کد خبر: ۲۹۵۶۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۷ آذر ۱۳۹۰
احداث مخزن آب و پمپ گاز در حریم قانونی دخمه زرتشتیان یزد، عزل و نصب های پی درپی در سازمان میراث فرهنگی، بسته شدن خانه تاریخی قوام الدوله به روی گردشگران و انتقاد از بی‌توجهی متولیان به ثبت جهانی تعزیه از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی در این هفته بود.
به گزارش مهر این هفته خبر رسید فعالیت اداره آب منطقه ای یزد در حریم دخمه زرتشتیان درحالی ادامه دارد که چند پمپ گاز CNG نیز به تازگی در محدوده ثبت شده این اثر تاریخی ایجاد شده است. از سوی دیگر با وجود اعتراض دوستداران میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی سکوت اختیار کرده است.

18 عزل و نصب در 7 ماه مدیریت!

همچنین خبرنگار مهر پس از استعفای معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از این سمت، تعداد عزل و نصب های مدیران میراث فرهنگی را در مدت ریاست احمدزاده کرمانی در این سازمان بررسی کرد و گزارش داد که کرمانی در مدت هفت ماه ریاست در این سازمان تا به حال 18 بار معاونان و مدیران خود را تغییر داده است به نحوی که هرماه بیش از دو مدیر در این سازمان عزل و نصب شده است.

با این حال عزل و نصب ها در حوزه مدیران و معاونان ارشد این سازمان تمامی ندارد و هر از گاهی حکمی تکراری برای یکی از مدیران دیگر امضا می شود این تعییر و تحولات جدا از عزل و نصب هایی است که این مدیران در حوزه های تحت نظارت خود انجام می دهند!

تعطیلی کاخ موزه های تهران

اما همزمان با فرارسیدن ایام عاشورا و تاسوعا در این هفته، کاخ موزه های گلستان، سعد آباد و نیاوران بسته شد. اما در مجموعه ارگ آزادی نمایشگاه عزاداری اقوام برپا شد. همچنین موزه ملی ایران اعلام کرد پنجشنبه، دانشجویان و دانش آموزان می توانند از این موزه به صورت رایگان بازدید کنند.

انتقاد از وضعیت مهجور تعزیه

در همین ایام داغ دل تعزیه خوان ها تازه شد. امسال هم با وجود جهانی شدن هنر تعزیه بازهم این هنر همچنان مهجور ماند. چون سال گذشته تعزیه و جشن نوروز هردو در فهرست میراث جهانی و ناملموس قرار گرفتند با این تفاوت که تعزیه به صورت مستقل به نام ایران ثبت شد اما نوروز با هفت کشور دیگر به صورت مشترک به ثبت رسید. با این وجود هرسال مراسم با شکوهی برای نوروز برگزار می‌شود اما برای تعزیه حتی یک جلسه هم تشکیل نشد.

عظیم موسوی، پژوهشگر هنرهای نمایشی گفت: این اتفاق مهم برای متولیان و مسئولان فرهنگی اهمیتی نداشت چون نه تنها به وعده های خود برای ساماندهی به وضعیت این هنر عمل نکردند بلکه برای آن حتی یک مراسم بزرگداشت هم برگزار نکردند.

مرمت غیراصولی خیمه تاریخی محله چرخاب اردکان

خیمه تکه‌دوزی شده و 113 ساله‌ای که مدتهاست توسط هیئت امنای یکی از قدیمی‌ترین هیئت های عزاداری در محله چرخاب یزد برای عزاداری ایام محرم برپا می شود به دلیل نگهداری نامناسب، پوسیده شده و برخی از قسمتهای این خیمه پارچهای با برزنت مرمت شده است.

با پایان یافتن روزهای عزاداری در صبح روز سیزدهم ماه محرم، خیمه جمع شده، بسته بندی و به اتاق حسینیه منتقل می‌شود تا سال دیگر که دوباره برپا شود. اما متاسفانه نگهداری نامناسب از این اثر منحصربه فرد باعث شده تا در طول زمان آسیب ببیند.

خانه تاریخی قوام الدوله به روی گردشگران بسته شد

خانه تاریخی قوام‌الدوله که تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی است مدتها پیش توسط شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌های تاریخی (ICOMOS) اجاره شد اما اکنون مسئولان این موسسه اجاره ورود گردشگران را به این خانه تاریخی نمی‌دهند به نحوی که یک گروه از گردشگران این هفته می خواستند با مجوز سازمان میراث فرهنگی از این خانه بازدید کنند اما متولیان اجازه نداند.

1200 کارگاه صنایع دستی درآستانه ورشکستگی

ارائه بسته حمایتی صنایع دستی به دلیل تغییر مداوم معاونان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی یکسال است که بلاتکلیف مانده است.

کارشناسان صنایع دستی می گویند طی تحقیقات میدانی متوجه شده اند 1200 کارگاه صنایع دستی که در رشته های سفال، شیشه و سرامیک فعالیت می کنند، در آستانه ورشکستگی هستند. کارشناسان معتقدند این کارگاه‌ها به دلیل عدم پرداخت و تامین تعرفه انرژی و سوخت در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. بنابراین امروز آنچه این صنایع نیاز دارند، کمک‌های دولتی و اقدامات حمایتی است و گرنه ورشکستگی در انتظار صنایع دستی است.

بسته حمایتی صنایع دستی عرضه نشد

 در این هفته بنیانگذار مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی کشور گفت: یک سال از زمان هدفمندی یارانه ها گذشته است اما هنوز بسته حمایتی صنایع دستی که متولیان دولتی بارها به هنرمندان این صنعت وعده داده بودند به ستاد هدفمندی تحویل داده نشده است.

حسین بختیاری علت این مشکل را تغییر و تحولات پی در پی معاونان بخش صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی دانست و گفت: هر بار که پیگیری می کنیم اعلام می کنند که در دست اقدام است درحالی که ارائه بسته حمایتی تنها در صورت توجه عالی ترین مقام تصمیم گیرنده در این زمینه محقق می شود.

تلفیق قلمزنی ترکیه در ایران

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی در استان اصفهان، قلمزنی ترکیه را کپی برداری کرده و آن را در ایران می سازند گفت: قرار است در آینده هنر ایرانی با این نوع قلمزنی ترکیب شود.

غلامعلی فیض اللهی بیان کرد: از هنرمندان اصفهانی تقاضا کردیم این قلمزنی ها را امضا کنند تا مشخص شود که آن هنر، محصول ایران است یا ترکیه. همچنین آنها درصدند که در آینده این نوع قلمزنی را با هنر ایران تلفیق کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها