کد خبر: ۳۲۳۴۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۰۹ تير ۱۳۹۴
معاون فنی مرکز بهداشت استان تاکید کرد: بیشترین موارد بروز این بیماری (حدود 70 درصد) در استان سیستان و بلوچستان رخ داده، ولی به دلیل شناخت قابل قبولی که کادر بهداشتی و درمانی و مردم از این بیماری دارند، درصد موارد مرگ ناشی از بیماری در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار پایین‌تر بوده و در حد 0.13 در 100 هزار نفر است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال 94 تعداد 5 نفر در استان سیستان وبلوچستان به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که با درایت کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هر 5 نفر بهبود یافته‌ و در سلامت کامل بسر می‌برند.

 "زنگنه" در این‌باره اظهار کرد: بیماری خونریزی دهنده‌ی تب‌دار حاد که عامل آن از گروه آربوویروس‌ها بوده و از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، در آسیا، اروپا و آفریقا وجود داشته و ضمن مرگ و میر بالا، همه گیری‌های داخل بیمارستانی آن شایع است. کنه‌ها در انتقال بیماری نقش مهمی داشته و قصابان، سلاخان، کارکنان کشاورزی، کشتارگاه‌ها، دامپزشکان، پزشکان، شاغلین در آزمایشگاه‌ها از افراد در معرض خطر محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بیش از صدها مورد انسانی مبتلا به بیماری در کشور مورد تایید قرار گرفته و ده‌ها مورد فوت در استان‌های خوزستان، بوشهر، چهار محال و بختیاری، سیستان وبلوچستان، آذربایجان غربی، یزد، کرمان، تهران، اصفهان و فارس گزارش شده‌اند و با توجه به ورود بی رویه دام از کشور پاکستان و افغانستان، نگهداری دام‌ها در جوار اماکن مسکونی، فرهنگ مصرف بالای گوشت توسط مردم منطقه و تامین بخشی از گوشت مصرفی مورد نیاز از طریق کشتارهای غیر‌مجاز و غیر بهداشتی در سطح شهر ملاحظه می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان تاکید کرد: بیشترین موارد بروز این بیماری (حدود 70 درصد) در استان سیستان و بلوچستان رخ داده، ولی به دلیل شناخت قابل قبولی که کادر بهداشتی و درمانی و مردم از این بیماری دارند، درصد موارد مرگ ناشی از بیماری در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار پایین‌تر بوده و در حد 0.13 در 100 هزار نفر است.

وی گفت: تعداد موارد بیماری در استان در سال 93 نسبت به سال 92 به مقدار 33 درصد کاهش داشته است و در سال اخیر هیچ‌گونه مرگی ناشی از این بیماری تاکنون رخ نداده است و شهرستان‌های زاهدان، خاش، سراوان و چابهار از جمله مناطق پرخطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: 42 درصد از موارد بیماری به گروه سنی 20 تا 29 سال یعنی جمعیت فعال جامعه تعلق داشته و 80 درصد آنها را مردان شامل می‌شوند، ضمنا افراد در تماس با دام، کارگران کشتارگاه و کارگاه‌های بسته‌بندی گوشت و قصابان از جمله گروه‌های درمعرض خطر بیماری بوده و 60 درصد موارد را در بر می‌گیرند و خانم‌های خانه‌داری که در محل‌های مسکونی خود دام نگهداری کرده یا سابقه خرد کردن گوشت را دارند با اختصاص حدود 20 درصد از موارد بیماری در رتبه بعدی قرار دارند.

زنگنه در ادامه به همه شهروندان توصیه کرد که، گوشت مصرفی خود را تنها از مراکز و قصابی‌های معتبر و زیرنظر اداره دامپزشکی تهیه کرده و از خرید لاشه‌های بدون مهر اداره دامپزشکی (‌کشتار غیر‌مجاز‌) خودداری کنند.

وی ادامه داد: شهروندان هنگام هر نوع تماس با دام یا لاشه آن مانند قصابی، کمک به زایمان دام، خرد کردن گوشت تازه، تیمار کردن، پشم چینی، تمیز کردن آغل یا طویله و... ازوسایل حفاظتی شامل کلاه، ماسک،عینک، دستکش، روپوش، پیش بند پلاستیکی و چکمه استفاده کنند و قبل از خرد کردن، دستکاری و مصرف گوشت تازه‌ی دام ذبح شده، می‌بایست 24 ساعت در یخچال و در دمای 2 تا 4 درجه نگهداری شود.

وی تاکید کرد: شهروندان باید بیمار مشکوک به تب خونریزی دهنده را به سرعت به بیمارستان منتقل کنیم و در هنگام ملاقات یا تماس با بیمار از وسایل حفاظت فردی شامل کلاه، ماسک، عینک، دستکش، روپوش، پیش بند پلاستیکی، و چکمه یا روکفشی استفاده کنند و از تماس با خون یا ترشحات بدن بیمار پرهیز کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها