کد خبر: ۲۹۸۴۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
تحلیلگر سیاسی سوریه متهم کردن برخی مسؤولان سوریه به ارتکاب جرایم جنگی را نقشه آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر حل بحران دانست و گفت اوباما و نتانیاهو با حمایت‌های آشکار خود از تروریست‌ها جنایتکار جنگی هستند.
«اکرم مکنا»، تحلیلگر سیاسی و استاد روابط بین الملل سوریهدرباره عملکرد کمیته تحقیق سازمان ملل که نقض حقوق بشر در سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد به فارس گفت: آنچه که سازمان ملل از طریق کمیته مستقل تحقیق انجام می‌دهد تنها ادامه مواضع منفی است که این نهاد بین المللی در قبال بحران سوریه اتخاذ کرده است.

وی افزود: سازمان ملل در مراحل مختلف از سابقه خود با دلایل قاطع نشان داده که آمریکا در تصمیم‌گیری‌های آن دخالت می‌کند.

مکنا درباره اقدام کمیته مستقل سازمان ملل در تهیه فهرست سری جدید از افراد و واحدهایی که مظنون به ارتکاب جرائم جنگی در سوریه هستند و حضور اسامی برخی مقامات سوری در این فهرست گفت: این اقدام، گام دیگر آمریکا از طریق سازمان ملل برای سنگ اندازی در مسیر ایجاد راه حل‌های سیاسی برای سوریه است.

تحلیلگر سیاسی سوریه تاکید کرد: تداوم هرج و مرج و ناآرامی خواسته اصلی واشنگتن درباره سوریه است و این‌گونه موضع‌گیری‌ها از سوی دولت آمریکا که در قبال هر کدام از پرونده‌های داغ منطقه همواره منفی بوده و خواهد بود.

مکنا تاکید کرد: تهیه فهرست تازه‌ای از مظنوان به جرائم جنگی در زمان کنونی یکی دیگر از واکنش‌های آمریکا به رفتار مثبت دولت سوریه در  تعامل واقعی با طرح‌های مطرح سیاسی برای این کشور است بخصوص که دمشق موافقت اصولی خود را با طرح استفان دی مستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوری برای تعلیق درگیری در حلب اعلام کرده بود.

تحلیلگر سیاسی سوریه گفت: ارزیابی‌های آمریکا این بود که دمشق با طرح دی مستورا کاملا مخالفت می‌کند و سپس می‌تواند با صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت سوریه را محکوم کند اما بشار اسد با موافقت خود با این طرح سیلی محکم به آمریکایی‌ها زد؛ بنابراین اکنون واشنگتن به دنبال بحرانی کردن اوضاع است تا طرح دی مستورا یا دیگر طرح‌های سیاسی از روند درست اجرای خود خارج شود.

مکنا گفت: تهیه فهرست مظنونان جنایت جنگی در سوریه در شرایط کنونی به این معناست که کشورهای حامی تروریسم در سوریه در این موضوع اتفاق نظر دارند که باید بین جلاد و قربانی برابری صورت گیرد، در حالی که معقول نیست افسران و مقامات هر کشوری که در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی آن هم به نیابت از همه جهانیان هستند، جنایتکار جنگی نامیده شوند.

وی افزود: این در حالی است که از سوی دیگر رئیس جمهور ترکیه، امیر قطر یا پادشاه سعودی با آزادی تمام به حمایت از تروریسم پرداخته و با احکام ساختگی شورای امنیت جنایات خود را در سوریه قانونی جلوه می دهند.

مکنا گفت :اوباما خود جنایتکار جنگی و مرتکب جرایم غیرانسانی در حق ملت‌های سوریه و عراق است و چیزی که «ویسکی کلارک» امروز بر آن تاکید کرد و گفت که داعش و جبهه النصره ساخته دست آمریکاست، میزان جنایاتی را منعکس می‌کند که باراک اوباما به خاطر آن باید مجازات شود.

تحلیلگر سوری در ادامه این سوال را مطرح کرد که سازمان ملل تا چه اندازه در مجازات تروریست‌ها از قبیل «زهران علوش»، سرکرده شبه نظامیان جیش الاسلام که از سوی رژیم سعودی برای حملات موشکی به مناطق مسکونی تحریک شده بود، جدی است و سازمان ملل در قبال فجایع بزرگی از جمله کشتار زنان و کودکان توسط تروریست‌ها که جامعه سوری را به لرزه درآورد چه اقدامی کرد؟

مکنا در پایان سخنان خود گفت: سازمان ملل اگر می‌خواهد در کار خود جدی باشد باید افراد و رژیم‌هایی را که در حمایت از تروریسم در سوریه نقش دارند، مجازات کند و به رفتارهای رژیم صهیونیستی، چه در داخل فلسطینی اشغالی و چه در خارج آن که ناقض قوانین بین المللی است، اهتمام نشان بدهد.

تحلیلگر سیاسی سوریه تاکید کرد: رژیم اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن از رابطه علنی و آشکار با گروهک تروریستی جبهه النصره در منطقه اشغالی جولان سوریه خجالت نمی‌کشند و این خود جنایت جنگی است.

به گزارش فارس،یک کمیته مستقل وابسته به سازمان ملل که نقض حقوق بشر در سوریه را مورد بررسی قرار می دهد، گفته است که فهرست سری تازه ای از افراد و واحدهایی که مظنون به ارتکاب جرائم جنگی در سوریه هستند را تهیه کرده است.

بشار الجعفری، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد، این کمیته را به طرفداری و خدمت به حامیان تروریسم در سوریه متهم کرد.

جعفری دربیانیه‌ای که پس از نشست غیررسمی شورای امنیت با اعضای کمیته تحقیق مستقل درباره نقض حقوق بشر در سوریه صادر کرد، افزود: کمیته تحقیق مستقل درنهایت به سوریه سفر نکرد بلکه به شهادت‌های برخی از افرادی که در سوریه نیستند به ویژه کسانی که در اردوگاه‌ها در ترکیه، اردن و لبنان هستند، استناد کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها