کد خبر: ۳۰۴۲۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا/ فرستاده سازمان ملل به يمن ضمن ابراز نگراني نسبت به اوضاع اين کشور اعلام کرد: يمن در آستانه فروپاشي قرار دارد. در همين حال هزاران تن از حاميان انصارالله يمن با برگزاري تظاهرات مداخله کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس و آمريکا در امور داخلي اين کشور را محکوم کردند.

به گزارش پايگاه اينترنتي شبکه خبري الجزيره، جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به يمن در سخناني اعلام کرد: روند سياسي در يمن با مشکلات و بحران مواجه شده و يمن در حال حاضر در آستانه فروپاشي قرار دارد. اوضاع يمن بسيار پيچيده بوده و دولت تقريباً از هم فرو پاشيده است.

وي افزود: آنچه که در حال حاضر مطرح شده موافقت با اقداماتي براي اصلاح روند سياسي کشور و رسيدن به توافق نهايي جهت حل بحران اين کشور است.

بن عمر خاطرنشان کرد: مذاکرات ملي، اجراي طرح شوراي همکاري خليج فارس درباره يمن و مشارکت ملي به نفع يمن است. شوراي امنيت موضع خود را نسبت به عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور يمن اعلام کرده و گفته است که منصور هادي، رئيس‌جمهور "مشروع" يمن است.

وي از برخي گروه‌هاي سياسي در يمن انتقاد کرد و گفت: اين گروه‌ها مواضع متضادي را اتخاذ کرده‌اند اما ما با همگان براي حل بحران يمن تلاش خواهيم کرد. اوضاع فعلي يمن تحمل طولاني شدن مذاکرات را ندارد چراکه اوضاع بسيار پيچيده است و در حال حاضر احزاب و گروه‌هاي سياسي مختلفي در يمن وجود دارد.

بن عمر خاطرنشان کرد: وظيفه من تلاش براي نزديک کردن ديدگاه‌هاي گروه‌هاي سياسي و اعمال فشار بر تمامي طرف‌ها براي توافق جهت حل بحران است. شوراي امنيت اسامي کساني را که مذاکرات را ناکام مي‌گذارند ارائه کرده و امکان اعمال تحريم عليه اين افراد وجود دارد.

وي تاکيد کرد: در حال حاضر ما با تروريست‌هاي القاعده در يمن مواجهيم و اوضاع کنوني نيز به تروريست‌ها کمک مي‌کند. اين اوضاع مي‌تواند پيامدهاي وخيمي را عليه صلح و امنيت بين‌المللي داشته باشد.

بن عمر در ادامه احتمال جنگ داخلي در يمن را وارد دانست و گفت: اين خطري است که هر روز به آن نزديک‌تر مي‌شويم. براي همين بايد به مذاکرات خود ادامه بدهيم تا مانع از تکرار سناريوي ليبي و عراق در يمن شويم.

در همين حال منابع يمني اعلام کردند پس از آنکه منصور هادي نيروهاي وابسته به تيپ 201 در "أبين" را فرا خواند، موج تنش‌ها ميان کميته‌هاي مردمي حامي هادي و نيروهاي ويژه امنيتي در عدن بالا گرفته و هر لحظه امکان انفجار اوضاع وخيم امنيتي در عدن با رسيدن نيروهاي نظامي حامي هادي به اين شهر وجود دارد.

از چند روز پيش که منصور هادي فرمانده نيروهاي ويژه امنيتي در عدن را برکنار کرده، درگيري‌هايي ميان کميته‌هاي وابسته به منصور هادي و اين نيروها رخ داده است.

اين در حالي است که ثابت صالح، کارشناس و تحليلگر نظامي يمن اعلام کرده ما شاهد تحرکات اعضاي القاعده در بيشتر استان‌هاي جنوبي يمن هستيم.

تظاهرات حاميان انصارالله يمن
علاوه بر اين هزاران تن از حاميان انصارالله يمن در حمايت از شيعيان حوثي در صنعاء و صعده دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان ضمن محکوميت مداخله کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس و آمريکا در امور داخلي يمن اعلام کردند بايد اتخاذ اقدامات جهت حفظ امنيت و ثبات کشور به کميته انقلابيون واگذار شود.

بازگشت ده‌ها افسر يمني نظام صالح به ارتش
از سوي ديگر عبد ربه منصور هادي، با صدور دستوري ده‌ها افسر يمني را که در دوره علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور سابق اين کشور پس از جنگ جدايي شمال يمن از جنوب آن فعاليت مي‌کردند به پست‌هاي خود بازگرداند.

وي همچنين 20 هزار تن از يمني‌هاي ساکن جنوب اين کشور را به عضويت ارتش درآورد.

هادي، محمد مارم را به عنوان مدير دفتر رياست‌جمهوري و محمد هادي منصور را به عنوان مشاور ويژه رئيس‌جمهور در امور امنيتي تعيين کرد.

مخالفت انصارالله با انتقال مذاکرات به رياض
از سوي ديگر محمد البخيتي، عضو شوراي سياسي جنبش انصارالله يمن ضمن اعلام مخالفت اين جنبش با درخواست شوراي همکاري خليج فارس براي انتقال مذاکرات رياض، اين کشورها را به ايجاد دودستگي در ميان گروه‌هاي يمني متهم کرد.

وي گفت: درخواست شوراي همکاري خليج فارس براي انتقال مذاکرات به رياض درخواستي صادقانه نيست و موجب از بين رفتن مذاکرات در داخل يمن مي‌شود، براي همين جنبش انصارالله در مذاکرات در کشوري که خود تروريست به حساب مي‌آيد، شرکت نمي‌کند.

همچنين محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش انصارالله در گفت‌وگو با شبکه خبري المنار اعلام کرد: عربستان بارها و پيش از درخواست رئيس‌جمهور يمن پيشنهاد انتقال مذاکرات به خارج داده بود اما ما با اين پيشنهاد مخالفت کرديم.

وي افزود: شوراي همکاري خليج فارس مدعي است که منصور هادي درخواست انتقال مذاکرات به رياض را داده است اما عربستان طرفي است که تصميم گرفت مذاکرات به رياض انتقال داده شود.

عبدالسلام خاطرنشان کرد: موضع ما کاملا واضح است چراکه راهکار بحران يمن در داخل اين کشور وجود دارد و ما اجازه نمي‌دهيم که به يمني‌ها القا شود که راهکار بحران يمن از خارج صورت مي‌گيرد.

وي اعلام کرد: عربستان موضع متضادي را نسبت به يمن در پيش گرفته است. ما را تروريسم مي‌خواند در حالي که خود از تکفيري‌ها و القاعده در مأرب و مناطق ديگر يمن حمايت به عمل مي‌آورد براي همين بايد در مواضع خود بازنگري کند. اما مساله ما مساله‌اي ملي است.

عبدالسلام تصريح کرد: ما معتقديم که اگر مردم يمن به حال خود گذاشته شوند و هيچ گونه مداخله خارجي صورت نگيرد مي‌تواند مشکلات خود را حل کند. ما همچنان به خواسته‌هاي مشروع خود پايبند هستيم.

وزراي خارجه کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس پيشتر اعلام کرده بودند که کنفرانسي را درخصوص يمن در رياض به درخواست منصور هادي برگزار مي‌کنند. اين وزرا پس از نشست خود در رياض اعلام کردند که اين کنفرانس با مذاکرات صنعاء تفاوت خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها