کد خبر: ۳۱۳۴۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
تسنيم/ طراحي ۴ بسته بيمه‌اي،‌ اقدام جديد آموزش‌وپرورش براي اجراي بيمه طلايي فرهنگيان در سال ۹۴ است،‌اين بسته‌هاي بيمه‌اي به نظرخواهي از فرهنگيان گذاشته شده است اما ابهاماتي درخصوص سهم پرداختي دولت و نحوه انتخاب اين بسته‌ها مطرح است.

بيمه طلايي چند صباحي است که ديگر کارايي لازم را براي فرهنگيان ندارد و اين بيمه در شرايطي امسال وارد پنجمين سال فعاليت خود مي‌شود که نارضايتي‌هاي بسياري درخصوص نحوه ارائه خدمات وجود دارد حتي مسئولان آموزش‌وپرورش نيز به اين باور رسيده‌اند که لفظ طلايي ديگر کارايي نداشته و اين بيمه صرفاً يک بيمه تکميلي است.

در سال 1389 زماني که آموزش و پرورش طرح بيمه طلايي فرهنگيان را اعلام کرد،‌هدف اصلي اين بود تا اقدامات بزرگي در ارائه خدمات بيمه‌اي و درماني به فرهنگيان انجام شود،‌با گذشت زمان، حق بيمه کسر شده از حقوق فرهنگيان افزايش يافت اما در مقابل پاي خدمات ارائه شده لنگ بود.

سال گذشته به دليل حجم بالاي بدهي‌هاي آموزش‌وپرورش به بيمه ايران، قرارداد بيمه طلايي با اين شرکت منعقد نشد و آتيه سازان حافظ به عنوان شرکت طرف قرارداد بيمه فرهنگيان انتخاب شد البته در نحوه ارائه خدمات توسط اين شرکت بيمه‌اي نيز انتقادات و حرف و حديث‌هاي فراواني مطرح بود به عنوان مثال فرهنگيان از کم بودن مراکز طرف قرارداد و تاخير در پرداخت هزينه‌‌هاي پزشکي شکايت داشتند.
مسئولان آموزش‌وپرورش با هدف کاستن از مشکلات بيمه‌اي و جلب رضايت بيشتر فرهنگيان براي سال جديد 4 بسته بيمه‌اي را طراحي کردند که در هريک از اين بسته‌ها، خدمات درماني متفاوتي ارائه مي‌شود.

بسته‌‌هاي بيمه‌اي بدين شرح هستند:

در بسته شماره يک نرخ بيمه ماهانه توسط شرکت بيمه‌گر مبلغ530 هزار ريال با احتمال 10تا15درصد افزايش است که مبلغ 130 هزار ريال آن سهم دستگاه و مابقي توسط بيمه شدگان پرداخت مي شود.
در اين بسته هزينه‌هاي بيمارستاني شامل جراحي‌هاي تخصصي و درمان طبي و ساير اعمال جراحي، هزينه‌هاي نازايي، پاراکلينيکي، ويزيت، فرانشيز دارو، هزينه‌هاي اروتز و پروتزو هزينه‌هاي تهيه اعضاء طبيعي پيوندي بدون سقف و هزينه‌هاي زايمان (طبيعي، سزارين و کورتاژ )،عينک و لنز تا سقف 10ميليون ريال،عيوب انکساري براي هرچشم تا سقف 3 ميليون ريال است.

بسته شماره دو: نرخ بيمه ماهانه توسط شرکت بيمه گر مبلغ 380 هزار ريال با احتمال 10تا15درصد افزايش است که مبلغ130 هزار ريال آن سهم دستگاه و مابقي توسط بيمه شدگان پرداخت مي‌شود.
در اين بسته هزينه‌هاي بيمارستاني شامل جراحي‌هاي تخصصي و درمان طبي و ساير اعمال جراحي،هزينه‌هاي نازايي، پاراکلينيک، ويزيت، فرانشيز دارو، هزينه‌هاي اروتز و پروتزو، هزينه هاي تهيه اعضاء طبيعي پيوندي بدون سقف و هزينه‌هاي زايمان (طبيعي، سزارين و کورتاژ ) تاسقف 10 ميليون ريال،‌عينک و لنزتا سقف 500000 ريال،‌عيوب انکساري براي هرچشم تا سقف 3 ميليون ريال است.

بسته شماره سه: نرخ بسته شماره سه مبلغ 230 هزار ريال با احتمال 10تا15درصد افزايش است که مبلغ 130 هزار ريال آن سهم دستگاه و مابقي توسط بيمه شدگان پرداخت مي شود.
بسته شماره سه، هزينه‌هاي بيمارستاني شامل جراحي‌هاي تخصصي و درمان طبي و ساير اعمال جراحي، هزينه‌هاي نازايي، پاراکلينيکي، هزينه‌هاي اروتز و پروتزو، هزينه‌هاي تهيه اعضاء طبيعي پيوندي بدون سقف وهزينه‌هاي زايمان (طبيعي، سزارين و کورتاژ ) تاسقف 10ميليون ريال است.
در اين بسته هزينه‌هاي جراحي‌هاي تخصصي، درمان طبي و ساير اعمال جراحي، هزينه‌هاي درمان نازايي و ناباروري (بستري) و تهيه اعضاء طبيعي پيوندي بدون سقف و زايمان شامل (طبيعي، سزارين و کورتاژ )تاسقف 10ميليون ريال است.

بسته شماره چهار: تعهدات هزينه‌هاي بيمارستاني شامل جراحي‌هاي تخصصي و درمان‌ طبي و ساير اعمال جراحي بدون سقف است، زايمان(طبيعي، سزارين و کورتاژ تشخيصي و تخليه‌اي) نيز تا سقف 10 ميليون ريال است.
هزينه‌هاي نازايي و ناباروري (هزينه‌هاي تشخيص و دارو و درمان) و هزينه‌هاي تهيه اعضاي طبيعي پيوندي با تأييد انجمن‌هاي مربوطه بدون سقف است.
نرخ حق بيمه ماهانه بسته شماره دو براي هر نفر توسط شرکت‌هاي بيمه‌گر 180 هزار ريال(با احتمال 10 تا 15 درصد افزايش يا کاهش) تخمين زده مي‌شود که مبلغ 130 هزار ريال آن به عنوان سهم دستگاه تأمين و پرداخت خواهد شد و مابقي بايد توسط بيمه‌شدگان پرداخت شود.

البته آموزش‌وپرورش اين بسته‌‌هاي بيمه‌اي را در معرض نظرسنجي فرهنگيان گذاشته است تا در انعقاد قرارداد جديد بيمه طلايي فرهنگيان براي سال 94 که طي چند روز آينده وضعيت آن مشخص مي‌شود،‌اين نظرات مورد توجه قرار بگيرد. اما در رابطه با چهار بسته بيمه‌اي چند سوال و ابهام وجود دارد.

** آيا قرار است هر يک از فرهنگيان با توجه به نيازهايشان از ميان اين بسته‌ها دست به انتخاب بزنند يا بر اساس نظرسنجي از فرهنگيان قرار است بسته‌اي که معلمان بيشترين رضايت را از آن دارند در سال 94 به صورت مشترک براي تمام آنها اجرا شود؟
** آيا سهم پرداختي از سوي دولت در تمام 4 بسته پيشنهادي ثابت بوده يا قرار است نيمي از هزينه‌ها توسط فرد فرهنگي و نيمي ديگر توسط دولت پرداخت شود؟

** اگر قرار است طبق طرح جديد آموزش‌وپرورش،‌هر فرد فرهنگي از ميان 4 بسته بيمه‌اي با توجه به نيازهاي پزشکي و وضعيت مالي خود دست به انتخاب بزند، آيا اين طرح به نوعي منجر به طبقه بندي فرهنگيان در استفاده از حمايت‌هاي بيمه‌اي نيست؟ و منجر به آن نمي‌‌شود که افراد توانمند با پرداخت پول بيشتر خدمات بهتري را دريافت کنند.

** طبق دستورالعمل آموزش‌وپرورش درخصوص اين 4 بسته بيمه‌اي، سهم پرداختي از سوي دولت کاهش يافته است در حاليکه بايد نيمي از هزينه‌ها از سوي دولت پرداخت شود. علت کاهش سهم دولت در مقايسه با سال گذشته چيست؟

علي اصغر فاني وزير آموزش‌وپرورش در پاسخ به اين پرسش که چرا در بسته‌هاي بيمه‌اي پيشنهادي سهم پرداختي دولت کاهش يافته است، اظهار داشت:‌اين گونه نيست،‌هر هزينه‌اي که براي بيمه فرهنگيان پرداخت مي‌شود نيمي از آن را فرد فرهنگي پرداخت مي‌کند و نيمي ديگر را دولت. در 4 بسته پيشنهادي بيمه طلايي که امسال طراحي شده است در نظر داريم تا فرد فرهنگي هر کدام از بسته‌ها را که تمايل داشت انتخاب کند در حقيقت به فرهنگيان براي انتخاب خدمات بيمه‌اي اختيار داده‌ايم.در تمام اين 4 بسته سهمي که دولت پرداخت مي‌کند معادل رقمي است که فرد فرهنگي پرداخت مي‌کند.

وزير آموزش‌وپرورش عنوان کرد: ممکن است يک همکار فرهنگي به خدمات پزشکي نياز کمتري داشته باشد و طبيعي است بسته‌اي را انتخاب کند که خدمات کمتري را ارائه کرده و هزينه کمتري را براي او دارد. چهار بسته‌اي بيمه‌اي که امسال طراحي شده است، انتخاب را بر عهده فرهنگيان گذاشته است و با شرکت‌هاي بيمه گذار مذاکراتي شده که تا آخر ارديبهشت وضعيت نهايي اعلام خواهد شد.

اين در حالي است که پيش از اين، فرشيد سياري مديرکل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرده بود: هدف ما اين است در تمام اين بسته‌هاي بيمه‌اي سهم دولت ثابت باشد تا همکاري که خدمات بيشتري درخواست دارد بايد هزينه بيشتري بپردازد.

از گفته‌هاي وزير آموزش‌وپرورش اين گونه استنباط مي‌شود که در طرح جديد بيمه‌اي قرار است فرهنگيان از ميان 4 بسته بيمه‌اي دست به انتخاب زده و با توجه به نيازي که دارند يکي از آنها را انتخاب کنند.

مهران عبدالکريمي رئيس اداره بيمه و درمان وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم مي‌گويد:‌ در چهار بسته پيشنهادي بيمه‌اي حق انتخاب را به فرهنگيان داديم تا با توجه به نوع خدمات و هزينه‌هاي آن از ميان اين چهار بسته دست به انتخاب بزنند.

وي با اشاره به اينکه هزينه تعرفه‌هاي پزشکي افزايش يافته و اين موضوع باعث اين افزايش نرخ بيمه شده است، افزود: نرخ‌هاي اعلام شده پيشنهادي از سوي شرکت‌هاي بيمه‌ بود اما تا زماني که ضريب خسارت سال گذشته مشخص نشود نمي‌توانيم نرخ دقيق را تعيين کنيم و نرخ قطعي هنوز اعلام نشده است. ممکن است تعهداتي را که کمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد با ساير تعهدات جابه جا کنيم به عنوان مثال ارائه خدمت به بيماران سرطاني و بيماري‌هاي خاص به ويژه در بحث تامين داروها را تقويت کنيم.

وضعيت سهم پرداختي دولت، انتخاب از ميان 4 بسته با توجه به نياز و شرايط هر يک از فرهنگيان يا انتخاب بسته‌اي بر اساس نظرسنجي از فرهنگيان به منظور اجراي هماهنگ آن براي تمام فرهنگيان در سال 94 از جمله سوالاتي بوده که درخصوص طرح جديد بيمه‌اي مطرح است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها