کد خبر: ۳۲۱۹۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۰۱ تير ۱۳۹۴
عطوان:
یک تحلیلگر عرب انتشار ۶۰ هزار سند از وزارت خارجه عربستان توسط «ویکی‌لیکس» را که با هک شدن سایت این وزارت‌خانه به دست ارتش سایبری یمن به دست آمده، زلزله به تمام معنا برای ریاض توصیف کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس عرب در یادداشتی به انتشار 60 هزار سند از وزارات خارجه عربستان به دست «ویکی‌لیکس» پرداخت و اعلام کرد مقامات عربستان به دلیل افشای این حجم اطلاعات از کشوری که بسیار محافظه‌کار است، در حالتی از جنون به سر می‌برند. ارتش سایبری یمن با هک کردن سایت وزارت خارجه عربستان موفق شده به این اسناد که حاوی اسرار مهمی است، دست پیدا کند.

ریاض دیوانه شده است

در این یادداشت آمده است: عربستان در وضعیت سختی به سر می‌برد و تیرها از هر طرف به سمت این کشور روانه است؛ از یک طرف به جنگی بی پایان با یمن وارد شده، از طرف دیگر در جنگ سوریه با هزینه‌های بالای سیاسی و مالی وارد شده، سوم اینکه در جبهه‌های مختلف با ایران درگیر است و چهارم اینکه با گروه‌های افراطی امثال داعش و القاعده روبروست.

انتشار اسناد یک زلزله به تمام معنا در عربستان به راه انداخته است

این تحلیلگر عرب افشای این اسناد را یک زلزله به تمام معنا برای عربستان توصیف کرد و افزود: حجم بسیار کم انتشار این اسناد در روزنامه عربی در مقایسه با رسانه‌های غربی حاکی از تسلط و نفوذ عربستان بر رسانه‌های عربی است.

عطوان در ادامه نوشت: مقامات عربستانی ادعا دارند این اسناد غیرواقعی است ، احتمال ساختگی بودن دو، 10 تا صد سند را می‌توان مطرح کرد اما غیرواقعی بودن صدها هزار سند با عقل جور درنمی‌آید. آیا یک «توطئه» علیه عربستان شکل گرفته؟ پاسخ مثبت است . همانگونه که عربستان عیله کشورهای دیگر توطئه می‌کند و جنگ سیاسی، رسانه‌ای و نظامی علیه آنها راه می‌اندازد و در امور داخلی آنها دخالت می‌کند طبیعی است که پاسخ این اقدامات را ببیند.

چه بسا برکناری «سعود الفیصل» به خاطر هک سایت وزارت خارجه باشد

در این مقاله آمده است: حدود دو ماه پیش وزارت خارجه عربستان اعتراف کرد که آرشیوش از سوی ارتش سایبری یمن هک شده است. چه بسا دلیل برکناری یا استعفای «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان که بیش از 40 سال عهده‌دار این منصب بود، همین باشد.

عطوان سپس نوشت که از مشکلات اساسی سیاست عربستان این است که دشمنان خود را زیاد و از تعداد دوستان خود کاسته است و همزمان به جنگ‌های داخلی بسیاری وارد شده است.

این بدان معناست که عربستان از سیاست قبلی خود بر پایه گفت‌وگو و احترام به منافع دیگران و منافع ملی و شخصیتی آنها دست کشیده و بدون ورود به مرحله انتقالی آن را با سیاست برخورد عوض کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها