کد خبر: ۳۳۰۵۶۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان به بررسی وضعیت ورزش کشور پرداخت.
به گزارش پایگاه 598، نصرالله سجادی با حضور در برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم»، در خصوص اینکه آیا از وضعیت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای کشور رضایت دارد یا خیر اظهار داشت: من نباید این مسئله را ارزیابی کنم اما می‌گویم که ما و فدراسیون‌های‌مان کار خود را انجام می‌دهیم و زیاد جالب نیست که خودمان کار خودمان را ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: وقتی کارم را در وزارت ورزش شروع کردم این مسئله مصادف شد با برخی محدودیت‌ها در زمینه منابع مالی، این در شرایطی است که باید در ورزش قهرمانی هزینه شود. اگر در زمینه مالی وضعیت خوب نباشد، شما نمی‌توانید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشید.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش افزود: اگر بخواهیم مثلاً در خصوص استعدادیابی صحبت کنیم، بعضی از رشته‌ها برای مسئله استعدادیابی به 6تا 10 سال زمان نیاز دارند؛ ضمن اینکه برخی امکانات مانند منابع انسانی، مالی و نرم افزاری هم باید مهیا شود و در کنار این مسائل یک مدیریت صحیح هم وجود داشته باشد تا کار به نتیجه برسد. خوشبختانه پیش از حضورمان 7 تا 8 فدراسیون مشغول استعدادیابی بودند که ما سعی کردیم تعداد این فدراسیون‌ها با وجود تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد، بالا ببریم.

سجادی تصریح کرد: ساماندهی امور فدراسیون‌ها، امور اجرایی و آماده کردن تیم‌ها هزینه‌بر است اما ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تیم‌های ملی‌مان از هر نظر آماده باشند تا در رویدادهای مهم بتوانند تأثیر مثبتی داشته باشند.

وی با بیان این مسئله که برای پیشرفت در ورزش قهرمانی همه محدودیت‌ها چه از نظر مالی و غیرمالی باید مرتفع شود، عنوان کرد: وقتی این شرایط وجود داشته باشد، ورزش قهرمانی ما می‌تواند شکل خوبی داشته باشد و به نتیجه برسد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش درباره برنامه‌های این وزارتخانه به منظور افزایش سهمیه‌های حضور در المپیک گفت: ما کار جدی خود را از نیمه دوم سال 93 شروع کردیم و یک دسته‌بندی در ستاد بازی‌ها انجام شد که رشته‌های مختلف را به سه دسته تقسیم کردیم. دسته اول مربوط به آن رشته‌هایی می‌شود که هم شانس بالایی برای کسب سهمیه دارند و هم می‌توانند به مدال دست یابند. دسته دوم آنهایی هستند که شانس کمتری برای کسب سهمیه دارند و دسته سوم نیز مربوط به آنهایی می‌شود که خیلی شانس کسب سهمیه ندارند.

سجادی ادامه داد: ما فقط در سه، چهار رشته توانسته‌ایم تاکنون در المپیک مدال بگیریم. با توجه به اینکه فقط 27 رشته ورزشی در المپیک حاضر خواهند بود اولویت ما این است که اول کسب سهمیه کنیم و سپس از آنهایی که راهی المپیک شده‌اند، حمایت کنیم. بر همین اساس نیز جلسات مختلفی را با فدراسیون‌ها داشته‌ایم تا برنامه‌های‌مان در جهت کسب سهمیه و حمایت از ورزشکاران در یک جهت باشد.

وی گفت: المپیک هر دوره نسبت به دوره قبلی سخت‌تر می‌شود و من این مسئله را از المپیک 1988 که خودم حضور داشتم تاکنون دیده‌ام. فناوری و امکانات همه کشورها پیشرفت کرده، ضمن اینکه تعداد مدال‌ها نیز محدود است.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم نتیجه المپیک 2012 لندن را در 2016 نیز تکرار کنیم، گفت: سخت و بعید است که آن نتیجه در ریو نیز تکرار شود اما همه ما تلاش خود را می‌کنیم. به هر حال برخی از ورزشکاران در یک دوره اوج قرار دارند و معلوم نیست که در 2016 نیز چنین شرایطی را داشته باشند، حتی اگر آنها قهرمان چند دوره جهان و المپیک باشند. همه تلاش ما این است که یک کاروان آماده‌تر را راهی بازی‌ها کنیم، ضمن اینکه والیبال نیز جزو رشته‌های دسته اول به حساب می‌آید و اولویت یک ما است.

سجادی درباره بازی‌های پارالمپیک نیز عنوان کرد: ما در پارالمپیک وضعیت بهتری داریم و شانس کسب مدال و سهمیه بیشتر است. کار منسجمی توسط کمیته ملی پارالمپیک با همکاری فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین در حال انجام شدن است که از آن حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص اینکه چه رشته‌هایی برای حضور در المپیک نسبت به دیگر رشته‌ها اولویت دارند، گفت: اگر بخواهم به صورت خاص از رشته‌ای نام ببرم باید بگویم کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری، تکواندو، بعضی از مواد دوومیدانی و والیبال در اولویت ما قرار دارند، هر چند رشته‌هایی مانند بسکتبال و هندبال نیز شانس کسب سهمیه المپیک را دارند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش ادامه داد: در برخی رشته‌ها می‌توانیم تک سهمیه یا چند سهمیه کم داشته باشیم مثل دوچرخه سواری، شمشیربازی و بوکس، ضمن اینکه احتمال دارد در رشته جودو هم بتوانیم یکی دو سهمیه کسب کنیم اما این رشته‌هایی که اعلام کردم همه در حد کسب سهمیه هستند و اولویت اول ما نخواهند بود، مثلاً ما می‌دانیم قطعاً در رشته دوچرخه سواری در المپیک مدال نخواهیم گرفت.

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به فدراسیون‌های اولویت‌دار در المپیک 10 تا 15 میلیارد بودجه تخصیص داده شود، تأکید کرد: نمی‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد. فقط فدراسیون‌هایی که برای المپیک در اولویت اول ما قرار دارند، 25 درصد نسبت به بقیه فدراسیون‌ها بودجه بیشتری می‌گیرند.

وی درباره برخی رشته‌ها مانند تیراندازی وفوتبال در المپیک هم گفت: امید داریم در رشته تیراندازی کسب سهمیه کنیم و البته از فوتبال هم چندان ناامید نیستیم اما کار فوتبالیست‌های ما برای صعود به المپیک سخت است.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند کاروان ایران با چند ورزشکار و سهمیه راهی المپیک ریو شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه به علت تغییر اوزان در کشتی 4 سهمیه در این رشته کم شده است، به احتمال زیاد با 50 تا 55 نفر بتوانیم به المپیک ریو برویم.

سجادی در پاسخ به این سوال که چرا در رشته‌هایی مانند شنا، ژیمناستیک و دوومیدانی کشورمان کسب سهمیه نمی‌کنند، گفت: در بازی‌های المپیک ورزشکاران فقط با کسب سهمیه می‌توانند مسابقه بدهند که این دیگر دست ما نیست، البته کمیته بین‌المللی المپیک معمولاً به برخی از کشورهایی که سهمیه نمی‌گیرند یا محدودیت‌هایی دارند، وایلدکارت می‌دهد تا چند سهمیه داشته باشند مثلاً آن زمانی که خانم‌های ما نمی‌توانستند در مسابقات کسب سهمیه شرکت کنند معمولاً ما یکی دو سهمیه به این صورت می‌گرفتیم. در مجموع فکر می‌کنم در این رشته‌هایی که اعلام کردید احتمال کسب سهمیه‌مان کم باشد، هر چند مثلاً قبلاً شرایطی بوده که ما در شنا یک سهمیه در المپیک داشته باشیم.
منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها