کد خبر: ۳۳۳۳۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
۲ نکته تحلیلی از کودتای ۲۸ مرداد:
در فتنه 88 زیاده خواهی ها چشم بر آرمانها بست و در این دوگانگی و ورشکستگی، اوباش پا به خیابان می گذارند، امروز هم اگر نخبگان جامعه در مسائل اساسی در دوگانگی بمانند و بین ارزش ها و عزت اسلامی و برخی دستاوردهای مختصر اقتصادی تردید کنند، اگر استقلال کشور و آرمان های بلند انقلاب را به نقاط خیالی بفروشند و دل از نقاط امیدبخش واقعی دور کنند، اراذل و اباش به خیابان ها می آیند و امنیت را مخدوش میکنند.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - دکتر جواد خواجه پور/ حوادث بعد از انقلاب ابعاد تازه ای از تحلیل کودتای 28 مرداد 1332 را روشن کرد ، که به 2 نکته از این ابعاد تازه ی تحلیلی اشاره می کنیم؛

نکته اول آنکه چه زمان ارازل و اوباش و یا فواحش در جامعه اسلامی ایران به خیابان می ریزند، می زنند، می شکنند و آتش می زنند؟ چه مقدماتی فراهم می شود تا عده ایی مزدورانه امنیت اجتماعی را بر هم می زنند و در سطوح جهانی به سبب باز تاب های منفی آبروریزی برای کشور براه می اندازنند؟ این اتفاقات که عصر روز 28مرداد 1332 رخ داد چگونه برنامه ریزی شد؟ پاسخ این سوال دقیقا در مورد فتنه 88 و حوادث بعد از حادثه کوی دانشگاه در سال 78 هم صادق است.



در همه این حوادث پول بین ارازل و اوباش و فواحش تقسیم شده و بعد از آن چماق به دست چند خیابان را در پایتخت به آشوب کشیدند . در 28 مرداد 4 چمدان دلار ، دها قمه بدست یا چاقو کش و زنان فاحشه را اجیر کرد و در فتنه 88 میزی که دسته های اسکناس روی آن چیده شده بود به گُنده لاتهای چند محله هدیه می شد تا شیشه بشکنند و سطل زباله آتش بزنند و خیابان را ببندند.
 
بنابر این یک بار دیگر سوال را مطرح می کنیم و بلافاصله پاسخ می دهیم، سوال اینکه تحت چه شرایطی عده ایی از بزرگان و نخیگان جامعه در بین ارازل و فواحش پول تقسیم می کنند تا امنیت اجتماعی را مخدوش کنند؟

پاسخ این سوال در کودتای 28 مرداد کاملا مشهود است، وقتی نخبگان جامعه دچار تردید، در گیر دوگانگی در آرمانها  و احساس ور شکستگی کنند برای تغییر حالت دست به این اقدام می زنند، منافع استعمار انگلیس نیز سران استبداد آنقدر به خطر افتاد که با تقسیم پول و اجیر کردن ارازل کودتا به راه انداختند و البته آنچه کودتا را سریع جلو برد عِده و عُده نبود، لشگر و نظامیان متعدد نبود بلکه دو گانگی در آرمانها و احساس ورشکستگی نخبگان جامعه بود، ملی گرایان که با شعار قطع تسلط بیگانه بر کشور، کار را آغاز کرده بودند در دوگانگی باز گذاشتند دست ایالات متحده در کشور ماندند و برخی آرمانهای دموکراتیک را فدای دستاوردهای پیش پا افتاده اقتصادی کردند و در نهایت نفت به نفع ملت ملی نشد و ایالات متحده  جای انگلیس را گرفت.

در فتنه 88 نیز عقده گشایی ها و زیاده خواهی ها چشم بر آرمانها بست و در این دوگانگی و ورشکستگی، اوباش پا به خیابان می گذارند ، امروز هم اگر نخبگان جامعه در مسائل اساسی در دوگانگی بمانند و بین ارزش ها و عزت اسلامی و برخی دستاوردهای مختصر اقتصادی تردید کنند، اگر استقلال کشور و آرمان های بلند انقلاب را به نقاط خیالی بفروشند و دل از نقاط امیدبخش واقعی دور کنند، اراذل و اباش به خیابان ها می آیند و امنیت را مخدوش میکنند.

اما نکته دوم، اینکه در شرایطی 28 مرداد 32رقم خورد که دیکتاتوری مطلق با حمایت قدرت بزرگ جهانی یعنی ایالات متحده ، ایران را تبدیل به جزیره ثبات برای غرب کرد ، جزیره ثبات یعنی هیچ توان و قدرتی نمی تواند آنرا تکان دهد و چیدمان منافع را از سمت و سوی غرب باز گرداند، ایران تبدیل به مکان امن برای غارت و چپاول غرب شد، و هیچ کس فکر نمی کرد قدرتی بتواند این قاعده را بر هم زند.

اما سوال اینجاست که در این شرایط که 25 سال که بر کشور حاکم بود چگونه گمنامی به نام روح الله توانست نهضتی به راه بیاندازد که این سفره ی چپاول را از جلوی غرب جمع کند و این استبداد را بشکند؟پاسخ این سوال جواب ناکام ماندن فتنه 88 هم هست. پاسخ این سوال و شرایط سه گانه ای که ذکر خواهد شد بقاء و تداوم انقلاب و حکومت ولایی است، باید توجه داشت که نهضت امام خمینی (ره) با سه ویژگی تمام قدرتهای جهان را خیره کرد و استبداد شاهنشاهی را در ایران فرو ریخت.

ویژگی اول رهبری نهضت است، اگر در راس هر حرکت اجتماعی یک فقیه جامع الشرایط و مرجعیت دینی باشد این حرکت ماندگار و قدرتی فوق العاده خواهد داشت، در دوران زعامت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) بسیاری از نخبگان حتی دشمنان ما امروز به این شرایط بقاء و عزت اعتراف دارند که در فتنه 88 به همین دلیل غرب ناکام ماند.

ویژگی دوم مقبولیت مردمی و ملی است که عالمانه و ولایت مدار رهبر خویش را یاری می کنند و پشت او را خالی نمیکنند، انقلاب بهمن 57 با این حمایت مردمی به پیروزی رسید.

ویژگی سوم نگهبانان حریم اسلام و قانون اساسی اسلامی هستند که دائما مراقب مشی ء نظام هستند که این اصل سالها و از اوائل مشروطه خواست ملت مسلمان ایران بود اما در نهایت پس از انقلاب در قالب شورای نگهبان مصداق پیدا کرد.

این 3 ویژگی بود که نشان داد، ملی گراها و چپ گراها در اندازه ای نیستند که بتوانند در مقابل ابرقدرتها در جهان بایستند و تنها فقیه و مرجعیت دینی به پشتوانه مردمی مومن و ولایتمدار است که بر هر قدرتی فائق و هر فتنه ای را سر بلند پشت سر می گذارد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها