه همین بس که در این روستا حتی یک دستشویی وجود نداشت و همین ریشه بسیاری بیماری ها مخصوصاً در زنان و کودکان شده بود. دلخراش ترین روز سفر در این روستا رقم خورد. مادرش می گفت جن زده شده ، نیمه شب از خواب می پرد و جیغ و داد می زند و فریاد می کشد ؛ از بچه های بندریز عنبرآباد کرمان بود همین نوروز امسال (1390) ؛ وقتی پزشکمان معاینه اش کرد دید به دلیل نبود حمام و دستشویی و مواد شوینده ؛ بدن بچه شده معدن انگل و میکروب ، که با آزار آنها نیمه شب از خواب می پرد و از درد جیغ می کشد ؛ او جن زده نشده بود او فراموش شده بود ( آنهم نه در بین کفار بلکه در بین شیعیان ، آنهم بعد 32 سال از پرپر شدن هزاران هزار جوان ) می دانید چرا ؟ چون او آقازاده نبود .

کودکانی که واقعاً در این ماجراها بی گناه ترین بودند. کلی بزرگترها را نصیحت کردیم که به بچه هایتان رحم کنید، لا اقل چاه را که خودتان می توانید حفر کنید. اما این مردم یا اهمیت موضوع را نمی دانستند، یاحتی در چنین موارد جزئی هم نیاز به محرّک داشتند.

چقدر سوختم وقتي از زبان فرماندار عنبر آباد شنيدم كه يك بچه به خاطر اينكه مادرش به او 5000 تومان نداده بود ،مي رود پشت كپر و خودش را مي سوزاند.چقدر آتش گرفتم وقتي شنيدم دست و پا و صورت خيلي از بچه ها و دخترها به خاطر آتش گرفتن كپر سوخته است.

مردمان این دیار که صدها خانوار پراکنده هستند در بین انواع حشرات و حیوانات موزی زندگی می کنند و تنها به این می اندیشند که چه کنند تا زنده بمانند.

کودکان اغلب در وضعیت بهداشتی بدی به سر می بردند. اکثر کودکان از نارسایی های جسمی جدی در رنج بودند. کودک چهار ساله ای بودکه از دو پا فلج بود. بعضی را مار گزیده بود و برخی را عقرب یا رتیل. پدری دختر بچۀ پنچ ساله اش را از کپر بیرون آورد که چشمش آسیب جدی دیده بود پسر بچۀ سه سالۀ دیگری فلج بود . پسر دیگری را مار زده بود و پایش خشک شده بود ؛ پیرمردی بود با هشت بچه آنهم بدون همسر ، با اینکه بسیار فرتوت و از کار افتاده بود امّا تحت پوشش هیچ جا نبود .

معضل مهمی که قریب به اتفاق مردم منطقه با آن دست به گریبان بودند، دسترسی به آب بود.آب سالم وبهداشتی برای آشامیدن و همچنین آب لازم برای شستشو. بعضی جاها، برای استفاده دام ها و همچنین برای مصارف غیر آشامیدنی خودشان، آب چشمه های اطراف را در حوضی جمع می کردند و با لوله ای پلاستیکی آنرا به روستا می رساندند، که آن هم گاهی بود و گاهی نبود. برای مصرف آشامیدنی هم باید جدا آب می آوردند و می ریختند توی تانکرها. خیلی جاها این آب ناسالم منشا بیماری های کلیوی شده بود.

رد چند ماشین که روی تپه ها و بستر رودخانه های خشکیده و دامن کوه ها و گاهی سطح دشت مانده بود ، شده بود راه! بعضی جاها را که راننده می گفت با باریدن یک باران و پرشدن یکی از این رودهای خشکیده به کلی راه ارتباطی اش با اطراف قطع می شود. و خدا نکند در چنین اوضاعی در یکی از این روستاها زنی بخواهد وضع حمل کند، یا احیاناً پیرمردی سکته کند یا کسی نیاز فوری به پزشک پیدا کند، زیرا که درد  در حبس، بس بی درمان است.آنقدر جاده ها صعب العبور بود که خاوری را که آرد زده بودیم برای توزیع بین کپرنشینان ، حتی به روستای اول نرسید . لذا یکی از بزرگترین موانع پیشرفت منطقه جبل بارز جنوبی و نرگسان مسیرهای بسیار صعب العبور آنجا می باشد به حدی که بردن مصالح ساختمانی با ماشینهای سنگین در آنجا امکان پذیر نمی باشد .
 
برخی از اهالی روستای بنگلو اظهار می نمودند که بدلیل بادهای محلی در زمستان 89  ،کپر های ایشان را باد برده و علی رغم مراجعه به مسئولین ذی ربط مجبور شدند شبهای زمستانی را بدون سرپناه طی به صبح رسانند !

به دلیل عدم وجود مدرسه اکثراً بعد از سوم راهنمایی ترک تحصیل کرده اند.

یرمردی می گفت: کاش زلزله می آمد تا در اخبار نامی از این منطقه فراموش شده برده شود و شاید به این واسطه به ما توجه شود در دل به او زهرخندی زدم و گفتم: بنده خدا اگر زلزله هم بیاید با این فاصله کسی از حال شما خبردار نخواهد شد و خسارات بیشتری را متحمل خواهید شد.

با این که چندمین بارم بود که به منطقه کپر نشین عنبر آباد می رفتم ولی برادر عادلی از بچه های کمیته امداد گفتند می خواهم شما را جایی ببرم که اشکتان جاری شود.

بعد از این که وارد روستای عبدالله آباد شدم و با مردم صحبت کردم آنقدر آن صحنه ها و ناله ها برایم ثقیل و دردناک بود که دوست داشتم زمین دهان باز می کرد و مرا در درون خود فرو می برد تا مجبور نشوم در کسوت روحانیت به چشمان ناامید و سائل مردم خیره شوم و بیش از آن خجالت بکشم ، آن ها 50 خانواری بودند که 6 ماه پیش به علت خشکسالی از منطقه صعب العبور و دور افتاده جبل بارز جنوبی عنبر آباد کوچ کرده بودند و آمده بودند به روستای عبدالله آباد عنبر آباد ؛

می نالیدند از این که چرا در این 6 ماه هیچ مسئولی نیامده بگوید شما زنده اید یا مرده ؟

با تمام بغض و غضب و سوز حرف می زدند؛ از همه جا ناامید بودند اکثرشان دچار بیماری های متعدد بالاخص کلیه درد بودند چون نه آبشان بهداشتی بود و نه حمام  داشتند و نه آبگرمکن ؛ لذا مجبور می شدند با آب سرد استحمام کنند و بعد استحمام هم در کپر سرد به سر برند. به معنای واقعی کلمه هیچ چیز نداشتند ، نه دستشویی ، نه حمام ، نه خانه ، نه مدرسه ، نه گاز ، نه نفت ، نه تلفن و نه حتی آب لوله کشی شده ( مجبور بودن برای آوردن آب 1200متر راه را با دبه سنگینی طی کنند) « قابل ذکر اینکه علی رغم پیگیری گروه جهادی فدائیان عدالت جهت لوله کشی آب و عملی شدن آن توسط یکی از خیّرین تهرانی  به این روستا و روستای مجاور ، به دلیل عدم تأمین منبع آب و نداشتن هزینه مالی کپرنشینان جهت دریافت حق امتیاز وکنتور آب ؛ هنوز که هنوز است مردم با معضل بی آبی روبرو هستند . »

چقدر سوختم وقتی شنیدم چند نفر از بچه های آن جا به علت وجود خانه های کپری و منفذهای کپر دچار عقرب زدگی شده بودند !!!

چقدر سوختم از این که شنیدم در روستای مجاور آنان یعنی روستای رحمت آباد 7-6 ماه پیش یک مادر با 4فرزندش نیمه شب در آتش کپر سوختند و جزغاله شدند و اما دریغ از امداد رسانی یک آتش نشان و یا آمبولانس؟(روزنامه محلی گلدشت)

چقدر خجالت کشیدم وقتی وضعیت بسیار اسفناک بهداشتی روستای ابوذر مندوستی (شهرستان قلعه گنج) را دیدم ریش سفید آنجا خیلی می نالید از وضعیت بسیارشرمگین و نا بهنجار بهداشتی آن جا ؛ ما فکر کردیم به خاطر وجود زباله می نالد اما وقتی که ما را به پشت تپه ها برد ، حالمان چنان به هم خورد از آن همه تعفن و آلودگی که اگر به شما بگویم شاید تا چند روز از غذا خوردن بیفتید ؛ با عرض پوزش فراوان فضایی باز بود از فضولات انسانی ؛ نه آبی ، نه آفتابه ای و نه حتی کپری به عنوان سرویس بهداشتی تا چه رسد به حمام و صابون و شامپو ؛ دردآورتر از این قضیه این که مدرسه ابتدایی آن جا سه دستشویی بدون آب داشت که علی رغم درخواست و مراجعه مردم به آموزش و پرورش جهت استفاده از سرویس های بهداشتی ، مسئولین آموزش و پرورش جواب رد داده بودند .

بعد از دیدار چراغ شیخی (بزرگ اهل تسنن رمشک) به روستای گارو رفتیم با اینکه چهاردهمین سفرمان ( 23/2/1390 ) به مناطق محروم بود و از کم و کیف زندگی کپرنشینی مطّلع بودیم امّا در این سفر چیزی را دیدیم و شنیدیم که قلم از نگارش آن شرم دارد ای کاش قلمم می شکست و این سطور را به نگارش در نمی آوردم ای کاش می مردم و این ماجرای تلخ را نمی دیدم و نمی شنیدم اما چه کنم که گفتنش طوری رنجم می دهد و نگفتنش طوری دیگر ؛ ولی برای بیدار نمودن مرفّهین بی درد و غیرتهای خفته با شرمندگی تمام لازم می دانم از حقیقتی پرده بردارم که اگر همۀ شیعه و سنی در سوگ این درد بمیرند کم است .

آنچه که چراغ شیخی را در روستای گاروی سنی نشین رنجانده بود و ما را هم بسیار بسیار متأثر و متأسف و محزون نمود و تحت تأثیر قرار داد این بود که ایشان گفتند آنچه که ما را خیلی رنج می دهد این است که به دلیل نبود حمام و عدم توانایی مردم برای اخذ حق امتیاز آب و از همه مهمتر فقر شدید فرهنگی ؛ زن و مرد جهت استحمام به رودخانۀ پرتردد رفته و در همان جا بدون هیچ استتاری حمام می نمایند آنقدر حرف ایشان برای ما گران آمد که باور کردنش ثقیل بود لذا از چند فرد مطّلع دیگر سوال نمودیم متأسّفانه همه تصدیق نمودند ،  تصدیق نمودند که ناموس ما بدون هیچ گونه ستر و پوششی و حتی کپری در رودخانه استحمام می نمایند و به کرّات مورد مشاهدۀ نامحرمان واقع شده اند . والله قسم اگر وظیفه نبود نمی گفتم ؛ نمی گفتم که با شرمساری تمام حتی ما بطور ناگهانی چند مورد از این صحنه های دردناک و سوزناک را مشاهده نمودیم .

مات علی هذا اسفا
افلا تسخطون؟ افلا تهتّمون؟








---------------------
گزارشی از محمد حسین رضایی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۵
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۳۱
۴
كجاست دولت عداااااالت وبرابري آيا راي آنها را براي خود لحاظ كرده ايد آيا عنبرآباد جزئي از ايران شماست كجاست انسانيت برباد رفته ودر پايان پيغامي از شيطان ((كجاست انسان تا برآن سجده كنم))
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
برادر من چرا داد و فریاد می کنی؟!!! خوب معلومه که دولت عدالت و برابری کجاست اینکه دیگه سئوال نداره! مشغول مدیریت جهان هستش!!!!!!!
متین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
اگردولت های قبل بموقع وارد میدان میشدند،وزمانی که رهبرمعظم انقلاب بارهادرسخنرانی شان دولت را توصیه به رسیدگی معیشت مردم میکردند،دولت اصلاحات مشغول سیاسی بازی های رایج بود...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۰
یادم میاد زمان انتخابات یکی از اهالی ..... تعریف میکرد که زمانی که دولت احمدی نژاد سر کار اومده ما تونستیم بفهمیم پنکه چیه؟چون تا اون موقع ما برق نداشتیم
اگر این دولت نبود خیلی وضع بدتر بود
از شما خواهش میکنم تصاویر روستاهای محروم جنوب کرمان را قبل از دولت و در زمان حال مقایسه کنید.
چه کنیم که تمام دل مشغولی نمایندگان مجلس کمبود بودجه برای مترو است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۲۲
۰
چرا این وضعیت به مسئولین مجریه ومقننه گزارش نکردی اگرگزارش کردی چرا اکیبی جهت رفع مشکلات آنها اعزام نمی کنند ویا مگرنماینده ای ندارنداگردارند لابد مرده است پس دراینصورت کمکی که حتی به سومالی می کنیم بهتر است به اینها بشود وواجب تراست درجمهوری اسلامی وگذشت این مدت ازانقلاب بسیار بسیار متأسفم خداوند مارابیدار بکندلاحول ولاقوِۀ الاباالله
پاسخ
سید جواد موسوی کفایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۱۹
۰
کاری ندارد مجلسیها اینان رادر لیست 80درصد خودشان و... وارد کنند ؟؟؟!!!! اقایان مجلسیها ی کلاهتان را بالاتر بگذارید
پاسخ
شهرستانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۲۷
۴
یکم از شکم این تهرانی ها کم کنن بدن به شهرستانی ها تا اینکه اختلاف طبقاتی اینقدر زیاد نشود.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۱۵
۶
بابا غمت نباشه
یارانه میگیره
مشکلش حله حله
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۶
۱
کجایی احمدی نژاد که بیت المال را به ورزشکارن میدهی انگار که مال بابایت است ما که راضی نیستیم حدااقل به این افراد برس تا در درگاه خداوند حرفی برای گفتن داشته باشی و مجلس هم که حقوق مادام العمر برای خودشان تصویب می کنند بدتر از احمدی نژاد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۱۵
۰
شك نكنيد كه طي سال آينده ما يا آفريقاي هستيم كه زيرپايمان الماس از گرسنگي مي ميريم يا فلسطيني كه زمينهايمان را فروختند خودمان خبر نداريد نعلت بر كساني كه به اسم اسلام و انقلاب نام و آبروي اسلام و انقلاب را مي‌برند . اميدوارم به اين زودي دچار عذابهاي دنيوي و در آخرت اخروي شوند. آه مظلوم قطعا روزي خواهد گرفت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۱۹
۰
بازم آقایون مجلس هشتمی بروند دنبال حقوق مادام العمر برای خودشان باشند .....!!!!
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۵
۰
کجاست غیرت مردان ایران زمین
پاسخ
sayh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۴
۰
غم ما بی کسی است ای مولای ما
پاسخ
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۶
۰
ای خدا ولله به اینها 1 هزار پولی که مجلسی ها میگیرند رو بدن سیر میشن خدارو شکر میکنند پشت رهبری هم هستند و جونشون رو فدای مملکت هم میکنند ...

ای خدا این نامردیه ، خیلی نامردیه ، امیدوارم امام زمان ظهور کنه ...
پاسخ
میعاد
UNITED KINGDOM
۰۱:۲۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۴
۰
یا زهرا
پاسخ
مهرداد نصرتی (مهرشاعر)
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۶
۱
سلام
میخواستم از اقایان بپرسم که :
راستی با آن سه هزار میلیارد تومان ناقابل !!! و ده ها فقره مثل آن ( که بقول همان آقایان دستور داده اند رسانه ای نشود تا موجب سوء استفاده دشمن قرار نگیرد ) چند کپر تبدیل به خانه می شد ؟
از همه اینها گذشته جالب این است که انشعاب آب نمی دهند تا حق انشعاب را بگیرند !!! واقعا که .... آخر این بندگان خدا اگر پول داشتند که ناموس شان را جلوی نامحرمان عریان نمی کردند .
اما ادامه ندهم بهتر است چون ممکن است دشمن سوء استفاده کند / والسلام / مهرداد نصرتی (مهرشاعر) /کرمان
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۵
۳
زنده باد خاوري مدير عامل بانك ملي!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
گودرزی
UNITED STATES
۱۳:۵۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۲
۵
این چیزا هست شلوغش نکنید و لطفا کشش ندین .
پاسخ
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۷
۰
جهان در انتظار عدالت عدالت در انتظار مهدی(عج)
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۸ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۳
۰
هر چی بود گفتین دیگه من چی بگم
پاسخ
همدرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۰
۴
۱
خواندم ... اشک ریختم.... اما چه بسیار از این اشک ها که ریخته شد و کس ندید؛
این مسئله تشریح شده در کرمان، مخصوص این نقطه جغرافیایی از ایران نیست!
اکثر مناطق در سراسر ایران که جزئی از حاشیه نشینان محسوب می شوند نیز همین دردورنج را تحمل می کنند.
به عنوان یک جامعه شناس امیدوارم مسئولین به جای پرداختن به اینکه علوم ما غربی و بیگانه است به حل مسائل و بحران های جامعه بپردازند.
فقط امیدوارم ولی... !!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۰
۲
۳
عجب!چرا دولت عشق و صفا و اصلاحات به اصلاح وضعیت بد این هموطنان نپرداخته است؟ 8سال روی کار بودند چه می کردند؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۰
۲
۰
درسرزمینی که سایه ادم های کوچک بزرگ شد در ان سرزمین افتاب در حال غروب است
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۰
۱
۵
به مجلس فعلی ناروا تهمت نزنید . به شما چه مربوط که حقوق مادامالعمر برای خودشان تعیین میکنند . مجلس فعلی مردمان باغیرتی هستند . به قول ما خراسانی ها ( به چپه )
پاسخ
رضا رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۰
اقازاده من از این که از پول من می دند به مجلسی های ........ عصبانی هستم .
شما هم هر نزن و مشهدی هارو بد نام نکن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۰
۱
۲
این گزارش را در روزنامه های کثیر الانتشار بنویسید
مگر کرمانیها خوابند
بجای ولخرجی در تیمهای مس بداد این مردم برسند
هر بار چنین خبرهایی می رسد ولی بعد فراموش می شود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۰
۵
۲
فرعون بیدار باش که ملتت بیدارن کوروش بخواب که ملتت خوابن
پاسخ
ahora
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۰۱ آذر ۱۳۹۰
۵
۱
آقایون چشماتونو وا کنین اینها انسان هستن.بودجه کشور تو جیب کی میره؟
پاسخ
رضا رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۰
میره تو جیب فوتبالیست ها و مجلسی ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۰
۵
۰
هر ریال که از نفت این کشور به دست میاید مال تک تک افراد ایران میباشد من وشما همانقدر حق داریم که این بندگان خدا دارند کافیست حقشان را بدهیم (دولت بدهد)
پاسخ
دایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰
۱
۰
اگه شما عکسشو دیدن من با اونا زندگی کردم فقد اینو بگم شایدمناطق محروم باشه ولی از ما با اخلاص تر و ولایتی تر هستن.دمبال سوراخ نگردیم ور بریم میشه چاه همینقدر که گفتین بسه .
پاسخ
جهادگر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
۰
۰
باسلام
همه جای دنیا این مشکلات هست! مقصر مسئلوین هم هستن!
اما......
مسئولین آینده!وزیر وسفیر ومدیر ومعلم و.... آینده!
توچقدر خودت رو ساختی؟کمر همت رو بستی برای محرومیت زدایی؟غیر از پاس دادن مسئولیت به دیگران خودمون رو هم داشته باشیم! از من و تو باید شروع شه!یادت باشه من و تو باید کشور رو بسازیم!!!
یاعلی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲
۰
اینهایی که شما نوشتید وگزارش دادید یک از هزاران می باشد .کو کسی که دلش بسوزه؟ و به فکر مردم باشه
پاسخ
بایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۱
۱
۰
خدابکشکتون
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۳
۰
۰
بدبخت تر از اینا هم گیر میاد .نمایندهاشم که فکر پرکردن جیب خودشونن.دولت تدبیروامید کجاست ؟فقط تامیتونید حرف الکی بزنید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها