کد خبر: ۲۹۹۰۸۲
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۰۶ اسفند ۱۳۹۳
ايسنا/ مسئول پيشگيري از بيماري‌هاي واگير مرکزبهداشت استان کرمانشاه گفت: به دليل عوارض گوناگوني که بيماري تب‌مالت در افراد ايجاد مي‌کند، اين بيماري را به عنوان بيماري هزارچهره مي‌شناسند.

دکتر حسين بيگلري در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، تب‌مالت را يکي از عمده‌ترين بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان عنوان کرد و افزود: اين بيماري که بواسطه ايجاد عوارض متنوع در انسان به بيماري هزارچهره نيز معروف است، از طرق مختلف گوارشي، استنشاقي و تماسي قابليت انتقال از حيوان آلوده به انسان را دارد.

وي تصريح کرد: بيماري تب‌مالت يا "بروسلوز" مي‌تواند از طريق مصرف فرآورده‌هاي دامي آلوده شامل شير و فرآورده‌هاي شيري بويژه پنير و نيز مصرف جگر و احشاي دامي به انسان منتقل شود.

بيگلري افزود: همچنين اين بيماري مي‌تواند از طريق تماس محافظت‌نشده با دام و نيز از طريق استنشاق در فضاي بسته و آلوده آغل دام‌هاي آلوده و محل نگهداري فرآورده‌هاي دامي آلوده منتقل شود.

وي اظهار کرد: پس از دو هفته تا چند ماه از ورود عامل بيماري تب‌مالت به بدن علائمي همچون درد مزمن و پراکنده در قسمت‌هاي مختلف بدن، لرز و تعريق شبانه، تب و در نهايت ايجاد علائم افسردگي به دليل وجود دردهاي مزمن و نيز از کار‌افتادگي در فرد بروز مي‌کند.

مسئول پيشگيري از بيماريهاي واگير مرکزبهداشت استان کرمانشاه تصريح کرد: همچنين اين بيماري مي‌تواند موجب ناباروري و سقط جنين در افراد شود.

بيگلري با بيان اينکه اين بيماري قابيلت انتقال از انسان به انسان را ندارد، اظهار کرد: متاسفانه در استان‌هاي غربي کشور به واسطه اينکه قطب دامپروري کشور بوده و تماس با دام اجتناب‌ناپذير است، موارد تب‌مالت بيش از ساير نقاط کشور است.

وي از ابتلاي 19 هزار نفر به بيماري تب‌مالت در کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بيشترين موارد اين بيماري مربوط به استانهاي لرستان، همدان و کردستان است.

مسئول پيشگيري از بيماري‌هاي واگير مرکز بهداشت استان کرمانشاه از شناسايي هزار مورد اين بيماري در استان کرمانشاه در سال گذشته خبر داد و گفت: برخي از اين افراد سال‌هاي گذشته مبتلا شده بودند، اما سال گذشته شناسايي شدند.

بيگلري درصد مرگ و مير بيماري تب مالت را يک‌درصد اعلام کرد و افزود: اين امر هم مربوط به زماني است که ميکروب تب مالت دريچه قلب را درگير کرده يا موجب مننژيت تب‌مالت شود.

وي تصريح کرد: اهميت اين بيماري بيشتر از جهت فرسودگي و از کارافتادگي است که براي فرد ايجاد مي‌کند.

بيگلري با اشاره به وجود درمان مناسب بيماري تب‌مالت در کشور، اظهار کرد: درمان اين بيماري دارويي است و فرد بايد حداقل دو تا سه هفته درمان بيماري را انجام دهد.

وي تصريح کرد: در درصدي اندکي از موارد احتمال عود مجدد بيماري وجود دارد که فرد بايد مجددا تحت درمان قرار گيرد و در برخي موارد نيز اين امکان وجود دارد که بيماري به شکل مزمن تا پايان عمر در بدن فرد باقي بماند.

مسئول پيشگيري از بيماري‌هاي واگير مرکز بهداشت استان کرمانشاه در همين راستا بر پيشگيري در زمينه بيماري تب‌مالت تاکيد کرد و افزود: توصيه ما اين است افراد حتما قبل از مصرف شير آن را به مدت پنج‌دقيقه در دماي جوش بجوشانند و براي مصرف پنيرهايي نيز که بصورت محلي تهيه مي‌شوند، حتما به مدت سه‌ماه آن را در آب نمک قرار دهند.

وي تصريح کرد: در خصوص ماست و دوغ از آن جهت که هنگام تهيه حرارت لازم را مي‌بينند احتمال انتقال بيماري از طريق آنها کمتر است.

بيگلري همچنين توصيه کرد: افراد حتما هنگام تماس با دام از وسايل حفاظتي از جمله ماسک، دستکش و روپوش استفاده کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها